Svenska kommuner i sociala medier – kvartal 2 2020

Sveriges kommuner gjorde i snitt 31 Facebook-inlägg per månad, en ökning från föregående kvartal. Merparten framgångsrika inlägg relaterade covid-19. Flest inlägg gjorde Kalix kommun med 92 stycken per månad. Säffle kommun säkrade högst influens på Facebook även under årets andra kvartal. Götene kommun, Luleå kommun och Hässleholms kommun producerade kvartalets bästa inlägg. Kommunerna i Västra Götaland gav åter länet störst samlad influens på Facebook. 14 kommuner behöll sin första plats för bäst resultat inom eget län.

I mars släppte Kommunikationsanalys den första analysen över kommuner i sociala medier 2019 som utgångspunkt inför resultat 2020. Detta är den andra kvartalsanalysen över kommuners närvaro och effekter på Facebook 2020; effektanalys för årets första kvartal hittar du här.

Du kan i år även hitta motsvarande analyser relaterat ytterligare skattefinansierade verksamheter som Sveriges regioner, sjukhus samt myndigheter i sociala medier. En kommande nyhet i närtid är länsstyrelsers närvaro på Facebook.

Inom kort kommer ett antal intressanta kommuner att berätta i Kommunikationsanalys om sitt arbete bakom närvaro och framgång i sociala medier. Följ gärna Kommunikationsanalys på Facebook för att inte missa nya insikter.

Hur aktiva var då landets kommuner under kvartalet? Om vi med aktiva menar antal inlägg var det Kalix kommun som gjorde absolut flest inlägg under andra kvartalet: 276 (231) stycken, eller 92 (77) stycken per månad. Det motsvarar nästan tre gånger fler än kommunsnittet för andra kvartalet, se nedan.

Tvåan och trean, Södertälje kommun och Götene kommun, gjorde 268 (139) respektive 249 (185) stycken inlägg under kvartalet (föregående kvartal inom parentes). Götene kommun placerar sig även på femte plats bland topp 10 vad gäller faktor influens under årets andra kvartal.

Sveriges kommuner gjorde under andra kvartalet i snitt 94 (72) inlägg per kvartal på Facebook, motsvarande 31 (24) stycken per månad. Vi kan alltså se en viss aktivitetsökning från föregående kvartal från landets kommuner på Facebook. Denna blogg har tidigare som utgångspunkt rekommenderat minst ett inlägg per dag, vilket alltså kommunerna generellt nu håller. Det finns även aktuella rekommendationer som säger minst tre inlägg per dag, ända upp till ett per timme. Flödet ska givetvis vara relevant för följarna, och innehåll beror självklart även på inom vilken bransch verksamheten finns. Med tanke på den bredd av verksamheter som en kommun omfattar borde inte brist på innehåll vara en anledning till återhållsamhet.

De tre kommuner som gjorde minst antal inlägg under kvartalet var Värnamo kommun (15), Aneby kommun (13) och Surahammars kommun (4).

Om vi tittar på kvartalets återkommande etta i influens, Säffle kommun, gjorde de 93 (74) inlägg under kvartalet, motsvarande 31 (25) inlägg per månad, en aktivitetsnivå enligt kommunsnittet. Influensen säkrades mycket på bas av den i jämförelse stora mängden reaktioner på sina inlägg. Värt att kolla in vad Säffle kommun gör och hur de paketerar sitt innehåll för att uppnå denna effekt.

Här kanske någon blir förvirrad av data ovan: är det flest antal inlägg som gäller för att få bra effekt, eller ändå inte sett till mängden för framgångsrika Säffle? Den kommunikativa utgångspunkten är att en bra effekt beror på en mix av räckvidd, engagemang och varumärkeskännedom. Mycket förenklat: ”Syns du inte, så finns du inte”. Även, är inläggen relevanta och paketerade på ett sätt som gör dem intressanta för mottagarna? Kommunikationsanalys värderar därtill högt en hygiennivå av kundservice, det vill säga ta hand om och svara på frågor och kommentarer. Ibland värt att påminna om att det heter sociala medier av en anledning, vilket för mig innebär att både tala OCH lyssna OCH svara.

