Tips från digitala varumärken: Dina stärker den lokala närvaron.

Dina Försäkringar

I år har Kommunikationsanalys lagt till ett flertal nya branscher för bevakning och analys av framgång och närvaro i sociala medier. Ett initiativ som tagits emot mycket väl. Däribland försäkringsbranschen som de allra flesta av oss har någon form av relation till. Här kan du läsa mer om branschen i den första analysen för 2019 samt första kvartalet 2020.

Som inspiration delar denna analysblogg även tips från digitala varumärken som antingen förekommer på de olika topplistor för sociala medier som bloggen lyfter, eller som på andra sätt uppmärksammas positivt och lyckas väl med sin närvaro. Jag delar även tankar som ger en bild av verkligheter som olika branscher upplever och verkar i.

Denna gång delar Tomas Roos, kommunikationschef Dina försäkringar, sina tankar om hur de arbetar med sociala medier för att nå framgång samt hantera uppföljning.

Hur tänker ni runt er närvaro i sociala medier?

– Att den behöver stärkas. Dina Försäkringar var tidigare aktiv på sociala medier men
höll sig, med undantag av rekrytering på LinkedIn, sedan undan under nästan 10 år.
Med den organisationsstruktur som var då, föll mycket arbete med kanalen på en avdelning som inte hade resurser att följa upp och svara på alla frågor och kommentar.

– Kommentarer är en naturlig del av sociala medier, särskilt vad gäller försäkring och
ofta avseende skadeärenden. Då är det viktigt att ha bemanning med rätt kompetens
även om vi inte alltid kan svara på allt på grund av sekretess. Förra året ändrade vi på den saken och är sedan våren 2019 på plats på Facebook och Instagram, om än i liten utsträckning. 

– Vi köper synlighet både för att bygga varumärke och sälja. Vi har en liten följarskara
och även om den varit större vill vi ha möjlighet att segmentera och nå ut bredare med
det mesta vi gör. Helt organiskt material blir mycket för intern synlighet. Samtidigt
arbetar vi lite undangömt med att använda kanalerna för att stärka vår lokala närvaro
och närhet. Ett område vi kommer att fokusera mer på framöver.

Hur resonerar ni för ett lyckat upplägg?

– Vi är ett mindre team där var och en av oss får arbeta med flera olika områden. Vi
är alla involverade på något sätt men har alltså inte någon dedikerad resurs. Hur mycket tid det tar varierar beroende på vad vi har på gång i form av kampanjer och initiativ. Trenden är och skall vara ökande i alla fall.

– En naturlig utmaning med den typen av team är hur man får tillgång till spetskompetens när den behövs, det är svårt att ha den internt när vi arbetar brett. Lösningen för oss är så långt våra byråer. Framförallt i överbyggande angreppsätt, spelregler och liknande. Sedan kan vi hantera det dagliga och vidareutveckla det själva.

– Det finns embryon till en långsiktig innehållsplan men det mesta av arbetet kvarstår.
Som många mindre avdelningar ligger mycket i individers huvud och förs vidare
genom diskussioner i en relativt liten grupp.  Nu tar vi steget och för in lite mer struktur
i arbetet. Både för att det är nyttigt för oss själva, men även för att vi som del i en
federation måste koordinera mellan flera bolag och gemensamt arbeta så att vi springer mot samma mål. Med innehåll som ett växande fokusområde kommer samtidigt krav på att vi strukturerar arbetet på rätt sätt.

Hur följer ni upp resultat av er närvaro i sociala medier? Vilka verktyg använder ni? Har ni tydliga mål?

– Vi använder den statistik vi får från Facebook och Google Analytics för att följa upp det
vi gör. Vi har som de flesta ett visst intresse för följare och likes och leads och så
vidare. Men vi sade tidigt att vi inte skall jaga de talen ”bara för att”. Vi måste välja KPI:er
som är relevanta och det innebär att det varierar beroende på vad det är vi gör.

– Som del av en varumärkeskampanj kan det vara räckvidd, frekvens och view rate som är det viktiga. I retargetingkampanjer är det konvertering och CPA. Nu senast har vi arbetat lite med influencers och då är det räckvidd men även engagemang som är intressant. De målen vi sätter är det som avgör om aktiviteter och kampanjer är lyckade och värda den tid och resurser vi lagt på dem.

– Sedan skulle det naturligtvis vara trevligt att få erkännande för bra arbete från andra
externa källor, exempelvis en blogg som den här. I dagsläget skulle det komma genom
ett enskilt initiativ men önskan är såklart att helheten skall upp i nivå över tid.

– Gällande anpassning är det främst på det säljfokuserade där vi försöker optimera
löpande. På det andra är det mer lärdomar från gång till gång, justering av vilken typ av
post som kommer när, teman som kan fungera och så vidare. Eftersom vi inte varit
igång med kanalen så länge får vi förlita oss till tidigare erfarenheter och testa vad som
fungerar här för vårt varumärke och i den omvärld vi befinner oss i, avslutar Tomas.

Här hittar du Dina Försäkringar på Facebook.

Under 2020 kommer det att komma fler inlägg med röster och erfarenheter från bland annat banker, elhandel, kommuner, myndigheter och telekom.

Kommunikationsanalys lyfter förutom effektanalys, goda och framgångsrika exempel samt delar kunskap om verktyg som underlättar arbetet med sociala medier. Men även ren inspiration och tankar från verkligheten om själva arbetet, med röster från olika branscher och deras olika förutsättningar.

Arbetar du för ett intressant och/eller framgångsrikt varumärke i sociala medier, och vill dela med dig och synas? Eller är det något varumärkes arbete du gillar och skulle vilja veta mer om? Välkommen att höra av dig.

Må gott,

Lars

Dela gärna, ange källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se)

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.