Jonas Sjöstedt, Jimmie Åkesson och Stefan Löfven hade starkast närvaro i sociala medier i juni. Mest effekt på Facebook hade Jimmie Åkesson, på Twitter Jonas Sjöstedt och på Instagram Ebba Busch. Färre partiledare uppvisade dialog med väljarna. 14 politiker utöver partiledare tog sig in på de politiska topplistorna.
Sammanfattning juni
I juni var Jonas Sjöstedt, Jimmie Åkesson och Stefan Löfven de mest framgångsrika partiledarna sammantaget i sociala medier. Analysen baseras på flest topp 3-placeringar vad gäller flera olika verktyg och faktorer, som influens och engagemang samt poäng.
Vid jämförelse med den senaste förtroendemätningen för partiledare är det i stort inga större skillnader jämfört med partiledarnas resultat i sociala medier. De fem partiledare i toppen av mätningen, Stefan Löfven, Jonas Sjöstedt, Ulf Kristersson, Ebba Busch och Jimmie Åkesson, är samma fem som vi i sociala medier ser göra tydliga avtryck. Om än med viss annan turordning. Värt notera att Ulf Kristersson i sociala medier inte uppvisar samma topplaceringar som i andra källor.
Sett till starkast kommunikativ partiledare per plattform blir fördelningen:
- Facebook = Jimmie Åkesson
- Twitter = Jonas Sjöstedt
- Instagram = Ebba Busch
Störst per plattform är: på Facebook Stefan Löfven , Annie Lööf på Twitter och Ebba Busch på Instagram.
Facebook, Twitter och Instagram – topp 3-partiledare per verktyg:
- Facebook
- Engagemang: Jimmie Åkesson, Stefan Löfven och Jonas Sjöstedt
- Influens: Jimmie Åkesson, Stefan Löfven och Jonas Sjöstedt
- Poäng: Nyamko Sabuni, Jonas Sjöstedt och Per Bolund
- Twitter
- Engagemang: Jonas Sjöstedt, Stefan Löfven och Jimmie Åkesson
- Influens: Jonas Sjöstedt, Jimmie Åkesson och Ilan Sadé.
- Poäng: Jonas Sjöstedt, Ilan Sadé och Per Bolund
- Instagram
- Engagemang: Ebba Busch, Jimmie Åkesson och Stefan Löfven
- Influens: Ebba Busch, Jimmie Åkesson och Stefan Löfven
- Poäng: Ebba Busch, Stefan Löfven och Ulf Kristersson
Partiledarna för de tre största partierna – aktivitet
Stefan Löfven har efter toppnotering i mars fortsatt minska mängden innehåll, i synnerhet på Instagram men även på Facebook.
Jimmie Åkesson var den mest aktive partiledaren på Facebook i juni, medan Ulf Kristersson var motsvarande på Instagram.
I jämförelse mellan Facebook och Instagram gjorde Jimmie Åkesson tre gånger så många inlägg på Facebook som Instagram.

Kommunikationsanalys har tillfört data från ett fjärde verktyg för visualisering och underlag relaterat Twitter. Stefan Löfvens profil Swedish PM uppvisar ökning även i juni, men placerar sig (ännu) inte bland landets tio största politiska Twitter-profiler, därtill saknas ännu nästan 15 000 följare. Kan det (engelska) namnvalet på profilen påverka följaranströmningen negativt? Svårt att hitta? Partiledarna Annie Lööf, Jonas Sjöstedt, Jimmie Åkesson och Ebba Busch återfinns bland topp 10 politiska profiler. Ulf Kristersson har som bekant ingen egen närvaro på Twitter.

Sveriges 10 största politiska sidor på Twitter
Moderaterna och Socialdemokraterna är de enda politiska partier som återfinns bland topp 10. Övriga platser intas av politiska personligheter varav fyra stycken aktuella partiledare samt två före detta.

