Sverigedemokraterna, Vänsterpartiet och Socialdemokraterna når mest effekt i sociala medier – minst når Miljöpartiet de gröna och Feministiskt initiativ. Samtliga partier utom Sverigedemokraterna och Kristdemokraterna uppvisar dialog på Facebook. Socialdemokraternas lokala partisidor uppvisar framgång. Sverigedemokraterna dominerar YouTube. Vanliga ord under månaden: regeringen, Sverige och företag. Nyhet: Sentimentanalys. Socialdemokraterna är det parti som får lägst andel negativt sentiment.
Summering april
Även i april har Sverigedemokraterna dominerat sociala medier-landskapet, tätt följda av Vänsterpartiet och Socialdemokraterna. Detta baseras på flest topp 3-placeringar på flera sociala plattformar vad gäller faktorer influens, poäng samt engagemang. Flera opinionsundersökningar har nyligen visat att stödet för Socialdemokraterna ökat, vilket även flera faktorer i sociala medier indikerar. Socialdemokraterna syns med ökande effekt på flera ställen, som till exempel YouTube där Sverigedemokraterna hittills helt dominerat. Även på Instagram har Sverigedemokraternas långa dominans minskat vilket syns i faktor engagemang.
Bilden nedan, med de tre största partierna samt Vänsterpartiet och Kristdemokraterna, visar att under januari-april 2020 har Sverigedemokraterna tappat i influens, medan Socialdemokraterna uppvisar en ökande kurva och nivåer i jämförelse med 2019. Just faktor tillväxt utmärker Socialdemokraterna på flera sociala plattformar. Socialdemokraterna snittade 9,3 procent influens under 2019, och nådde 16,4 procent i april 2020. Vilket med en möjlig synaptisk stretch kan speglas i partiets väljarökning på 6,8 procent i april som SvD/Sifo rapporterade.

Miljöpartiet de gröna och Feministiskt initiativ ligger denna månad under medelpoäng på samtliga fyra plattformar. Feministiskt initiativ har därtill negativ tillväxt på Facebook, Twitter och Instagram, samt nolltillväxt på YouTube.
Kommunikationsanalys använder flera olika mätverktyg, där sammantagna underlag, med olika viktningar, ökar reliabiliteten stor för analysen. För visualisering och underlag av politiska sidor på Facebook tillförs data från ett fjärde verktyg, Socialbakers.
Sverigedemokraterna och Socialdemokraterna har flest följare på Facebook, och partierna Vänsterpartiet och Sverigedemokraterna har högst tillväxt av nya följare.

Sveriges 10 största politiska sidor på Facebook
Feministiskt initiativ är fortfarande landets tredje största politiska partisida på Facebook, om än på femte plats vad gäller politisk sida. Här blir även tydligt att Stefan Löfven fortsatt passerat Jimmie Åkesson i sidstorlek som visat i analysen för partiledare i mars.

