Varumärkens svarsfrekvens ökade åter på Facebook men sjönk på Twitter. Swedbank Sverige rankade åter bästa kundservice på Facebook: PC Gamer motsvarande placering på Twitter. Månadens mest framgångsrika sida på Facebook var Caroline Alupo – etolog och hundpsykolog. Politiska sidor tog plats på landets topplistor för Instagram och YouTube. Huawei producerade månadens bästa film på YouTube. Branschen rese- och transportföretag uppvisade bäst kundservice på Facebook. Kort om Schrems II samt kapade konton.
Sammanfattning september
Branscher som stod ut under månaden vad gäller hög kundservice på Facebook är fortsatt rese- och transportföretag samt även banker och telekom. Krisinformation.se behåller placering bland topp 10 vad gäller kundservice på Twitter.
Varumärkens svarsfrekvens ökade även i september på Facebook men minskade på Twitter.
Du som sett bloggens mycket välbesökta ”tips från verkligheten”, där olika branscher och representanter delar sina tankar om arbetet med och bakom sociala medier, vet att jag gärna delar inspiration som just kan inspirera med hjälp av andras erfarenheter. Sedan förra månaden har två nya företag delat med sig av sitt arbete med sociala medier, och jag kan verkligen rekommendera att ta del av dessa intressanta och utförliga erfarenheter från dels Swedbank, dels Telia Sverige.
Nyligen släpptes rapporten ”Svenska nyhetsvanor i normaltider och i kristider” 2000-2019. I den sägs: Sociala medier har varit den plattform som slagit igenom starkast som nyhetsdistributör under de senaste tio åren. Fyra av fem svenskar tar del av nyheter via sociala medier minst tre av veckans dagar visar 2019 års nationella SOM-undersökning. Ökningstakten minskar dock något, vilket tillsammans med den samlade användningen av morgon- och kvällstidningars nyhetssajter stärker bilden av att den svenska befolkningens digitala nyhetskonsumtion har funnit ett slags normalnivå. Den har helt enkelt nått en platå. Sociala medier är alltså en viktig (primär?) nyhetskanal för många, och du kanske minns att jag i maj delade Reuters Digital News Report 2020 som bland annat visade att 32 procent har Facebook som nyhetskälla.
Jag vill denna gång beröra Schrems II-domen relaterat personuppgifter som nu skapar en hel del oro och oklarhet om vad som kommer gälla för innehåll i sociala medier. Och hur det därmed kommer att påverka själva innehållet i budskapsflödet i sociala medier. Jag förmodar de flesta större organisationer nu börjar få planer runt hur förhålla sig till detta, med nära samverkan mellan kommunikation och juridik. Sveriges kommunikatörer har flera gånger haft frågan uppe och jag vill tipsa om det senaste inlägget: Uppföljning i diskussionen om Schrems II och sociala medier. Även Dagens juridik skrev om Schrems II i denna artikel: Schrems II-domen kan få omfattande konsekvenser för svenska företag och myndigheter. För dig som vill höra mer om detta från Max Schrems himself kan jag tipsa om IT-rättsforum 2020 den 18 november, där österrikaren Schrems är huvudtalare relaterat denna dom om överföring av personuppgifter.
Vad kostar ett kapat Twitter-konto? skrev Infomedia nyligen, relaterat att Sveriges Radio fått två konton kapade. Förhoppningsvis har din organisation bra och tydliga rutiner som säkrar tillgången till era sociala konton. Jag vill med emfas lyfta de ord som avslutar deras artikel: ”De organisationer som löper minst risk, och för den delen klarar sig bäst om olyckan ändå är framme, är de som betraktar och hanterar närvaro på sociala medier med samma affärsmässighet, professionalism och intresse som de visar andra kritiska affärssystem.”. Ses era sociala medier som affärskritiska och omhuldas lika väl som andra mer etablerade arbetsformer?
Är du en vän av Twitter och vill veta mer om vilka som är mäktigast på den plattformen, har Medieakademin släppt Maktbarometern 2020.
På temat att sociala medier lever och frodas, kan du i detta inlägg, 7 insikter om appekonomin, se att bland världens mest nedladdade appar under tredje kvartalet 2020 finns till exempel de sociala plattformarna TikTok, Facebook, Instagram och Snapchat bland topp 10. Så om någon på din arbetsplats eller omgivning (fortfarande) hävdar att kanalerna minskar i intresse, visar i alla fall inte nedladdningen av deras appar detta.
Avslutningsvis innan septembers resultat, så har Socialbakers inför kommande allhelgonahelg tagit fram ”Every Social Media Manager´s Worst Nightmare”. Skräcken känns igen 😉

