Sociala medier: Säffle kommun fokuserar på dialog- och engagemangsskapande kommunikation

I år har Kommunikationsanalys tillfört ett flertal nya branscher för benchmark och uppföljning av framgång och närvaro i sociala medier, däribland skattefinansierade verksamheter som kommuner. Här kan du läsa mer om aktuella resultat för landets kommuner i sociala medier i analysen för årets tredje kvartal 2020.

Denna blogg vill även inspirera genom att möjliggöra tips från digitala varumärken som antingen förekommer på de olika topplistor för sociala medier som bloggen lyfter, eller som väl belyser den vardag som alla ansvariga för sociala plattformar möter. En samlingsplats för professionella. Därav #tipsfrånverkligheten

Denna gång delar Johan Österman, kommunikationsansvarig vid Säffle kommun, sina tankar om hur kommunen arbetar med sociala medier för att nå framgång samt hanterar uppföljning.

Johan Österman. Kommunikationsansvarig Säffle kommun

Vad vill Säffle kommun uppnå med sin närvaro i sociala medier?

– Möjligheten att kunna tillhandahålla samhällsinformation till en stor del av kommunens befolkning är i grund och botten det viktigaste och mest basala skälet till att vår kommun har satsat på att bygga upp sin närvaro i sociala medier. Det senaste årets kommunikativa utmaningar, där vi förutom en pandemi även drabbats av översvämningar i vår del av landet, har tydliggjort just detta – vikten av att ha väletablerade kanaler med bra räckvidd i sin verktygslåda.

– Som många andra vill vi också ha en dialog och ett utbyte med våra kommuninvånare, gärna med en familjär och personlig ton när möjligheten finns. Vi vill informera om viktiga beslut, förmedla inblickar från kommunens verksamheter där våra medarbetare gärna ska stå i fokus och visa upp bredden och kompetensen som finns i en kommunal organisation.

– Och så vill vi berätta om vår kommun. Helst på ett engagerande och medryckande sätt. Om näringsliv, kulturliv, människor, platser, byggnader, händelser, känslor, historia och framtid. Platsvarumärket utgör en väldigt stor del av vår kommunikation. Vi vill visa våra kommuninvånare saker som de kan vara stolta över – och väcka en nyfikenhet hos alla andra som har vägarna förbi vårt flöde. Säffle är en relativt liten kommun men genom att vara engagerande i sociala medier kan den synas desto mer.

Johan Österman, Maria Olsen, Sara Vintfjärd, Säffle kommun.

Hur resonerar ni för ett lyckat upplägg? 

– Jag är fortfarande ganska analog av mig och har en gammal hederlig whiteboard-tavla på mitt arbetsrum där aktuella inläggsidéer konstant flyttas runt på diverse post-it-lappar. Flödesplaneringen är aldrig särskilt långsiktig. I bästa fall finns det en handfull uppslag inför varje vecka som kan fördelas ut på de olika dagarna, men det ska även finnas utrymme för snabba ommöbleringar och nya idéer. Våra kommunikatörsresurser är begränsade, vi är två stycken, och därför handlar mycket om att lyssna, spana och fånga upp vad som händer, både inom organisationen och inom den geografiska platsen Säffle.

– Vi kommunikatörer försöker alltid ha ett välfyllt reservlager med tidlösa inlägg och teman som kan användas i stort sett när som helst under året. Det kommer alltid perioder då det finns mindre att berätta och då är detta en trygghet att luta sig mot. Vi har sammanställt ett slags ganska basalt årshjul med återkommande händelser och teman för att säkerställa att vi inte missar några viktiga kommunikationsaktiviteter. En del saker börjar även sätta sig i ryggraden, så som det lätt gör efter några år. Men som jag nämnde tidigare är flödesplaneringen allt som oftast inte särskilt långsiktig. En kommun är en stor och mångfacetterad organisation där det hela tiden händer saker som med kort varsel behöver fångas upp.

– Ett viktigt framsteg i vårt kommunikationsarbete var lanseringen av kommunens nya webbplats tidigare i år. Den har tagits emot väl och blivit välbesökt. Därmed har den också avlastat våra sociala medier. Vi sorterar nu fler nyheter till webbplatsen och har möjlighet att fokusera mer på dialog- och engagemangsskapande kommunikation i sociala medier. Brådskande samhällsinformation som berör många kommuninvånare får dock alltid förtur och tränger undan all övrig inläggsplanering.

– Säffle kommun finns på Facebook, Instagram, Youtube och LinkedIn, och Facebook är vår primära kanal. Nästa år har jag för avsikt att vi ska bli bättre på Instagram. Vi försöker hålla oss till ett eller max två inlägg om dagen. Ganska kort och snärtigt i tonen om situationen så tillåter. Och så försöker vi alltid vara så dagsfärska som möjligt. Det är inte särskilt roligt att läsa om invigningen av en ny simhall flera dagar efter att den ägt rum. 

