Sveriges fyra storbanker i sociala medier – kvartal 3 2020

Swedbank Sverige säkrade bäst effekt i sociala medier under tredje kvartalet 2020. Swedbank Sverige uppvisade 100 procents responsgrad på Facebook samt kortast svarstid med 8 minuter. YouTube var tydligt ökande kanal för bankerna. Nordea Sverige hade flest antal följare i sociala medier. Högst tillväxt bland samtliga sidor uppvisade åter Handelsbanken på YouTube. SEB uppnådde åter högst andel positivt sentiment. 

I februari släppte Kommunikationsanalys den första analysen över de fyra storbankerna i sociala medier, med fokus resultat under 2019 som utgångspunkt inför resultat 2020. Av inläggens besöksantal att döma är detta uppenbarligen en bransch som intresserar många – och som mottagits väl av er läsare. Tack för all positiv återkoppling!

Detta är årets tredje kvartalsanalys över storbankernas närvaro och effekter i sociala medier 2020. Effektanalysen för storbankerna under första kvartalet 2020 hittar du här och för andra kvartalet här. För dig som vill få en bild över fler banksidor än de fyra storbankernas kan jag tipsa om detta inlägg som omfattar 50 banksidor i Sverige.

Svenskt Kvalitetsindex, SKI Bank 2020 släpptes nyligen där Sparbankerna som grupp tog första plats både vad gäller mest nöjda privatkunder samt företagskunder. Betyget från privatkunder visade även att relationen mellan företag och kund definieras som stark.

Vad gäller storbankerna i SKI Bank 2020 konstateras: ”Bland de stora bankerna får Handelsbanken högst betyg följt av SEB. Nordea och Swedbank har fortsatta utmaningar med sin generella kundnöjdhet, men här noteras en stor spridning i nöjdhet mellan olika kundsegment.” Det konstateras även att: ”Den lokala paradox som bankerna behöver lösa innehåller perspektiv som varumärkesidentitet, förtroende och kundnära relationer i kombination med ett komplett digitalt erbjudande.”. Vad gäller denna paradox ser jag att en god och genomtänkt närvaro i sociala medier ger stora möjligheter för storbankerna att just kunna stötta varumärke, förtroende och närhet. Relaterat framgång i sociala medier och närhet vill jag rekommendera detta ”tips från verkligheten” där Sparbanken Tanum delar tankarna bakom sin lyckade närvaro.

Tredje kvartalet 2020 var det Swedbank Sverige som sammantaget säkrade högst effekt i sociala medier (Facebook, Twitter, Instagram och YouTube). Effektanalysen baseras på flest topp 3-placeringar i flertalet olika dataverktyg, med olika faktorer som influens och engagemang samt poäng. Vad menar jag då med effekt? Min kommunikativa utgångspunkt är att effekt är en mix av räckvidd, engagemang och varumärkeskännedom. Hur bakomliggande affärsmål sedan stöttats kan endast organisationen bedöma.

Här är det viktigt att komma ihåg att en underliggande sentimentanalys normalt inte finns kopplad till data för engagemang och interaktion. Ett varumärkes mätbara genomslag kan som bekant baseras på både positivt och negativt engagemang. Därför introducerade jag faktor sentiment, alltså mätning och värdering av positiv, neutral eller negativ inställning i text (värdeord). N.B. Sentiment är en faktor att betrakta med viss vaksamhet då till exempel värdeord som indikerar ironi inte kan tolkas av verktyget. Storbankernas sentimentanalys för tredje kvartalet följer längre ned.

Facebook, Twitter, Instagram och YouTube – topp 3-bank och plattform per verktyg

Sett till flest antal första placeringar och topp-3-placeringar totalt framstår Swedbank Sverige som den storbank som säkrade bäst effekt i sociala medier under årets tredje kvartal.

  • Facebook
    • Engagemang: Nordea Sverige, Swedbank Sverige och Handelsbanken 
    • Influens: Nordea Sverige, Swedbank Sverige och Handelsbanken
    • Poäng: Swedbank Sverige, Nordea Sverige och SEB 
  • Twitter
    • Engagemang: SEB, Handelsbanken och Swedbank Sverige
    • Influens: SEB, Swedbank Sverige och Nordea Sverige
    • Poäng: SEB, Swedbank Sverige och Nordea Sverige
  • Instagram
    • Engagemang: Swedbank Sverige, Nordea Sverige och SEB Stories
    • Influens: Swedbank Sverige, Nordea Sverige och SEB Stories
    • Poäng: Swedbank Sverige, Nordea Sverige och SEB Stories
  • YouTube
    • Poäng: Nordea Sverige, Handelsbanken och Swedbank Sverige

Värt notera att SEB Twitter är en koncernprofil och inte enbart för den svenska marknaden, samt att Handelsbanken inte har en aktiv sida på Instagram.

