Sverigedemokraterna dominerade sociala medier även i oktober, följda av Vänsterpartiet och Moderaterna. Bland lokala partisidor säkrade Vänsterpartiet mest framgång. Socialdemokraterna la mest på politisk annonsering i sociala medier. Alla partier utom ett uppvisade dialog på Facebook. Feministiskt initiativ presterade åter under medel samt tappade följare på flertalet plattformar. Partiernas innehållsaktivitet ökade även i oktober. Webbtrafik från sociala medier.
Summering oktober
Även i oktober har Sverigedemokraterna dominerat det politiska sociala medier-landskapet, denna gång följda av Vänsterpartiet och Moderaterna. Sverigedemokraterna är det riksdagsparti som över lång tid uppvisat högst aktivitet vad gäller publicering av innehåll, och därtill med en stor bas av följare på de olika sociala plattformarna. Analysen baseras på flest topp 3-placeringar på flertalet sociala plattformar omfattande faktorer som influens, poäng och engagemang.
Kostnad för politisk partiannonsering
Förra månaden presenterade bloggen en nyhet i form av kostnader för partiernas annonsering relaterat Facebooks produkter och tjänster. Som synes nedan står Socialdemokraterna ut vad gäller kostnad för annonsering, och ökande.
Intressant notera att även om Sverigedemokraterna uppvisar stor framgång i form av följare och engagemang i sociala medier, verkar partiet inte driva detta med stöttning av budskap i form av relaterad annonsering på Facebooks plattformar. Även om oktober nu visade en ökad annonsering från partiet.

Jag vill lägga med en brasklapp för exakta kostnader då verktyget inte ger möjlighet att välja exakt tidsperiod, vilket för denna blogg alltid är hela kalendermånader, utan endast senaste 30-dagarna. Därmed sagt, sker någon större annonsering i början eller slutet av en månad med 31-dagar finns risk att den inte kommer med i sammanställningen.
Facebook, Twitter, Instagram och YouTube – topp 3-partier
Sverigedemokraterna placerade sig sammantaget bäst under månaden (exklusive LinkedIn), följda av Vänsterpartiet och Moderaterna, på bas av merparten topp 3-placeringar.
Sett till starkast kommunikativt parti per plattform blev fördelningen även denna månad:
- Facebook = Sverigedemokraterna
- Twitter = Sverigedemokraterna
- Instagram = Sverigedemokraterna
- YouTube = Sverigedemokraterna
- Facebook
- Engagemang: Sverigedemokraterna, Vänsterpartiet och Moderaterna
- Influens: Sverigedemokraterna, Vänsterpartiet och Moderaterna
- Poäng: Liberalerna/Vänsterpartiet, Sverigedemokraterna och Kristdemokraterna
- Twitter
- Engagemang: Socialdemokraterna, Sverigedemokraterna och Miljöpartiet de gröna
- Influens: Sverigedemokraterna, Vänsterpartiet och Moderaterna
- Poäng: Medborgerlig Samling, Kristdemokraterna/Socialdemokraterna/Sverigedemokraterna och Moderaterna
- Instagram
- Engagemang: Sverigedemokraterna, Vänsterpartiet och Moderaterna
- Influens: Sverigedemokraterna, Vänsterpartiet och Moderaterna
- Poäng: Medborgerlig Samling, Sverigedemokraterna och Miljöpartiet de gröna/Socialdemokraterna
- YouTube
- Poäng: Sverigedemokraterna, Socialdemokraterna och Medborgerlig Samling
- LinkedIn
- Moderaterna, Socialdemokraterna och Centerpartiet
Störst per plattform är på Facebook, Instagram och YouTube Sverigedemokraterna, och på Twitter och LinkedIn Moderaterna.
Graferna nedan, med de tre största partierna (valet 2018), visar tydligt en helt dominerande influens för Sverigedemokraterna i sociala medier under 2020. Socialdemokraterna uppvisade en ökande andel influens på Facebook under pandemivåren 2020, en ökning som nu planat ut.



