Ebba Busch hade starkast närvaro i sociala medier i augusti. Jimmie Åkesson var den mest aktive partiledaren på Facebook, och Stefan Löfven på Instagram sett till landets tre största partier. Mest effekt per plattform hade Jimmie Åkesson på Facebook, Jonas Sjöstedt på Twitter samt Ebba Busch på Instagram. Fem partiledare uppvisade dialog med väljarna. 15 politiker utöver partiledarna tog sig in på de politiska topplistorna. Annie Lööf – premiär: första partiledare med YouTube-kanal. Nyhet: Partiledarnas aktivitet i form av antal inlägg per plattform.
Sammanfattning augusti
I augusti var Ebba Busch sammantaget den mest framgångsrika partiledaren i sociala medier. Därefter följde Stefan Löfven. Effektanalysen baseras på flest topp 3-placeringar på flera olika verktyg, med olika faktorer som influens och engagemang samt poäng. Ebba Busch var mycket framgångsrik i sociala medier under 2019, men har under pandemivåren inte uppvisat samma konsekventa topplaceringar. Återstår att se om denna ”återkomst” i toppen nu kvarstår resten av året. Samtidigt är nu Annie Lööf tillbaka, som innan sin föräldraledighet hade stor framgång på Instagram i paritet med Ebba Busch.
En nyhet för augusti är den fråga som denna blogg länge ställt: Vem blir den första partiledaren med en egen YouTube-kanal? Och i slutet av augusti öppnade Annie Lööf sin egen YouTube-kanal. Hur detta kommer att stötta och påverka Centerpartiets budskap sett till YouTubes koppling till Googles sök- och budskapsmaskineri återstår att se. Även intressant att följa vilka partiledare som också kommer satsa på en egen kanal inför valåret 2022, eller som väljer fortsätta kommunicera via partiets kanal. Vi har även att följa hur efterträdarna till Jonas Sjöstedt och Isabella Lövin ska säkra sin plats och genomslag i sociala medier, och vilka sociala plattformar de kommer att välja.
Vid jämförelse med den senaste förtroendemätningen för partiledare i september är det i stort inga större skillnader jämfört med partiledarnas resultat i sociala medier. De fem partiledarna i toppen av mätningen, Ulf Kristersson, Ebba Busch, Jimmie Åkesson, Jonas Sjöstedt och Stefan Löfven, är samma fem som vi i sociala medier ser göra tydliga avtryck. Annie Lööf, som placerade sig på sjätte plats i förtroendemätningen september, är även den partiledare som nu (åter) börjar placera sig högt i sociala medier.
Sett till starkast kommunikativ partiledare per plattform denna månad blir resultatet (föregående månad inom parentes):
- Facebook = Jimmie Åkesson (Stefan Löfven)
- Twitter = Jonas Sjöstedt (Ilan Sadé (MED))
- Instagram = Ebba Busch (Ulf Kristersson)
- YouTube = Annie Lööf
Störst per plattform är på Facebook Stefan Löfven, på Twitter och YouTube Annie Lööf samt på Instagram Ebba Busch.
Facebook, Twitter, Instagram och YouTube – topp 3-partiledare per verktyg:
- Facebook
- Engagemang: Jimmie Åkesson, Ebba Busch och Stefan Löfven
- Influens: Jimmie Åkesson, Ebba Busch och Stefan Löfven
- Poäng: Jonas Sjöstedt, Nyamko Sabuni och Stefan Löfven
- Twitter
- Engagemang: Stefan Löfven, Ebba Busch och Jonas Sjöstedt
- Influens: Jonas Sjöstedt, Ebba Busch och Jimmie Åkesson
- Poäng: Ilan Sadé, Jonas Sjöstedt och Jimmie Åkesson
- Instagram
- Engagemang: Ebba Busch, Annie Lööf och Ulf Kristersson
- Influens: Ebba Busch, Annie Lööf och Ulf Kristersson
- Poäng: Stefan Löfven, Ulf Kristersson och Per Bolund
- YouTube
- Poäng: Annie Lööf
Partiledarna för de tre största partierna – aktivitet
Stefan Löfven har efter toppnotering i mars fortsatt minska mängden innehåll, i synnerhet på Instagram. I augusti syntes viss ökning igen på plattformen, och blev samtidigt den mest aktive partiledaren av de tre.
Jimmie Åkesson var åter den mest aktive partiledaren på Facebook.


Kommunikationsanalys har tillfört data från ett fjärde verktyg för visualisering och underlag relaterat Twitter. Stefan Löfvens profil Swedish PM uppvisar ökning även i augusti, men placerar sig (ännu) inte bland landets tio största politiska Twitter-profiler, därtill saknas ännu drygt 13 000 följare. Kan det (engelska) namnvalet på profilen påverka följaranströmning negativt? Svårt att hitta?
Partiledarna Annie Lööf, Jonas Sjöstedt, Jimmie Åkesson och Ebba Busch återfinns bland topp 10 politiska profiler. Ulf Kristersson och Nyamko Sabuni har som bekant ingen egen närvaro på Twitter. Ebba Busch var den partiledare i riksdagen som ökade mest på Twitter.