Sett till mest framgångsrika bank per plattform blev fördelningen även detta kvartal:

  • Facebook: Nordea Sverige
  • Twitter: SEB 
  • Instagram: Swedbank Sverige
  • YouTube: Nordea Sverige

Aktivitet

Hur aktiva är då Sveriges storbanker? Om vi med aktiva menar antal inlägg var det SEB på Twitter som gjorde flest inlägg: 257 tweets under tredje kvartalet, eller 86 stycken per månad.

Tvåan och trean, Swedbank Sverige på Twitter och Swedbank Sverige på Facebook, gjorde 141 respektive 93 inlägg under kvartalet. 

Det var på Twitter som bankerna la sin huvudsakliga innehållsaktivitet i sociala medier (frekvens). 

De fyra storbankerna gjorde i snitt 237 (105) inlägg per kvartal sammantaget Facebook, Twitter och Instagram, det vill säga 79 (35) stycken per månad. Om vi tittar på kvartalets etta vad gäller influens, Swedbank Sverige, har de sammantaget gjort 325 (189) inlägg i sociala medier under kvartalet, motsvarande 108 (63) inlägg per månad. Förra kvartalet påverkades data av att ett fåtal sidor inte mättes för hela perioden vilket kunnat påverka underlag för snitt. Efter fjärde kvartalet kan vi utifrån exakt samma parametrar börja följa ifall storbankernas aktivitet ökar eller minskar i sociala medier.

Denna blogg har initialt rekommenderat minst ett inlägg per dag, vilket storbankerna klarat med god marginal med över två per dag. Här kan det samtidigt vara relevant att fundera om ifall vissa banker sampostar samma material – fast i olika kanaler? Eller om liknande innehåll arbetas om beroende på de olika kanalernas förutsättningar? Bankerna har som synes en relativt stabil nivå av aktivitet i sina sociala kanaler, om än att det varierar stort mellan olika banker och plattformar. SEB är till exempel mest aktiva av alla på Twitter, samtidigt som deras YouTube-kanal har noll videor under kvartalet. Låt gå för att här blir jämförelsen Group med Sverige.

I den studie jag gjorde för åren 2013-2017 över bästa kundservice i sociala medier var Swedbank Sverige den enda bank som då fanns med samtliga år; Nordea Sverige placerade sig 2015-2017 och SEB placerade sig ett år, 2013. Swedbank Sverige hade under tredje kvartalet 2020 den lägsta svarstiden bland storbankerna på Facebook på 8 (4) minuter. Två banker, Swedbank Sverige och Nordea Sverige, uppvisade en responsgrad på över 90 procent, där Swedbank Sverige hade den högsta på 100 procent (Facebook).

I mars 2020 märktes en förändring i månadsresultaten för influens på Facebook, då SEB stack ut och för första gången på över ett år intog första plats. Läs gärna detta intressanta inlägg där SEB delar sina tankar om sitt arbete med sociala medier.  

Som synes i graf nedan toppade Nordea Sverige influens på Facebook under perioden juni-augusti, medan vi i september ser ett tydligt tapp och istället ökning för Swedbank Sverige. Notera att årets graf visar lite av ”äpplen och päron”, då första kvartalets totala influens enbart baserades på fyra Facebook-sidor, medan resterande kvartal fördelat total influens på elva sidor (Facebook, Twitter och Instagram), med Facebook utbrutet.

De fyra storbankerna Handelsbanken, Nordea, SEB, Swedbank. Procent av andel influens Facebook jan-sep. OBS. Notera att första kvartalets siffror endast omfattade influens på bas av 4 sidor: under kvartal 2 fördelas total influens på 11 sidor. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se). Datakälla: Bumblewing

Till hjälp för dataunderlag använder Kommunikationsanalys dataanalysföretagen Bumblewing (influens), Notified (engagemang och sentiment) och Smampion (poäng). Notera att för faktorer engagemanginfluens och sentiment har effekter på tre sociala plattformar utvärderats (Facebook, Twitter och Instagram), medan för faktor poäng utgör fyra plattformar underlag (Facebook, Twitter, Instagram samt YouTube).

Kvartal 3 2020

Swedbank Sverige på Instagram säkrade högst influens i kvartal 3 2020 medan poängbedömningen rankade SEB på Twitter högst. 

Sveriges fyra storbanker (Handelsbanken, Nordea, SEB, Swedbank) sociala medier – influens Facebook kvartal 3 2020. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Bumblewing
Sveriges fyra storbanker (Handelsbanken, Nordea, SEB, Swedbank) sociala medier – engagemang Facebook kvartal 3 2020. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Bumblewing
Sveriges fyra storbanker (Handelsbanken, Nordea, SEB, Swedbank) sociala medier – poäng Facebook, Twitter, Instagram och YouTube kvartal 3 2020. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Smampion

SEB Sverige YouTube har inte haft någon aktivitet med videor som registrats under kvartalet.

Mätpunkter – kvartal 3 2020

Ingen av bankerna uppvisade någon negativ tillväxt detta kvartal.

