Sverigedemokraterna dominerade sociala medier i juli. Medborgerlig Samling var månadens uppstickare. Sverigedemokraterna, Vänsterpartiet och Medborgerlig Samling hade högst tillväxt av nya följare. Kristdemokraternas och Vänsterpartiets lokala partisidor säkrade åter mest framgång. Alla partier utom Sverigedemokraterna och Kristdemokraterna uppvisade dialog på Facebook i juli. Feministiskt initiativ tappade följare på samtliga plattformar.
Summering juli
Även i juli har Sverigedemokraterna dominerat det politiska sociala medier-landskapet, åter följda av Moderaterna. Samtidigt uppvisade Medborgerlig Samling framgång på flera plattformar. Detta baseras på flest topp 3-placeringar på flera sociala plattformar vad gäller faktorer influens, poäng och engagemang. Sverigedemokraterna är det parti som över lång tid uppvisat högst aktivitet vad gäller publicering av innehåll, och därtill en stor bas av följare på de olika sociala plattformarna.
Sverigedemokraterna placerade sig sammantaget bäst under månaden (exklusive LinkedIn):
- Facebook (influens): Sverigedemokraterna, Socialdemokraterna och Moderaterna
- Twitter (influens): Sverigedemokraterna, Moderaterna och Medborgerlig Samling
- Instagram (influens): Sverigedemokraterna, Moderaterna och Socialdemokraterna
- YouTube (poäng): Sverigedemokraterna, Medborgerlig Samling och Centerpartiet
- LinkedIn (följare): Moderaterna, Socialdemokraterna och Centerpartiet
Graferna nedan, med de tre största partierna (valet 2018), visar en helt dominerande influens för Sverigedemokraterna i sociala medier under januari-juli 2020. Socialdemokraterna uppvisade en ökande kurva på Facebook under våren i jämförelse med motsvarande period 2019; en kurva vilken nu avtagit och planat ut.

I jämförelse mellan de tre plattformarna sticker Moderaterna ut på Twitter men är på övriga plattformar i samma härad som Socialdemokraterna.


Feministiskt initiativ låg även denna månad under medelpoäng på samtliga fyra plattformar. Feministiskt initiativ hade även negativ tillväxt av följare på samtliga fyra plattformar: Facebook, Twitter, Instagram och YouTube. Till skillnad placerade sig det andra partiet utanför riksdagen, Medborgerlig Samling bland flera topp 3 i det poängbaserade verktyget, samt uppvisade hög tillväxt på samtliga plattformar.
Kommunikationsanalys använder tre olika mätverktyg för data där sammantagna underlag, som med deras olika viktningar, ökar reliabiliteten för analysens slutsatser. För att ge en ytterligare visualisering och underlag av politiska sidor på Facebook kompletteras med data nedan från ett fjärde verktyg, Socialbakers.
Sverigedemokraterna och Socialdemokraterna har fortsatt flest följare på Facebook. Partierna Sverigedemokraterna, Vänsterpartiet och Medborgerlig Samling hade högst tillväxt av antal nya följare.

Sveriges 10 största politiska sidor på Facebook
Vänsterpartiet har landets tredje största politiska partisida på Facebook efter att ha passerat Feministiskt initiativ. För Moderaterna, landets andra största parti med femte största partisida på Facebook, återstår att säkra cirka 17 000 följare för att klättra bland partierna. Bland partiledarna har Stefan Löfven fortsatt passerat Jimmie Åkesson i sidstorlek som först visat i analysen för partiledare i mars.

Åtta lokala partisidor placerade sig på landets politiska topplistor för sociala medier, med genomslag som matchade eller överträffade rikssidor. Kristdemokraterna och Vänsterpartiet står båda åter bakom majoriteten av dessa lokala sidor denna månad. Plantskolor för partiernas framgång?
Om du vill friska upp minnet med hur det gick för de politiska partierna i sociala medier för helåret 2019 hittar du det inlägget här, eller för juni månad som du hittar här.
Månadsresultat på bas av influens, poäng och engagemang
Kommunikationsanalys har som bekant fokus sociala medier och hur tolka relaterad data och effekt, samt presentera olika verktyg som stöttar hantering och förståelse. Analysverktygen Bumblewing tillför faktor influens, Smampion poäng och Notified utfall av engagemang.
Facebook – influens
Sverigedemokraterna dominerade andelen influens även denna månad, och grafen nedan illustrerar tydligt effekten av kombinationen av hög aktivitet med högt uppnått engagemang.

