Politiska partier i sociala medier – juli 2020

Sverigedemokraterna dominerade sociala medier i juli. Medborgerlig Samling var månadens uppstickare. Sverigedemokraterna, Vänsterpartiet och Medborgerlig Samling hade högst tillväxt av nya följare. Kristdemokraternas och Vänsterpartiets lokala partisidor säkrade åter mest framgång. Alla partier utom Sverigedemokraterna och Kristdemokraterna uppvisade dialog på Facebook i juli. Feministiskt initiativ tappade följare på samtliga plattformar.

Summering juli

Även i juli har Sverigedemokraterna dominerat det politiska sociala medier-landskapet, åter följda av Moderaterna. Samtidigt uppvisade Medborgerlig Samling framgång på flera plattformar. Detta baseras på flest topp 3-placeringar på flera sociala plattformar vad gäller faktorer influens, poäng och engagemang. Sverigedemokraterna är det parti som över lång tid uppvisat högst aktivitet vad gäller publicering av innehålloch därtill en stor bas av följare på de olika sociala plattformarna. 

Sverigedemokraterna placerade sig sammantaget bäst under månaden (exklusive LinkedIn):

  • Facebook (influens): Sverigedemokraterna, Socialdemokraterna och Moderaterna 
  • Twitter (influens): SverigedemokraternaModeraterna och Medborgerlig Samling
  • Instagram (influens): SverigedemokraternaModeraterna och Socialdemokraterna
  • YouTube (poäng): Sverigedemokraterna, Medborgerlig Samling och Centerpartiet
  • LinkedIn (följare): Moderaterna, Socialdemokraterna och Centerpartiet

Graferna nedan, med de tre största partierna (valet 2018), visar en helt dominerande influens för Sverigedemokraterna i sociala medier under januari-juli 2020. Socialdemokraterna uppvisade en ökande kurva på Facebook under våren i jämförelse med motsvarande period 2019; en kurva vilken nu avtagit och planat ut. 

Faktor influens jan-juli 2020. Faceboo.. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se). Datakälla: Bumblewing

I jämförelse mellan de tre plattformarna sticker Moderaterna ut på Twitter men är på övriga plattformar i samma härad som Socialdemokraterna.

Faktor influens jan-juli 2020. Twitter. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se). Datakälla: Bumblewing
Faktor influens jan-juli 2020. Instagram. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se). Datakälla: Bumblewing

Feministiskt initiativ låg även denna månad under medelpoäng på samtliga fyra plattformar. Feministiskt initiativ hade även negativ tillväxt av följare på samtliga fyra plattformar: Facebook, Twitter, Instagram och YouTube. Till skillnad placerade sig det andra partiet utanför riksdagen, Medborgerlig Samling bland flera topp 3 i det poängbaserade verktyget, samt uppvisade hög tillväxt på samtliga plattformar.

Kommunikationsanalys använder tre olika mätverktyg för data där sammantagna underlag, som med deras olika viktningar, ökar reliabiliteten för analysens slutsatser. För att ge en ytterligare visualisering och underlag av politiska sidor på Facebook kompletteras med data nedan från ett fjärde verktyg, Socialbakers

Sverigedemokraterna och Socialdemokraterna har fortsatt flest följare på Facebook. Partierna Sverigedemokraterna, Vänsterpartiet och Medborgerlig Samling hade högst tillväxt av antal nya följare.

Facebook juli 2020 – största och mest växande politiska profiler på Twitter. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Socialbakers

Sveriges 10 största politiska sidor på Facebook

Vänsterpartiet har landets tredje största politiska partisida på Facebook efter att ha passerat Feministiskt initiativ. För Moderaterna, landets andra största parti med femte största partisida på Facebook, återstår att säkra cirka 17 000 följare för att klättra bland partierna. Bland partiledarna har Stefan Löfven fortsatt passerat Jimmie Åkesson i sidstorlek som först visat i analysen för partiledare i mars.

