Stefan Löfven och Ulf Kristersson hade starkast närvaro i sociala medier i juli. Ulf Kristersson var den mest aktive partiledaren på Facebook och Instagram sett till landets tre största partier. Alla partiledare utom Jimmie Åkesson uppvisade tillväxt av följare på Facebook. Mest effekt per plattform hade Stefan Löfven på Facebook, på Twitter Ilan Sadé (MED) och på Instagram Ulf Kristersson. Fyra partiledare uppvisade dialog med väljarna. 14 politiker utöver partiledarna tog sig in på de politiska topplistorna.
Sammanfattning juli
I juli var Stefan Löfven och Ulf Kristersson de mest framgångsrika partiledarna i sociala medier. Effektanalysen baseras på flest topp 3-placeringar vad gäller flera olika verktyg och faktorer, som influens och engagemang samt poäng.
Vid jämförelse med den senaste förtroendemätningen för partiledare är det i stort inga större skillnader jämfört med partiledarnas resultat i sociala medier. De fem partiledare i toppen av mätningen, Stefan Löfven, Jonas Sjöstedt, Ulf Kristersson, Ebba Busch och Jimmie Åkesson, är samma fem som vi i sociala medier ser göra tydliga avtryck. Förra månaden skrev jag att: Värt notera att Ulf Kristersson i sociala medier inte uppvisar samma topplaceringar som i andra källor. För juli kan vi nu se en tydlig topplacering för Ulf Kristersson även i sociala medier. Bland partiledare utom riksdagen får Ilan Sadé (MED) och Farida al-Abani (Fi) tydlig effekt på Twitter. Nyamko Sabuni är den enda partiledare som uppvisar en ökning i denna förtroendemätning, och uppvisar samtidigt starkast närvaro på Facebook enligt ett av verktygen (poäng).
Sett till starkast kommunikativ partiledare per plattform denna månad blir fördelningen (föregående månad inom parentes):
- Facebook = Stefan Löfven (Jimmie Åkesson)
- Twitter = Ilan Sadé (MED) (Jonas Sjöstedt)
- Instagram = Ulf Kristersson (Ebba Busch)
Störst per plattform är: på Facebook Stefan Löfven , Annie Lööf på Twitter och Ebba Busch på Instagram.
Facebook, Twitter och Instagram – topp 3-partiledare per verktyg:
- Facebook
- Engagemang: Stefan Löfven, Jonas Sjöstedt och Ulf Kristersson
- Influens: Stefan Löfven, Jonas Sjöstedt och Ulf Kristersson
- Poäng: Nyamko Sabuni, Jonas Sjöstedt och Ulf Kristersson
- Twitter
- Engagemang: Stefan Löfven, Jonas Sjöstedt och Ilan Sadé
- Influens: Jonas Sjöstedt, Ilan Sadé och Jimmie Åkesson
- Poäng: Ilan Sadé, Farida al-Abani och Jimmie Åkesson
- Instagram
- Engagemang: Ulf Kristersson, Stefan Löfven och Ebba Busch
- Influens: Ulf Kristersson, Stefan Löfven och Ebba Busch
- Poäng: Ulf Kristersson, Stefan Löfven och Isabella Lövin
Partiledarna för de tre största partierna – aktivitet
Stefan Löfven har efter toppnotering i mars fortsatt minska mängden innehåll, i synnerhet på Instagram men även på Facebook.
I juni var Jimmie Åkesson den mest aktive partiledaren på Facebook, medan han i juli var den minst aktive partiledaren. Ulf Kristersson var månadens mest aktive på Facebook.
Ulf Kristersson var även månadens mest aktive partiledare på Instagram bland de tre största partierna.


Kommunikationsanalys har tillfört data från ett fjärde verktyg för visualisering och underlag relaterat Twitter. Stefan Löfvens profil Swedish PM uppvisar ökning även i juli, men placerar sig (ännu) inte bland landets tio största politiska Twitter-profiler, därtill saknas ännu nästan 14 000 följare. Kan det (engelska) namnvalet på profilen påverka följaranströmningen negativt? Svårt att hitta?
Partiledarna Annie Lööf, Jonas Sjöstedt, Jimmie Åkesson och Ebba Busch återfinns bland topp 10 politiska profiler. Ulf Kristersson har som bekant ingen egen närvaro på Twitter. Det politiska parti som ökar mest på Twitter är Moderaterna.

