Framgångsrika varumärken i sociala medier – augusti 2020

Ökning av offentliga sidor på topplista Facebook i augusti. Varumärkens svarsfrekvens ökade även i augusti på både Facebook och Twitter. Swedbank Sverige rankade åter bästa kundservice på Facebook: Avanza Markets motsvarande placering på Twitter. Falkenberg Strandbad blev månadens mest framgångsrika inlägg på Facebook. Politiska sidor tar fortsatt plats på landets topplistor: Medborgerlig Samling toppade åter månadens bästa Instagram-sida. Fjällräven producerade månadens bästa film på YouTube. Tips för uppföljning samt för ansvariga för sociala medier.

Sammanfattning augusti

På Facebook syntes under månaden en merpart framgångsrika sidor från det offentliga ta plats bland de mest framgångsrika, som olika kommuner och regioner, samt även partier. Via länkarna kan du läsa mer om respektive branschnärvaro på Facebook.

Branscher som står ut vad gäller hög kundservice på Facebook är fortsatt rese- och transportföretag samt banker. Krisinformation.se åter i toppen vad gäller kundservice på Twitter.

Varumärkens svarsfrekvens ökade även i augusti på både Facebook och Twitter.

Du som läst de välbesökta ”tips från verkligheten”, där olika branscher och representanter delar sina tankar om arbetet med och bakom sociala medier, vet att jag gärna delar inspiration som just kan inspirera med hjälp av andras erfarenheter. Jag fick nyligen epitetet ”Happy helper” vilket kan vara en dimension av bloggens fokus på sociala medier. Några av de senaste tipsen från intressanta varumärken kommer från SEB, Polisen, Folkhälsomyndigheten och Livrustkammaren. Fler intressanta organisationer och varumärken är klara att komma under hösten.

Du som läser detta är en av de tusentals som nu kommer till denna blogg varje månad med fokus på resultat i sociala medier, samt kanske vill få en överblick över intressanta verktyg att dra nytta av. Eller benchmark med hjälp av inläggen där intressanta varumärken delar sina tankar och tillvägagångssätt för att nå framgång. För dig med fokus på resultat av sociala medier delar jag denna artikel med den självförklarande rubriken: Social Media Analytics: What you need to know. Mycket bra och utförlig samt lätt att förstå.

Grupper är som bekant stort på Facebook. Om ditt varumärke även arbetar via grupper kommer nu utförligare data att bli tillgänglig om hur deltagarnas engagemang ser ut. Här kan du läsa mer.

Det var länge sedan jag lyfte innehåll med överblick över hur tillväxten för sociala medier utvecklas. Nu räknas sociala medier användas av 3,8 miljarder människor dvs. runt 50 procent av jordens befolkning. I denna artikel om The Social Media Universe 2020 finns mer information ur vilken nedan illustration kommer:

The Social Media Universe 2020. Källa. Visual Capitalist

Det var även ett tag sedan jag delade en överblick över vad en social media manager har att göra dvs. vad rollen omfattar. Här kommer en aktuell visualisering som väl visar bredden och vikten av uppdraget. Och kan hjälpa förklara behov av resurser. Ifall nu någon ännu inte skulle insett det 😉

Arbetsuppgifter Social Media Manager. Datakälla: Socialbakers

Tappar era sidor följare och lite oklart varför? Några anledningar kan vara:

  • 49% of consumers unfollow brands because of poor quality of product or support and poor customer service.
  • 45% of consumers unfollow brands because of irrelevant content or too many ads from the brand.
  • 39% of consumers unfollow brands because of privacy concerns.

Här kan du läsa mer om ovan som baseras på Sprout Social Index. Ifall du arbetar med sociala medier kanske du även kan relatera till siffrorna nedan :

Datakälla: The Sprout Social Index, Edition XV

Om du har utmaningar med tillväxt eller minskat genomslag diskuterar denna artikel olika sätt för att öka tillväxt, där utgångspunkten är att bygga community.

