Framgångsrika varumärken i sociala medier – juni 2020

Minskning av vårdrelaterade sidor på landets topplistor i juni. Swedbank Sverige rankade åter bästa kundservice på Facebook: Avanza Markets motsvarande placering på Twitter. Pågens Gifflar, Netflix och Fonus hade månadens mest framgångsrika inlägg på Facebook. Varumärkens svarsfrekvens minskade på Facebook i juni och ökade på Twitter. Politiska partier tog plats på landets topplistor: Medborgerlig Samling samt Socialdemokraterna toppade månadens bästa Instagram-sida; Sverigedemokraterna placerade sig tvåa på YouTube. 

Sammanfattning juni

Efter flera månader med sidor relaterade vård som placerat sig i toppen på olika sociala plattformars listor, syns nu en tydlig minskning. Endast Region Blekinge placerade sig i juni på en topplista, den över bästa Facebook-sidor.

Denna aktuella bild visar generell demografi av följare på Facebook. Hur stämmer denna åldersfördelning med din sidas? Att unga kvinnor dominerar i sociala medier är ingen nyhet. Det jag själv undrar över är hur enbart svensk data skulle fördela sig. Hypotes: ett högre antal följare vad gäller de äldre åldersgrupperna. Vad tror du?

Facebook, demografi följare maj 2020. Datakälla: Socialbakers

Med tanke på att vi nu haft tillgång till Facebook i sexton år och övriga plattformar är välbekanta, så kanske det är klart för de flesta vilken plattform som bör användas för att nå vilka målgrupper. Om inte har Socialbakers har tagit fram denna enkla checklista som visar plattform + målgrupp + varför:

Att välja rätt plattform för sociala medier. Datakälla: Socialbakers

Många varumärken ser vinsten med rörlig kommunikation, och producerar olika typer av filmer för de sociala plattformarna. Till benchmark relaterat framgång delar jag landets största YouTube-kanaler baserat på visningar i juni.

Största svenska videokanaler YouTube – juni 2020. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se). Datakälla: Socialbakers

Som vanligt, välkommen med konstruktiv återkoppling. Och dela gärna tankar och funderingar runt olika verktyg, och om det är något dataverktyg för sociala medier som du skulle vilja se belysas i denna blogg. Kommunikationsanalys kan du även följa via Facebook.

Månadsbenchmark

Av tidigare fyra datakategorier från Socialbakers återstår endast svarsfrekvens. Data från Smampion väger nu upp denna minskning för att förstå utvecklingen på den svenska marknaden. 

De 20 bästa varumärkenas i Sverige* svarsfrekvens fortsatte denna månad minska på Facebook men ökade på Twitter. 

Juni 2020 sociala medier statistik Sverige Facebook och Twitter. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Socialbakers*

Facebook

Sveriges topp 5 varumärken på Facebook vad gäller antal interaktioner är enligt Socialbakers databas:

Juni 2020 sociala medier statistik Sverige interaktion Facebook. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Socialbakers

Svenska Postkodlotteriet är för andra gången på kort tid inte med bland topp 5, vilka vi normalt länge sett bland varumärken med högst interaktion. Här kan du läsa mer i inlägget för Kommunikationsanalys om hur de arbetar i sociala medier: Tips från digitala varumärken: Postkodlotteriet är långsiktiga

Enligt analysföretaget Smampion är sidorna nedan månadens svenska bästa, baserat på Smampions poängskala 0-100. Även här ser vi ett politiskt parti ta plats, Kristdemokraterna i Skåne.

Om din sida – eller dina konkurrenters – inte finns med för mätning hos Smampion kan du enkelt lägga till den här (kostnadsfritt).

Bästa Facebook-sidor i Sverige juni 2020. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Smampion

Smampions poängskala (0-100) motsvarar följande betyg:

100: Perfekt
95 – 99: Världsklass
90 – 94: Mycket bra
80 – 89: Väldigt bra
65 – 79: Ett bra betyg
45 – 64: Helt ok
30 – 44: Ej godkänt
0 – 29: Underkänt

Kundservice Facebook

Smampion har ett sammanvägt mått för kundservice som bland annat inkluderar responsgrad och responstid. 

Kundservice Facebook – topp 10

Swedbank Sverige intar även denna månad första platsen, och följs från samma bransch denna månad av Handelsbanken, Klarna och Nordea Sverige.

Även denna månad ser vi rese- och transportföretag i form av Skånetrafiken, SL, SJ AB och Östgötatrafiken bland topp 10. 

Bästa kundservice Facebook-sidor i Sverige juni 2020. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Smampion

Bästa Facebook-poster

Denna månad ser vi ett varierat antal varumärken bland topp 3. Tidigare nykomlingen i år, Fonus återkommer nu för tredje gången. Ta en titt på inläggen för dessa varumärken och se vad som gör deras framgång.