Feministiskt initiativ låg även denna månad under poängmedel på samtliga fyra plattformar. Feministiskt initiativ hade därtill även negativ tillväxt av följare på flertalet plattformar.
Kommunikationsanalys använder tre olika mätverktyg för data där sammantagna underlag, med deras olika viktningar, ökar reliabiliteten för effektanalysens slutsatser. För att ge en ytterligare visualisering och underlag av politiska sidor på Facebook kompletteras med data från ett fjärde verktyg, Socialbakers, nedan.
Tre av månadens mest växande politiska sidor på Facebook hörde till Sverigedemokraterna.

Sveriges 10 största politiska sidor på Facebook
Vänsterpartiet har landets tredje största politiska partisida på Facebook efter att ha passerat Feministiskt initiativ i maj 2020. För Moderaterna, landets andra största parti med femte största partisida på Facebook, återstår att säkra cirka 15 000 följare för att klättra bland partierna. Tre partiledares sidor placerade sig bland landets topp 10 politiska Facebook-sidor: Stefan Löfven, Jimmie Åkesson och Ebba Busch.

Fjorton lokala partisidor placerade sig på landets politiska topplistor för sociala medier, med genomslag som matchade eller överträffade rikssidornas. Vänsterpartiet, som i oktober hade partikongress med val av ny partiordförande, stod bakom majoriteten av dessa lokala sidor denna månad.
Webbtrafik från sociala medier
Det var ett antal år sedan jag lyfte underlag som visar på volymen trafik genererad av sociala medier till partiernas webbsidor. Även denna gång har jag tittat på gratisverktyget SimilarWeb och utgått ifrån landets tre största partier. Obs! endast desktop.
Som synes av nedan är det Sverigedemokraterna som säkrat mest trafik till egen webb tack vare sociala medier, där Facebook står för huvuddelen.


Om du vill friska upp minnet med hur det gick för de politiska partierna i sociala medier för helåret 2019 hittar du det inlägget här, eller för september månad som du hittar här.
Antal politiska inlägg per månad per plattform
Den totala kommunikativa innehållsaktiviteten för de tio bevakade politiska partierna ökade under månaden, med mest aktiva parti per plattform specificerat (föregående månad inom parentes):
- Facebook: 625 (603) inlägg, motsvarande ett snitt på 62 inlägg per parti. Varav Sverigedemokraterna 217 (Sverigedemokraterna 187) stycken dvs. 34 (31) procent av totalen politiskt innehåll.
- Twitter: 725 (728) tweets, motsvarande ett snitt på 72 inlägg per parti. Varav Vänsterpartiet 265 (Vänsterpartiet 213) stycken dvs. 36 procent av totalen politiskt innehåll.
- Instagram: 386 (361) inlägg, motsvarande ett snitt på 39 inlägg per parti. Varav Sverigedemokraterna 120 (Sverigedemokraterna 120) stycken dvs. 31 (33) procent av totalen politiskt innehåll.
- YouTube: 46 (37) videor, motsvarande ett snitt på 5 videor per parti. Varav Sverigedemokraterna 36 (Sverigedemokraterna 32) stycken dvs. 78 procent av totalen politiskt innehåll.
Månadsresultat på bas av influens, poäng och engagemang
Kommunikationsanalys har som bekant fokus sociala medier och hur tolka relaterad data och effekt, samt presentera olika verktyg som stöttar hantering och förståelse. Analysverktygen Bumblewing tillför faktor influens, Smampion poäng och Notified engagemang.
Facebook – influens
Sverigedemokraterna dominerade andelen influens även denna månad, och grafen nedan illustrerar tydligt effekten av partiets kombination av hög aktivitet med högt uppnått engagemang. Rätt budskap till rätt målgrupp i rätt kanal?

Facebook – månadens topp 3-inlägg
Sverigedemokraterna förekom i båda verktygens mest framgångsrika inlägg för månaden.
- Bumblewing: Sverigedemokraterna
- Smampion: Moderaterna och Sverigedemokraterna
Kolla gärna in inläggen för att förstå vad och vilken vinkel det är som gör att budskap når ut, och slår an hos följarna.
Bumblewing

Smampion

Twitter – influens
På Twitter nådde Sverigedemokraterna över 40 procent av total andel influens, åter följda av Vänsterpartiet, med Moderaterna på tredje plats.

