Svenska partiledare i sociala medier – september 2020

Jimmie Åkesson säkrade starkast närvaro i sociala medier i september. Partiledarnas aktivitet i form av antal inlägg per plattform ökade. Jimmie Åkesson var åter den mest aktive partiledaren på Facebook och Stefan Löfven på Instagram sett till landets tre största partier. Sex partiledare uppvisade dialog med väljarna. Mest effekt per samtliga plattformar utom YouTube hade Jimmie Åkesson. 13 politiker utöver partiledare tog sig in på de politiska topplistorna.

Sammanfattning september

I september var Jimmie Åkesson sammantaget den mest framgångsrika partiledaren i sociala medier (Ebba Busch augusti). Därefter följde Stefan Löfven och Jonas Sjöstedt. Effektanalysen baseras på flest topp 3-placeringar i flertalet olika dataverktyg, med olika faktorer som influens och engagemang samt poäng. Motsvarande underlag för samma period för de politiska partierna hittar du här

Isabella Lövin och Per Bolund har under månaden uppvisat flera goda resultat på olika mätvärden än tidigare.

Vid jämförelse med den senaste förtroendemätningen för partiledare i september är det inga större skillnader jämfört med partiledarnas resultat i sociala medier. De fem partiledarna i toppen av mätningen, Ulf Kristersson, Ebba Busch, Jimmie Åkesson, Jonas Sjöstedt och Stefan Löfven, är samma fem som vi i sociala medier ser göra tydligast avtryck. Annie Lööf, som placerade sig på sjätte plats i förtroendemätningen september, börjar nu åter klättra i rankning i sociala medier efter sin föräldraledighet. Om det kommer att speglas i kommande förtroendemätningar återstår att se.

Sett till starkast kommunikativ partiledare per plattform denna månad blir resultatet (föregående månad inom parentes):

  • Facebook = Jimmie Åkesson (Jimmie Åkesson)
  • Twitter = Jimmie Åkesson (Jonas Sjöstedt)
  • Instagram = Jimmie Åkesson (Ebba Busch)
  • YouTube = Annie Lööf

Störst per plattform är på Facebook Stefan Löfven, på Twitter och YouTube Annie Lööf samt på Instagram Ebba Busch.

Facebook, Twitter, Instagram och YouTube – topp 3-partiledare per verktyg:

  • Facebook
    • Engagemang: Jimmie Åkesson, Jonas Sjöstedt och Stefan Löfven
    • Influens: Jimmie Åkesson, Jonas Sjöstedt och Stefan Löfven
    • Poäng: Nyamko Sabuni, Ebba Busch och Per Bolund 
  • Twitter
    • Engagemang: Stefan Löfven, Jimmie Åkesson och Jonas Sjöstedt
    • Influens: Jonas Sjöstedt, Jimmie Åkesson och Ebba Busch 
    • Poäng: Ilan Sadé, Jimmie Åkesson och Ebba Busch
  • Instagram
    • Engagemang: Jimmie Åkesson, Ulf Kristersson och Annie Lööf
    • Influens: Jimmie Åkesson, Ulf Kristersson och Annie Lööf
    • Poäng: Isabella Lövin, Ulf Kristersson och Stefan Löfven
  • YouTube
    • Poäng: Annie Lööf

Partiledarna för de tre största partierna – aktivitet plus influens

Stefan Löfven minskade mängden innehåll efter mars, men är från augusti åter den mest aktive partiledaren på Instagram. Statsministern uppvisade även i september en ökad aktivitet på Facebook. 

Jimmie Åkesson var fortsatt den mest aktive partiledaren på Facebook, med högst andel influens bland dessa tre. 

Värt noterna skillnaden mellan partierna och partiledarna vad gäller andel influens. Sverigedemokraterna uppvisar en betydande skillnad i influens som helt dominerar över övriga, medan sett till partiledarnas sidor är skillnaden i influens inte lika markant.

Facebook

Partiledare. Antal inlägg på Instagram januari-september 2020. Stefan Löfven, Ulf Kristersson, Jimmie Åkesson. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se). Datakälla: Bumblewing
Partiledare. Influens på Facebook januari-september 2020. Stefan Löfven, Ulf Kristersson, Jimmie Åkesson. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se). Datakälla: Bumblewing

Instagram

Värt notera att Jimmie Åkesson under månaden hade den lägsta andelen inlägg samtidigt som han säkrade den största andelen influens bland de tre partiledarna.