Som vanligt, välkommen med konstruktiv återkoppling. Och dela gärna om det är något dataverktyg för sociala medier du skulle vilja se belysas i denna blogg. Kommunikationsanalys kan du även följa via Facebook för att säkra nya kunskaper.
Månadsbenchmark
De enligt Socialbakers 20 bästa varumärkenas i Sverige svarsfrekvens ökade denna månad på Facebook men minskade på Twitter. I denna veckas publicerade tredje kvartalsanalys för svenska (statliga) myndigheter uppvisade nio myndigheter 100 procents responsgrad.
Hur matchar denna svarsfrekvens den som din organisation uppvisar?

Sveriges topp 5 varumärken på Facebook vad gäller antal interaktioner var enligt Socialbakers databas:

Svenska Postkodlotteriet har vi över flera år sett bland varumärken med högst interaktion, endast med tillfälliga avbrott. Här kan du läsa mer i inlägget för Kommunikationsanalys om hur de arbetar i sociala medier: Tips från digitala varumärken: Postkodlotteriet är långsiktiga.
Enligt analysföretaget Smampion är sidorna nedan månadens svenska bästa, baserat på Smampions poängskala 0-100. Här kan vi se en region och länsstyrelse ta plats, och via länkarna kan du läsa mer om dessa branschers närvaro på Facebook. Även två lokalavdelningar för RF SISU.
Om din sida – eller dina konkurrenters – inte finns med för mätning hos Smampion kan du enkelt lägga till den här (kostnadsfritt).

Smampions poängskala (0-100) motsvarar följande betyg:
100: Perfekt
95 – 99: Världsklass
90 – 94: Mycket bra
80 – 89: Väldigt bra
65 – 79: Ett bra betyg
45 – 64: Helt ok
30 – 44: Ej godkänt
0 – 29: Underkänt
Kundservice Facebook
Smampion har ett sammanvägt mått för kundservice som bland annat inkluderar responsgrad och responstid.
Kundservice Facebook – topp 10
Swedbank Sverige intar även denna månad första platsen, och följs från samma bransch denna månad åter av SEB. Här kan du läsa mer om hur SEB respektive Swedbank resonerar och arbetar med de sociala plattformarna.
Även denna månad ser vi rese- och transportföretag i form av SJ, Skånetrafiken, SL, Östgötatrafiken och Västtrafik bland topp 10.

Bästa Facebook-poster
Denna månad intog Polarbröd två av pallplatserna. Ta en titt på inläggen för dessa varumärken och se vad som gjorde deras framgång.

17 (6) procent av totalen interaktioner utgjordes av svar från varumärken (förra månaden inom parentes).
Retweets sjönk något denna månad, 10 (14). Är RT viktigt för framgång tycker du? Motsvarar detta interaktionen på er Twitter-profil?

Enligt Smampion var följande under månaden Sveriges bästa företag/varumärken på Twitter, där åter Viable Cities intog första platsen. Ett department i form av Socialdepartementet tog sig in bland topp 10 bästa profiler på Twitter.

Underlag från Socialbakers nedan visar topp 5 för Twitter i Sverige med fokus på antal följare och antal interaktioner. SAS är det enda varumärket i toppen på båda listorna över följare samt antal interaktioner.

Bästa Twitter-poster
Xtrfy syns åter på prispallen denna månad, denna gång tillsammans med SAS.