Under faktor Dialog på Facebook uppvisar denna månad färre partiledare/språkrör mätbar aktivitet. De fyra som uppvisar engagemang i form av dialog är Nyamko Sabuni, Jonas Sjöstedt, Per Bolund och Isabella Lövin.
I april introducerade Kommunikationsanalys en ny faktor: Sentiment, det vill säga mätning av positiv, neutral eller negativ inställning på bas av ordval i relaterad kommunikation. Dessa analyser har flyttat till egna fristående inlägg för att minska den redan betydande mängden innehåll i dess inlägg. Sentimentanalysen för partiledarna följer kort efter dessa månadsanalyser.
14 politiska personer förutom partiledarna/språkrören lyckades säkra resultat i sociala medier med genomslag vilka matchar eller överträffar partiledarna.
Kommunikationsanalys har dels fokus hur mäta effekt i sociala medier, dels presentera olika verktyg som stöttar hantering och förståelse. Analysföretaget Bumblewing tillför faktor influens, Notified faktor engagemang och Smampion faktor poäng.
Influens
Stefan Löfven tappade i juni första platsen till Jimmie Åkesson. Jonas Sjöstedt tog den tredje pallplatsen för influens på Facebook denna månad.

Poäng
Smampions poängskala för sociala medier placerar Isabella Lövin, Annie Lööf och Ilan Sadé under medel även denna månad.

Mätpunkter Facebook
Ingen partiledare uppvisade negativ tillväxt av följare under månaden.
- Flest följare: Stefan Löfven
- Högst viralitet: Nyamko Sabuni
- Flest inlägg per dag: Jonas Sjöstedt
- Högst tillväxt: Nyamko Sabuni
- Högst engagemangsgrad (7-dagar): Nyamko Sabuni

Engagemang
I verktyget från Notified ser vi hur engagemanget på Facebook fördelas bland partiledarna, där Jimmie Åkesson, senast i mars, nu åter säkrar det högsta engagemanget på sin närvaro. Stefan Löfven och Jonas Sjöstedt är övriga partiledare bland topp 3 på Facebook.


Månadens toppinlägg Facebook
Jonas Sjöstedt och Jimmie Åkesson återfinns denna månad med mest effektfulla inlägg i båda verktygen.
Topp 3 inlägg per analysverktyg:
- Smampion: Jonas Sjöstedt, Jimmie Åkesson och Stefan Löfven.
- Bumblewing: Jonas Sjöstedt, Nyamko Sabuni och Jimmie Åkesson.
Smampion

Bumblewing

Ulf Kristersson och Nyamko Sabuni har inga profiler på Twitter. Jimmie Åkesson ökade sin egen aktivitet på plattformen under andra halvåret 2019, och är nu i toppen bland partiledarna på Twitter – med relaterad influens.
Influens
Jonas Sjöstedt, Jimmie Åkesson och Ilan Sadé (MED) är de som intar pallplats på Twitter denna månad. Två partiledare, Jonas Sjöstedt och Jimmie Åkesson har sammantaget över 80 procent av totalen influens på Twitter. En tydlig skillnad är Jonas Sjöstedts höga aktivitet vs Jimmie Åkessons höga engagemangsgrad på budskap. Som vanligt, ingen värdering här av om engagemang är positivt eller negativt, därav istället de nu fristående sentimentanalyserna.

Poäng
Smampions poängskala placerar Isabella Lövin, Stefan Löfven och Annie Lööf under medel denna månad.

Mätpunkter Twitter
Ingen partiledare uppvisade negativ tillväxt av följare under månaden.
- Flest följare: Annie Lööf
- Högst viralitet: Farida al-Abani (Fi)
- Flest inlägg per dag: Jonas Sjöstedt
- Högst tillväxt: Farida al-Abani
- Högst engagemangsgrad (7-dagar): Farida al-Abani

Engagemang och poster
I Notifieds verktyg ser vi hur engagemanget på Twitter fördelas bland partiledarna, där Jonas Sjöstedt åter säkrar det högsta engagemanget på sin närvaro. Därefter följd av Stefan Löfven (Swedish PM) och Jimmie Åkesson.


Månadens toppinlägg Twitter
Topp 3-inlägg per analysverktyg:
- Smampion: Farida al-Abani (Fi)
- Bumblewing: Jonas Sjöstedt
Smampion

Bumblewing

Influens
Ebba Busch, Jimmie Åkesson och Stefan Löfven är de som intar pallplats på Instagram denna månad. Notera att Jonas Sjöstedt inte har någon egen sida på Instagram utan där kommunicerar via Vänsterpartiets Instagramsida.