Jag rundar av introt med denna fundering: hashtags på Facebook – är det meningsfullt? Jag har själv genom åren testat detta av och till men lutat åt waste of time. I denna artikel hävdas att Facebook nu uppmuntrar varumärkens användning av # för ökad räckvidd. Vad är dina erfarenheter? Använder du hashtags på Facebook?

Som vanligt, välkommen med konstruktiv återkoppling. Och dela gärna om det är något dataverktyg för sociala medier du skulle vilja se belysas i denna blogg. Kommunikationsanalys kan du även följa via Facebook för att säkra nya kunskaper.

Månadsbenchmark

Av tidigare fyra datakategorier från Socialbakers återstår endast svarsfrekvens. Data från Smampion väger nu upp denna minskning för att förstå status och utveckling på den svenska marknaden. 

De 20 bästa varumärkenas i Sverige* svarsfrekvens ökade även denna månad på både Facebook och Twitter. Hur matchar denna svarsfrekvens den som din organisation uppvisar?

Augusti 2020 sociala medier statistik Sverige Facebook och Twitter. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Socialbakers*

Facebook

Sveriges topp 5 varumärken på Facebook vad gäller antal interaktioner var enligt Socialbakers databas:

Augusti 2020 sociala medier statistik Sverige interaktion Facebook. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Socialbakers

Svenska Postkodlotteriet har vi över mycket lång tid sett bland varumärken med högst interaktion. Här kan du läsa mer i inlägget för Kommunikationsanalys om hur de arbetar i sociala medier: Tips från digitala varumärken: Postkodlotteriet är långsiktiga

Enligt analysföretaget Smampion är sidorna nedan månadens svenska bästa, baserat på Smampions poängskala 0-100. Här kan vi se en merpart bestående av kommuner, partier och regioner ta plats, och via länkarna kan du läsa mer om deras närvaro på Facebook.

Om din sida – eller dina konkurrenters – inte finns med för mätning hos Smampion kan du enkelt lägga till den här (kostnadsfritt).

Bästa Facebook-sidor i Sverige augusti 2020. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Smampion

Smampions poängskala (0-100) motsvarar följande betyg:

100: Perfekt
95 – 99: Världsklass
90 – 94: Mycket bra
80 – 89: Väldigt bra
65 – 79: Ett bra betyg
45 – 64: Helt ok
30 – 44: Ej godkänt
0 – 29: Underkänt

Kundservice Facebook

Smampion har ett sammanvägt mått för kundservice som bland annat inkluderar responsgrad och responstid. 

Kundservice Facebook – topp 10

Swedbank Sverige intar även denna månad första platsen, och följs från samma bransch denna månad av SEB och ICA-banken. Senare i höst kommer ett inlägg på temat ”tips från verkligheten” där Swedbank berättar om sitt arbete bakom framgången i sociala medier.

Även denna månad ser vi rese- och transportföretag i form av Skånetrafiken, SL och Östgötatrafiken bland topp 10. 

Bästa kundservice Facebook-sidor i Sverige augusti 2020. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Smampion

Bästa Facebook-poster

Denna månad ser vi ett varierat antal varumärken bland topp 3 med olika budskap. Ta en titt på inläggen för dessa varumärken och se vad som gjorde deras framgång.

Bästa Facebook-inlägg augusti 2020. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Socialbakers

Twitter

6 (22) procent av totalen interaktioner utgjordes av svar från varumärken (förra månaden inom parentes). 

Retweets är dubblerat 14 (7) procent denna månad. Är RT viktigt för framgång tycker du? Motsvarar detta interaktionen på er Twitter-profil? 

Olika typer av interaktion – Twitter augusti 2020. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Socialbakers

Enligt Smampion var följande under månaden Sveriges bästa företag/varumärken på Twitter, där Viable Cities intog första platsen. Av förra månadens flertal politiska profiler återstår denna månad endast Medborgerlig Samling

Bästa Twitter-profiler augusti 2020. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Smampion

Underlag från Socialbakers nedan visar topp 5 för Twitter i Sverige med fokus på antal följare och antal interaktioner. SAS är det enda varumärket i toppen på båda listorna över följare samt antal interaktioner. 

