Framgångsrika varumärken i sociala medier – juli 2020

Fortsatt minskning av vårdrelaterade sidor på landets topplistor i juli. Varumärkens svarsfrekvens ökade i juli på både Facebook och Twitter. Swedbank Sverige rankade åter bästa kundservice på Facebook: Avanza Markets motsvarande placering på Twitter. IKEA med Pride-logotyp blev månadens mest framgångsrika inlägg på Facebook. Politiska sidor tar fortsatt plats på landets topplistor: Medborgerlig Samling toppade åter månadens bästa Instagram-sida. Två kyrkor placerade sig bland topp 10 på YouTube. Konkreta tips för uppföljning samt för ansvariga för sociala medier.

Sammanfattning juli

Efter flera månader med sidor relaterat vård som placerat sig i toppen på olika sociala plattformars listor, syntes förra månaden en tydlig minskning, så även i juli. Möjligen en spegling av den ”allmänna coronatrötthet” som det ibland talas om? Krisinformation.se återfanns vad gäller hög kundservice på Twitter.

Branscher som står ut vad gäller hög kundservice på Facebook är rese- och transportföretag samt banker. Banker står även ut vad gäller kundservice på Twitter.

Varumärkens svarsfrekvens ökade i juli på både Facebook och Twitter.

Du som har läst mina uppskattade ”tips från verkligheten” där olika branscher och representanter delar sina tankar om arbetet med och bakom sociala medier, vet att jag gärna delar just inspiration som kan göra närvaron i sociala medier bättre.

Denna gång delar jag den rapport som Falcon gjort om Burger Kings sociala medier-strategi och baseras på utfall juni 2019-juni 2020. Mycket konkret och bra att ta del av samt kunna ställa i jämförelse med eget agerande. Som detta: ”The brand published 170 posts of which 118 were photos, 50 were videos, and 2 were plain text. Photos comprised 69% of the posts and they also received the most engagement in comparison to videos.”. Benchmark by numbers, varsågod.

Just resultaten av en god planering och kreativitet är som bekant denna bloggs fokus och därför vill jag även bistå och dela The 6-Step Social Media Audit Checklist till stöd med uppföljning. Dessa sex steg är:

  • Channel Performance Review
  • Content Performance Review
  • Audience Insights
  • Digital Buzz Check
  • Workflow Health Check
  • Company Goals Alignment

Falcon har även tagit fram en lista över hur göra en sådan uppföljning i 5-Step Guide to Performing av Social Media Audit. Till detta kan du även dra nytta av de tio mätetal som Learning Hub utförligt beskriver för att mäta framgång i sociala medier:

  1. Brand awareness
  2. Reach
  3. Audience growth rate
  4. Share of voice
  5. Average engagement rate
  6. Virality rate
  7. Amplification rate
  8. Click-through rate
  9. Conversion rate
  10. Bounce rate

Jag vill denna gång även passa på att dela ett tips som är riktat till alla de personer som faktiskt GÖR arbetet ovan dvs. alla social media- eller community managers. Möjligt att detta citat ger en del igenkänning?: We’re expected to be marketers, creators, analysts and customer service people. We’re stressed out. Dessa 5 Habits of Successful Nonprofit Social Media Managers in 2020 är riktat till NGO fast jag ser att fler kan omfattas av dessa fem tips; något som jag också förstått genom mina kontakter med olika branscher och personer runt om i landet:

  1. Focus on building a community, not just an audience
  2. Set a timer
  3. Take mental health breaks
  4. Just say no to perfectionism
  5. Advocate for yourself

Vill du har mer inspiration från ”bäst i klassen” vad gäller närvaro på Instagram kan jag tipsa om The Interbrand Top 100 on Instagram in 2020: Activity pays off.

Hur har ditt företag/organisation agerat under den bojkott av annonsering på Facebook som pågått under våren? Bland annat svenska Oatly och SJ har deltagit, och Resumé skriver nu att annonsörer återvänder. Socialbakers har även gjort en dataanalys över annonsbojkottens effekter.

Som vanligt, välkommen med konstruktiv återkoppling. Och dela gärna tankar och funderingar runt olika verktyg, och om det är något dataverktyg för sociala medier som du skulle vilja se belysas i denna blogg. Kommunikationsanalys kan du även följa via Facebook.

Månadsbenchmark

Av tidigare fyra datakategorier från Socialbakers återstår endast svarsfrekvens. Data från Smampion väger nu upp denna minskning för att förstå utvecklingen på den svenska marknaden. 

