Framgångsrika varumärken i sociala medier – oktober 2020

Varumärkens svarsfrekvens ökade på både Facebook och Twitter. Swedbank Sverige rankade åter bästa kundservice på Facebook: Avanza Markets motsvarande placering på Twitter. Månadens mest framgångsrika sida på Facebook var Vårdbolaget Tiohundra. Politiska sidor fortsatte placera sig på landets sociala medier-topplistor. SAS, Sephora och Suzuki säkrade återkommande hög interaktion på YouTube. Branschen rese- och transportföretag uppvisade bäst kundservice på Facebook.

Sammanfattning oktober

Branscher som stod ut under månaden vad gäller hög kundservice på Facebook var fortsatt rese- och transportföretag samt även banker. Krisinformation.se behöll sin placering bland topp 10 vad gäller kundservice på Twitter.

Varumärkens svarsfrekvens ökade i oktober på både Facebook och Twitter.

Du som läst bloggens uppskattade #tipsfrånverkligheten, där olika branscher och representanter delar sina tankar om arbetet med och bakom sociala medier, vet att jag gärna delar inspiration som just kan inspirera med hjälp av andras erfarenheter. Jag vill rekommendera att ta del av dessa intressanta och utförliga erfarenheter, som till exempel dessa från Swedbank och Telia Sverige. Eller motsvarande för myndigheter som detta inlägg från Pensionsmyndigheten.

Kommunikationsanalys har tidigare haft uppe betydelsen av grupper på Facebook, samt frågan hur varumärken ska förhålla sig till dessa. Och, närma sig dem snyggt. Facebook själva har nu delat detta tips: New Ways For Groups and Brands to Collaborate.

Långa videor upp till fem minuter går bäst på Facebook enligt Social Media Trends Report för tredje kvartalet från Socialbakers. Det stämmer även bra med filmerfarenheter från Säffle kommun, som toppar landets kommunnärvaro i sociala medier. Läs gärna mer om deras tankar och arbetssätt.

Som bekant lyfter denna blogg effekten av det tredje steget av en kommunikatörs arbete, det vill säga före-under-efter. Av egen erfarenhet vet jag att inspirationen inte alltid flödar och därför att innehåll och texter inte blir optimala. Till stöd för din innehållsproduktion kan du här läsa om Verktyg mot skrivkramp från Sveriges kommunikatörer. Du kan även inspireras mer av dessa innehållstankar för nästa år från 7 Content Experts Share What Matters Most in 2021. Därmed sagt, vi kanske snart får se din produktion dyka upp i dessa månadsanalyser, om inte redan 🙂

Jag märker att många som jag arbetar med relaterat social media management har någon form av planering vad gäller publicering av innehåll, även om det varierar stort från ”årshjul” till mycket mer av ad hoc. För dig som vill ha ett stöd för din planering av sociala medier för nästa år vill jag tipsa om denna Social Media Calendar inför 2021.

Som vanligt, välkommen med konstruktiv återkoppling. Och dela gärna om det är något dataverktyg för sociala medier du skulle vilja se belysas i denna blogg.

Kommunikationsanalys kan du även följa via Facebook eller LinkedIn för att säkra nya kunskaper.

Månadsbenchmark

De enligt Socialbakers 20 bästa varumärkenas i Sverige svarsfrekvens ökade denna månad på Facebook och Twitter.

I den tredje kvartalsanalysen för svenska (statliga) myndigheter uppvisade nio myndigheter 100 procents responsgrad på Facebook. Hur matchar denna svarsfrekvens den som din organisation uppvisar?

Oktober 2020 sociala medier statistik Sverige Facebook och Twitter. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Socialbakers*

Facebook

Sveriges topp 5 varumärken på Facebook vad gäller antal interaktioner var enligt Socialbakers databas:

OKtober 2020 sociala medier statistik Sverige interaktion Facebook. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Socialbakers

Svenska Postkodlotteriet har vi över flera år sett bland varumärken med högst interaktion, endast med tillfälliga avbrott. Här kan du läsa mer i inlägget för Kommunikationsanalys om hur de arbetar i sociala medier: Tips från digitala varumärken: Postkodlotteriet är långsiktiga

Enligt analysföretaget Smampion är sidorna nedan månadens svenska bästa, baserat på Smampions poängskala 0-100. Här kan vi se en region och länsstyrelse ta plats, och via länkarna kan du läsa mer om dessa branschers närvaro på Facebook.

Om din sida – eller dina konkurrenters – inte finns med för mätning hos Smampion kan du enkelt lägga till den här (kostnadsfritt).

Denna månad tog bland annat kommuner, regioner, myndigheter och länsstyrelser plats bland topp 10 i form av Mönsterås kommun, Region Kronoberg, PRV och Länstyrelsen i Dalarnas län. Här kan du läsa mer om resultat i sociala medier för landets kommuner, regioner, myndigheter och länsstyrelser.

Bästa Facebook-sidor i Sverige oktober 2020. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Smampion

Smampions poängskala (0-100) motsvarar följande betyg:

100: Perfekt
95 – 99: Världsklass
90 – 94: Mycket bra
80 – 89: Väldigt bra
65 – 79: Ett bra betyg
45 – 64: Helt ok
30 – 44: Ej godkänt
0 – 29: Underkänt

Kundservice Facebook

Smampion har ett sammanvägt mått för kundservice som bland annat inkluderar responsgrad och responstid. 

Kundservice Facebook – topp 10

Swedbank Sverige intar även denna månad första platsen, och följs från samma bransch denna månad åter av SEB samt även ICA Banken och Handelsbanken. Här kan du läsa mer om hur SEB respektive Swedbank resonerar och arbetar med de sociala plattformarna.