Kundservice Twitter
Responsgraden hos Sveriges topp 20-varumärken minskade till 21 (23) procent. Att vägas mot den generella nivån på 17 procent Svar vad gäller fördelning bland totalen interaktionstyper.
Tre teleoperatörer placerade sig bland landets tio bästa kundservice. För mer information runt teleoperatörernas närvaro i sociala medier, klicka här. För inspirerande information om hur Telia arbetar med kanalerna vill jag rekommendera detta inlägg.
Även Swedbank placerade sig bland topp 10, och i bloggen kan du läsa om hur Swedbank resonerar och arbetar för att skapa en bra närvaro i sociala medier.

Denna månad såg vi många återkommande varumärken ta plats bland tio i topp-varumärken, där det politiska partiet Medborgerlig Samling kvarstår samt även Miljöpartiet de gröna denna månad placerar sig. För mer information om de politiska partierna i sociala medier, klicka här.
Intressant notera att stockholmsbaserade sjukhuset Capio St Göran placerade sig bland landets bästa Instagramsidor. För mer information om sjukhusens närvaro i sociala medier, klicka här.

YouTube
Även denna månad får media ses som en övergripande nämnare för topplistan av varumärken på YouTube. Ett politiskt parti i from av Sverigedemokraterna placerar sig inte enbart i toppen av de politiska partierna på YouTube, utan även bland landets topp 10-sidor.

Bästa YouTube videor
Under månaden placerade sig frekvent återkommande ICA bland topp 3, denna gång med Huawei Official Sweden i toppen.

Bäst interaktion YouTube
Följande varumärken lyckades säkra bästa interaktion på YouTube per 1 000 följare. Det har tidigare varit inspirerande att fått se mer ”okända” varumärken synas och sticka ut från de återkommande vi ofta ser i resultaten ovan. Senaste åren har nu mer av redan etablerade varumärken tagit över även på YouTube.
Nedan ser vi topp 5 varumärken vad gäller interaktion senaste tre månaderna. Denna månad återkommer SAS, Sephora och KSP. Varumärken med innehåll som engagerar – och över tid.



Hur förhåller sig data ovan med de resultat som dina sidor uppnår? Vilka verktyg använder din organisation för att följa upp framgång och effekt i sociala medier? Tipsa gärna om bra verktyg som du gillar.
Behöver du ett bollplank eller stöd för ert arbete och resultat i sociala medier? Välkommen att höra av dig.
Må gott,
Lars
Länka gärna till och dela innehåll ur bloggen, ange: Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se)
Fakta och datakällor: Rankning baseras på de sidor som respektive verktyg har i sina databaser. Om du inte ser ditt varumärke representerat kan det bero på att dels Socialbakers, dels Smampion inte har berörd sida/profil registrerad. Smampion erbjuder gratis registrering. Du kan även lägga till bevakning på sidor hos Socialbakers kostnadsfritt. Passa på att lägga till om du inte har någon egen bevakning idag, eller på dina konkurrenter. Eller för att jämföra analys av data med din nuvarande leverantör.
(*) Sveriges 20 största varumärken baseras på storleken på de varumärken i Sverige som dataleverantören Socialbakers har registrerade. Här kan du lägga till (ditt) varumärke om det inte redan finns med.
Ang ”Twitter september 2020 – topp 5 varumärken följare och interaktioner. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Socialbakers” och den listan. Saknas det inte en massa svenska varumärken där med fler följare. Jag kan ha missförstått var datan kommer från osv, har bara slarvläst hittills. Men om inte, då tänker jag på sådana som DICE och Fatsharkgames. Båda svenska med HK p Södermalm.
Kul att du hittat bloggen.
Jag tar upp att resultat baseras på vilka sidor som ett specifikt verktyg har i sin databas. (Endast Facebook, Twitter osv. själva har ju per automatik alla sidor.) Detta underlag baseras på de svenska sidor som verktyget Socialbakers har i sin databas för Sverige. För de politiska månadsanalyserna hämtar jag till exempel data ut fyra (4) olika verktyg.