Mätpunkter – kundservice, storlek och engagemang

  • Störst: Nordea Sverige Facebook
  • Viralitet: Handelsbanken YouTube (Handelsbanken Facebook)
  • Flest inlägg per dag: SEB Twitter (Swedbank Facebook)
  • Högst tillväxt: Handelsbanken YouTube
  • Högst engagemangsgrad Facebook (7-dagar): Handelsbanken Facebook
  • Högst engagemangsgrad Twitter, Instagram och YouTube (28-dagar): Nordea Sverige Instagram (Swedbank Sverige Instagram)
  • Lägst svarstid: Swedbank Facebook 8 minuter (4 minuter)
  • Högst responsgrad: Swedbank Twitter 100 procent
De fyra storbankerna i sociala medier kvartal 3 2020 – mätpunkter Facebook, Twitter, Instagram och YouTube. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Smampion

Mest framgångsrika inlägg kvartal 3 2020

SEB Sverige, Nordea Sverige och Handelsbanken gjorde storbankernas mest framgångsrika inlägg sett till båda verktygen detta kvartal. 

Facebook och Instagram var detta kvartal de kanaler där bankernas budskap skapade högst effekt.

De fyra storbankerna i sociala medier – bästa inlägg Facebook,Twitter, Instagram, YouTube kvartal 3 2020. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se). Datakälla: Smampion
Sveriges fyra storbanker (Handelsbanken, Nordea, SEB, Swedbank) sociala medier Sverige – bästa inlägg influens Facebook, Twitter och Instagram kvartal 3 2020. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se). Datakälla: Bumblewing

50 vanligast förekommande ord

De fyra storbankerna i sociala medier kvartal 3 2020 – de vanligaste orden. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Smampion

Engagemang kvartal 3 2020 – Facebook, Twitter och Instagram

Verktyget Notified mäter och visualiserar uppnått engagemang samt antal poster. Handelsbanken har ingen aktiv sida på Instagram samt SEB Twitter avser koncernprofil.

Swedbank Sverige Instagram, Nordea Sverige Instagram och Swedbank Sverige Facebook tog pallplatserna vad gäller engagemang för de tre bevakade plattformarna.

Facebook

Storbanker i sociala medier – kvartal 3 2020 Facebook, Twitter, Instagram engagemang. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Notified
Storbanker i sociala medier – kvartal 3 2020 Facebook, Twitter, Instagram poster. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Notified

Sentimentanalys kvartal 3 2020 – Facebook, Twitter och Instagram

För många professionella inom kommunikation har det länge önskats att inte enbart få veta ATT något sagts utan även VAD och HUR. Sentimentanalys är en bit på vägen vad gäller HUR, om än långt ifrån utan utmaningar. 

Kommunikationsanalys har för de fyra storbankernas femton sidor i sociala medier valt att sammanställa uppmätt nivå av positivt vs negativt sentiment i total procent (resterande procent är neutralt) på Facebook, Twitter och Instagram. Detta för att få en känsla för omvärldens inställning till varumärket och företagets tjänster, produkter och service. 

Vad säger då sentimentanalysen, på bas av kommunikationen, om inställningen till de fyra bankerna i sociala medier? Resultat av sammanlagt högst andel positivt sentiment ger fördelningen (föregående kvartal inom parentes):

  1. SEB: 108 (96) procent 
  2. Nordea Sverige: 93 (76) procent 
  3. Swedbank Sverige: 91 (85) procent 
  4. Handelsbanken: 50 (66) procent (endast två plattformar)

På bas av sammanlagt högst andel negativt sentiment, blir fördelningen (föregående kvartal inom parentes):

  1. Nordea Sverige: 62 (56) procent 
  2. Handelsbanken: 56 (42) procent (endast två plattformar)
  3. SEB: 54 (64) procent 
  4. Swedbank Sverige: 51 (65) procent 

Stämmer din uppfattning och känsla för bankernas närvaro och effekt i sociala medier med ovan analys? Något som förvånade? Någon insikt?

Vill du som flera andra ha ett bollplank för att diskutera och analysera dina/era resultat och strategi i sociala medier? Välkommen att höra av dig

Här kan du säkra så att du inte missar nya kunskaper via Kommunikationsanalys.

Må gott,

Lars

Dela gärna, ange: Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se)

Sociala plattformar: Facebook, Twitter, Instagram och YouTube

Datakällor: BumblewingNotified och Smampion

Definition av influens

Sentiment. Dataanalysföretaget Notified förklarar sentiment: ”En dator värderar olika ord från 1 till 100 utifrån hur positiva vs negativa de är. ”Våld” anses exempelvis vara ett negativt ord, medan ”fint” är ett positivt. Efter det analyseras varje artikel/post i sociala medier. Om artikeln har flest negativa ord markeras den som negativ. Har den flest positiva ord markeras den som positiv. Om inga direkta värdeord används eller om det är väldigt jämt mellan positiva och negativa ord så blir det neutral. Sen kan man även själv markera en artikel som positiv, negativ eller neutral om man anser att datorn tolkat innehållet fel. Datorn lär sig då dina justeringar och blir med tiden ännu bättre på sentiment. Viktigt att komma ihåg är att sentiment inte fungerar på ironi eller liknande, utan den sortens inlägg får man justera manuellt för att få mer träffsäker statistik.” 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.