Sveriges försäkringsbolag i sociala medier – kvartal 2 2020

Agria Djurförsäkring Hund säkrade högst influens på Facebook under andra kvartalet 2020. Försäkringsbolagen gjorde i snitt 12 inlägg per månad: Moderna Djurförsäkringar var mest aktiv med 64 inlägg per månad. Två försäkringsbolag gjorde inga inlägg på Facebook under kvartalet. Innehåll med djurrelaterad kommunikation hade åter mest framgång.

I februari släppte Kommunikationsanalys den första analysen över försäkringsbolag i sociala medier, då med fokus resultat under 2019 som utgångspunkt inför resultat 2020. Här kommer nu årets andra kvartalsanalys över närvaro och effekter på Facebook 2020. Effektanalysen för försäkringsbolag under första kvartalet 2020 hittar du här.

Hur aktiva var då landets försäkringsbolag under andra kvartalet? Om vi med aktiva menar antal inlägg var det åter Moderna Djurförsäkringar som gjorde flest inlägg: 193 (189) stycken under kvartalet, eller 64 (63) stycken per månad (föregående kvartal inom parentes). Tvåan och trean, Länsförsäkringar Bergslagen och Länsförsäkringar Göinge-Kristianstad, gjorde 169 (82) respektive 92 (57) stycken under kvartalet. Även under 2019 gjorde Moderna Djurförsäkringar flest inlägg: totalt 797 stycken vilket motsvarar 66 stycken per månad. Moderna Djurförsäkringar placerar sig även under årets andra kvartal på andra plats vad gäller faktor influens.

Försäkringsbolagen gjorde i snitt 37 (30) inlägg under kvartalet, det vill säga drygt 12 (10) stycken per månad. Från förra kvartalet har alltså en viss aktivitetsökning av publicering av innehåll inträffat. Kommunikationsanalys har tidigare som utgångspunkt rekommenderat minst ett inlägg per dag. Vissa nu aktuella rekommendationer säger minst tre per dag, ända upp till ett per timme. Det sistnämnda förmodligen mest relevant för mediabranschen. Flödet ska givetvis vara relevant för följarna, och innehåll beror självklart även på inom vilken bransch verksamheten finns. Moderna Djurförsäkringar står fortsatt ut inom försäkringsbranschen och gör flest inlägg, omfattandes drygt två inlägg per dag på Facebook. Även helger, även i detta kvartal.

Om vi tittar på kvartalets etta i influens, Agria Djurförsäkring Hund, har de ”endast” gjort 23 (16) inlägg under kvartalet, motsvarande cirka åtta inlägg per månad, men ändå lyckats säkra högst influens. Mycket på bas av en stor mängd reaktioner på sina inlägg. Värt att kolla in vad de gjort och hur de paketerar sitt innehåll för att uppnå denna effekt. Under årets första kvartal var det Agria Djurförsäkringar Katt som säkrade högst andel influens.

Två försäkringsbolags sidor ger inte utslag för några inlägg under andra kvartalet: Moderna Försäkringar, Företag & Industri (så även första kvartalet) samt AFA Försäkring. Vid granskning gjordes senaste inlägget från Moderna Försäkringar, Företag & Industris sida i januari 2018, och sidan har sju följare. AFA Försäkrings sida har 7 547 följare, men har inte gjort något inlägg sedan februari 2020. Kommunikationsanalys brukar lyfta frågetecken och faror med att ha en öppen sida men ingen (egen) aktivitet, utifrån faktorer som levererat värde och risker.

Svensk Försäkring har ett 50-tal försäkringsbolag som medlemmar vilka svarar för mer än 90 procent av den svenska försäkringsmarknaden. Det finns även branschstatistik som visar att det finns 440 olika försäkringsbolag i Sverige. Kommunikationsanalys baserar sin analys på 54 försäkringsbolag med Facebook-sida. Om det är något bolag du ser som viktigt med bra närvaro i sociala medier och som saknas, välkommen att höra av dig.

Till hjälp för dataunderlag från Facebook använder jag för denna effektanalys det svenska analysverktyget Bumblewing med faktor influens. Det är respektive försäkringsbolags svenska sidor som mäts i dessa blogginlägg.

Kvartal 2 2020 – försäkringsbolag på Facebook

Andel influens

Fem försäkringsbolag namnges i denna visualisering med respektive andel influens medan resterande 49 placeras i gruppen Övriga, vilka tillsammans säkrar 66,4 (59,3) procent av total andel influens. 

Länsförsäkringar Älvsborg och Länsförsäkringar Uppsala är de försäkringsbolag som inte specifikt relaterar djur vilka placerar sig i toppen av andel influens under andra kvartalet.

Svenska försäkringsbolag i sociala medier Facebook – andra kvartalet 2020. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se). Datakälla: Bumblewing

Andel engagemang

Här kan vi tydligt se hur Moderna Djurförsäkringar står ut vad gäller aktivitet i form av antal inlägg, medan Agria Djurförsäkring Hund lyckats säkra högst antal reaktioner per inlägg.

Majoriteten försäkringsbolag placerar sig i nedre vänstra hörnet med låg aktivitet samt lågt antal reaktioner på innehåll.

Försäkringsbolag i Sverige. Andel engagemang på poster – kvartal 2 2020. Källa: Kommunikationsanalys (www..kommunikationsanalys.se). Datakälla: Bumblewing

Bästa poster på Facebook – andra kvartalet 2020

Agria Djurförsäkring Hund samt Häst säkrar kvartalets tre bästa inlägg. Ta gärna en titt på inläggen för att förstå vad som tilltalar följare och genererar interaktion.

Svenska försäkringsbolag i sociala medier Facebook – bästa inlägg andra kvartalet 2020. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se). Datakälla: Bumblewing

Något som förvånade på bas av resultaten för andra kvartalet? Vad tycker du: är tolv inlägg per månad på Facebook nog från försäkringsbolag? Eller borde de generellt öka sin kommunikation i sociala medier?

Har du någon erfarenhet av försäkringsbolag på Facebook? Arbetar du kanske för ett försäkringsbolag och vill dela med dig av ert arbete i sociala medier? Eller vill du att Kommunikationsanalys tar en titt på ert arbete och resultat i sociala medier? Hör gärna av dig.

Nästa kvartalsanalys för försäkringsbolag kommer i oktober/november 2020. Här kan du följa Kommunikationsanalys på Facebook för att inte missa några nya uppdateringar.

Må gott,

Lars

Dela gärna, ange: Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se)

Datakälla: Bumblewing

Definition av influens.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.