Framgångsrika varumärken i sociala medier – maj 2020

Svenska Turistföreningen ny på topplistor för YouTube. Södertälje sjukhus och Västra Götalandsregionen bland Sveriges bästa Facebook-sidor i maj. Swedbank Sverige rankade åter bästa kundservice på Facebook: Avanza Markets motsvarande placering på Twitter. SAS hade månadens mest framgångsrika inlägg på Twitter; Inet, SL och GB Glace motsvarande på Facebook. Sparbanken Tanum månadens bästa Instagram-sida; Kanal 5 motsvarande på YouTube. Varumärkens svarsfrekvens minskade i maj på både Facebook och Twitter. En politisk sida tog plats i Twitter-toppen.

Sammanfattning maj

Södertälje sjukhus, Krisinformation.se och Västa Götalandsregionen placerade sig denna månad på olika topplistor relaterat Facebook och Twitter. En intressant framgång och närvaro med tanke på aktuella nationella och lokala informationsbehov relaterat coronaviruset.

Reuters Institute nyligen publicerade Digital News Report 2020 visar bland annat att för målgruppen 18-24 år är Instagram en ökande viktig nyhetskanal. Bra för dig som till exempel arbetar med PR och budskap via media att ha i åtanke. Kommunikationsanalys har i de politiska analyserna i år kunnat visa hur till exempel partiledarna ökat sin aktivitet på Instagram under våren.

Nyhetskällor Sverige: Top Social Media and Messaging.Källa: Reuters Institute Digital News Report 2020

Vid översyn av denna månads varumärken och framgång i sociala medier är det uppenbart att många varumärken som ”varit med från början” ännu finns kvar, och därmed verkar ha en genomtänkt närvaro och syfte för bevisad framgång. Samtidigt är det även glädjande att se förändringar och rörelse, som att kända varumärken som Apoteket och PostNord Sverige nu börjar ta sig in på topplistorna, denna månad relaterat YouTube. Kontenta: stabilitet med mått av spänning på topplistorna för sociala medier.

Kommunikationsanalys har sedan 2013 lyft varumärkens framgång i sociala medier, samt verktyg som hjälper till att förstå effekter av närvaro. Innan ett varumärke kan dyka upp som framgångsrika exempel i denna blogg krävs normalt ett genomtänkt förarbete. Därför denna gång en exposé med fokus på arbetet med sociala medier ”innan” publicering och inte enbart fokus på ”efter” och effekter, vilket förhoppningsvis ger stöd för framtida framgång och synlighet på topplistorna.

Socialbakers skriver i 5 Essential Social Media Branding Strategies To Grow Your Business att: ”If you’re trying to satisfy everyone with your content, you’re not going to appeal to anyone.” Det kan vara lätt att tycka att det är självklart, samtidigt som det också kan vara svårare att förhålla sig till i verkligheten. Särskilt för stora organisationer, kanske multinationella, som interagerar med och samtidigt inom samma varumärke, och kan ha helt olika målgruppers behov att förhålla sig till. Hur har din organisation resonerat runt detta? ”One page to rule them all”?

Enligt Oberlo ser 73 procent av marknadsförare affärsnyttan med sociala medier. Vad är din uppfattning om vinsten med er närvaro i sociala medier? Täcker effekten kostnaden? Vet ni?

Social Media Marketing. Källa: Oberlo

Socialbakers tipsar om tre fokus för arbetet och närvaron: Varumärket, Målgruppen samt Målet. Sprout Social ger denna fördelning vad gäller marknadsförares mål med sociala medier:

Marketer´s primary goals for social media. Källa: Sprout Social

Varumärket är alltså en huvudfaktor. Ifall du arbetar för en stor organisation har ni förmodligen en varumärkeshandbok. Om du har en liten verksamhet och kanske inte hunnit/kunnat formulera faktorer för ert varumärke, kan dessa korta och enkla tips från Sveriges kommunikatörer ge ett stöd för att specificera och beskriva vad ditt varumärke ska uppfattas stå för. Jag kan även tipsa om statistikmyndigheten SCB och deras varumärkeshandbok som är tillgänglig för allmänheten, vilken jag själv arbetet med att ta fram och implementera.

