E-handel i sociala medier – kvartal 2 2020

NA-KD.com säkrade högst influens på Instagram inom e-handel även andra kvartalet 2020. E-handlare gjorde i snitt 22 inlägg per månad. Mest aktiva var Bubbleroom med 79 stycken inlägg per månad. NA-KD.com gjorde samtliga inlägg med kvartalets högsta influens.

I mars i år släppte Kommunikationsanalys den första analysen över e-handel i sociala medier, då med fokus resultat under 2019 som utgångspunkt inför resultat 2020. Här kommer nu den andra kvartalsanalysen över närvaro och effekter på Instagram 2020. Första kvartalets effektanalys hittar du här.

Först en kort reflektion över dessa effektanalyser för e-handel i sociala medier, som besöksstatistiken visar ett jämförelsevis relativt lågt intresse för sett till bloggens övriga branscher. Om det handlar om att e-handel inte är intressant, om avgränsningen till en plattform – Instagram – påverkar, eller om andra faktorer som urval spelar in är oklart. Om du tillhör dessa inläggs läsare återkoppla gärna tankar och eventuella tips för att säkra ett ökat intresse för just dessa inlägg relaterat e-handel. Och fortsatta analyser.

I det första inlägget om e-handel och sociala medier fanns diverse undersökningar och rapporter som en förankring och igenkänning i vardagen, och relaterat närvaro i sociala medier. I analysen för första kvartalet lyfte jag e-handel i Sverige i en internationell kontext med fakta från Eurostat.

Denna gång ett kort omnämnande om beslutet att det amerikanska tech- och e-handelsföretaget Amazon, ett av världens största, nu etablerar sig i Sverige, förmodligen under hösten. Är detta att se som ett hot eller möjlighet beror nog på vem som får frågan. Kommer vi att få se ett samarbete med svenska företag, eller en distansering? Hur kommer svenska konsumenter att (re)agera? Svensk Digital Handels vd Per Ljungberg har uttalat sig här om detta. Han konstaterat bland annat: Framförallt tror vi det blir tufft för många av dem som säljer produkter som är lätta att jämföra på nätet, t ex hemelektronik, prylar och leksaker. För många är nog Amazon huvudsakligen en källa för tillgång till billiga prylar. Viktigt komma ihåg att företagets stora intäktskälla utgörs av Amazon Web Services, och nu med fokus mot AI. För aktuella tankar om Amazons etablering kan du ta del av Ekonomibyrån via SVT Play.

Under kvartalet skrevs det även om en coronaeffekt för e-handel.

Hur aktiva är då Sveriges e-handelsbolag? Om vi med aktiva menar antal inlägg var det  Bubbleroom som gjorde absolut flest inlägg: 238 (241) stycken under kvartalet, eller 79 (82) stycken per månad. Tvåan och trean, NELLY.com och Boozt, gjorde 228 (246) respektive 222 (119) inlägg under kvartalet. Dessa tre tillsammans med NAKD.com står tydligt ut inom e-handelsbranschen med närmare tre inlägg per dag på Instagram.

E-handlare generellt gör i snitt 66 (63) inlägg per kvartal på Instagram, det vill säga 22 (21) stycken per månad. Denna blogg har tidigare som utgångspunkt rekommenderat minst ett inlägg per dag. Vissa rekommendationer säger minst tre inlägg per dag, ända upp till ett per timme. Flödet ska givetvis vara relevant för följarna, och innehåll och antal beror självklart även på inom vilken bransch verksamheten finns.

Om vi tittar på kvartalets etta vad gäller influens, NA-KD.com, har de gjort 216 (188) inlägg under kvartalet, motsvarande nästan 72 (63) inlägg per månad, eller tre gånger över branschens månadsmedel. Deras höga nivå av influens baseras mycket på bas av en stor mängd reaktioner på sina inlägg. Värt att kolla in vad de gjort och hur de paketerar sitt innehåll för att uppnå denna effekt. Se även kvartalets toppinlägg längre ned.

Tre e-handlares sidor på Instagram ger inte utslag för några inlägg under andra kvartalet: Buildor.se, Carpet Vista Sverige samt Din Print. Vid granskning gjordes senaste inlägget från Buildor.se i januari, Carpet Vista Sverige i januari och Din Print i september 2018. Flera av sidorna har tusentals följare. Kommunikationsanalys brukar lyfta frågetecken och faror med att ha en öppen sida men ingen (egen) aktivitet, utifrån faktorer som levererat värde och risker.

