Sotenäs kommun lyfter organisationens hjärta och värme

Jenny Borg Sotenäs kommun

I år har Kommunikationsanalys adderat ett flertal nya och intressanta branscher för analys av deras framgång och närvaro i sociala medier, däribland kommuner. Här hittar du kommunernas resultat för årets första kvartal 2020 samt andra kvartalet 2020.

Till inspiration för att nå framgång med sociala medier delar denna analysblogg även tips och inspiration från varumärken, som antingen förekommer på olika topplistor för sociala medier, eller som på andra sätt är intressanta. 

Sotenäs kommun är ett av dessa framgångsrika varumärken som placerat sig i toppen bland olika mätverktyg vad gäller närvaro och effekt i sociala medier. Nu senast på tionde plats av landets 282 analyserade kommuner vad gäller faktor influens på Facebook. Denna gång delar Jenny Borg, kommunikationsansvarig vid Sotenäs kommun, sina tankar om hur kommunen arbetar med sociala medier för att nå framgång samt hantera uppföljning.

Vad vill Sotenäs kommun uppnå med sin närvaro i sociala medier?

– Vi har främst tre mål. Vi har, precis som alla andra, en stor rekryteringsutmaning framför oss.  Samtidigt är vi en liten kommun, med endast 9 000 invånare. Vi har inte råd att göra stora reklamkampanjer eller köpa häftiga filmer från reklambyråer. Genom att istället använda våra sociala medier, som är gratis, och visa upp allt positivt som händer, all framåtanda och all utveckling som sker i våra kommunala verksamheter, så blir vi en attraktivare arbetsgivare och får lättare att rekrytera.

– För det andra behöver vi också snabbt nå ut till våra invånare och besökare vid händelse av kris och då är sociala medier, särskilt om man har många följare, oslagbart.

– Slutligen behöver vi berätta för våra skattebetalare vad de får för sina pengar. Vad lägger vi deras skattemedel på? Jo, nya bryggor, bra pedagoger, god mat inom äldreomsorgen, nya lekplatser, strandstädning och en massa andra saker som man som kommuninvånare inte kan låta bli att känna sig stolt över. Därför berättar vi i största möjliga utsträckning också vad saker och ting kostar. Då blir det lättare att få förståelse för varför vi inte kan göra vissa saker just nu, eftersom det är för dyrt. Ingen kommuninvånare ska känna: ”Vad får jag för mina pengar egentligen?” Det ska vi redan ha talat om för dem.

– Jag tycker att kommuner tyvärr är lite dåliga på att utnyttja sociala mediers potential. Varför lägga ut en massa inlägg på Facebook om bibliotekens öppettider och hur växeln har stängt röda dagar? Den informationen kan man ha på hemsidan. I sociala medier ska man appellera till människors känslor och skapa en stolthet över kommunens verksamhet. Två kommuner som är bra på det är till exempel Höganäs och Vänersborgs kommuner.

Hur resonerar ni för ett lyckat upplägg? 

– Som kommunikationsansvarig är jag ensam ansvarig för våra sociala medier samt intern och extern kommunikation. Jag är mycket aktiv och lägger ut minst två, ibland tre inlägg per dag på Facebook och Instagram. Ju mer aktiv man är, desto fler vill följa ens konto. Och ju fler följare man har, desto fler når man när man vill rekrytera och nå ut med krisinformation. Att uppdatera ofta är väldigt viktigt, för vem vill följa en verksamhet på sociala medier där det aldrig verkar hända något?

– Samtidigt, 2-3 inlägg är egentligen i minsta laget, eftersom våra verksamheter ligger på och vill ha ut nyheter hela tiden i våra sociala medier. Det gäller dock att inte trötta ut våra följare. Att publicera 4-6 inlägg om dagen med nyheter från kommunen kanske skulle upplevas som lite för mycket. Våra följare vill nog se lite annat i sina flöden än vilka blommor vi planterar i våra rabatter och vilka nya bryggor vi lagt i vid våra badplatser. Vi publicerar ofta inlägg även på helgen. Jag, som är kommunikationsansvarig, är inne minst 4-5 gånger per dag på helgen och kollar flödena så att ingen kommentar är obesvarad.