Twitter – månadens topp 3-inlägg
Inget parti förekommer i båda verktygens topp 3 för månaden.
- Bumblewing: Moderaterna och Sverigedemokraterna
- Smampion: Socialdemokraterna och Kristdemokraterna
Bumblewing

Smampion

Instagram – influens
Sverigedemokraterna hade fortsatt en helt dominerande andel influens på Instagram. Denna månad intog Vänsterpartiet andra plats och Moderaterna tredje plats.

Instagram – månadens topp 3-inlägg
Inget parti placerade sig i båda verktygens topp 3 för månaden.
- Bumblewing: Sverigedemokraterna
- Smampion: Medborgerlig Samling, Vänsterpartiet och Miljöpartiet de gröna
Bumblewing

Smampion

Partisidornas månadspoäng
Feministiskt initiativ och Centerpartiet låg denna månad under medel på samtliga fyra plattformar.
Partier under medel denna månad var Miljöpartiet de gröna, Feministiskt initiativ och Centerpartiet.

Partier under medel var även denna månad Liberalerna, Centerpartiet och Feministiskt initiativ.

Partier under medel denna månad var Centerpartiet, Liberalerna och Feministiskt initiativ.

YouTube
Partier under medel denna månad var Miljöpartiet de gröna, Moderaterna, Centerpartiet, Kristdemokraterna, Liberalerna, Vänsterpartiet och Feministiskt initiativ.

Aktivitet och responsivitet
Feministiskt initiativ hade negativ tillväxt av följare på Facebook, Twitter och Instagram.
Feministiskt initiativ, Centerpartiet och Socialdemokraterna uppvisade negativ tillväxt även denna månad, dock på en låg nivå.
Mätpunkter Facebook
Föregående månad inom parentes vid ändring.
- Störst: Sverigedemokraterna
- Högst viralitet: Moderaterna
- Flest inlägg per dag: Sverigedemokraterna
- Högst tillväxt: Kristdemokraterna (Medborgerlig Samling)
- Högst engagemangsgrad (7-dagar): Sverigedemokraterna (Medborgerlig Samling)

Dialoger innebär att sidan engagerat sig i dialog på kommentarer som gjorts på sidan (se även förklaring längst ned i bloggen). Alla partier utom Medborgerlig Samling uppvisade dialog denna månad, med stor bredd från Socialdemokraternas 98,6% (97,7%) till Sverigedemokraternas 0,9% (0,5%).
Möjlighet för följare att göra egna inlägg på en partisida på Facebook erbjuder endast Centerpartiet.
Engagemang och poster
Sverigedemokraterna fick denna månad merparten av totalen engagemang på sitt innehåll och närvaro. Därefter följde Vänsterpartiet och Moderaterna.
Orsaken till engagemang kan som bekant både vara positiv och negativ: här ger denna data ger ingen sentimentanalys. Sentimentanalys återfinns nu för politiska partier i kvartalsanalyser från och med kvartal 3.


Feministiskt initiativ uppvisade negativ tillväxt även denna månad.
Mätpunkter Twitter
Föregående månad inom parentes vid ändring.
- Störst: Moderaterna
- Högst viralitet: Sverigedemokraterna (Medborgerlig Samling)
- Flest inlägg per dag: Sverigedemokraterna
- Högst tillväxt: Kristdemokraterna (Medborgerlig Samling)
- Högst engagemangsgrad: Socialdemokraterna (Kristdemokraterna)

Engagemang och poster
Notifieds verktyg visar att Socialdemokraterna och därefter Sverigedemokraterna och Miljöpartiet säkrade högst engagemang på Twitter.