Twitter augusti 2020 – topp 5 varumärken följare och interaktioner. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Socialbakers

Bästa Twitter-poster

Xtrfy och Xbox Sverige delade på prispallen denna månad.

Bästa Twitter-inlägg augusti 2020. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Socialbakers

Kundservice Twitter

Responsgraden hos Sveriges topp 20-varumärken ökade till 23 (22) procent. Att vägas mot den generella nivån på 6 procent Svar vad gäller fördelning bland totalen interaktionstyper. 

Smampion tillämpar det sammanvägda värdet Kundservice. Nedan topp 10 bästa varumärken inom kundservice. Avanza Markets intar även denna månad första platsen med Krisinformation.se på andra plats.

Twitter: bästa varumärken Twitter-kundservice augusti 2020. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Smampion

Instagram

Denna månad ser vi många återkommande varumärken ta plats bland tio i topp-varumärken, där det politiska partiet Medborgerlig Samling åter intar första plats. 

Höganäs kommun är åter månadens mest framgångsrika kommunala sida. För mer och djupare effektanalys över landets kommuner i sociala medier kan du läsa här om kommunernas framgång och effekt under andra kvartalet i sociala medier. Även NA-KD.com placerar sig bland topp 10, och här kan du läsa om e-handels framgång i sociala medier.

Bästa instagram-sidor augusti 2020. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Smampion

YouTube

Även denna månad får media ses som en övergripande nämnare för topplistan av varumärken på YouTube, om än minskande. Filadelfiakyrkan Stockholm kvarstår denna månad bland topp 10.

Bästa YouTube-kanaler augusti 2020. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Smampion

Bästa YouTube videor

Efter förra månaden där denna data saknades såg vi nu åter bland annat frekvent återkommande ICA bland topp 3, denna gång med Fjällräven i toppen.

Bästa YouTube-videor augusti 2020. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Socialbakers

Bäst interaktion YouTube

Följande varumärken lyckades säkra bästa interaktion på YouTube per 1 000 följare. Det har över tid varit inspirerande att fått se mer ”okända” varumärken synas och sticka ut från de återkommande vi ofta ser i resultaten ovan. Senaste åren har nu mer av redan etablerade varumärken tagit över även på YouTube.

Nedan ser vi topp 5 varumärken vad gäller interaktion senaste kvartalet. Denna månad återkommer SAS, Sephora, KSP och Bosch Home Sverige. 

YouTube-kanaler med högst interaktion per 1000 följare, augusti 2020. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Socialbakers.
YouTube-kanaler med högst interaktion per 1000 följare, juli 2020. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Socialbakers.
YouTube-kanaler med högst interaktion per 1000 följare, juni 2020. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Socialbakers.

Hur förhåller sig data ovan med de resultat som dina sidor uppnår? Vilka verktyg använder din organisation för att följa upp framgång och effekt i sociala medier? Tipsa gärna om verktyg som du gillar. 

Arbetar du för något av ovan varumärken? Eller vill du att Kommunikationsanalys tar en titt på ert arbete i sociala medier? 

Hör gärna av dig – antingen här via kontaktformuläret eller via Kommunikationsanalys Facebook-sida.

Må gott,

Lars

Länka gärna till och dela innehåll ur bloggen, ange: Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se)

Fakta och datakällor: Rankning baseras på de sidor som respektive verktyg har i sina databaser. Om du inte ser ditt varumärke representerat kan det bero på att dels Socialbakers, dels Smampion inte har berörd sida/profil registrerad. Smampion erbjuder gratis registrering. Du kan även lägga till bevakning på sidor hos Socialbakers kostnadsfritt. Passa på att lägga till om du inte har någon egen bevakning idag, eller på dina konkurrenter. Eller för att jämföra analys av data med din nuvarande leverantör.

(*) Sveriges 20 största varumärken baseras på storleken på de varumärken i Sverige som dataleverantören Socialbakers har registrerade. Här kan du lägga till (ditt) varumärke om det inte redan finns med.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.