– Vi har valt att främst koncentrera oss på Facebook, Instagram och LinkedIn. I den sistnämnda lägger vi ut material som handlar om oss som arbetsgivare, eller våra medarbetare, för att visa att kommunen är en attraktiv arbetsgivare. Vi har också en Youtube-kanal där vi lägger ut våra kommunfullmäktigesändningar som webbsänds samt egna filmer som vi gör om vår verksamhet. Twitter är inte tillräckligt stort i Sverige och har ett så begränsat format så det har vi valt bort. De enda inlägg som stöttas med annonsering relaterar rekrytering.

– Våra medarbetare är vår allra viktigaste resurs och jag har som mål att alltid försöka ha med en medarbetare i varje inlägg. Om våra anläggningstekniker har planterat en ny rabatt så ska vi helst inte bara ha en bild på rabatten, vi ska också ha en bild på de som planterar och deras namn. Vi är stolta över våra medarbetare och det visar vi!

– Mitt arbete underlättas av att vår kommunledning är extremt stöttande till kommunens närvaro i sociala medier eftersom de ser vilket resultat det ger för verksamheten, till exempel att vi har fått lättare att rekrytera. Vår kommundirektör och vårt kommunalråd är gärna med i filmer och inlägg som vi lägger ut på våra sociala medier.

Vy från Sotenäs. Jenny Borg

Hur följer ni upp resultat av er närvaro i sociala medier? Vilka verktyg använder ni? Har ni tydliga mål?

– Jag mäter vår framgång i sociala medier främst genom hur många som nås av våra inlägg. Om få är intresserade av en viss typ av inlägg – och det ser jag genom antalet som nås av inläggen, lägger jag den informationen enbart på hemsidan nästa gång istället. Vi använder oss enbart av Facebooks och Instagrams statistikverktyg. Att våra konton hela tiden växer och växer snabbt, tar vi som intäkt för att vi anses som intressanta och relevanta bland våra följare.

– Vi vill hela tiden växa på de sociala medierna eftersom det är där som våra framtida medarbetare befinner sig. Om man frågar en 25-åring idag om hen har varit inne på kommunens hemsida någon gång den senaste månaden, kanske 20 procent svarar ja. Frågar man om de har varit inne på Facebook och Instagram någon gång senaste veckan, så svarar förmodligen 95 procent ja. 

– Cirka 15 000- 25 000 personer nås av våra inlägg på Facebook varje vecka. Vårt främsta mål, som vi redan har uppfyllt, är att vi ska ha flest följare på Facebook och Instagram bland kommunerna i norra Bohuslän. Detta trots att vi är den till antalet invånare klart minsta kommunen. 

– Jag följer statistiken dagligen och skruvar på innehållet i våra flöden så att de ska vara så intressanta som möjligt. På fredagar brukar vi ofta bjuda på vackra bilder från kommunen och önska alla våra invånare och besökare en trevlig helg. Det ger ett positivt avslut på arbetsveckan och brukar få många lajks och stor spridning. Våra följare är, med rätta, stolta över sin kommun som vi kallar för ”Sveriges vackraste kommun”. 

– Vi försöker i alla lägen framhålla det som är så unikt med Sotenäs kommun: hjärtat och värmen i organisationen. Hjärtat måste alltid vara med och det är nog det som är nyckeln till att vi är så framgångsrika på sociala medier, avslutar Jenny. 

Här hittar du Sotenäs kommun på Facebook.

Under 2020 kommer fler tipsinlägg med röster och erfarenheter från bland annat banker, elhandel, försäkringsbolag, myndigheter, politiker och telekom. Du kan även hitta tidigare inlägg på samma tema från bland andra Livrustkammaren och partiledare Jonas Sjöstedt.

Arbetar du för ett intressant och/eller framgångsrikt varumärke i sociala medier, och vill dela med dig och synas? Är det något varumärkes arbete du gillar och skulle vilja veta mer om? Eller vill du att Kommunikationsanalys tar en titt på ert arbete och resultat i sociala medier? Hör gärna av dig.

Här kan du följa Kommunikationsanalys på Facebook för att inte missa nya insikter.

Må gott,

Lars

Dela gärna, ange: Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se)

Foton: Jenny Borg, Sotenäs kommun

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.