– Det ingår i min tjänst att bevaka flödet på kvällar och helger. Jag har också ovärderligt stöd av min kollega på tekniska förvaltningen, Maria, som snabbt besvarar alla frågor som rör infrastruktur, vilket tenderar att vara en ganska stor andel hos oss och säkert även hos många andra kommuner. När det gäller den löpande dialogen, återkoppling på förbättringsförslag med mera, gör vi så gott vi kan för att hinna med utifrån de resurser vi har. Jag ansvarar även för externwebb, intranät, press/media och en del annat, och min kommunikatörskollega Sara är en in-house-produktionsbyrå helt på egen hand. Det finns således vissa dagar då dialogen i sociala medier blir nedprioriterad till förmån för annat. 

– Ibland, när vi publicerar ett inlägg där vi aktivt ställer frågor och eftersöker synpunkter, brukar vi redan från början koppla in en tjänsteperson från den berörda verksamheten som äger frågan. Häromveckan bevakades flödet exemplariskt av kollegan Caroline på näringslivsenheten som besvarade ett 50-tal kommentarer i en tråd om centrumutveckling.

– För min egen del tänker jag nog inte alltid så mycket på oskrivna regler och liknande. Filmer ska vara väldigt korta hette det för inte så länge sedan. Vi gjorde istället en serie av ganska långa filmer med fokus på lokala byggnader och dess historia med viss inspiration från SVT-serien Det sitter i väggarna. Det blev några av våra mest uppskattade och spridda filmer någonsin. Jag tror att det mesta kan fungera om det i grund och botten är kvalitativt och paketerat på ett bra sätt.

– Ett av våra mest populära inslag är ”Kommundirektören informerar”, som är en återkommande serie där Säffles kommundirektör Ingemar Rosén berättar för medborgarna om vad som är på gång och mycket annat.

Ingemar Rosén, kommundirektör Säffle kommun

– Jag inspireras inte så mycket av enskilda virala fullträffar utan mer av att följa hur en kommun eller myndighet arbetar långsiktigt med tonalitet och bildspråk i sitt flöde. Hög lägsta-nivå tilltalar mig mycket. En kommun jag spontant kommer att tänka på är Västerviks kommun, och framför allt hur engagerat och inspirerande de berättar om sin äldreomsorg i sociala medier. Utöver det är jag, som så många andra, en trogen följare av Livrustkammaren. Deras kreativitet och berättarglädje smittar av sig. Något jag verkligen ser fram emot, med viss skräckblandad förtjusning, är höstens Internetdagarna, då Säffle kommun har fått äran att leverera inspirationsspåret tillsammans med just Livrustkammaren.

Hur följer ni upp resultat av er närvaro i sociala medier? Vilka verktyg använder ni? Har ni tydliga mål?

– Just nu arbetar vi främst med Google Analytics för att kartlägga hur pass väl vi lyckas leda in besökare till webbplatsen. Vi använder oss också av plattformarnas inbyggda verktyg och statistikfunktioner för att mäta hur väl vi når ut och vad som engagerar våra följare. Men inga externa verktyg därutöver.

– Vi hade tidigare en väldigt stimulerande målsättning som tilltalande tävlingsinstinkten, nämligen att växa och attrahera så många följare som möjligt i vår primära kommunikationskanal, Facebook. Nu har vi omkring 13 000 följare i en kommun där det bor 15 000 invånare. En stor andel av dessa följare utgörs av våra invånare, vilket innebär att det lokala tillväxtunderlaget börjar bli ganska begränsat. Givetvis är vi fortfarande intresserade av att nå ut till nya följare, och det är fortfarande fullt möjligt att växa ytterligare, men våra mål är numera främst kopplade till hur många som tar del av vår kommunikation. Detta bevakar jag, och försöker dra slutsatser av, på veckobasis genom nämnda inbyggda funktioner.

– Vår kommunorganisation har också flera övergripande mål kopplade till exempelvis stärkt demokrati, invånarinflytande och medborgarservice där resultaten i våra kanaler i sociala medier utgör en viktig faktor.

– Utöver detta har vi regelbundna möten inom kommunens kanslienhet där vi diskuterar och utvärderar vi våra sociala medier och sätter upp nya mål. Vi har också en redaktörsgrupp där alla de personer som driver separata verksamhetssidor, exempelvis simhallens och bibliotekets, träffas och utbyter idéer. Här informerar också den centrala kommunikationsfunktionen om exempelvis nya direktiv eller riktlinjer. Det är ett bra forum som vi planerar att vidareutveckla under kommande år.

– Sammanfattningsvis är det väldigt roligt att arbeta i en kommun där sociala medier spelar en viktig roll. Vi har lagt oerhört mycket tid och omsorg på att bygga upp och förvalta vår närvaro i sociala medier och vi blir lika glada varje gång vi märker att vi är konkurrenskraftiga i Kommunikationsanalys mätningar, där konkurrensen från många duktiga kommuner är fullkomligt stenhård. Det är väldigt sporrande! avslutar Johan.

Här hittar du Säffle kommun på Facebook.

Under 2020 kommer det fler tipsinlägg med röster och erfarenheter från bland annat banker, telekomförsäkringsbolagkommuner, regioner, sjukhus och myndigheter. Du hittar även inlägg på samma tema från bland andra Livrustkammaren och partiledare Jonas Sjöstedt.

Behöver du ett bollplank vad gäller social media management? Välkommen att höra av dig.

Må gott,

Lars

Dela gärna, ange källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se)

Foton: Säffle kommun

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.