Sverigedemokraterna, Socialdemokraterna och Vänsterpartiet placerar sig sammantaget bäst under april (exklusive LinkedIn för Sverigedemokraterna):
- Facebook (influens): Sverigedemokraterna, Socialdemokraterna och Vänsterpartiet
- Twitter (influens): Sverigedemokraterna, Vänsterpartiet och Moderaterna
- Instagram (influens): Sverigedemokraterna, Vänsterpartiet och Socialdemokraterna
- YouTube (poäng): Sverigedemokraterna, Socialdemokraterna och Vänsterpartiet
- LinkedIn (följare): Moderaterna, Socialdemokraterna och Centerpartiet
Denna gång introducerar jag en ny faktor: Sentiment, alltså mätning av positiv, neutral eller negativ inställning. Socialdemokraterna är det parti som i april får lägst andel negativt sentiment. En fråga som ibland ställs till denna blogg relaterar till effektbedömning av innehåll och engagemang. Kommunikationsanalys konstaterar som bekant att en viss nivå av engagemang/interaktion har uppnåtts, men okulärgranskar därmed inte alla individuella poster och deras innehåll för att veta vad ett högt engagemang har berott på. Engagemang/interaktion kan som bekant triggas av både negativt och positivt innehåll. En faktor som sentiment nu kan hjälpa belysa.
Dataanalysföretaget Notified förklarar sentiment så här: ”En dator värderar olika ord från 1 till 100 utifrån hur positiva vs negativa de är. ”Våld” anses exempelvis vara ett negativt ord, medan ”fint” är ett positivt. Efter det analyseras varje artikel/post i sociala medier. Om artikeln har flest negativa ord markeras den som negativ. Har den flest positiva ord markeras den som positiv. Om inga direkt värdeord används eller om det är väldigt jämt mellan positiva och negativa ord så blir det neutral. Sen kan man även själv markera en artikel som positiv, negativ eller neutral om man anser att datorn tolkat innehållet fel. Datorn lär sig då dina justeringar och blir med tiden ännu bättre på sentiment. Viktigt att komma ihåg är att sentiment inte fungerar på ironi eller liknande, utan den sortens inlägg får man justera manuellt för att få mer träffsäker statistik.” Kommunikationsanalys ser sentiment i detta läge som en intressant add-on som ger en extra effektkrydda till analysen, men som alltså kan innehålla och baseras på en del oklarheter. Därmed sagt, stay sharp.
Tretton lokala partisidor har placerat sig på landets politiska topplistor för sociala medier, med genomslag som matchar eller överträffar rikssidor. Socialdemokraterna står bakom majoriteten av dessa lokala sidor denna månad. Plantskolor för partiets framgång?
Om du vill friska upp minnet hur det gick för de politiska partierna för helåret 2019 hittar du inlägget här, eller för mars månad som du hittar här.
Influens, poäng och engagemang
Kommunikationsanalys har dels fokus sociala medier och hur tolka relaterad data och effekt, dels presentera olika verktyg som stöttar hantering och förståelse. Analysföretaget Bumblewing tillför faktor influens.
Facebook – influens
Sverigedemokraterna dominerar andelen influens även denna månad.

Facebook – månadens topp 4-inlägg
Sverigedemokraterna är det enda parti som förekommer i båda mätverktygen.
- Bumblewing: Sverigedemokraterna, Sverigedemokraterna, Sverigedemokraterna och Sverigedemokraterna
- Smampion: Moderaterna, Sverigedemokraterna, Vänsterpartiet och Moderaterna.
Kolla gärna in inläggen för att förstå vad och vilken vinkel det är som gör att budskap når ut. Och vad som slår an hos följarna.
Bumblewing

Smampion

Twitter – influens
På Twitter når Sverigedemokraterna nästan en tredjedel av total andel influens, tätt följda av Vänsterpartiet och Moderaterna.

Twitter – månadens topp 4-inlägg
Sverigedemokraterna och Moderaterna syns i båda verktygens topp 4 för månaden.
- Bumblewing: Sverigedemokraterna, Moderaterna, Moderaterna och Moderaterna
- Smampion: Sverigedemokraterna, Medborgerlig Samling, Moderaterna och Kristdemokraterna.
Bumblewing

Smampion

Instagram – influens
Sverigedemokraterna har på Instagram en helt dominerande andel influens. Även denna månad tar Vänsterpartiet andra plats och Socialdemokraterna tredje plats.

Instagram – månadens topp 4-inlägg
Sverigedemokraterna syns i båda verktygens topp 4 för månaden.
- Bumblewing: Sverigedemokraterna, Sverigedemokraterna, Sverigedemokraterna och Sverigedemokraterna
- Smampion: Moderaterna, Medborgerlig Samling, Vänsterpartiet och Sverigedemokraterna.
Bumblewing

Smampion

Partisidornas månadspoäng
Miljöpartiet de gröna och Feministiskt initiativ ligger denna månad under medel på samtliga fyra plattformar.
Partier under medel denna månad är Medborgerlig Samling, Liberalerna, Kristdemokraterna, Feministiskt initiativ, Miljöpartiet de gröna och Centerpartiet.

Partier under medel är denna månad Liberalerna, Moderaterna, Miljöpartiet de gröna och Feministiskt initiativ.