Bilden nedan från Sprout kanske bekräftar din egen vardag och verklighet med alla sociala plattformar. Alternativt stressar dig. Oavsett ger den en uppfattning om daglig aktivitet på sociala plattformar sett till och över alla branscher. Av denna total dagliga poster står Facebook, Twitter och Instagram för sju, sex och fem inlägg respektive. Per dag alltså. I denna blogg har tidigare minst ett inlägg per dag rekommenderats, vilket över tid ökat till närmare tre, och som synes av detta snitt kan alltså sju inlägg per dag på Facebook vara ett mål. Eller möjlig uppfattning om vad konkurrensen ägnar sig åt. Det är självklart en skillnad i aktivitet beroende branscher.

Average social metrics for brands across all networks & industries. Källa: Sprout Social

Tycker du kanske att det är (för) mycket som händer i och med sociala medier, och svårt att få överblick i och koll? Denna blogg har både multinationella som individuella organisationer som läsare, med helt olika förutsättningar för att närma sig och arbeta med sociala medier. För mindre organisationer utan internt stöd kan jag tipsa om 5 Social Media Trends to Follow in 2020 för fokus.

Om du vill fördjupa dig och få en makro-aspekt av digital närvaro generellt kan jag tipsa om den nyligen släppta DESI 2020 dvs. Europeiska kommissionens Digital Economy and Society Index Report 2020.

Som vanligt, välkommen med konstruktiv återkoppling. Och dela gärna tankar och funderingar runt olika verktyg, och om det är något dataverktyg för sociala medier som du skulle vilja se belysas i denna blogg. Kommunikationsanalys kan du även följa via Facebook.

Månadsbenchmark

Av tidigare fyra datakategorier från Socialbakers återstår endast svarsfrekvens. Data från Smampion väger nu upp denna minskning för att tolka och förstå läget på den svenska marknaden.

De 20 bästa (läs: största sidor som Socialbakers har registrerade hos sig) varumärkenas i Sverige svarsfrekvens minskade denna månad på både Facebook och Twitter.

Maj 2020 sociala medier statistik Sverige Facebook och Twitter. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Socialbakers*

Facebook

Sveriges topp 5 varumärken på Facebook vad gäller antal interaktioner är enligt Socialbakers databas:

Maj 2020 sociala medier statistik Sverige interaktion Facebook. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Socialbakers

Svenska Postkodlotteriet återfinns återkommande bland topp 5, vilka vi länge sett över tid. Här kan du läsa mer i inlägget för Kommunikationsanalys om hur de arbetar i sociala medier: Tips från digitala varumärken: Postkodlotteriet är långsiktiga

Enligt analysföretaget Smampion är sidorna nedan månadens svenska bästa, baserat på Smampions poängskala 0-100. Om din sida – eller dina konkurrenters – inte finns med för mätning hos Smampion kan du enkelt lägga till den här (kostnadsfritt).

Bästa Facebook-sidor i Sverige maj 2020. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Smampion

Smampions poängskala (0-100) motsvarar följande betyg:

100: Perfekt
95 – 99: Världsklass
90 – 94: Mycket bra
80 – 89: Väldigt bra
65 – 79: Ett bra betyg
45 – 64: Helt ok
30 – 44: Ej godkänt
0 – 29: Underkänt

Kundservice Facebook

Smampion har ett sammanvägt mått för kundservice som bland annat inkluderar responsgrad och responstid. 

Kundservice Facebook – topp 10

Swedbank Sverige intar även denna månad första platsen, och följs från samma bransch denna månad av ICA Banken, Nordea Sverige och Handelsbanken.

Även denna månad ser vi rese- och transportföretag i form av Skånetrafiken, SJ AB och Östgötatrafiken bland topp 10.

En möjlig ”katt bland hermelinerna” var Ring så spelar vi.

Bästa kundservice Facebook-sidor i Sverige maj 2020. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Smampion

Bästa Facebook-poster

Denna månad ser vi ett varierat antal varumärken bland topp 3. Innehåll som omfattar en tävling från Inet, en medarbetare inom vården som nyttjar SL relaterat pandemin samt en ny glass från GB Glace. Ta en titt på inläggen för dessa varumärken och se vad som gör deras framgång.

Bästa Facebook-inlägg maj 2020. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Socialbakers

Twitter

15 (14) procent av totalen interaktioner utgörs av svar från varumärken (förra månaden inom parentes). 

Retweets har ökat något till 9 (8) procent denna månad. Är RT viktigt för framgång tycker du? Motsvarar detta interaktionen på din/era Twitter-profiler? 