Socialbakers har tagit fram denna sammanställning över interaktioner på Facebook och Instagram på olika branscher. Som synes är ”E-commerce” den bransch som placerar sig i den absoluta toppen för flest interaktioner på både Facebook och Instagram.

Distribution of Interactions Across Industries on Facebook & Instagram kvartal 1 2020. Källa: Kommunikationsanalys. Datakälla: Socialbakers

Jag har för denna analys av 94 stycken e-handlare i huvudsak tagit stöd av det svenska analysföretaget Bumblewing med faktor influens, samt benchmark med avgränsad data från analysföretaget Smampion. Basen är toppkonton på Instagram, med svenska konton där det finns tillgängligt. 

Urvalet till denna lista är hämtat från den topplista över de 100 största e-handlarna som brukade ges ut varje år. Detta urval gör samtidigt att e-handlare som till exempel Zalando ej finns med. Rätt eller fel: har du tips om någon bättre lista, hör gärna av dig. 

Kvartal 2 2020 – e-handel Instagram – influens

Första kvartalets topp 5 e-handlare som säkrat högst influens är (föregående månad inom parentes):

  1. NA-KD.com
  2. iDeal of Sweden
  3. NELLY.com
  4. 24MX (DESENIO)
  5. DESENIO (24MX)
E-handlare i sociala medier Instagram – kvartal 2 2020. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se). Datakälla: Bumblewing

Andel av gruppen Övriga uppgick till 22,5 (30,3) procent. E-handel har alltså ett färre antal spelare som dominerar branschen, med NK-KD.com som helt dominerande.

E-handlare i sociala medier – engagemang Instagram inlägg (influens) kvartal 2 2020. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se). Datakälla: Bumblewing

Instagram-inlägg med högsta influens kvartal 2 2020

Både verktygen lyfter inlägg från NA-KD.com som andra kvartalets bästa inlägg. Inga inlägg från andra e-handlare tar plats bland topp 3 oavsett verktyg. Tävlingar är en gemensam faktor för flertalet av dessa inlägg.

E-handlare i sociala medier Instagram – bästa inlägg kvartal 2 2020. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se). Datakälla: Bumblewing
E-handlare i sociala medier Instagram – bästa inlägg kvartal 2 2020. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se). Datakälla: Smampion

Kvartal 2 2020 – fördjupning NELLY.com, iDeal of Sweden och NA-KD.com

Jag har tittat närmare på kvartalets tre främsta inom influens på Instagram, och för dessa tillfört ytterligare mätpunkter med hjälp av analysföretaget Smampion (poäng).

E-handlare i sociala medier – kvartal 2 2020. Avgränsad analys tre varumärken. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se). Datakälla: Smampion

Mätpunkter – enbart på bas av månadens tre bästa inom influens

I stort ingen förändring från förra kvartalet, ändring angiven inom parentes.

  • Störst: NA-KD.com
  • Högst viralitet: NA-KD.com 
  • Flest inlägg per dag: NELLY.com
  • Högst engagemangsgrad (7-dagar): NA-KD.com (NELLY.com)
E-handlare i sociala medier – Instagram kvartal 2 2020. Avgränsad analys tre varumärken. Mätpunkter. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se). Datakälla: Smampion
E-handlare i sociala medier – Instagram kvartal 2 2020. Avgränsad analys tre varumärken. Vanligaste ordval. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se). Datakälla: Smampion

Är Instagram en kanal som din organisation använder? Har du erfarenhet av de varumärken inom e-handel som framträder ovan? 

Arbetar du kanske för något av dessa varumärken, och vill dela hur ni arbetar? Hör gärna av dig.

Nästa kvartalsanalys av e-handel i sociala medier kommer i oktober/november 2020.

Må gott,

Lars

Datakällor: Bumblewing och Smampion

Källa för urval: Ehandelsindex. Största e-handlarna i Sverige på Instagram (endast toppkonton, svenska konton där det finns tillgängligt). Analys baseras på 95 stycken e-handlare.

Definition av influens

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.