Partier under medel denna månad är Kristdemokraterna, Miljöpartiet de gröna, Liberalerna, Moderaterna, Centerpartiet och Feministiskt initiativ.

YouTube
Partier under medel denna månad är Moderaterna, Centerpartiet, Feministiskt initiativ Kristdemokraterna, Medborgerlig Samling och Miljöpartiet de gröna.

Aktivitet och responsivitet
Feministiskt initiativ har negativ tillväxt på Facebook, Twitter och Instagram, samt nolltillväxt på YouTube.
Fyra partier visar negativ tillväxt denna månad: Feministiskt initiativ, Miljöpartiet de gröna, Centerpartiet och Liberalerna, dock på en mycket låg nivå.
Mätpunkter Facebook
- Störst: Sverigedemokraterna
- Högst viralitet: Moderaterna
- Flest inlägg per dag: Sverigedemokraterna
- Högst tillväxt: Vänsterpartiet
- Högst engagemangsgrad (7-dagar): Sverigedemokraterna

Dialoger innebär att sidan engagerat sig i dialog på kommentarer som gjorts på sidan. En öppning för följare att göra egna inlägg på en partisida på Facebook erbjuder endast Centerpartiet. Samtliga partier utom Sverigedemokraterna och Kristdemokraterna uppvisar dialog denna månad.

Engagemang och poster
Sverigedemokraterna får även denna månad drygt hälften av totalen engagemang på sitt innehåll och närvaro. Orsaken till engagemang kan både vara positiv och negativ: här ger denna data ger ingen sentiment-analys, se sammanställning längre ned. Därefter följer igen Socialdemokraterna och Vänsterpartiet.


Feministiskt initiativ visar negativ tillväxt även denna månad.
Mätpunkter Twitter
- Störst: Moderaterna
- Högst viralitet: Sverigedemokraterna
- Flest inlägg per dag: Vänsterpartiet
- Högst tillväxt: Socialdemokraterna
- Högst engagemangsgrad (7-dagar): Socialdemokraterna

Endast Medborgerlig Samling och Vänsterpartiet uppvisar denna månad responsgrad på tweets.

Engagemang och poster
Notifieds verktyg visar att Socialdemokraterna, Moderaterna och Sverigedemokraterna säkrar högst engagemang på Twitter.


Feministiskt initiativ visar negativ tillväxt även denna månad, så även Medborgerlig Samling, Kristdemokraterna och Centerpartiet.
Mätpunkter Instagram
- Störst: Sverigedemokraterna
- Högst viralitet: Vänsterpartiet
- Flest inlägg per dag: Sverigedemokraterna
- Högst tillväxt: Socialdemokraterna
- Högst engagemangsgrad (7-dagar): Sverigedemokraterna

Inga partier uppvisar dialog eller responsgrad på inlägg. Här saknas data generellt då till exempel inga Inlägg finns upptagna.

Engagemang och poster
Sverigedemokraterna minskar i april till 59 procent av totalen engagemang på Instagram (71, 77, 70 procent under föregående kvartal). Är det nu vi ser att övriga partier har gjort en översyn av respektive innehållskalender – och börjat följa upp och utvärdera framgångsfaktorer? Eller enbart tillfällig förflyttning under pågående pandemi?


YouTube
Inget parti visar negativ tillväxt denna månad, däremot flera med nolltillväxt.
Mätpunkter YouTube
- Störst: Sverigedemokraterna
- Högst viralitet: Sverigedemokraterna
- Flest inlägg per dag: Sverigedemokraterna
- Högst tillväxt: Socialdemokraterna
- Högst engagemangsgrad (7-dagar): Sverigedemokraterna

Inga partier uppvisar dialog eller responsgrad på inlägg. Här ser jag att data saknas generellt då till exempel inga Inlägg finns upptagna.

Topp 4-inlägg YouTube

Här har jag lagt till data från Socialbakers för att ge ytterligare YouTube-data relaterat politiska kanaler. Denna månad med ett frågetecken ifall datafel föreligger då ingen ändring skett från föregående månad. Med en fortsatt undran ifall LO blivit felaktigt uppmärkt som parti vid start av datainsamling av sida. Regeringspartiet Miljöpartiet de gröna saknas bland topp 10.