Feministiskt initiativ visade negativ tillväxt även denna månad.
Mätpunkter Instagram
- Störst: Sverigedemokraterna
- Högst viralitet: Moderaterna
- Flest inlägg per dag: Sverigedemokraterna
- Högst tillväxt: Medborgerlig Samling (Miljöpartiet de gröna)
- Högst engagemangsgrad: Sverigedemokraterna

Engagemang och poster
Sverigedemokraterna fortsatte dominera och ökade i september till 72 procent av totalen engagemang på Instagram (63/86/76/71/68/59/71/77/70 procent under föregående månader 2020). Denna gång följda av Vänsterpartiet samt Moderaterna.


YouTube
Förra månaden uppvisade Centerpartiet en stor tillväxt, medan denna månad en noll-tillväxt. Konkurrens från partiledarens nya YouTube-kanal?
Mätpunkter YouTube
Föregående månad inom parentes vid ändring.
- Störst: Sverigedemokraterna
- Högst viralitet: Socialdemokraterna
- Flest inlägg per dag: Sverigedemokraterna
- Högst tillväxt: Socialdemokraterna (Centerpartiet)
- Högst engagemangsgrad: Sverigedemokraterna (Centerpartiet)

Topp 3-inlägg YouTube

Individuell sidrankning inom kategori politik
Analysföretaget Smampion rankar även nationella partisidor mot lokala runtom i landet. Nedan redovisas topp 10-partisidor för varje plattform. Här syns hur partierna lyckas i hela landet i sociala medier och inte enbart rikspartiernas sidors närvaro. Även denna månad lyckades 14 lokala partisidor säkra resultat vilka matchade eller överträffade rikssidorna. Endast en rikssida placerade sig bland topp 10 på Facebook: Vänsterpartiet. Majoriteten lokala sidor tillhörde Vänsterpartiet.



YouTube

Smampions poängskala (0-100) motsvarar följande betyg:
100: Perfekt
95 – 99: Världsklass
90 – 94: Mycket bra
80 – 89: Väldigt bra
65 – 79: Ett bra betyg
45 – 64: Helt ok
30 – 44: Ej godkänt
0 – 29: Underkänt
Vanligaste politiska orden



YouTube

Plattformen LinkedIn och de politiska partiernas närvaro där analyseras två gånger per år. Här hittar du den senaste analysen omfattande första halvåret 2020. En ny analys för andra halvåret 2020 kommer att publiceras under i början av 2021.
Får du hjälp av analysen ovan att bilda en uppfattning om det politiska läget i sociala medier i synnerhet, och partiernas effekt på plattformarna på bas av ovan data? Inspiration för att öka din egen (politiska) sidas genomslag?
Ta gärna chansen och besök Bumblewing, Notified och Smampion och se hur deras verktyg, med deras olika upplägg och visualisering, ökar förståelsen för närvaron i sociala medier och relaterad framgång.
Här kan du följa Kommunikationsanalys på Facebook för att säkra nya insikter.
Behöver du ett bollplank vad gäller social media management? Välkommen att höra av dig.
Må gott,
Lars
Dela gärna, ange: Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se)
Datakällor: Bumblewing, Notified, Smampion och Socialbakers
Beräkning av influens
Dialoger (avser Facebook och Twitter): En dialog uppstår när det finns tre eller fler kommentarer på ett inlägg som sidan har publicerat. Sidan antas ha deltagit i dialogen om sidan själv kommenterat på inlägget i form av en kommentar eller svar till en annan användares kommentar.
Fakta: Bloggen analyserar data baserat på tio partier: de åtta invalda politiska partierna i riksdagen, samt därtill Feministiskt initiativ och Medborgerlig Samling. Feministiskt initiativ finns med för sin framgång i sociala medier inför valet 2014, och motsvarande för Medborgerlig Samling inför valet 2018. Tanken med ”samma” politiska partier är att långa tidslinjer med samma analysobjekt ger bra underlag för att kunna följa utveckling av kommunikation i sociala medier över tid, samt utifrån samma data kunna se trender och förändringar – allt annat lika. Möjligen kommer endast partier med vunnen plats i riksdagen analyseras efter valet 2022.