Facebook 10 största sidor politik juli 2020. Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Socialbakers

Åtta lokala partisidor placerade sig på landets politiska topplistor för sociala medier, med genomslag som matchade eller överträffade rikssidor. Kristdemokraterna och Vänsterpartiet står båda åter bakom majoriteten av dessa lokala sidor denna månad. Plantskolor för partiernas framgång?

Om du vill friska upp minnet med hur det gick för de politiska partierna i sociala medier för helåret 2019 hittar du det inlägget här, eller för juni månad som du hittar här.

Månadsresultat på bas av influens, poäng och engagemang

Kommunikationsanalys har som bekant fokus sociala medier och hur tolka relaterad data och effekt, samt presentera olika verktyg som stöttar hantering och förståelse. Analysverktygen Bumblewing tillför faktor influens, Smampion poäng och Notified utfall av engagemang. 

Facebook – influens

Sverigedemokraterna dominerade andelen influens även denna månad, och grafen nedan illustrerar tydligt effekten av kombinationen av hög aktivitet med högt uppnått engagemang.

Influens politiska partier Sverige juli 2020. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Bumblewing

Facebook – månadens topp 3-inlägg 

Socialdemokraterna var det parti som förekom i båda mätverktygen.

  • Bumblewing: Socialdemokraterna och Sverigedemokraterna
  • Smampion: Socialdemokraterna och Moderaterna. 

Kolla gärna in inläggen för att förstå vad och vilken vinkel det är som gör att budskap når ut. Och vad som slår an hos följarna. 

Bumblewing

Topp 3 inlägg Facebook politiska partier juli 2020. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Bumblewing

Smampion

Politiska partier Sverige i sociala medier juli 2020 Facebook, topp 3-inlägg. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Smampion

Twitter – influens

På Twitter nådde Sverigedemokraterna nästan hälften av total andel influens, följda av Moderaterna och Medborgerlig Samling. 

Influens Twitter politiska partier juli 2020. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Bumblewing

Twitter – månadens topp 3-inlägg

Sverigedemokraterna syntes i båda verktygens topp 3 för månaden. 

  • Bumblewing: Sverigedemokraterna och Moderaterna.
  • Smampion: Medborgerlig Samling och Sverigedemokraterna. 

Bumblewing

Topp 3 inlägg Twitter politiska partier juli 2020. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Bumblewing

Smampion

Politiska partier Sverige i sociala medier juli 2020 Twitter, topp 3-inlägg. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Smampion

Instagram – influens

Sverigedemokraterna hade fortsatt en helt dominerande andel influens på Instagram. Denna månad intog åter Moderaterna andra plats och Socialdemokraterna tredje plats. 

Influens Instagram politiska partier juli 2020. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Bumblewing

Instagram – månadens topp 3-inlägg

Sverigedemokraterna var det parti som sammantaget syntes i båda verktygens topp 3 för månaden.

  • Bumblewing: Sverigedemokraterna.
  • Smampion: Vänsterpartiet, Sverigedemokraterna och Medborgerlig Samling. 

Bumblewing

Topp 3 inlägg Instagram politiska partier juli 2020. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Bumblewing

Smampion

Politiska partier toppinlägg juli 2020 Instagram – datakälla: Smampion

Partisidornas månadspoäng

Feministiskt initiativ låg även denna månad under medel på samtliga fyra plattformar. 

Facebook

Partier under medel denna månad var Miljöpartiet de gröna, Kristdemokraterna, Feministiskt initiativ, Centerpartiet och Vänsterpartiet. 

Politiska partier Sverige i sociala medier juli 2020 Facebook. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Smampion

Twitter

Partier under medel var även denna månad Centerpartiet, Liberalerna, Miljöpartiet de gröna och Feministiskt initiativ. 

Politiska partier Sverige i sociala medier juli 2020 Twitter. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Smampion

Instagram

Partier under medel denna månad var Centerpartiet, Liberalerna, Vänsterpartiet, Kristdemokraterna och Feministiskt initiativ.