De 20 bästa varumärkenas i Sverige* svarsfrekvens ökade denna månad på både Facebook och Twitter. Hur matchar denna svarsfrekvens den som din organisation uppvisar?

Juli 2020 sociala medier statistik Sverige Facebook och Twitter. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Socialbakers*

Facebook

Sveriges topp 5 varumärken på Facebook vad gäller antal interaktioner är enligt Socialbakers databas:

Juli 2020 sociala medier statistik Sverige interaktion Facebook. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Socialbakers

Svenska Postkodlotteriet är nu åter med bland topp 5, ett varumärke vi länge sett bland varumärken med högst interaktion. Här kan du läsa mer i inlägget för Kommunikationsanalys om hur de arbetar i sociala medier: Tips från digitala varumärken: Postkodlotteriet är långsiktiga

Enligt analysföretaget Smampion är sidorna nedan månadens svenska bästa, baserat på Smampions poängskala 0-100. Här kan vi se en länsstyrelse ta plats, Kalmar, och här kan du läsa mer om våra länsstyrelsers närvaro på Facebook.

Om din sida – eller dina konkurrenters – inte finns med för mätning hos Smampion kan du enkelt lägga till den här (kostnadsfritt).

Bästa Facebook-sidor i Sverige juli 2020. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Smampion

Smampions poängskala (0-100) motsvarar följande betyg:

100: Perfekt
95 – 99: Världsklass
90 – 94: Mycket bra
80 – 89: Väldigt bra
65 – 79: Ett bra betyg
45 – 64: Helt ok
30 – 44: Ej godkänt
0 – 29: Underkänt

Kundservice Facebook

Smampion har ett sammanvägt mått för kundservice som bland annat inkluderar responsgrad och responstid. 

Kundservice Facebook – topp 10

Swedbank Sverige intar även denna månad första platsen, och följs från samma bransch denna månad av Nordea Sverige, SEB och Handelsbanken. Senare i höst kommer ett inlägg på temat ”tips från verkligheten” där Swedbank berättar om sitt arbete bakom framgången i sociala medier.

Även denna månad ser vi rese- och transportföretag i form av SL, Skånetrafiken, SJ AB och Västtrafik bland topp 10. 

Bästa kundservice Facebook-sidor i Sverige juli 2020. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Smampion

Bästa Facebook-poster

Denna månad ser vi ett varierat antal varumärken bland topp 3 med olika budskap. Ta en titt på inläggen för dessa varumärken och se vad som gjorde deras framgång.

Bästa Facebook-inlägg juli 2020. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Socialbakers

Twitter

22 (18) procent av totalen interaktioner utgörs av svar från varumärken (förra månaden inom parentes). 

Retweets är oförändrat 7 (7) procent denna månad. Är RT viktigt för framgång tycker du? Motsvarar detta interaktionen på er Twitter-profil? 

Olika typer av interaktion – Twitter juli 2020. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Socialbakers

Enligt Smampion var följande under månaden Sveriges bästa företag/varumärken på Twitter, där NärCon intog första platsen. Flera politiska sidor som Medborgerlig Samling, Josefin Malmqvist och Ilan Sadé har placerat sig högt på Twitter denna månad.

Bästa Twitter-profiler juli 2020. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Smampion

Underlag från Socialbakers nedan visar topp 5 för Twitter i Sverige med fokus på antal följare och antal interaktioner. SAS är det enda varumärket i toppen på båda listorna över följare samt antal interaktioner.

Twitter juli 2020 – topp 5 varumärken följare och interaktioner. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Socialbakers

Bästa Twitter-poster

Samsung Sverige samt återkommande SAS delade på prispallen denna månad.

Bästa Twitter-inlägg juli 2020. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Socialbakers

Kundservice Twitter

Responsgraden hos Sveriges topp 20-varumärken ökade till 22 (20) procent. Att vägas mot den generella nivån på 22 procent Svar vad gäller fördelning bland totalen interaktionstyper. 

Smampion tillämpar det sammanvägda värdet Kundservice. Nedan topp 10 bästa varumärken inom kundservice. Avanza Markets intar även denna månad första platsen. Bäst inom telekom på Twitter var Telenor Sverige och inom bank Avanza.

Twitter: bästa varumärken Twitter-kundservice juli 2020. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Smampion

Instagram

Denna månad ser vi många återkommande varumärken ta plats bland tio i topp-varumärken, där det politiska partiet Medborgerlig Samling åter intar första plats. 