Bästa Facebook-inlägg juni 2020. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Socialbakers

Twitter

18 (15) procent av totalen interaktioner utgörs av svar från varumärken (förra månaden inom parentes). 

Retweets har minskat något till 7 (9) procent denna månad. Är RT viktigt för framgång tycker du? Motsvarar detta interaktionen på er Twitter-profil? 

Olika typer av interaktion – Twitter juni 2020. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Socialbakers

Enligt Smampion var följande under månaden Sveriges bästa företag/varumärken på Twitter, där Avanza igen intar första platsen. Medborgerlig Samling och Liberalerna Uppsala är två politiska partier som placerar sig högt denna månad.

Bästa Twitter-profiler juni 2020. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Smampion

Underlag från Socialbakers nedan visar topp 5 för Twitter i Sverige med fokus på antal följare och antal interaktioner. SAS är det enda varumärket i toppen på båda listorna över följare samt antal interaktioner. Systembolaget tar nu plats bland topp 5 vad gäller högst antal interaktioner.

Twitter juni 2020 – topp 5 varumärken följare och interaktioner. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Socialbakers

Denna månad saknas bästa innehåll relaterat Twitter.

Kundservice Twitter

Responsgraden hos Sveriges topp 20-varumärken ökade till 20 (12) procent. Att vägas mot den generella nivån på 18 procent Svar vad gäller fördelning bland totalen interaktionstyper. 

Smampion tillämpar det sammanvägda värdet Kundservice. Nedan topp 10 bästa varumärken inom kundservice. Avanza Markets intar även denna månad första platsen. Bäst inom telekom var Tele2 och inom bank Swedbank Sverige.

Twitter: bästa varumärken Twitter-kundservice juni 2020. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Smampion

Instagram

Denna månad ser vi många återkommande varumärken ta plats bland tio i topp-varumärken, där det politiska partiet Medborgerlig Samling intar första plats, tätt följda av Socialdemokraterna. Förra månadens etta, Sparbanken Tanum, placerar sig även denna månad högt.

Grums kommun återkommer även denna månad. För mer och djupare analys över landets kommuner i sociala medier kan du läsa mer här.

Bästa instagram-sidor juni 2020. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Smampion

YouTube

Även denna månad får media ses som en övergripande nämnare för topplistan av varumärken på YouTube, om än minskande. Även här ser vi ett politiskt parti i form av Sverigedemokraterna placera sig på landets topplista. En myndighet i form av Trafikverket placerar sig på YouTube.

Bästa YouTube-kanaler juni 2020. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Smampion

Bäst interaktion YouTube

Följande varumärken lyckades säkra bästa interaktion på YouTube per 1 000 följare. Det har över tid varit inspirerande att ibland få se mer ”okända” varumärken synas och sticka ut från de återkommande vi ofta ser i analyserna ovan. Senaste åren ser vi nu mer av redan etablerade varumärken ta över även på YouTube.

Nedan ser vi topp 5 varumärken vad gäller interaktion senaste kvartalet. Denna månad återkommer SAS och Suzuki Sverige. 

YouTube-kanaler med högst interaktion per 1000 följare, juni 2020. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Socialbakers.
YouTube-kanaler med högst interaktion per 1000 följare, maj 2020. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Socialbakers.
YouTube-kanaler med högst interaktion per 1000 följare, april 2020. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Socialbakers.

Hur förhåller sig data ovan med de resultat som dina sidor uppnår? Vilka verktyg använder din organisation för att följa upp framgång och effekt i sociala medier? Tipsa gärna om verktyg som du gillar. 

Arbetar du för något av ovan varumärken? Vill du dela inspiration och tankar om hur ditt varumärke säkrat framgång? Välkommen att höra av dig.

Må gott,

Lars

Länka gärna till och dela innehåll ur bloggen, ange: Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se)

Fakta och datakällor: Rankning baseras på de sidor som respektive verktyg har i sina databaser. Om du inte ser ditt varumärke representerat kan det bero på att dels Socialbakers, dels Smampion inte har berörd sida/profil registrerad. Smampion erbjuder gratis registrering. Du kan även lägga till bevakning på sidor hos Socialbakers kostnadsfritt. Passa på att lägga till om du inte har någon egen bevakning idag, eller på dina konkurrenter. Eller för att jämföra analys av data med din nuvarande leverantör.

(*) Sveriges 20 största varumärken baseras på storleken på de varumärken i Sverige som dataleverantören Socialbakers har registrerade. Här kan du lägga till (ditt) varumärke om det inte redan finns med.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.