Partiledare. Antal inlägg på Instagram januari-september 2020. Stefan Löfven, Ulf Kristersson, Jimmie Åkesson. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se). Datakälla: Bumblewing
Partiledare. Influens på Facebook januari-september 2020. Stefan Löfven, Ulf Kristersson, Jimmie Åkesson. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se). Datakälla: Bumblewing

Kommunikationsanalys har tillfört data från ett fjärde verktyg för visualisering och underlag relaterat Twitter. Stefan Löfvens profil Swedish PM placerar sig inte bland landets tio största politiska Twitter-profiler, därtill saknas drygt 14 000 följare. Kan det (engelska) namnvalet på profilen påverka följaranströmning negativt? Svårt att hitta? 

Partiledarna Annie Lööf, Jonas Sjöstedt, Jimmie Åkesson och Ebba Busch återfinns bland topp 10 politiska profiler. Ulf Kristersson och Nyamko Sabuni har som bekant ingen egen profil på Twitter. Jimmie Åkesson var den partiledare i riksdagen som ökade mest på Twitter.

Topp 3 största politiska Twitter-profiler i Sverige september 2020 samt sidor med högst tillväxt. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Socialbakers

Sveriges 10 största politiska sidor på Twitter

Moderaterna och Socialdemokraterna är de enda politiska partier som återfinns bland topp 10 politiska profiler. Övriga platser intas av politiska personligheter varav fyra stycken är aktuella partiledare samt två före detta. Ebba Buschs profil växer stadigt och närmar sig nu Socialdemokraternas profil i antal följare. Så ökar även Jimmie Åkessons, som nu närmar sig 100 000 följare. Störst av aktuella partiledare är Annie Lööf med över 130 000 stycken följare.

Sveriges tio största politiska Twitter-profiler, september 2020. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se). Datakälla: Socialbakers

Under faktor Dialoger på Facebook uppvisade denna månad sex (fem) partiledare/språkrör mätbar aktivitet. De sex som uppvisade engagemang i form av dialog var Annie Lööf, Jonas Sjöstedt, Nyamko Sabuni, Per Bolund, Ebba Busch och Ulf Kristersson

I april introducerade Kommunikationsanalys en ny faktor: Sentiment, det vill säga mätning av positiv, neutral eller negativ inställning på bas av ordval i relaterad kommunikation. Dessa analyser har flyttat till egna fristående inlägg för att minska den redan betydande mängden innehåll i dess inlägg. Sentimentanalysen för partiledarna följer från nu kvartalsvis.

13 (15) politiska personer förutom partiledarna/språkrören lyckades säkra resultat i sociala medier med genomslag vilka matchar eller överträffar partiledarna. 

Antal inlägg per partiledare och månad per plattform

Den totala kommunikativa innehållsaktiviteten för de tio bevakade politiska partiernas partiledare/språkrör var under månaden, med mest aktiva partiledare specificerad:

  • Facebook: 292 (174) inlägg, varav Jimmie Åkesson 51 (28) stycken och Stefan Löfven 51 stycken dvs. 17 procent respektive av totalen politiskt innehåll.
  • Twitter: 668 (284) tweets, varav Jonas Sjöstedt 300 (132) stycken dvs. 45 (46) procent av totalen politiskt innehåll.
  • Instagram: 159 (83) inlägg, varav Farida al-Abani (Fi) 23 (16) stycken och Annie Lööf 23 stycken dvs. 14 procent respektive av totalen politiskt innehåll.
  • YouTube: 2 (1) videor, varav Annie Lööf 2 (1) stycken dvs. 100 procent av totalen politiskt innehåll.

Facebook

Kommunikationsanalys har dels fokus hur mäta effekt i sociala medier, dels presentera olika verktyg som stöttar hantering och förståelse. Analysföretaget Bumblewing tillför faktor influens, Notified faktor engagemang och Smampion faktor poäng.

Influens

Jimmie Åkesson intog första platsen med en tredjedel av totalen influens, följd av Jonas Sjöstedt och Stefan Löfven. 

Influens Facebook september 2020 svenska partiledare. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Bumblewing

Poäng

Smampions poängskala för sociala medier placerade Stefan Löfven, Annie Lööf, Ilan Sadé och Isabella Lövin under medel denna månad. 

Annie Lööf återkom som bekant efter föräldraledighet den 29 augusti. Ökning av poäng har börjat ske efter föregående månads lägsta placering.

Facebook. Sociala medier politiska partiledare september 2020. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Smampion

Mätpunkter Facebook

Ingen partiledare uppvisade negativ tillväxt av följare under månaden. 