Sentimentanalys april 2020
För många professionella inom kommunikation har det länge önskats att inte enbart få veta ATT något sagts utan även VAD och HUR. Sentimentanalys är en bit på vägen vad gäller HUR något sagts, om än som tidigare nämnt, långt ifrån utan utmaningar.
Kommunikationsanalys har sammanställt uppmätt nivå av positivt vs negativt sentiment i procent (resterande procent är neutralt). Detta för att få en känsla för omvärldens inställning till partierna och deras kommunikation.
Facebook, Twitter och Instagram – sammanlagt positivt vs negativt sentiment i procent:
- Socialdemokraterna: 54 procent vs 110 procent
- Miljöpartiet de gröna: 71 procent vs 135 procent
- Vänsterpartiet: 40 procent vs 116 procent
- Centerpartiet: 56 procent vs 132 procent
- Liberalerna: 53 procent vs 134 procent
- Moderaterna: 25 procent vs 148 procent
- Kristdemokraterna: 40 procent vs 140 procent
- Sverigedemokraterna: 39 procent vs 162 procent
- Feministiskt initiativ: 100 procent vs 118 procent
- Medborgerlig Samling: 59 procent vs 121 procent
Sentimentanalysen visar alltså att inställningen till de tio politiska partierna sammantaget ger Feministiskt initiativ högst andel positivt sentiment (motsvarande bland riksdagspartierna är Miljöpartiet de gröna) medan Sverigedemokraterna får högst andel negativt sentiment.
Socialdemokraterna är det parti som får månadens lägsta andel negativt sentiment sammantaget Facebook, Twitter och Instagram.
Individuell sidrankning inom kategori politik
Analysföretaget Smampion rankar nationella partisidor mot lokala, alltså ej enbart rikssidor. Nedan redovisas topp 10-sidor för varje plattform. Här kan vi alltså även se hur partierna lyckas i hela landet och inte enbart rikspartiernas sidors närvaro. Tretton lokala partisidor har lyckats säkra resultat som får genomslag vilka matchar eller överträffar rikssidorna. Flest denna månad tillhör Socialdemokraterna.



YouTube

Smampions poängskala (0-100) motsvarar följande betyg:
100: Perfekt
95 – 99: Världsklass
90 – 94: Mycket bra
80 – 89: Väldigt bra
65 – 79: Ett bra betyg
45 – 64: Helt ok
30 – 44: Ej godkänt
0 – 29: Underkänt
Vanligaste politiska orden



YouTube
En intressant månad vad gäller huvudsakliga ordval på YouTube.

Plattformen LinkedIn och de politiska partiernas närvaro analyseras två gånger per år. Här hittar du senaste analysen från december 2019.
Vad tänker du om resultaten/analysen/verktygen ovan? Får du hjälp att bilda en uppfattning om det politiska läget i sociala medier i synnerhet, och generellt på bas av ovan data? Inspiration för att öka din egen (politiska) sidas genomslag?
Ta gärna chansen och besök Bumblewing, Notified och Smampion och se hur deras verktyg, med deras olika upplägg och visualisering, kan öka förståelsen för närvaron i era sociala medier och relaterad framgång.
Må gott,
Lars
Dela gärna, ange: Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se)
Datakällor: Bumblewing, Notified, Smampion och Socialbakers
Beräkning av influens
Fakta: Bloggen analyserar data baserat på 10 partier: de åtta invalda politiska partierna i riksdagen, samt därtill Feministiskt initiativ och Medborgerlig Samling. Feministiskt initiativ finns med för sin framgång i sociala medier inför valet 2014, och motsvarande för Medborgerlig Samling inför valet 2018. Tanken med ”samma” politiska partier är att långa tidslinjer med samma analysobjekt ger bra underlag för att kunna följa utveckling av kommunikation i sociala medier över tid, samt utifrån samma data kunna se trender och förändringar – allt annat lika. Möjligen kommer bloggen endast ha med partier med vunnen plats i riksdagen efter valet 2022.