Politiska partier i sociala medier – augusti 2020

Sverigedemokraterna dominerade i sociala medier i augusti. Medborgerlig Samling hade högst tillväxt av nya följare. Vänsterpartiets lokala partisidor säkrade åter mest framgång. Alla partier utom Sverigedemokraterna uppvisade dialog på Facebook i augusti. Feministiskt initiativ presterade under medel samt tappade följare på merparten plattformar. Nyhet: Partiernas aktivitet i form av antal inlägg per plattform.

Summering augusti

Även i augusti har Sverigedemokraterna dominerat det politiska sociala medier-landskapet, denna gång följda av Socialdemokraterna (förra månaden Moderaterna). Sverigedemokraterna är det riksdagsparti som över lång tid uppvisat högst aktivitet vad gäller publicering av innehålloch därtill med en stor bas av följare på de olika sociala plattformarna. Samtidigt uppvisade åter Medborgerlig Samling framgång på flera sociala plattformar. Analysen baseras på flest topp 3-placeringar på flertalet sociala plattformar omfattande faktorer som influens, poäng och engagemang. 

Denna månad har jag anpassat partiredovisningen att matcha motsvarande upplägg som för partiledarna. Det vill säga att rankning nu tydligt redovisas på sammantaget underlag från bloggens olika verktyg.

Facebook, Twitter, Instagram och YouTube – topp 3-parti per verktyg:

Sverigedemokraterna placerade sig sammantaget bäst under månaden (exklusive LinkedIn), följda av Socialdemokraterna, med merparten topp 3-placeringar.

Sett till starkast kommunikativt parti per plattform blev fördelningen denna månad:

  • Facebook = Sverigedemokraterna
  • Twitter = Sverigedemokraterna
  • Instagram = Sverigedemokraterna
  • YouTube = Sverigedemokraterna
  • Facebook
    • Engagemang: Sverigedemokraterna, Moderaterna och Socialdemokraterna
    • Influens: Sverigedemokraterna, Moderaterna och Socialdemokraterna
    • Poäng: Medborgerlig Samling, Sverigedemokraterna och Liberalerna 
  • Twitter
    • Engagemang: SocialdemokraternaSverigedemokraterna och Moderaterna
    • Influens: Sverigedemokraterna, Vänsterpartiet och Medborgerlig Samling
    • Poäng: Medborgerlig Samling, Sverigedemokraterna och Kristdemokraterna
  • Instagram
    • Engagemang: Sverigedemokraterna, Moderaterna och Socialdemokraterna
    • Influens: Sverigedemokraterna, Moderaterna och Socialdemokraterna
    • Poäng: Medborgerlig Samling, Socialdemokraterna och Sverigedemokraterna
  • YouTube
    • Poäng: Sverigedemokraterna, Socialdemokraterna och Medborgerlig Samling
  • LinkedIn
    • Moderaterna, Socialdemokraterna och Centerpartiet

Störst per plattform är på Facebook, Instagram och YouTube Sverigedemokraterna, och på Twitter (och LinkedIn) Moderaterna.

Graferna nedan, med de tre största partierna (valet 2018), visar tydligt en helt dominerande influens för Sverigedemokraterna i sociala medier under januari-augusti 2020. Socialdemokraterna uppvisade en ökande andel influens på Facebook under pandemivåren 2020; en ökning vilken nu brutits. 

Faktor influens jan-aug 2020. Facebook. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se). Datakälla: Bumblewing
Faktor influens jan-aug 2020. Twitter. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se). Datakälla: Bumblewing
Faktor influens jan-aug 2020. Instagram. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se). Datakälla: Bumblewing

Miljöpartiet de gröna, Vänsterpartiet och Feministiskt initiativ låg denna månad under poängmedel på samtliga fyra plattformar. Feministiskt initiativ hade även negativ tillväxt av följare på Facebook, Twitter och Instagram. I jämförelse placerade sig det andra partiet utanför riksdagen, Medborgerlig Samling, bland flera topp 3 i det poängbaserade verktyget, samt uppvisade högst tillväxt på tre plattformar. 

Kommunikationsanalys använder tre olika mätverktyg för data där sammantagna underlag, med deras olika viktningar, ökar reliabiliteten för analysens slutsatser. För att ge en ytterligare visualisering och underlag av politiska sidor på Facebook kompletteras med data från ett fjärde verktyg, Socialbakers, nedan. 