Höganäs kommun och Helsingsborgs stad är månadens framgångsrika kommunala sidor. För mer och djupare effektanalys över landets kommuner i sociala medier kan du läsa här om kommunernas framgång och effekt under andra kvartalet i sociala medier.

Bästa instagram-sidor juli 2020. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Smampion

YouTube

Även denna månad får media ses som en övergripande nämnare för topplistan av varumärken på YouTube, om än minskande. Två kyrkor tar sig denna månad in bland topp 10: Hillsong Church Sweden och Filadelfiakyrkan Stockholm.

Bästa YouTube-kanaler juli 2020. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Smampion

Bäst interaktion YouTube

Följande varumärken lyckades säkra bästa interaktion på YouTube per 1 000 följare. Det har över tid varit inspirerande att ibland få se mer ”okända” varumärken synas och sticka ut från de återkommande vi ofta ser i analyserna ovan. Senaste åren ser vi nu mer av redan etablerade varumärken ta över även på YouTube.

Nedan ser vi topp 5 varumärken vad gäller interaktion senaste kvartalet. Denna månad återkommer SAS. 

YouTube-kanaler med högst interaktion per 1000 följare, juli 2020. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Socialbakers.
YouTube-kanaler med högst interaktion per 1000 följare, juni 2020. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Socialbakers.
YouTube-kanaler med högst interaktion per 1000 följare, maj 2020. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Socialbakers.

Hur förhåller sig data ovan med de resultat som dina sidor uppnår? Vilka verktyg använder din organisation för att följa upp framgång och effekt i sociala medier? Tipsa gärna om verktyg som du gillar. 

Arbetar du för något av ovan varumärken? Eller vill du att Kommunikationsanalys tar en titt på ert arbete i sociala medier? 

Hör gärna av dig – antingen här via kontaktformuläret eller via Kommunikationsanalys Facebook-sida.

Må gott,

Lars

Länka gärna till och dela innehåll ur bloggen, ange: Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se)

Fakta och datakällor: Rankning baseras på de sidor som respektive verktyg har i sina databaser. Om du inte ser ditt varumärke representerat kan det bero på att dels Socialbakers, dels Smampion inte har berörd sida/profil registrerad. Smampion erbjuder gratis registrering. Du kan även lägga till bevakning på sidor hos Socialbakers kostnadsfritt. Passa på att lägga till om du inte har någon egen bevakning idag, eller på dina konkurrenter. Eller för att jämföra analys av data med din nuvarande leverantör.

(*) Sveriges 20 största varumärken baseras på storleken på de varumärken i Sverige som dataleverantören Socialbakers har registrerade. Här kan du lägga till (ditt) varumärke om det inte redan finns med.

2 tankar kring ”Framgångsrika varumärken i sociala medier – juli 2020

    1. Lars Själander Inläggsförfattare

      Hej Sofia, roligt att du hör av dig, och har hittat till bloggen. Och att Länsstyrelsen Kalmar län gör avtryck.

      Kommunikationsanalys använder flera olika verktyg på marknaden för analyser, och oftast flera olika verktyg för en branschanalys. För länsstyrelser har jag dock denna första gång endast använt en källa och verktyg, Smampion, vilket jag anger i bloggen. Om du inte redan kollat in Smampions sida så beskriver de sin viktning för poäng som följer:

      ”Vi räknar ut poängen genom vår algoritm som utgår bland annat från sidans mätpunkter som exempelvis: tillväxt, engagemang, antal inlägg per dag, inläggsengagemang, responsivitet, dialoger och andra djupare analyser för hur en sidas inlägg är utformade, variationen och egenskaper för sidan. I beräkningen av poäng tar vi hänsyn till sidans storlek som en del av kraven anpassar sig efter, nyckeltalen viktas olika med störst fokus på engagemang och aktivitet, samt att kraven uppdateras periodvis allt eftersom hur branschen presterar rent allmänt. För att en sida inte ska få minuspoäng krävs det att sidan lever upp till de definierade och beräknade kraven utifrån sidans egna förutsättningar. På rapportsidan för respektive sida finns rekommendationer för hur sidan kan förbättra närvaron och därmed poängen.

      Endast sidor som har minst 100 följare har möjlighet att inkluderas i topplistan. Perioden för topplistan är de senaste 28 dagarnas utveckling till och med dagens datum.”. Det som skiljer för min del är jag istället följer bevakade sidor på hela kalendermånader.

      Hoppas det gav dig svar på frågan, och att bloggen tillför värde för att förstå effekter av närvaro i sociala medier.

      Allt gott,

      Lars

      Svara

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.