Av landets 290 kommuner har 283 av dem sidor på Facebook. Lycksele kommun har under andra kvartalet öppnat en ny Facebook-sida, men som obekant därför inte kunnat bevakas. Lycksele kommun kommer därför inte att kunna räknas in och analyseras förrän efter tredje kvartalet, därav 282 kommunsidor i kommunanalysen för årets andra kvartal. Även för Laxå kommun kommer korrekt data i kvartal 3.

Kommunikationsanalys har för denna kvartalsanalys av kommuner i sociala medier tagit stöd av det svenska analysföretaget Bumblewing med fokus faktor influens. En plattform, Facebook, analyseras i nuläget. Därtill även benchmark med avgränsad data från ytterligare ett verktyg, analysföretaget Smampion, med data för endast juli månad. Det är respektive kommuns huvudsida som mäts där sådan finnes. Meddela gärna ifall sidor ändrar länkadress, eller fall någon av de sju kommuner som idag inte har några officiella sidor skulle aktivera sig på Facebook.

Landets topp 10 kommuner kvartal 2 2020 – influens

Landets topp 10-kommuner av de 282, som säkrat högst influens på sin närvaro på Facebook under kvartalet (föregående kvartal inom parentes):

  1. Säffle kommun (Säffle kommun)
  2. Karlstads kommun (Vänersborgs kommun)
  3. Vänersborgs kommun (Karlstads kommun)
  4. Uppsala kommun (Sollefteå kommun)
  5. Götene kommun (Hudiksvall kommun)
  6. Trollhättans Stad (Kalix kommun)
  7. Göteborgs Stad (Malung-Sälens kommun)
  8. Gällivare kommun (Höganäs kommun)
  9. Ludvika kommun (Falu kommun)
  10. Sotenäs kommun (Uppsala kommun)

I föregående kvartals effektanalys undrades om frånvaron av storstäder bland topp 10. För andra kvartalet kan vi nu se både Göteborgs Stad samt Uppsala kommun bland landets topp 10-kommuner vad gäller influens på Facebook. Undran kvarstår om begränsad ekonomi för små kommuner och deras bra effekter i sociala medier triggas av att ”Nöden är uppfinningarnas moder”? En del svar kommer att ges i kommande inlägg från kommuner som delar hur de arbetar med sin närvaro i sociala medier.

Kommuner kvartal 2 2020 – del av total andel influens på Facebook

Visualisering av influens och engagemang på närvaro och innehåll. Att praktiskt och förståeligt visualisera 282 kommuner är inte enkelt, varför relevant att Bumblewing i sin visuella grafik avgränsar och namnger de topp 5 som lyckats allra bäst i sociala medier. Det ger snabb och enkelt en överblick för om influensen domineras av någon/några sidor, eller är mer jämnt fördelad.

Om vi tittar på gruppen Övriga som bland kommuner utgör 89,1 (89,3) procent, och jämför med ett antal andra branscher är motsvarande för elhandel 44 procent, försäkringsbolag 66,4 (59,3) procent och myndigheter 12,1 procent.

Intressant notera att kommuner till skillnad från myndigheter alltså har en relativt jämn fördelning av influens och inte ett fåtal kommuner som dominerar. Demokrati? Observera att här jämförs utfall för kommuner kvartal 2 mot myndigheter kvartal 1. Kvartalsanalys 2 för myndigheter kommer inom kort.

Sveriges kommuner i sociala medier Facebook – kvartal 2 2020. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se). Datakälla: Bumblewing

Vad gäller fördelning inlägg och relaterat engagemang kan vi nedan tydligt se Kalix kommun höga aktivitet visualiserad, och samtidigt det stora engagemang som Säffle kommuns inlägg utlöser bland följarna. Västerviks kommun, som kan ses som ganska lågproducerande av innehåll på Facebook, skapar samtidigt inlägg som genererar högt engagemang.

Här kan det vara värt att nämna att analysen för landets kommuner inte omfattar sentimentanalys vilket Kommunikationsanalys bland annat gör för de politiskt relaterade inläggen, samt banker. Engagemang kan som bekant baseras på både positiv och negativ återkoppling.