Facebook augusti 2020 – största och mest växande politiska profiler på Facebook. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Socialbakers

Sveriges 10 största politiska sidor på Facebook

Vänsterpartiet har landets tredje största politiska partisida på Facebook efter att ha passerat Feministiskt initiativ i maj 2020. För Moderaterna, landets andra största parti med femte största partisida på Facebook, återstår att säkra cirka 17 000 följare för att klättra bland partierna. Tre partiledares sidor placerar sig bland landets topp 10 politiska Facebook-sidor: Stefan Löfven, Jimmie Åkesson och Ebba Busch.

Facebook 10 största sidor politik augusti 2020. Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Socialbakers

Fjorton lokala partisidor placerade sig på landets politiska topplistor för sociala medier, med genomslag som matchade eller överträffade rikssidor. Vänsterpartiet stod bakom majoriteten av dessa lokala sidor denna månad, följda av Socialdemokraterna och Liberalerna. Plantskolor för partiernas framgång?

Om du vill friska upp minnet med hur det gick för de politiska partierna i sociala medier för helåret 2019 hittar du det inlägget här, eller för juli månad som du hittar här.

Nyhet: Antal inlägg per parti och månad per plattform

Den totala kommunikativa innehållsaktiviteten för de tio bevakade politiska partierna var under månaden, med mest aktiva parti specificerat:

  • Facebook: 442 inlägg, varav Sverigedemokraterna 176 stycken dvs. 39 procent av totalen politiskt innehåll.
  • Twitter: 386 tweets, varav Centerpartiet 77 stycken dvs. 15 procent av totalen politiskt innehåll.
  • Instagram: 236 inlägg, varav Sverigedemokraterna 99 stycken dvs. 20 procent av totalen politiskt innehåll.
  • YouTube: 17 videor, varav Socialdemokraterna 7 stycken dvs. 41 procent av totalen politiskt innehåll.

Månadsresultat på bas av influens, poäng och engagemang

Kommunikationsanalys har som bekant fokus sociala medier och hur tolka relaterad data och effekt, samt presentera olika verktyg som stöttar hantering och förståelse. Analysverktygen Bumblewing tillför faktor influens, Smampion poäng och Notified engagemang. 

Facebook – influens

Sverigedemokraterna dominerade andelen influens även denna månad, och grafen nedan illustrerar tydligt effekten av partiets kombination av hög aktivitet med högt uppnått engagemang. Rätt budskap till rätt målgrupp i rätt kanal?

Influens politiska partier Sverige augusti 2020. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Bumblewing

Facebook – månadens topp 3-inlägg 

Sverigedemokraternas inlägg var de som placerade sig högst i båda mätverktygen.

  • Bumblewing: Sverigedemokraterna
  • Smampion: Sverigedemokraterna och Moderaterna. 

Kolla gärna in inläggen för att förstå vad och vilken vinkel det är som gör att budskap når ut, och slår an hos följarna. 

Bumblewing

Topp 3 inlägg Facebook politiska partier augusti 2020. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Bumblewing

Smampion

Politiska partier Sverige i sociala medier augusti 2020 Facebook, topp 3-inlägg. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Smampion

Twitter – influens

På Twitter nådde Sverigedemokraterna över hälften av total andel influens, följda av Vänsterpartiet, med Medborgerlig Samling på återkommande tredje plats. 

Influens Twitter politiska partier augusti 2020. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Bumblewing

Twitter – månadens topp 3-inlägg

Sverigedemokraterna är det enda parti som förekommer i båda verktygens topp 3 för månaden. 

  • Bumblewing: Sverigedemokraterna.
  • Smampion: Sverigedemokraterna. 

Bumblewing

Topp 3 inlägg Twitter politiska partier augusti 2020. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Bumblewing

Smampion

Politiska partier Sverige i sociala medier augusti 2020 Twitter, topp 3-inlägg. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Smampion

Instagram – influens

Sverigedemokraterna hade fortsatt en helt dominerande andel influens på Instagram med nästan 90 procent av total möjlig influens. Även denna månad intog Moderaterna andra plats och Socialdemokraterna tredje plats. 

Influens Instagram politiska partier augusti 2020. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Bumblewing

Instagram – månadens topp 3-inlägg

Sverigedemokraterna var det parti som placerade sig i båda verktygens topp 3 för månaden.

  • Bumblewing: Sverigedemokraterna.
  • Smampion: Sverigedemokraterna och Medborgerlig Samling. 

Bumblewing

Topp 3 inlägg Instagram politiska partier augusti 2020. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Bumblewing

Smampion

Politiska partier toppinlägg augusti 2020 Instagram – datakälla: Smampion

Partisidornas månadspoäng

Miljöpartiet de gröna, Vänsterpartiet och Feministiskt initiativ låg denna månad under medel på samtliga fyra plattformar. 