Olika typer av interaktion – Twitter maj 2020. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Socialbakers

Enligt Smampion var följande under månaden Sveriges bästa företag/varumärken på Twitter, där Avanza intar första platsen. Vänsterpartiet Malmö är det politiska parti som placerar sig högt denna månad.

Bästa Twitter-profiler maj 2020. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Smampion

Underlag från Socialbakers nedan visar topp 5 för Twitter i Sverige med fokus på antal följare och antal interaktioner. SAS är det enda varumärket i toppen på båda listorna över följare samt antal interaktioner:

Twitter maj 2020 – topp 5 varumärken följare och interaktioner. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Socialbakers

Även denna månad ser vi innehåll från SAS, nu på samtliga pallplatser. Passa på att kolla in inläggen och se vad som gör denna framgång.

Twitter maj 2020 – bästa poster. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Socialbakers

Kundservice Twitter

Responsgraden hos Sveriges topp 20-varumärken minskade något till 12 (15) procent. Att vägas mot den generella nivån på 15 procent Svar vad gäller fördelning bland totalen interaktionstyper. 

Smampion tillämpar det sammanvägda värdet Kundservice. Nedan topp 10 bästa varumärken inom kundservice. Avanza Markets intar denna månad första platsen. Krisinformation.se placerar sig denna månad bland landets topp 10. Bäst inom telekom var Telenor Sverige.

Twitter: bästa varumärken Twitter-kundservice maj 2020. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Smampion

Instagram

Denna månad ser vi en bredd av varumärken ta plats bland tio i topp-varumärken, där Sparbanken Tanum intar första plats.

Grums kommun återkommer även denna månad. För mer och djupare analys över landets kommuner i sociala medier kan du läsa mer här.

Bästa instagram-sidor maj 2020. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Smampion

YouTube

Även denna månad får media ses som en övergripande nämnare för topplistan av varumärken på YouTube, om än något minskande. Kanal 5 intar åter första platsen. Andra återkommande är Matgeek och Anis Don Demina, vilka blandas med nya och kända varumärken som Apoteket och PostNord Sverige.

Bästa YouTube-kanaler maj 2020. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Smampion

Bäst interaktion YouTube

Följande varumärken lyckades säkra bästa interaktion på YouTube per 1 000 följare. Det har över tid varit inspirerande att ibland få se mer ”okända” varumärken synas och sticka ut från de återkommande vi ofta ser i analyserna ovan. Senaste åren ser vi nu mer av redan etablerade varumärken ta över även på YouTube.

Nedan ser vi topp 5 varumärken vad gäller interaktion senaste kvartalet. Denna månad återkommer SAS, KSP och Stanley Tools Sverige.

En ny bekantskap bland topp 5 är Svenska Turistföreningen, vilket kanske kan härledas till medias rapportering om planerad hemester och svemester i spåren av pågående pandemi.

YouTube-kanaler med högst interaktion per 1000 följare, maj 2020. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Socialbakers.
YouTube-kanaler med högst interaktion per 1000 följare, april 2020. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Socialbakers.
YouTube-kanaler med högst interaktion per 1000 följare, mars 2020. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Socialbakers.

Hur förhåller sig data ovan med de resultat som din/dina sidor uppnår? Vilka verktyg använder din organisation för att följa upp framgång och effekt i sociala medier? Tipsa gärna om verktyg som du gillar. 

Arbetar du för något av ovan varumärken? Vill du dela inspiration och tankar om hur ditt varumärke säkrat framgång? Välkommen att höra av dig.

Må gott,

Lars

Länka gärna till och dela innehåll ur bloggen, ange: Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se)

Fakta och datakällor: Rankning baseras på de sidor som respektive verktyg har i sina databaser. Om du inte ser ditt varumärke representerat kan det bero på att dels Socialbakers, dels Smampion inte har berörd sida/profil registrerad. Smampion erbjuder gratis registrering. Du kan även lägga till bevakning på sidor hos Socialbakers kostnadsfritt. Passa på att lägga till om du inte har någon egen bevakning idag, eller på dina konkurrenter. Eller för att jämföra analys av data med din nuvarande leverantör.

(*) Sveriges 20 största varumärken baseras på storleken på de varumärken i Sverige som dataleverantören Socialbakers har registrerade. Här kan du lägga till (ditt) varumärke om det inte redan finns med.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.