Sveriges 10 största politiska sidor på Twitter
Moderaterna och Socialdemokraterna är de enda politiska partier som återfinns bland topp 10. Övriga platser intas av politiska personligheter varav fyra stycken är aktuella partiledare samt två före detta.

Under faktor Dialoger på Facebook uppvisar denna månad åter fyra partiledare/språkrör mätbar aktivitet. De fyra som uppvisar engagemang i form av dialog är Nyamko Sabuni, Jonas Sjöstedt, Per Bolund och Isabella Lövin.
I april introducerade Kommunikationsanalys en ny faktor: Sentiment, det vill säga mätning av positiv, neutral eller negativ inställning på bas av ordval i relaterad kommunikation. Dessa analyser har flyttat till egna fristående inlägg för att minska den redan betydande mängden innehåll i dess inlägg. Sentimentanalysen för partiledarna följer från nu kvartalsvis.
14 politiska personer förutom partiledarna/språkrören lyckades säkra resultat i sociala medier med genomslag vilka matchar eller överträffar partiledarna.
Kommunikationsanalys har dels fokus hur mäta effekt i sociala medier, dels presentera olika verktyg som stöttar hantering och förståelse. Analysföretaget Bumblewing tillför faktor influens, Notified faktor engagemang och Smampion faktor poäng.
Influens
Stefan Löfven återtog i juli första platsen, följd av Jonas Sjöstedt. Ulf Kristersson tog den tredje pallplatsen för influens på Facebook denna månad. Värt notera att även om Jimmie Åkesson och Annie Lööf haft en låg aktivitet på plattformen under månaden säkrar deras inlägg högt engagemang.

Poäng
Smampions poängskala för sociala medier placerar Isabella Lövin, Jimmie Åkesson, Ilan Sadé och Annie Lööf under medel denna månad.
Annie Lööf är som bekant föräldraledig men börjar igen 29 augusti med sommartal, varför analysen efter september i synnerhet blir intressant att följa för att se eventuell effekt i sociala medier på arbetande närvaro.

Mätpunkter Facebook
Ingen partiledare uppvisade negativ tillväxt av följare under månaden. Alla partiledare utom Jimmie Åkesson uppvisade tillväxt av följare.
- Flest följare: Stefan Löfven
- Högst viralitet: Annie Lööf
- Flest inlägg per dag: Ulf Kristersson
- Högst tillväxt: Nyamko Sabuni
- Högst engagemangsgrad (7-dagar): Nyamko Sabuni
- Dialoger: Nyamko Sabuni, Jonas Sjöstedt, Per Bolund och Isabella Lövin

Engagemang
I verktyget från Notified ser vi hur engagemanget på Facebook fördelas bland partiledarna, där Stefan Löfven nu åter säkrar det högsta engagemanget på sin närvaro. Jonas Sjöstedt och Ulf Kristersson är övriga partiledare bland topp 3 på Facebook.


Månadens toppinlägg Facebook
Stefan Löfven återfinns denna månad med mest effektfulla inlägg i båda verktygen.
Topp 3 inlägg per analysverktyg:
- Smampion: Ebba Busch, Jimmie Åkesson och Stefan Löfven.
- Bumblewing: Stefan Löfven
Smampion

Bumblewing

Ulf Kristersson och Nyamko Sabuni har inga profiler på Twitter. Jimmie Åkesson ökade sin egen aktivitet på plattformen under andra halvåret 2019, och är nu i toppen bland partiledarna på Twitter – med relaterad influens.
Influens
Jonas Sjöstedt, Ilan Sadé (MED) och Jimmie Åkesson är de som intar pallplats på Twitter denna månad. Jonas Sjöstedt har själv över 50 procent av totalen influens på Twitter. En tydlig skillnad är Jonas Sjöstedts höga aktivitet vs Ebba Busch och Jimmie Åkessons höga engagemangsgrad på budskap. Som vanligt, ingen värdering här av om engagemang är positivt eller negativt, därav istället de nu fristående sentimentanalyserna.

Poäng
Smampions poängskala placerade Ebba Busch, Per Bolund, Annie Lööf och Stefan Löfven under medel denna månad.