Sveriges 10 största politiska sidor på Twitter
Moderaterna och Socialdemokraterna är de enda politiska partier som återfinns bland topp 10 politiska profiler. Övriga platser intas av politiska personligheter varav fyra stycken är aktuella partiledare samt två före detta.

Under faktor Dialoger på Facebook uppvisade denna månad fem partiledare/språkrör mätbar aktivitet. De fem som uppvisade engagemang i form av dialog var Jonas Sjöstedt, Annie Lööf, Per Bolund, Nyamko Sabuni och Jimmie Åkesson.
I april introducerade Kommunikationsanalys en ny faktor: Sentiment, det vill säga mätning av positiv, neutral eller negativ inställning på bas av ordval i relaterad kommunikation. Dessa analyser har flyttat till egna fristående inlägg för att minska den redan betydande mängden innehåll i dess inlägg. Sentimentanalysen för partiledarna följer från nu kvartalsvis.
15 (14) politiska personer förutom partiledarna/språkrören lyckades säkra resultat i sociala medier med genomslag vilka matchar eller överträffar partiledarna.
Nyhet: Antal inlägg per parti och månad per plattform
Den totala kommunikativa innehållsaktiviteten för de tio bevakade politiska partiernas partiledare/språkrör var under månaden, med mest aktiva partiledare specificerad:
- Facebook: 174 inlägg, varav Jimmie Åkesson 28 stycken dvs. 16 procent av totalen politiskt innehåll.
- Twitter: 284 tweets, varav Jonas Sjöstedt 132 stycken dvs. 46 procent av totalen politiskt innehåll.
- Instagram: 83 inlägg, varav Farida al-Abani (Fi) 16 stycken dvs. 19 procent av totalen politiskt innehåll.
- YouTube: 1 video, varav Annie Lööf 1 stycken dvs. 100 procent av totalen politiskt innehåll.
Kommunikationsanalys har dels fokus hur mäta effekt i sociala medier, dels presentera olika verktyg som stöttar hantering och förståelse. Analysföretaget Bumblewing tillför faktor influens, Notified faktor engagemang och Smampion faktor poäng.
Influens
Jimmie Åkesson intog första platsen med en tredjedel av totalen influens, följd av Ebba Busch och Stefan Löfven.

Poäng
Smampions poängskala för sociala medier placerade Per Bolund, Ilan Sadé, Jimmie Åkesson, Isabella Lövin och Annie Lööf under medel denna månad.
Annie Lööf återkom som bekant efter föräldraledighet den 29 augusti.

Mätpunkter Facebook
Ingen partiledare uppvisade negativ tillväxt av följare under månaden.
Eventuell ändring från föregående månad inom parentes:
- Flest följare: Stefan Löfven
- Högst viralitet: Stefan Löfven (Annie Lööf)
- Flest inlägg per dag: Jimmie Åkesson (Ulf Kristersson)
- Högst tillväxt: Ilan Sadé (Nyamko Sabuni)
- Högst engagemangsgrad (7-dagar): Ulf Kristersson (Nyamko Sabuni)
- Dialoger: Jonas Sjöstedt, Annie Lööf, Per Bolund, Nyamko Sabuni och Jimmie Åkesson

Engagemang
I verktyget från Notified ser vi hur engagemanget på Facebook fördelas bland partiledarna, där Jimmie Åkesson nu säkrade det högsta engagemanget på sin närvaro. Ebba Busch och Stefan Löfven är övriga partiledare bland topp 3 på Facebook.


Månadens toppinlägg Facebook
Ebba Busch Stefan Löfven återfinns denna månad med mest effektfulla inlägg i båda verktygen.
Topp 3 inlägg per analysverktyg:
- Smampion: Stefan Löfven, Jimmie Åkesson och Ebba Busch.
- Bumblewing: Ebba Busch, Stefan Löfven och Ebba Busch.
Smampion

Bumblewing

Ulf Kristersson och Nyamko Sabuni har inga profiler på Twitter. Jimmie Åkesson ökade sin egen aktivitet på plattformen under andra halvåret 2019, och är nu i toppen bland partiledarna på Twitter – med relaterad influens.
Influens
Jonas Sjöstedt, Ebba Busch och Jimmie Åkesson var de som intog pallplats på Twitter denna månad. Jonas Sjöstedt hade själv en dryg tredjedel av totalen influens på Twitter. En tydlig skillnad är Jonas Sjöstedts höga aktivitet vs Ebba Busch och Jimmie Åkessons höga engagemangsgrad på budskap. Som vanligt, ingen värdering här av om engagemang är positivt eller negativt, därav istället de nu fristående sentimentanalyserna (vilka nu kommer kvartalsvis).

Poäng
Smampions poängskala placerade Ebba Busch, Per Bolund, Stefan Löfven, Farida al-Abani, Isabella Lövin och Annie Lööf under medel denna månad.