Eventuell ändring från föregående månad inom parentes:

  • Flest följare: Stefan Löfven 
  • Högst viralitet: Ebba Busch (Stefan Löfven)   
  • Flest inlägg per dag: Jonas Sjöstedt och Jimmie Åkesson (Jimmie Åkesson) 
  • Högst tillväxt: Per Bolund (Ilan Sadé) 
  • Högst engagemangsgrad (7-dagar): Ulf Kristersson (Ulf Kristersson)  
  • Dialoger: Annie Lööf, Jonas Sjöstedt, Nyamko Sabuni, Per Bolund, Ebba Busch och Ulf Kristersson
Mätpunkter svenska partiledare Facebook september 2020. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Smampion

Engagemang

I verktyget från Notified ser vi hur engagemanget på Facebook fördelas bland partiledarna, där Jimmie Åkesson åter säkrade det högsta engagemanget på sin närvaro. Jonas Sjöstedt och Stefan Löfven är övriga partiledare bland topp 3 på Facebook.

Politiska partiledare september 2020 Facebook engagemang. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Notified
Politiska partiledare september 2020 Facebook postning innehåll över månad. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Notified

Månadens toppinlägg Facebook

Jimmie Åkesson återfinns denna månad med mest effektfulla inlägg i båda verktygen. 

Topp 3 inlägg per analysverktyg:

  • Smampion: Jimmie Åkesson
  • Bumblewing: Jimmie Åkesson, Stefan Löfven och Jimmie Åkesson

Smampion

Toppinlägg Facebook september 2020. Svenska partiledare sociala medier. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Bumblewing

Bumblewing

Facebook. Svenska partiledare: månadens tre topp-inlägg september 2020. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se). Datakälla: Bumblewing

Twitter

Ulf Kristersson och Nyamko Sabuni har inga profiler på Twitter. Jimmie Åkesson ökade sin egen aktivitet på plattformen under andra halvåret 2019, och är nu i toppen bland partiledarna på Twitter – med relaterad influens. 

Influens

Jonas Sjöstedt, Jimmie Åkesson och Ebba Busch var de som intog pallplats på Twitter även denna månad, om än i viss annan ordning. Jonas Sjöstedt hade själv en dryg tredjedel av totalen influens på Twitter.

En tydlig skillnad är Jonas Sjöstedts höga aktivitet vs Ebba Busch och Jimmie Åkessons höga engagemangsgrad på budskap. Som vanligt, ingen värdering här av om engagemang är positivt eller negativt, därav istället de nu fristående sentimentanalyserna (vilka nu kommer kvartalsvis från och med kvartal 3).

Influens Twitter september 2020 svenska partiledare. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Bumblewing

Poäng 

Smampions poängskala placerade Annie Lööf, Farida al-Abani, Isabella Lövin och Stefan Löfven under medel denna månad.

Svenska partiledare Twitter september 2020. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Smampion.

Mätpunkter Twitter

Ingen partiledare uppvisade negativ tillväxt av följare under månaden. 

  • Flest följare: Annie Lööf 
  • Högst viralitet: Ilan Sadé (MED)
  • Flest inlägg per dag: Jonas Sjöstedt 
  • Högst tillväxt: Farida al-Abani (Ilan Sadé)
  • Högst engagemangsgrad: Farida al-Abani  
Mätpunkter svenska partiledare Twitter – september 2020. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Smampion

Engagemang och poster

I Notifieds verktyg ser vi hur engagemanget på Twitter fördelas bland partiledarna, där Stefan Löfven (Swedish PM) fortsatt säkrat det högsta engagemanget på sin närvaro. Därefter följd av Jimmie Åkesson och Jonas Sjöstedt. (På bilden nedan är Jonas Sjöstedts utfall markerat.)

Politiska partiledare september 2020 Twitter engagemang. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Notified
Politiska partiledare september 2020 Twitter postning innehåll över månad. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Notified

Månadens toppinlägg Twitter

Topp 3-inlägg per analysverktyg:

  • Smampion: Farida al-Abani (Fi) och Ilan Sadé (MED)
  • Bumblewing: Jimmie Åkesson, Ebba Busch och Jonas Sjöstedt

Smampion

Toppinlägg Twitter september 2020. Svenska partiledare sociala medier. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Smampion

Bumblewing

Toppinlägg Twitter september 2020. Svenska partiledare sociala medier. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Bumblewing

Instagram

Influens 

Jimmie Åkesson, Ulf Kristersson och Annie Lööf var de som intog pallplats på Instagram denna månad.

Notera att Jonas Sjöstedt inte har någon egen sida på Instagram utan där kommunicerar via Vänsterpartiets Instagramsida. Hans föreslagna efterträdare, Nooshi Dadgostar, har till skillnad en officiell sida på Instagram.

Instagram. Influens för svenska partiledare september 2020. Källa. Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Bumblewing

Poäng 

Smampions poängskala placerade Annie Lööf, Isabella Lövin, Nyamko Sabuni och Jimmie Åkesson under medel denna månad.

Svenska partiledare Instagram september 2020. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Smampion

Mätpunkter Instagram

Annie Lööf uppvisade negativ tillväxt av följare under månaden.