Poäng
Smampions poängskala placerar Jimmie Åkesson, Per Bolund och Annie Lööf under medel denna månad.

Mätpunkter Instagram
Annie Lööf uppvisar negativ tillväxt av följare under månaden.
- Flest följare: Ebba Busch
- Högst engagemangsgrad: Jimmie Åkesson
- Högst tillväxt: Per Bolund
- Högst viralitet: Jimmie Åkesson
- Flest inlägg per dag: Isabella Lövin

Engagemang och poster
I verktyget från Notified ser vi hur engagemang på Instagram fördelas bland partiledarna, där Ebba Busch säkrar månadens högsta engagemang, därefter Jimmie Åkesson och Stefan Löfven.


Månadens toppinlägg Instagram
Ebba Busch är den partiledare som förekommer i båda verktygen
Topp 3-inlägg per analysverktyg:
- Smampion: Ebba Busch, Stefan Löfven och Ulf Kristersson.
- Bumblewing: Ebba Busch.
Smampion

Bumblewing

Vanliga ord i partiledarnas sociala medier
Nedan de 50 vanligaste orden som partiledarna använder per plattform: titta gärna igenom och se vilka ord som partiledarna ofta använder i sin kommunikation i sociala medier.



Responsivitet – svar på tal i dialog
Du som följt denna blogg sedan 2013 vet att Kommunikationsanalys ursprungligen bevakade de politiska partierna på faktor ”kundservice” med hjälp av Socialbakers. En mätpunkt som för några år sedan fick läggas ned då alla sidor utom Centerpartiet då hade låst sina (Facebook)sidor för följarna att göra egna inlägg, en faktor som gör att svarsfrekvens inte går att mäta. Nedan finns Smampions variant: Dialoger. Data för dialoger, responsgrad och responstid är inte möjligt att beräkna för Instagram- och Youtubesidor. Ingen partiledare har (ännu?) en egen YouTube-kanal.
Nyamko Sabuni, Jonas Sjöstedt, Isabella Lövin och Per Bolund är de fyra partiledare/språkrör vilka ger utslag på Facebook på att svara på följares inlägg/kommentarer.



Politiska personer – individuell sidrankning
Analysföretaget Smampion rankar även bredden av politiska personer i sociala medier, alltså ej enbart partiledare. Nedan redovisas topp 10-sidor för varje plattform. Här kan vi se hur politiska personer lyckas i hela landet och inte enbart partiledarnas sidors närvaro. 14 politiska personer förutom partiledarna/språkrören har denna månad lyckats säkra resultat som får genomslag vilka matchar eller överträffar partiledarna.



Smampions poängskala (0-100) motsvarar följande betyg:
100: Perfekt
95 – 99: Världsklass
90 – 94: Mycket bra
80 – 89: Väldigt bra
65 – 79: Ett bra betyg
45 – 64: Helt ok
30 – 44: Ej godkänt
0 – 29: Underkänt
Vad blir dina tankar när du ser partiledarnas och språkrörens aktivitet och genomslag? Stämmer aktivitet, budskap och plattformar med din bild av partiledarna? Något som överraskade?
Må gott,
Lars
Dela gärna, ange: Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se)
Datakällor: Bumblewing, Notified, Smampion samt Socialbakers
Förklaring: Influens
Fakta: Bloggen analyserar data baserat på tio partier: partiledarna och språkrören för de åtta politiska partierna i riksdagen, samt Feministiskt initiativ och Medborgerlig Samling. Feministiskt initiativ finns med på grund av sin framgång i sociala medier inför valet 2014, och motsvarande för Medborgerlig Samling inför valet 2018. Tanken med ”samma” politiska partiledare/språkrör är att långa tidslinjer med samma analysobjekt ger bra underlag för att kunna följa utveckling av kommunikation i sociala medier över tid, samt utifrån samma data kunna se trender och förändringar – allt annat lika. Möjligen kommer endast partiledare för partier invalda i riksdagen att analyseras från och med valet 2022.