Sociala medier och svenska banker – tertial 2 2020

Effektanalys av 50 svenska banksidor på Facebook maj-augusti 2020. Bankernas innehållsaktivitet på Facebook minskade under andra tertialet. De tio banksidorna med högst influens gjorde i snitt 20 inlägg per månad på Facebook: banker generellt gjorde 10 inlägg. Sparbanken Tanum säkrade åter tertialets högsta influens.

Kommunikationsanalys startade 2013 för att hjälpa till att förstå och tolka närvaro och effekt av arbete i sociala medier, samt att visa på olika verktyg på marknaden. Från ett initialt generellt fokus på varumärken samt analys av politiska sidor i sociala medier, har under åren olika branscher adderats. Däribland banker – med två olika analysinlägg och fokus som de fyra storbankerna eller banksidor på Facebook generellt

Svenskt Kvalitetsindex, SKI Bank 2020 släpptes denna vecka och Sparbankerna som grupp tar där första plats både vad gäller nöjdaste privatkunder samt nöjdaste företagskunder. Betyget från privatkunder visar även att relationen mellan företag och kund definieras som stark. Sparbankerna gör även avtryck i sociala medier vilket denna effektanalys för andra tertialet visar.

Vad gäller storbankerna i SKI Bank 2020 konstateras: ”Bland de stora bankerna får Handelsbanken högst betyg följt av SEB. Nordea och Swedbank har fortsatta utmaningar med sin generella kundnöjdhet, men här noteras en stor spridning i nöjdhet mellan olika kundsegment.” Det konstateras även att ”Den lokala paradox som bankerna behöver lösa innehåller perspektiv som varumärkesidentitet, förtroende och kundnära relationer i kombination med ett komplett digitalt erbjudande.”. Just vad gäller denna paradox ser jag att sociala medier har stora möjligheter att understödja framgång för bankerna med flera av dessa punkter.

Ett mycket läst tidigare inlägg var studien Kundservice i sociala medier – 2013-2017. Resebranschen och telekom var under 00-talet ledande, men efterhand har fler branscher börjat få effekt på sin närvaro i sociala medier. Däribland bankerna. Swedbank har funnits med samtliga år som jag har redovisat, och Nordea från 2015. Därefter har även storbankerna Handelsbanken och SEB (SEB fanns med 2013) börjat synas mer frekvent. Enligt SKI Bank 2020 har nu kundnöjheten ökat sedan 2017 för landets banker. I mina generella månadsanalyser över varumärken brukar ofta flertalet av storbankerna placera sig bland topp 10 vad gäller bästa kundservice. Här kan du se resultaten för augusti där Swedbank Sverige intar en (ofta återkommande) första plats vad gäller kundservice på Facebook.

Denna effektanalys för bankbranschen baseras på 50 Facebook-sidor tillhörande banker verksamma i Sverige. För dataunderlag har det svenska dataanalysföretaget Bumblewing använts, som mäter influens i form av interaktioner med följare i sociala medier. Innehållet i interaktioner kan vara både positivt och negativt: ingen sentiment-analys görs i denna analys. Kommunikationsanalys brukar basera analyser på jämförbar data från minst två olika verktyg, medan denna baseras på ett verktyg och en faktor dvs. influens. Notera att underlaget omfattar ett urval och eftersträvad bredd av banksidor på Facebook, och därmed inte samtliga banksidor. Till exempel finns fler Sparbankssidor än regionala Länsförsäkringarsidor i underlaget för detta tertial. Hör gärna av dig ifall du ansvarar för en (framgångsrik) banksida på Facebook som du vill säkra finns med i bankanalysen.

Andra tertialet 2020 – 50 banksidor på Facebook – aktivitet

Hur aktiva var då landets banker under andra tertialet? Om vi med aktiva menar antal inlägg var det Laholms Sparbank som gjorde absolut flest inlägg (föregående tertial inom parentes): 129 (90) stycken under tertialet, eller 32 (22) stycken per månad.

De två på delad andra plats, Sparbanken Tanum och Swedbank Sverige, gjorde båda 111 (130) respektive 111 (194) inlägg under tertialet. 

Bankerna generellt gjorde i snitt 41 (47) inlägg under tertialet, det vill säga 10 (12) stycken per månad. En minskad innehållsaktivitet i jämförelse med första tertialet. Antal publicerade inlägg var snarlikt försäkringsbranschens aktivitet med deras motsvarande 37 (30) och 12 (10) stycken. (Med skillnaden att försäkringsbranschen ökade sin aktivitet under tertialet medan alltså bankerna minskade.) Kommunikationsanalys har tidigare som utgångspunkt rekommenderat minst ett inlägg per dag. Bankerna generellt gör alltså enbart en tredjedel innehåll i jämförelse. Flödet ska givetvis ha ett innehåll relevant för följarna på bas av verksamhetsmål och kommunikationsstrategi. Samt självklart, en förmåga att ta hand om relaterade frågor och kommentarer. Vad tertialets minskning beror på vore intressant att utforska då pandemin i mitt tycke borde kunnat uppmuntra till ökad närvaro, också med tanke på målgruppens tillgänglighet.