Eventuell ändring från föregående månad inom parentes:

  • Flest följare: Ebba Busch 
  • Högst engagemangsgrad: Ebba Busch (Ebba Busch) 
  • Högst tillväxt: Per Bolund (Per Bolund)
  • Högst viralitet: Jimmie Åkesson (Ebba Busch) 
  • Flest inlägg per dag: Annie Lööf (Stefan Löfven)
Mätpunkter Instagram svenska partiledare september 2020. Sociala medier. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Smampion

Engagemang

I verktyget från Notified ser vi hur engagemang på Instagram fördelas bland partiledarna, där Jimmie Åkesson säkrade månadens högsta engagemang, därefter Ulf Kristersson och Annie Lööf. 

Politiska partiledare september 2020 Instagram engagemang. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Notified

Månadens toppinlägg Instagram

Jimmie Åkesson var den partiledare som förekom i båda verktygen 

Topp 3-inlägg per analysverktyg:

  • Smampion: Jimmie Åkesson och Per Bolund
  • Bumblewing: Jimmie Åkesson och Ebba Busch

Smampion

Månadens toppinlägg Instagram svenska partiledare september 2020. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Smampion

Bumblewing

Instagram. Svenska partiledare: månadens tre topp-inlägg september 2020. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se). Datakälla: Bumblewing

YouTube

Poäng

Svenska partiledare YouTube september 2020. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Smampion

Mätpunkter YouTube

Mätpunkter YouTube svenska partiledare september 2020. Sociala medier. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Smampion

Vanliga ord i partiledarnas sociala medier

Nedan de 50 vanligaste orden som partiledarna använder per plattform: titta gärna igenom och se vilka ord som partiledarna ofta använder i sin kommunikation i sociala medier.

Facebook

Svenska partiledares 50 vanligaste ord på Facebook september 2020. Källa. Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Smampion

Twitter

Svenska partiledares 50 vanligaste ord på Twitter september 2020. Källa. Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Smampion

Instagram

Svenska partiledares 50 vanligaste ord på Instagram september 2020. Källa. Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Smampion

YouTube

Svenska partiledares 50 vanligaste ord på YouTube september 2020. Källa. Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Smampion

Politiska personer – individuell sidrankning

Analysföretaget Smampion rankar även bredden av politiska personer i sociala medier, alltså ej enbart partiledare. Nedan redovisas topp 10-sidor för varje plattform. Här kan vi se hur politiska personer lyckas i hela landet och inte enbart partiledarnas sidors närvaro. 13 (15) politiska personer utöver partiledarna/språkrören har denna månad lyckats säkra resultat som får genomslag vilka matchar eller överträffar partiledarna. 

Facebook

Bästa politiska personer september 2020 Facebook. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Smampion

Twitter

Bästa politiska personer september 2020 Twitter. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Smampion

Instagram

Bästa politiska personer september 2020 Instagram. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Smampion

YouTube

Bästa politiska personer september 2020 YouTube. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Smampion

Smampions poängskala (0-100) motsvarar följande betyg:

100: Perfekt
95 – 99: Världsklass
90 – 94: Mycket bra
80 – 89: Väldigt bra
65 – 79: Ett bra betyg
45 – 64: Helt ok
30 – 44: Ej godkänt
0 – 29: Underkänt

Vad blir dina tankar när du ser partiledarnas och språkrörens aktivitet och genomslag? Stämmer aktivitet, budskap och plattformar med din bild av partiledarna? Något som överraskade? 

Här kan du följa Kommunikationsanalys på Facebook för att säkra nya insikter.

Må gott,

Lars

Dela gärna, ange: Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se)

Datakällor: BumblewingNotifiedSmampion samt Socialbakers

Förklaring: Influens

Dialoger (avser Facebook och Twitter): En dialog uppstår när det finns tre eller fler kommentarer på ett inlägg som sidan har publicerat. Sidan antas ha deltagit i dialogen om sidan själv kommenterat på inlägget i form av en kommentar eller svar till en annan användares kommentar.

Fakta: Bloggen analyserar data baserat på tio partier: partiledarna och språkrören för de åtta politiska partierna i riksdagen, samt Feministiskt initiativ och Medborgerlig Samling. Feministiskt initiativ finns med på grund av sin framgång i sociala medier inför valet 2014, och motsvarande för Medborgerlig Samling inför valet 2018. Tanken med ”samma” politiska partiledare/språkrör är att långa tidslinjer med samma analysobjekt ger bra underlag för att kunna följa utveckling av kommunikation i sociala medier över tid, samt utifrån samma data kunna se trender och förändringar – allt annat lika. Möjligen kommer endast partiledare för partier invalda i riksdagen att analyseras från och med valet 2022.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.