Mätpunkter Twitter
Ingen partiledare uppvisade negativ tillväxt av följare under månaden.
- Flest följare: Annie Lööf
- Högst viralitet: Ilan Sadé (MED) (Farida al-Abani (Fi))
- Flest inlägg per dag: Jonas Sjöstedt
- Högst tillväxt: Ilan Sadé (Farida al-Abani)
- Högst engagemangsgrad: Farida al-Abani

Engagemang och poster
I Notifieds verktyg ser vi hur engagemanget på Twitter fördelas bland partiledarna, där Stefan Löfven (Swedish PM) fortsatt säkrat det högsta engagemanget på sin närvaro. Därefter följd av Ebba Busch och Jonas Sjöstedt.


Månadens toppinlägg Twitter
Topp 3-inlägg per analysverktyg:
- Smampion: Farida al-Abani (Fi) och Ilan Sadé (MED)
- Bumblewing: Jonas Sjöstedt och Ebba Busch
Smampion

Bumblewing

Influens
Ebba Busch, Annie Lööf och Ulf Kristersson var de som intog pallplats på Instagram denna månad. Notera att Jonas Sjöstedt inte har någon egen sida på Instagram utan där kommunicerar via Vänsterpartiets Instagramsida.

Poäng
Smampions poängskala placerade Anne Lööf, Isabella Lövin, Nyamko Sabuni och Jimmie Åkesson under medel denna månad.

Mätpunkter Instagram
Inga partiledare uppvisade negativ tillväxt av följare under månaden.
Eventuell ändring från föregående månad inom parentes:
- Flest följare: Ebba Busch
- Högst engagemangsgrad: Ebba Busch (Ulf Kristersson)
- Högst tillväxt: Isabella Lövin (Per Bolund)
- Högst viralitet: Ebba Busch (Annie Lööf)
- Flest inlägg per dag: Stefan Löfven (Ulf Kristersson)

Engagemang och poster
I verktyget från Notified ser vi hur engagemang på Instagram fördelas bland partiledarna, där Ebba Busch säkrade månadens högsta engagemang, därefter Annie Lööf och Ulf Kristersson.


Månadens toppinlägg Instagram
Ebba Busch var den partiledare som förekom i båda verktygen
Topp 3-inlägg per analysverktyg:
- Smampion: Ebba Busch och Isabella Lövin
- Bumblewing: Ebba Busch
Smampion

Bumblewing

YouTube
Poäng

Mätpunkter YouTube

Vanliga ord i partiledarnas sociala medier
Nedan de 50 vanligaste orden som partiledarna använder per plattform: titta gärna igenom och se vilka ord som partiledarna ofta använder i sin kommunikation i sociala medier.



Politiska personer – individuell sidrankning
Analysföretaget Smampion rankar även bredden av politiska personer i sociala medier, alltså ej enbart partiledare. Nedan redovisas topp 10-sidor för varje plattform. Här kan vi se hur politiska personer lyckas i hela landet och inte enbart partiledarnas sidors närvaro. 15 (14) politiska personer förutom partiledarna/språkrören har denna månad lyckats säkra resultat som får genomslag vilka matchar eller överträffar partiledarna.



YouTube

Smampions poängskala (0-100) motsvarar följande betyg:
100: Perfekt
95 – 99: Världsklass
90 – 94: Mycket bra
80 – 89: Väldigt bra
65 – 79: Ett bra betyg
45 – 64: Helt ok
30 – 44: Ej godkänt
0 – 29: Underkänt
Vad blir dina tankar när du ser partiledarnas och språkrörens aktivitet och genomslag? Stämmer aktivitet, budskap och plattformar med din bild av partiledarna? Något som överraskade?
Här kan du följa Kommunikationsanalys på Facebook för att säkra nya insikter.
Må gott,
Lars
Dela gärna, ange: Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se)
Datakällor: Bumblewing, Notified, Smampion samt Socialbakers
Förklaring: Influens
Dialoger (avser Facebook och Twitter): En dialog uppstår när det finns tre eller fler kommentarer på ett inlägg som sidan har publicerat. Sidan antas ha deltagit i dialogen om sidan själv kommenterat på inlägget i form av en kommentar eller svar till en annan användares kommentar.
Fakta: Bloggen analyserar data baserat på tio partier: partiledarna och språkrören för de åtta politiska partierna i riksdagen, samt Feministiskt initiativ och Medborgerlig Samling. Feministiskt initiativ finns med på grund av sin framgång i sociala medier inför valet 2014, och motsvarande för Medborgerlig Samling inför valet 2018. Tanken med ”samma” politiska partiledare/språkrör är att långa tidslinjer med samma analysobjekt ger bra underlag för att kunna följa utveckling av kommunikation i sociala medier över tid, samt utifrån samma data kunna se trender och förändringar – allt annat lika. Möjligen kommer endast partiledare för partier invalda i riksdagen att analyseras från och med valet 2022.