Facebook

Partier under medel denna månad var Miljöpartiet de gröna, Kristdemokraterna, Centerpartiet, Feministiskt initiativ och Vänsterpartiet. 

Politiska partier Sverige i sociala medier augusti 2020 Facebook. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Smampion

Twitter

Partier under medel var även denna månad Socialdemokraterna, Vänsterpartiet, Feministiskt initiativ och Miljöpartiet de gröna. 

Politiska partier Sverige i sociala medier augusti 2020 Twitter. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Smampion

Instagram

Partier under medel denna månad var Miljöpartiet, Liberalerna, Kristdemokraterna, Feministiskt initiativ och Vänsterpartiet.

Politiska partier Sverige i sociala medier augusti 2020 Instagram. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Smampion

YouTube

Partier under medel denna månad var Moderaterna, Centerpartiet, Kristdemokraterna, Miljöpartiet de gröna, Vänsterpartiet och Feministiskt initiativ.

Politiska partier Sverige i sociala medier augusti 2020 YouTube. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Smampion

Aktivitet och responsivitet 

Feministiskt initiativ hade negativ tillväxt på plattformar Facebook, Twitter och Instagram samt nolltillväxt på YouTube. 

Facebook

Feministiskt initiativ, Socialdemokraterna, Miljöpartiet de gröna och Centerpartiet uppvisade negativ tillväxt denna månad, dock på en låg nivå.

Mätpunkter Facebook

Föregående månad inom parentes vid ändring.

  • Störst: Sverigedemokraterna
  • Högst viralitet: Moderaterna 
  • Flest inlägg per dag: Sverigedemokraterna
  • Högst tillväxt: Medborgerlig Samling
  • Högst engagemangsgrad (7-dagar): Sverigedemokraterna (Medborgerlig Samling)
Politiska partier Sverige i sociala medier augusti 2020 Facebook, poäng aktiviteter. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Smampion

Dialoger innebär att sidan engagerat sig i dialog på kommentarer som gjorts på sidan. En möjlighet för följare att göra egna inlägg på en partisida på Facebook erbjuder endast Centerpartiet. Alla partier utom Sverigedemokraterna uppvisar dialog denna månad.

Engagemang och poster

Sverigedemokraterna fick denna månad åter merparten av totalen engagemang på sitt innehåll och närvaro. Därefter följde Moderaterna och Socialdemokraterna.

Orsaken till engagemang kan som bekant både vara positiv och negativ: här ger denna data ger ingen sentimentanalys. Sentimentanalys återfinns i separata månadsinlägg vilka kommer att övergå i kvartalsinlägg.

Politiska partier augusti 2020 Facebook engagemang. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Notified
Politiska partier augusti 2020 Facebook postning innehåll över månad. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Notified

Twitter

Feministiskt initiativ uppvisade negativ tillväxt även denna månad.

Mätpunkter Twitter

Föregående månad inom parentes vid ändring.

  • Störst: Moderaterna
  • Högst viralitet: Medborgerlig Samling
  • Flest inlägg per dag: Sverigedemokraterna
  • Högst tillväxt: Medborgerlig Samling
  • Högst engagemangsgrad: Medborgerlig Samling (Centerpartiet)
Politiska partier Sverige i sociala medier augusti 2020 Twitter, poäng aktiviteter. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Smampion

Engagemang och poster

Notifieds verktyg visar att Socialdemokraterna med Sverigedemokraterna och Moderaterna åter säkrade högst engagemang på Twitter, om än i ändrad ordning denna månad vad gäller Sverigedemokraterna och Moderaterna.

Politiska partier augusti 2020 Twitter engagemang. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Notified
Politiska partier augusti 2020 Twitter postning innehåll över månad. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Notified

Instagram

Feministiskt initiativ och Liberalerna visade negativ tillväxt denna månad. 

Mätpunkter Instagram

  • Störst: Sverigedemokraterna
  • Högst viralitet: Moderaterna (Vänsterpartiet) 
  • Flest inlägg per dag: Sverigedemokraterna
  • Högst tillväxt: Medborgerlig Samling
  • Högst engagemangsgrad: Sverigedemokraterna
Politiska partier Sverige i sociala medier augusti 2020 Instagram, poäng aktiviteter. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Smampion

Engagemang och poster

Sverigedemokraterna fortsatte dominera och ökade i augusti till 86 procent av totalen engagemang på Instagram (76, 71, 68, 59, 71, 77, 70 procent under föregående månader 2020). Åter följda av Moderaterna och Socialdemokraterna. 