Facebook – månadens topp 3-inlägg
Socialdemokraterna var det parti som förekom i båda mätverktygen.
- Bumblewing: Socialdemokraterna och Sverigedemokraterna
- Smampion: Socialdemokraterna och Moderaterna.
Kolla gärna in inläggen för att förstå vad och vilken vinkel det är som gör att budskap når ut. Och vad som slår an hos följarna.
Bumblewing

Smampion

Twitter – influens
På Twitter nådde Sverigedemokraterna nästan hälften av total andel influens, följda av Moderaterna och Medborgerlig Samling.

Twitter – månadens topp 3-inlägg
Sverigedemokraterna syntes i båda verktygens topp 3 för månaden.
- Bumblewing: Sverigedemokraterna och Moderaterna.
- Smampion: Medborgerlig Samling och Sverigedemokraterna.
Bumblewing

Smampion

Instagram – influens
Sverigedemokraterna hade fortsatt en helt dominerande andel influens på Instagram. Denna månad intog åter Moderaterna andra plats och Socialdemokraterna tredje plats.

Instagram – månadens topp 3-inlägg
Sverigedemokraterna var det parti som sammantaget syntes i båda verktygens topp 3 för månaden.
- Bumblewing: Sverigedemokraterna.
- Smampion: Vänsterpartiet, Sverigedemokraterna och Medborgerlig Samling.
Bumblewing

Smampion

Partisidornas månadspoäng
Feministiskt initiativ låg även denna månad under medel på samtliga fyra plattformar.
Partier under medel denna månad var Miljöpartiet de gröna, Kristdemokraterna, Feministiskt initiativ, Centerpartiet och Vänsterpartiet.

Partier under medel var även denna månad Centerpartiet, Liberalerna, Miljöpartiet de gröna och Feministiskt initiativ.

Partier under medel denna månad var Centerpartiet, Liberalerna, Vänsterpartiet, Kristdemokraterna och Feministiskt initiativ.

YouTube
Partier under medel denna månad var Socialdemokraterna, Kristdemokraterna, Moderaterna, Vänsterpartiet, Feministiskt initiativ, Liberalerna och Miljöpartiet de gröna.

Aktivitet och responsivitet
Feministiskt initiativ hade negativ tillväxt på samtliga plattformar: Facebook, Twitter, Instagram och YouTube.
Feministiskt initiativ, Socialdemokraterna, Miljöpartiet de gröna, Liberalerna och Kristdemokraterna uppvisade negativ tillväxt denna månad, dock på en låg nivå.
Mätpunkter Facebook
- Störst: Sverigedemokraterna
- Högst viralitet: Moderaterna
- Flest inlägg per dag: Sverigedemokraterna
- Högst tillväxt: Medborgerlig Samling
- Högst engagemangsgrad (7-dagar): Medborgerlig Samling

Dialoger innebär att sidan engagerat sig i dialog på kommentarer som gjorts på sidan. En möjlighet för följare att göra egna inlägg på en partisida på Facebook erbjuder endast Centerpartiet. Alla partier utom två, Sverigedemokraterna och Kristdemokraterna, uppvisar dialog denna månad.

Engagemang och poster
Sverigedemokraterna fick denna månad merparten av totalen engagemang på sitt innehåll och närvaro. Därefter följde Socialdemokraterna och Moderaterna.
Orsaken till engagemang kan som bekant både vara positiv och negativ: här ger denna data ger ingen sentimentanalys. Sentimentanalys återfinns nu i separata månadsinlägg.