Sveriges kommuner i sociala medier – engagemang inlägg (influens) kvartal 2 2020. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se). Datakälla: Bumblewing

Bästa kommuninlägg på Facebook kvartal 2 2020

Coronapandemin med dessa olika konsekvenser utgjorde innehåll för landets kommunala topp-3 inlägg med högst influens under andra kvartalet, vilka gjordes av Götene kommun, Luleå kommun och Hässleholms kommun.

Sveriges kommuner i sociala medier Facebook – bästa inlägg kvartal 2 2020. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se). Datakälla: Bumblewing

Bästa kommun per län – kvartal 2 2020

Kommunikationsanalys har även tittat länsvis på bästa kommun på Facebook per Sveriges 21 län (föregående kvartals etta inom parentes). 14 kommuner behöll sin första plats inom eget län:

  • Blekinge: Sölvesborgs kommun (Sölvesborgs kommun)
  • Dalarna: Ludvika kommun (Malung-Sälens kommun) 
  • GotlandRegion Gotland (kommun och region) (Region Gotland)
  • Gävleborg: Hudiksvalls kommun (Sandviken kommun) 
  • Halland: Laholms kommun (Laholms kommun)
  • Jämtland: Krokoms kommun (Östersunds kommun) 
  • Jönköping: Vetlanda kommun (Tranås kommun) 
  • Kalmar: Västerviks kommun (Västerviks kommun)
  • Kronoberg: Växjö kommun (Tingsryd kommun) 
  • Norrbotten: Gällivare kommun (Kalix kommun) 
  • Skåne: Höganäs kommun (Höganäs kommun)
  • Stockholm: Nynäshamns kommun (Nynäshamns kommun)
  • Södermanland: Eskilstuna kommun (Nyköpings kommun) 
  • Uppsala: Uppsala kommun (Uppsala kommun)
  • Värmland: Säffle kommun (Säffle kommun)
  • Västerbotten: Storumans kommun (Storumans kommun)
  • Västernorrland: Sollefteå kommun (Sollefteå kommun) 
  • Västmanland: Köpings kommun (Köpings kommun)
  • Västra Götaland: Vänersborgs kommun (Vänersborgs kommun)
  • Örebro: Örebro kommun (Örebro kommun)
  • Östergötland: Norrköpings kommun (Linköpings kommun) 

Bästa län på Facebook – baserat på kommunnärvaro

Högst influens sammantaget per län kvartal 2 2020 på bas av aktivitet av tillhörande kommuner.

Topp 5-län på bas av kommuninfluens (föregående kvartal inom parentes):

  1. Västra Götaland 17,6 procent (Västra Götaland 16,5 procent)
  2. Värmland 12,7 procent (Värmland 12,5 procent)
  3. Skåne 10,5 procent (Skåne 10,5 procent)
  4. Stockholm 8,5 procent (Stockholm 7,7 procent)
  5. Norrbotten 6 procent (Norrbotten 6,9 procent)
Sveriges kommuner per län i sociala medier Facebook, del av influens – kvartal 2 2020. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se). Datakälla: Bumblewing

Fördelning total andel poster/inlägg per län baserat på respektive kommuner. Som synes framkommer samma länsfördelning som enligt influens ovan, varför en möjlighet kan vara att kommuner i övriga län kan öka sin innehållsaktivitet för större genomslag.

Sveriges kommuner per län i sociala medier Facebook, del av inlägg – kvartal 2 2020. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se). Datakälla: Bumblewing

Poängbaserad rankning – endast juli månad – Facebook, Twitter, Instagram och YouTube

Du som följt denna blogg genom åren vet att Kommunikationsanalys vanligtvis brukar ha minst två olika verktyg som bas för analys; vad gäller de politiska månadsanalyserna upp till fyra verktyg. Detta för att ju fler liknande resultat på bas av samma objekt under samma tidsperiod, desto högre reliabilitet vad gäller slutsatser. Jag är samtidigt lite kluven vad gäller behovet att presentera flera källor när förutsättningar gör att datum och underlag inte är likvärdiga. Hör gärna av dig med dina tankar om relevans vad gäller poängdata nedan som alltså avviker från dataanalys influens ovan, dvs. ej i sig jämförbart.