Politiska partier augusti 2020 Instagram engagemang. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Notified
Politiska partier augusti 2020 Instagram postning innehåll över månad. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Notified

YouTube

Inget parti uppvisade negativ tillväxt denna månad. Centerpartiet å andra sidan uppvisade en relativt stor tillväxt, möjligen relaterat återkomsten av Annie Lööf samt hennes öppning av en egen YouTube-kanal, den första bland partiledarna.

Mätpunkter YouTube

Föregående månad inom parentes vid ändring.

  • Störst: Sverigedemokraterna
  • Högst viralitet: Socialdemokraterna (Sverigedemokraterna) 
  • Flest inlägg per dag: Socialdemokraterna (Medborgerlig Samling)
  • Högst tillväxt: Centerpartiet (Medborgerlig Samling)
  • Högst engagemangsgrad: Medborgerlig Samling
Politiska partier Sverige i sociala medier augusti 2020 YouTube, poäng. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Smampion

Topp 3-inlägg YouTube

Politiska partier toppinlägg augusti 2020 YouTube. Källa: Kommunikationsanalys. Datakälla: Smampion

Individuell sidrankning inom kategori politik

Analysföretaget Smampion rankar även de nationella partisidorna mot de lokala runtom i landet. Nedan redovisas topp 10-partisidor för varje plattform. Här syns hur partierna lyckas i hela landet i sociala medier och inte enbart rikspartiernas sidors närvaro. Fjorton lokala partisidor lyckades denna månad säkra resultat vilka matchade eller överträffade rikssidorna. Majoriteten lokala sidor tillhörde Vänsterpartiet, följda av Socialdemokraterna och Liberalerna. 

Facebook

Bästa politiska sidor augusti 2020 Facebook. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Smampion

Twitter

Bästa politiska sidor augusti 2020 Twitter. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Smampion

Instagram

Bästa politiska sidor augusti 2020 Instagram. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Smampion

YouTube

Bästa politiska sidor augusti 2020 YouTube. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Smampion

Smampions poängskala (0-100) motsvarar följande betyg:

100: Perfekt
95 – 99: Världsklass
90 – 94: Mycket bra
80 – 89: Väldigt bra
65 – 79: Ett bra betyg
45 – 64: Helt ok
30 – 44: Ej godkänt
0 – 29: Underkänt

Vanligaste politiska orden

Facebook

Vanligaste ordval politiska partier Sverige sociala medier augusti 2020 – Facebook. Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Smampion

Twitter

Vanligaste ordval politiska partier Sverige sociala medier augusti 2020 – Twitter. Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Smampion

Instagram

Vanligaste ordval politiska partier Sverige sociala medier augusti 2020 – Instagram. Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Smampion

YouTube

Vanligaste ordval politiska partier Sverige sociala medier augusti 2020 – YouTube. Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Smampion

LinkedIn

Plattformen LinkedIn och de politiska partiernas närvaro analyseras två gånger per år. Här hittar du den senaste analysen omfattande första halvåret 2020. En ny analys för andra halvåret 2020 kommer att publiceras under i början av 2021.

Får du hjälp av analysen ovan att bilda en uppfattning om det politiska läget i sociala medier i synnerhet, och partiernas effekt på plattformarna på bas av ovan data? Inspiration för att öka din egen (politiska) sidas genomslag? Har du konstruktiva tankar om materialet och hur det presenteras? Hör gärna av dig.

Ta gärna chansen och besök BumblewingNotified och Smampion och se hur deras verktyg, med deras olika upplägg och visualisering, ökar förståelsen för närvaron i sociala medier och relaterad framgång.

Här kan du följa Kommunikationsanalys på Facebook för att säkra nya insikter.

Må gott,

Lars

Dela gärna, ange: Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se)

Datakällor: BumblewingNotifiedSmampion och Socialbakers

Beräkning av influens

Dialoger (avser Facebook och Twitter): En dialog uppstår när det finns tre eller fler kommentarer på ett inlägg som sidan har publicerat. Sidan antas ha deltagit i dialogen om sidan själv kommenterat på inlägget i form av en kommentar eller svar till en annan användares kommentar.

Fakta: Bloggen analyserar data baserat på tio partier: de åtta invalda politiska partierna i riksdagen, samt därtill Feministiskt initiativ och Medborgerlig Samling. Feministiskt initiativ finns med för sin framgång i sociala medier inför valet 2014, och motsvarande för Medborgerlig Samling inför valet 2018. Tanken med ”samma” politiska partier är att långa tidslinjer med samma analysobjekt ger bra underlag för att kunna följa utveckling av kommunikation i sociala medier över tid, samt utifrån samma data kunna se trender och förändringar – allt annat lika. Möjligen kommer endast partier med vunnen plats i riksdagen analyseras efter valet 2022.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.