Politiska partier Sverige i sociala medier juli 2020 Instagram. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Smampion

YouTube

Partier under medel denna månad var Socialdemokraterna, Kristdemokraterna, Moderaterna, Vänsterpartiet, Feministiskt initiativ, Liberalerna och Miljöpartiet de gröna.

Politiska partier Sverige i sociala medier juli 2020 YouTube. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Smampion

Aktivitet och responsivitet 

Feministiskt initiativ hade negativ tillväxt på samtliga plattformar: Facebook, Twitter, Instagram och YouTube.

Facebook

Feministiskt initiativ, Socialdemokraterna, Miljöpartiet de gröna, Liberalerna och Kristdemokraterna uppvisade negativ tillväxt denna månad, dock på en låg nivå.

Mätpunkter Facebook

  • Störst: Sverigedemokraterna
  • Högst viralitet: Moderaterna 
  • Flest inlägg per dag: Sverigedemokraterna
  • Högst tillväxt: Medborgerlig Samling
  • Högst engagemangsgrad (7-dagar): Medborgerlig Samling
Politiska partier Sverige i sociala medier juli 2020 Facebook, poäng aktiviteter. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Smampion

Dialoger innebär att sidan engagerat sig i dialog på kommentarer som gjorts på sidan. En möjlighet för följare att göra egna inlägg på en partisida på Facebook erbjuder endast Centerpartiet. Alla partier utom två, Sverigedemokraterna och Kristdemokraterna, uppvisar dialog denna månad.

Politiska partier Sverige i sociala medier juli 2020 Facebook, poäng responsivitet. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Smampion

Engagemang och poster

Sverigedemokraterna fick denna månad merparten av totalen engagemang på sitt innehåll och närvaro. Därefter följde Socialdemokraterna och Moderaterna.

Orsaken till engagemang kan som bekant både vara positiv och negativ: här ger denna data ger ingen sentimentanalys. Sentimentanalys återfinns nu i separata månadsinlägg.

Politiska partier juli 2020 Facebook engagemang. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Notified
Politiska partier juli 2020 Facebook postning innehåll över månad. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Notified

Twitter

Feministiskt initiativ uppvisade negativ tillväxt även denna månad.

Mätpunkter Twitter

  • Störst: Moderaterna
  • Högst viralitet: Medborgerlig Samling
  • Flest inlägg per dag: Sverigedemokraterna
  • Högst tillväxt: Medborgerlig Samling
  • Högst engagemangsgrad (7-dagar): Centerpartiet
Politiska partier Sverige i sociala medier juli 2020 Twitter, poäng aktiviteter. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Smampion

Engagemang och poster

Notifieds verktyg visar att Socialdemokraterna, Moderaterna och Sverigedemokraterna säkrade högst engagemang på Twitter.

Politiska partier juli 2020 Twitter engagemang. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Notified
Politiska partier juli 2020 Twitter postning innehåll över månad. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Notified

Instagram

Feministiskt initiativ, Centerpartiet och Kristdemokraterna visade negativ tillväxt. 

Mätpunkter Instagram

  • Störst: Sverigedemokraterna
  • Högst viralitet: Vänsterpartiet 
  • Flest inlägg per dag: Sverigedemokraterna
  • Högst tillväxt: Medborgerlig Samling
  • Högst engagemangsgrad (7-dagar): Sverigedemokraterna
Politiska partier Sverige i sociala medier juli 2020 Instagram, poäng aktiviteter. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Smampion

Engagemang och poster

Sverigedemokraterna fortsatte dominera och ökade i juli till 76 procent av totalen engagemang på Instagram (71, 68, 59, 71, 77, 70 procent under föregående månader 2020). Följda av Moderaterna och Socialdemokraterna. 