Mätpunkter Twitter
Ingen partiledare uppvisade negativ tillväxt av följare under månaden.
- Flest följare: Annie Lööf
- Högst viralitet: Farida al-Abani (Fi)
- Flest inlägg per dag: Jonas Sjöstedt
- Högst tillväxt: Farida al-Abani
- Högst engagemangsgrad (7-dagar): Farida al-Abani

Engagemang och poster
I Notifieds verktyg ser vi hur engagemanget på Twitter fördelas bland partiledarna, där Stefan Löfven (Swedish PM) åter säkrar det högsta engagemanget på sin närvaro. Därefter följd av Jonas Sjöstedt och Ilan Sadé (MED).


Månadens toppinlägg Twitter
Topp 3-inlägg per analysverktyg:
- Smampion: Farida al-Abani (Fi)
- Bumblewing: Jonas Sjöstedt, Jonas Sjöstedt och Ebba Busch
Smampion

Bumblewing

Influens
Ulf Kristersson, Stefan Löfven och Ebba Busch var de som intog pallplats på Instagram denna månad. Notera att Jonas Sjöstedt inte har någon egen sida på Instagram utan där kommunicerar via Vänsterpartiets Instagramsida.

Poäng
Smampions poängskala placerade Jimmie Åkesson, Nyamko Sabuni, Ebba Busch och Annie Lööf under medel denna månad.

Mätpunkter Instagram
Annie Lööf och Ebba Busch uppvisade negativ tillväxt av följare under månaden.
- Flest följare: Ebba Busch
- Högst engagemangsgrad: Ulf Kristersson
- Högst tillväxt: Per Bolund
- Högst viralitet: Annie Lööf
- Flest inlägg per dag: Ulf Kristersson

Engagemang och poster
I verktyget från Notified ser vi hur engagemang på Instagram fördelas bland partiledarna, där Ulf Kristersson säkrade månadens högsta engagemang, därefter Stefan Löfven och Ebba Busch.


Månadens toppinlägg Instagram
Annie Lööf och Ebba Busch är de partiledare som förekommer i båda verktygen
Topp 3-inlägg per analysverktyg:
- Smampion: Annie Lööf, Ebba Busch och Annie Lööf.
- Bumblewing: Ebba Busch, Annie Lööf och Annie Lööf.
Smampion

Bumblewing

Vanliga ord i partiledarnas sociala medier
Nedan de 50 vanligaste orden som partiledarna använder per plattform: titta gärna igenom och se vilka ord som partiledarna ofta använder i sin kommunikation i sociala medier.



Politiska personer – individuell sidrankning
Analysföretaget Smampion rankar även bredden av politiska personer i sociala medier, alltså ej enbart partiledare. Nedan redovisas topp 10-sidor för varje plattform. Här kan vi se hur politiska personer lyckas i hela landet och inte enbart partiledarnas sidors närvaro. 14 politiska personer förutom partiledarna/språkrören har denna månad lyckats säkra resultat som får genomslag vilka matchar eller överträffar partiledarna.



Smampions poängskala (0-100) motsvarar följande betyg:
100: Perfekt
95 – 99: Världsklass
90 – 94: Mycket bra
80 – 89: Väldigt bra
65 – 79: Ett bra betyg
45 – 64: Helt ok
30 – 44: Ej godkänt
0 – 29: Underkänt
Vad blir dina tankar när du ser partiledarnas och språkrörens aktivitet och genomslag? Stämmer aktivitet, budskap och plattformar med din bild av partiledarna? Något som överraskade?
Här kan du följa Kommunikationsanalys på Facebook för att säkra nya insikter.
Må gott,
Lars
Dela gärna, ange: Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se)
Datakällor: Bumblewing, Notified, Smampion samt Socialbakers
Förklaring: Influens
Fakta: Bloggen analyserar data baserat på tio partier: partiledarna och språkrören för de åtta politiska partierna i riksdagen, samt Feministiskt initiativ och Medborgerlig Samling. Feministiskt initiativ finns med på grund av sin framgång i sociala medier inför valet 2014, och motsvarande för Medborgerlig Samling inför valet 2018. Tanken med ”samma” politiska partiledare/språkrör är att långa tidslinjer med samma analysobjekt ger bra underlag för att kunna följa utveckling av kommunikation i sociala medier över tid, samt utifrån samma data kunna se trender och förändringar – allt annat lika. Möjligen kommer endast partiledare för partier invalda i riksdagen att analyseras från och med valet 2022.