Även denna månad ser vi rese- och transportföretag i form av Skånetrafiken, SL, Östgötatrafiken och TUI Sverige bland topp 10. 

Bästa kundservice Facebook-sidor i Sverige oktober 2020. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Smampion

Bästa Facebook-poster

Denna månad återkom Polarbröd bland topplatserna. Ta en titt på inläggen för dessa varumärken och se vad som gjorde deras framgång.

Bästa Facebook-inlägg oktober 2020. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Socialbakers

Twitter

21 (17) procent av totalen interaktioner utgjordes av svar från varumärken (förra månaden inom parentes). 

Retweets sjönk även denna månad, 8 (10). Är RT viktigt för framgång tycker du? Motsvarar detta interaktionen på er Twitter-profil? 

Olika typer av interaktion – Twitter oktober 2020. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Socialbakers

Enligt Smampion var följande under månaden Sveriges bästa företag/varumärken på Twitter, där Vänsterpartiet Region Stockholm intog första platsen.

Även SMHI Väder tog sig in bland topp 10 bästa profiler på Twitter. Här kan du läsa mer om hur SMHI arbetar med sociala medier.

Bästa Twitter-profiler oktober 2020. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Smampion

Underlag från Socialbakers nedan visar topp 5 för Twitter i Sverige med fokus på antal följare och antal interaktioner. SAS, som över mycket lång tid synts i toppen på båda listorna över följare samt antal interaktioner, tappade denna månad vad gäller listan över mest interaktioner. 

Twitter oktober 2020 – topp 5 varumärken följare och interaktioner. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Socialbakers

Bästa Twitter-poster

Xtrfy syns åter på prispallen denna månad, denna gång tillsammans med Xbox Sverige och Volkswagen Sverige.

Bästa Twitter-inlägg oktober 2020. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Socialbakers

Kundservice Twitter

Responsgraden hos Sveriges topp 20-varumärken ökade till 35 (21) procent. Att vägas mot den generella nivån på 21 procent Svar vad gäller fördelning bland totalen interaktionstyper. 

2 (3) teleoperatörer placerade sig bland landets tio bästa kundservice. Du hittar mer information runt teleoperatörernas närvaro i sociala medier här. För inspirerande information om hur Telia arbetar med kanalerna vill jag rekommendera detta inlägg

Även Swedbank placerade sig bland topp 10, och i bloggen kan du läsa om hur Swedbank resonerar och arbetar för att skapa en bra närvaro i sociala medier.

Twitter: bästa varumärken Twitter-kundservice oktober 2020. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Smampion

Instagram

Denna månad såg vi många återkommande varumärken ta plats bland tio i topp-varumärken. Det politiska partiet Medborgerlig Samling kvarstod samt därtill även Vänsterpartiet, Sverigedemokraterna och Moderaterna placerade sig denna månad. För mer information om de politiska partierna i sociala medier, klicka här.

Även Region Värmland tog sig in bland topp 10, och här kan du läsa mer om landets regioner i sociala medier.

Vi ser även att en myndighet, Statens fastighetsverk, samt ett museum, Naturhistoriska riksmuseet, placera sig bland landets bästa Instagramsidor.

Bästa instagram-sidor oktober 2020. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Smampion

YouTube

Även denna månad får media ses som en övergripande nämnare för topplistan av varumärken på YouTube. Ett politiskt parti i from av Sverigedemokraterna placerade sig åter i toppen av landets topp 10-sidor.

Bästa YouTube-kanaler oktober 2020. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Smampion

Bästa YouTube videor

Denna faktor saknas från Socialbakers denna månad.

Bäst interaktion YouTube

Följande varumärken lyckades säkra bästa interaktion på YouTube per 1 000 följare. Det har tidigare varit inspirerande att fått se mer ”okända” varumärken synas och sticka ut från de återkommande vi ofta ser i resultaten ovan. Senaste åren har nu mer av redan etablerade varumärken tagit över även på YouTube.

Nedan ser vi topp 5 varumärken vad gäller interaktion senaste tre månaderna. Denna månad återkommer SAS, Sephora och Suzuki. Varumärken med innehåll som engagerar – över tid.

YouTube-kanaler med högst interaktion per 1000 följare, oktober 2020. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Socialbakers.
YouTube-kanaler med högst interaktion per 1000 följare, oktober 2020. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Socialbakers.
YouTube-kanaler med högst interaktion per 1000 följare, augusti 2020. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Socialbakers.

Hur förhåller sig data ovan med de resultat som dina sidor uppnår? Vilka verktyg använder din organisation för att följa upp framgång och effekt i sociala medier? Tipsa gärna om bra verktyg som du gillar. 

Behöver du ett bollplank eller stöd för ert arbete och resultat i sociala medier? Välkommen att höra av dig.

Må gott,

Lars

Länka gärna till och dela innehåll ur bloggen, ange: Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se)

Fakta och datakällor: Rankning baseras på de sidor som respektive verktyg har i sina databaser. Om du inte ser ditt varumärke representerat kan det bero på att dels Socialbakers, dels Smampion inte har berörd sida/profil registrerad. Smampion erbjuder gratis registrering. Du kan även lägga till bevakning på sidor hos Socialbakers kostnadsfritt. Passa på att lägga till om du inte har någon egen bevakning idag, eller på dina konkurrenter. Eller för att jämföra analys av data med din nuvarande leverantör.

(*) Sveriges 20 största varumärken baseras på storleken på de varumärken i Sverige som dataleverantören Socialbakers har registrerade. Här kan du lägga till (ditt) varumärke om det inte redan finns med.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.