Politiska partier juli 2020 Instagram engagemang. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Notified
Politiska partier juli 2020 Instagram postning innehåll över månad. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Notified

YouTube

Miljöpartiet de gröna och Feministiskt initiativ uppvisade negativ tillväxt denna månad.

Mätpunkter YouTube

  • Störst: Sverigedemokraterna
  • Högst viralitet: Sverigedemokraterna 
  • Flest inlägg per dag: Medborgerlig Samling
  • Högst tillväxt: Medborgerlig Samling
  • Högst engagemangsgrad (7-dagar): Medborgerlig Samling
Politiska partier Sverige i sociala medier juli 2020 YouTube, poäng. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Smampion

Topp 3-inlägg YouTube

Politiska partier toppinlägg juli 2020 YouTube – datakälla: Smampion

Individuell sidrankning inom kategori politik

Analysföretaget Smampion rankar även nationella partisidor mot lokala. Nedan redovisas topp 10-partisidor för varje plattform. Här kan vi därmed se hur partierna lyckas i hela landet i sociala medier och inte enbart rikspartiernas sidors närvaro. Åtta lokala partisidor lyckades denna månad säkra resultat vilka matchade eller överträffade rikssidorna. Flest tillhörde Kristdemokraterna och Vänsterpartiet. 

Facebook

Bästa politiska sidor juli 2020 Facebook. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Smampion

Twitter

Bästa politiska sidor juli 2020 Twitter. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Smampion

Instagram

Bästa politiska sidor juli 2020 Instagram. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Smampion

YouTube

Bästa politiska sidor juli 2020 YouTube. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Smampion

Smampions poängskala (0-100) motsvarar följande betyg:

100: Perfekt
95 – 99: Världsklass
90 – 94: Mycket bra
80 – 89: Väldigt bra
65 – 79: Ett bra betyg
45 – 64: Helt ok
30 – 44: Ej godkänt
0 – 29: Underkänt

Vanligaste politiska orden

Facebook

Vanligaste ordval politiska partier Sverige sociala medier juli 2020 – Facebook. Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Smampion

Twitter

Vanligaste ordval politiska partier Sverige sociala medier juli 2020 – Twitter. Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Smampion

Instagram

Vanligaste ordval politiska partier Sverige sociala medier juli 2020 – Instagram. Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Smampion

YouTube

Vanligaste ordval politiska partier Sverige sociala medier juli 2020 – YouTube. Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Smampion

LinkedIn

Plattformen LinkedIn och de politiska partiernas närvaro analyseras två gånger per år. Här hittar du senaste analysen från december 2019. En ny analys för första halvåret 2020 kommer att publiceras under augusti 2020.

Får du hjälp av analysen ovan att bilda en uppfattning om det politiska läget i sociala medier i synnerhet, och generellt på bas av ovan data? Inspiration för att öka din egen (politiska) sidas genomslag? Har du tankar om materialet och hur det presenteras? Hör gärna av dig.

Ta gärna chansen och besök BumblewingNotified och Smampion och se hur deras verktyg, med deras olika upplägg och visualisering, kan öka förståelsen för närvaron i era sociala medier och relaterad framgång.

Här kan du följa Kommunikationsanalys på Facebook för att inte missa nya insikter.

Må gott,

Lars

Dela gärna, ange: Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se)

Datakällor: BumblewingNotifiedSmampion och Socialbakers
Beräkning av influens

Fakta: Bloggen analyserar data baserat på tio partier: de åtta invalda politiska partierna i riksdagen, samt därtill Feministiskt initiativ och Medborgerlig Samling. Feministiskt initiativ finns med för sin framgång i sociala medier inför valet 2014, och motsvarande för Medborgerlig Samling inför valet 2018. Tanken med ”samma” politiska partier är att långa tidslinjer med samma analysobjekt ger bra underlag för att kunna följa utveckling av kommunikation i sociala medier över tid, samt utifrån samma data kunna se trender och förändringar – allt annat lika. Möjligen kommer endast partier med vunnen plats i riksdagen finnas med efter valet 2022.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.