Fyra bankers Facebook-sidor ger inte utslag för några inlägg under andra tertialet: Bank24.nu, Ikano Bank Sverige, JAK Medlemsbank Stockholm och Länsförsäkringar. Bank24.nu gjorde sitt senaste inlägg i november 2019, Ikano Bank Sverige i april 2020 och JAK Medlemsbank Stockholm i mars 2020. Kommunikationsanalys lyfter frågetecken och faror med att ha en öppen sida men ingen (egen) aktivitet utifrån faktorer som levererat värde och risker.

Influens – Facebook-sidor svenska banker tertial 2 2020

Även andra tertialet 2020 var det Sparbanken Tanum som sammantaget säkrade högst influens bland banker på Facebook. Här kan du läsa mer om hur Sparbanken Tanum resonerar och arbetar för att nå sin framgång i sociala medier.

Sparbanken Tanum säkrade tertialets högsta influens med 14,5 (12) procent (föregående tertial inom parentes). Fem Facebook-sidor inom bankbranschen säkrade tillsammans nästan hälften av all influens, medan resterande 45 Facebook-sidor tillsammans delade på 55,2 (53) procent.

Influens tertial 2 2020. Urval: 50 svenska banker på Facebook. Källa: Kommunikationsanalys. Datakälla: Bumblewing

Engagemang

Sparbanken Tanum som säkrat högst influens under tertialet, placerade sig denna gång långt till höger i grafen nedan, det vill säga ett tydlig resultat av faktorer engagemang och antal inlägg. Banken publicerade i snitt 28 (32) inlägg per månad under tertialet , det vill säga i stort ett per dag.

Intressant notera att FOREX Bank Sverige även detta tertial fått en stor mängd reaktioner ”trots” ett mindre antal inlägg. Anledningen till interaktioner kan som sagt vara både positivt och negativt, och sentiment har inte granskats i denna analys.

Engagemang per följare per inlägg. Tertial 2 2020. Urval: 50 svenska banker på Facebook. Källa: Kommunikationsanalys. Datakälla: Bumblewing

Svenska banker topp 10 tertial 2 2020: influens och antal inlägg

Andra tertialet placerade sig inte samtliga storbankers Facebook-sidor i topp 10. Dem sinsemellan placerade sig där Nordea Sverige, Handelsbanken och Swedbank Sverige. SEB Sverige återfanns på plats 12.

Sparbankerna med Swedbank intar sex av de tio platserna i topp 10.

Baserat på enbart de tio främsta banksidorna med högst influens är månadssnittet för antal poster 20 (26) stycken. De publicerar alltså dubbelt så många inlägg per månad i jämförelse med banksnittet.

Topp 10 influens tertial 2 2020. Urval: 50 svenska banker på Facebook. Källa: Kommunikationsanalys. Datakälla: Bumblewing

Ifall placering vs score kan verka oklart ovan, beror det på att score visas enbart för senaste 7-dagarna, vilka är de siffror som ses ovan, samtidigt som det är en sammantagen score för hela tertialet som ger tertialets placering.

Bästa inlägg

Första tertialet kom samtliga topp 3-inlägg från storbankernas huvudsidor. Andra tertialet är det Handelsbanken tillsammans med Forex Bank Sverige som producerat tertialets mest effektiva inlägg. Studera gärna vilka budskap det är som skapar denna framgång.

Bästa inlägg tertial 2 2020. Urval: 50 svenska banker på Facebook. Källa: Kommunikationsanalys. Datakälla: Bumblewing

Av dessa 50 banksidor på Facebook är det tydligt att merparten av våra banker är aktiva, och att många följare responderar på deras inlägg. Det är även tydligt att inte enbart storbankernas huvudsidor är de som skapar och får mest effekt i sociala medier, utan att även mindre sidor/bankkontor lyckas skapa och säkra influens. Den framgång som syns i SKI Bank 2020 för Sparbankerna går även att se i sociala medier.

Vad tänker du om ovan? Ytterligare en dimension och benchmark som ger fakta för beslut? Arbetar du själv med en banksida – och hur står sig den i jämförelse?

Om du vill ha stöd för att förstå och utveckla egna siffror och resultat kontakta gärna Kommunikationsanalys.

För att vara säker på att få del av nya analyser från Kommunikationsanalys följ gärna också sidan på Facebook.

Må gott,

Lars

Dela gärna, ange: Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se)

Datakälla: Bumblewing

Förklaring influens

Urval: 50 banksidor på Facebook, omfattning tertial dvs. fyra kalendermånader. Termen ”svenska banker” används vilket ska ses som verksamma i Sverige.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.