Feministiskt initiativ uppvisade negativ tillväxt även denna månad.
Mätpunkter Twitter
- Störst: Moderaterna
- Högst viralitet: Medborgerlig Samling
- Flest inlägg per dag: Sverigedemokraterna
- Högst tillväxt: Medborgerlig Samling
- Högst engagemangsgrad (7-dagar): Centerpartiet

Engagemang och poster
Notifieds verktyg visar att Socialdemokraterna, Moderaterna och Sverigedemokraterna säkrade högst engagemang på Twitter.


Feministiskt initiativ, Centerpartiet och Kristdemokraterna visade negativ tillväxt.
Mätpunkter Instagram
- Störst: Sverigedemokraterna
- Högst viralitet: Vänsterpartiet
- Flest inlägg per dag: Sverigedemokraterna
- Högst tillväxt: Medborgerlig Samling
- Högst engagemangsgrad (7-dagar): Sverigedemokraterna

Engagemang och poster
Sverigedemokraterna fortsatte dominera och ökade i juli till 76 procent av totalen engagemang på Instagram (71, 68, 59, 71, 77, 70 procent under föregående månader 2020). Följda av Moderaterna och Socialdemokraterna.


YouTube
Miljöpartiet de gröna och Feministiskt initiativ uppvisade negativ tillväxt denna månad.
Mätpunkter YouTube
- Störst: Sverigedemokraterna
- Högst viralitet: Sverigedemokraterna
- Flest inlägg per dag: Medborgerlig Samling
- Högst tillväxt: Medborgerlig Samling
- Högst engagemangsgrad (7-dagar): Medborgerlig Samling

Topp 3-inlägg YouTube

Individuell sidrankning inom kategori politik
Analysföretaget Smampion rankar även nationella partisidor mot lokala. Nedan redovisas topp 10-partisidor för varje plattform. Här kan vi därmed se hur partierna lyckas i hela landet i sociala medier och inte enbart rikspartiernas sidors närvaro. Åtta lokala partisidor lyckades denna månad säkra resultat vilka matchade eller överträffade rikssidorna. Flest tillhörde Kristdemokraterna och Vänsterpartiet.



YouTube

Smampions poängskala (0-100) motsvarar följande betyg:
100: Perfekt
95 – 99: Världsklass
90 – 94: Mycket bra
80 – 89: Väldigt bra
65 – 79: Ett bra betyg
45 – 64: Helt ok
30 – 44: Ej godkänt
0 – 29: Underkänt
Vanligaste politiska orden



YouTube

Plattformen LinkedIn och de politiska partiernas närvaro analyseras två gånger per år. Här hittar du senaste analysen från december 2019. En ny analys för första halvåret 2020 kommer att publiceras under augusti 2020.
Får du hjälp av analysen ovan att bilda en uppfattning om det politiska läget i sociala medier i synnerhet, och generellt på bas av ovan data? Inspiration för att öka din egen (politiska) sidas genomslag? Har du tankar om materialet och hur det presenteras? Hör gärna av dig.
Ta gärna chansen och besök Bumblewing, Notified och Smampion och se hur deras verktyg, med deras olika upplägg och visualisering, kan öka förståelsen för närvaron i era sociala medier och relaterad framgång.
Här kan du följa Kommunikationsanalys på Facebook för att inte missa nya insikter.
Må gott,
Lars
Dela gärna, ange: Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se)
Datakällor: Bumblewing, Notified, Smampion och Socialbakers
Beräkning av influens
Fakta: Bloggen analyserar data baserat på tio partier: de åtta invalda politiska partierna i riksdagen, samt därtill Feministiskt initiativ och Medborgerlig Samling. Feministiskt initiativ finns med för sin framgång i sociala medier inför valet 2014, och motsvarande för Medborgerlig Samling inför valet 2018. Tanken med ”samma” politiska partier är att långa tidslinjer med samma analysobjekt ger bra underlag för att kunna följa utveckling av kommunikation i sociala medier över tid, samt utifrån samma data kunna se trender och förändringar – allt annat lika. Möjligen kommer endast partier med vunnen plats i riksdagen finnas med efter valet 2022.