Nedan syns bästa kommuner enbart sett till juli månad – baserat på poäng enligt det svenska analysföretaget Smampion. Verktyget har 277 sidor i kategori kommuner/stad för bevakning. OBS! Detta är alltså ett annat verktyg och tidsperiod: endast juli omfattas. Ej jämförbart med resultat och period vad gäller analys och slutsatser för influens.

Här finns även plattformarna Twitter, Instagram och YouTube med, med data baserad på de kommunsidor som verktyget har registrerade. Jag har även valt den i mitt tycke mycket intressanta faktorn ”Kundservice” för Facebook och Twitter. Ger kommunerna svar eller informerar de bara, är min undran. Detta kvartal gav denna faktor dock ett lågt utfall och underlag.

Facebook – rankning bästa kommuner och kundservice juli 2020

Sveriges kommuner Facebook – topp 10 faktor poäng juli 2020. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se). Datakälla: Smampion

Kundservice kommuner – Facebook

Sveriges kommuner – topp 10 kundservice juli 2020. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se). Datakälla: Smampion

Twitter – rankning bästa kommuner och kundservice juli 2020

Sveriges kommuner Twitter – topp 10 poäng juli 2020. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se). Datakälla: Smampion

Kundservice kommuner – Twitter

Sveriges kommuner Twitter – topp 10 kundservice juli 2020. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se). Datakälla: Smampion

Instagram – rankning bästa kommuner juli 2020

Sveriges kommuner Instagram – topp 10 poäng juli 2020. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se). Datakälla: Smampion

YouTube – rankning bästa kommuner juli 2020

Sveriges kommuner YouTube – topp 10 poäng juli 2020. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se). Datakälla: Smampion

Här ser vi alltså skillnader mellan verktygen där det ena har resultat viktat på parametrar för faktor influens, medan det andra har resultat viktat på parametrar för faktor poäng. Igen, observera att för Smampions verktyg ligger endast juli till grund, och inte jämförbart med influens omfattande helt kvartal. 

Vad är dina erfarenheter av kommuners närvaro på Facebook? Följer du din egen kommun på Facebook, och uppskattar du deras information och bemötande? Eller saknar du din kommun i sociala medier?

Arbetar du för en kommun och vill dela hur ni arbetar med sociala medier? Är det något varumärkes arbete i sociala medier du gillar och skulle vilja veta mer om? Eller vill du att Kommunikationsanalys tar en titt på ert arbete och resultat i sociala medier? Hör gärna av dig via kontaktformuläret eller Facebook.

Här kan du följa Kommunikationsanalys på Facebook för att inte missa nya insikter.

Nästa effektanalys kommer i oktober/november för tredje kvartalet 2020 för kommuner i sociala medier.

Må gott,

Lars

Dela gärna, ange: Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se)

Datakälla: Bumblewing samt Smampion.

Definition av influens

Analys av kommunala Facebook-sidor: Analys omfattar 283 kommuner av 290 (för andra kvartalet 282 kommuner). Endast sidor angivna som officiella och övergripande hela den kommunala verksamheten är med i analysen. Några kommuner har ingen officiell Facebook-sida.

2 tankar kring ”Svenska kommuner i sociala medier – kvartal 2 2020

    1. Lars Själander Inläggsförfattare

      Hej, och tack för din fråga, och återkoppling, värdefulllt.
      Jag förmodar den kommer från den bild som är hämtad från analysverktyget Smampion och månaden juli, där det står Bästa kommun?
      Vet ej om du läst hela inlägget där jag tydliggör skillnaden mellan den benchmark som Smampion gör till Bumblewing, samt att Smampions data endast avser julimånad. Kommunikationsanalys brukar lyfta flera olika verktyg som förståelse för olika viktningar och (olika) resultat. Jag skriver att de båda ej bör jämföras vad gäller data då de omfattar olika tidsperioder, mer att se som benchmark. Inläggets huvudfokus och effektyanalys baseras alltså på kvartalsdata från Bumblewing (Smampion endast en månad). Hoppas det förklarar mer.
      Vad gäller definitionen av ”bästa” som Smampion tillämpar förklaras bäst av Smampion, men grundas på den poängskala de satt upp för olika faktorer.

      Svara

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.