Sveriges telekombolag i sociala medier – kvartal 1 2020

Telia Sverige säkrade högst effekt i sociala medier under första kvartalet. Telenor Sverige på Facebook säkrade högst viralitet på inlägg. Tre av fyra operatörer hade över 90 procents responsgrad: högst hade Telenor Sverige. Telenor Sverige hade kvartalets lägsta svarstid: Tre Sverige den längsta. Flest inlägg gjordes av Telia Sverige på Twitter. Teleoperatörernas vanligaste ord i inlägg var: tips, galaxy och bästa. Nyhet: sentimentanalys. Telia Sverige hade högst andel positivt sentiment.

I mars släppte Kommunikationsanalys den första analysen över de fyra stora teleoperatörerna i sociala medier, då med fokus resultat 2019 som utgångspunkt inför resultat 2020. Här kommer nu den första kvartalsvisa analysen över närvaro och effekter 2020.

Sett till första kvartalet 2020 är det Telia Sverige som sammantaget säkrat högst effekt i sociala medier (Facebook, Twitter och Instagram). Vad menar jag då med effekt? Min kommunikativa utgångspunkt är att effekt är en mix av räckvidd, engagemang och brand awareness. Om vi utgår ifrån tanken ”syns du inte, så finns du inte” visar verktygen, med flera faktorer sammanvägda, en tydlig effekt för Telia Sverige. Här är det samtidigt viktigt att komma ihåg att en underliggande sentiment-analys normalt inte finns kopplad. Vilket innebär att ett varumärkes genomslag baserat på engagemang både kan vara positivt och negativt.

En fråga som ibland kommer till bloggen relaterar just till effektbedömning av innehåll och engagemang. Kommunikationsanalys konstaterar som bekant att en viss nivå av engagemang har uppnåtts, men okulärgranskar därmed inte alla individuella poster och deras innehåll för att veta vad ett högt engagemang har berott på. Engagemang och/eller interaktion kan som bekant triggas av både negativt och positivt innehåll. Därför introducerar jag en ny faktor: Sentiment, alltså mätning av positiv, neutral eller negativ inställning.

Dataanalysföretaget Notified förklarar sentiment så här: ”En dator värderar olika ord från 1 till 100 utifrån hur positiva vs negativa de är. ”Våld” anses exempelvis vara ett negativt ord, medan ”fint” är ett positivt. Efter det analyseras varje artikel/post i sociala medier. Om artikeln har flest negativa ord markeras den som negativ. Har den flest positiva ord markeras den som positiv. Om inga direkt värdeord används eller om det är väldigt jämt mellan positiva och negativa ord så blir det neutral. Sen kan man även själv markera en artikel som positiv, negativ eller neutral om man anser att datorn tolkat innehållet fel. Datorn lär sig då dina justeringar och blir med tiden ännu bättre på sentiment. Viktigt att komma ihåg är att sentiment inte fungerar på ironi eller liknande, utan den sortens inlägg får man justera manuellt för att få mer träffsäker statistik.” Kommunikationsanalys ser sentiment i detta läge som en intressant add-on som ger en extra effektkrydda till analysen, men som alltså kan innehålla och baseras på en del oklarheter. Därmed sagt, stay sharp.

Hur aktiva är då Sveriges teleoperatörer? Om vi med aktiva menar antal inlägg är det Telia Sverige på Twitter som gör absolut flest inlägg: 964 stycken under kvartalet, eller 321 stycken per månad. Tvåan och trean, Telia Sverige på Facebook och Telenor Sverige på Twitter, gjorde 341 respektive 201 inlägg under kvartalet. 

Dessa fyra stora inom telekom gör i snitt 150 inlägg per kvartal sammantaget Facebook, Twitter och Instagram, det vill säga 50 stycken per månad. Denna blogg har tidigare som utgångspunkt rekommenderat minst ett inlägg per dag. Vissa rekommendationer säger minst tre inlägg per dag, ända upp till ett per timme. Flödet ska givetvis vara relevant för följarna, och innehåll och antal beror självklart även på inom vilken bransch verksamheten finns.

Om vi tittar på kvartalets etta vad gäller influens, Telia Sverige, har de gjort 1 335 inlägg under kvartalet, motsvarande nästan 445 inlägg per månad, eller tre gånger över branschens medel. Deras höga aktivitet på Twitter drar upp medel, och här blir ett antagande att supportärenden i den kanalen spelar in. Deras höga nivå av influens baseras mycket på bas av en stor mängd reaktioner på sina inlägg. Värt att kolla in vad de gjort och hur de paketerar sitt innehåll för att uppnå denna effekt.

Sett till faktor influens i sociala medier under första kvartalet 2020 fördelade sig topp 10 på följande operatörer med relaterad plattform:

  1. Telia Sverige – Facebook
  2. Telia Sverige – Instagram
  3. Telenor Sverige – Facebook
  4. Tele2 Sverige – Facebook
  5. Telia Sverige – Twitter
  6. 3 Sverige – Instagram
  7. Telenor Sverige – Instagram
  8. Tele2 Sverige – Instagram
  9. 3 Sverige – Facebook
  10. Telenor Sverige – Twitter

Det är intressant ur ett varumärkesperspektiv att notera att namnvariationer förekommer, som att ibland med XXX Sverige eller enbart XXX, eller även olika (Tre vs 3) på olika plattformar. Dags för en översyn?

Till hjälp för dataunderlag använder jag dataanalysföretagen Bumblewing (influens), Notified (engagemang och sentiment) och Smampion (poäng). Notera att för faktorer engagemang, influens och sentiment har samtliga tre sociala plattformar utvärderats (Facebook, Twitter och Instagram), medan för faktor poäng utgör Facebook ensamt underlag. Under mars har det funnits en del tekniska problem med inläsning av data från Facebook specifikt avseende Facebook-sidor. Det kan påverka antalet inlägg och total antal reaktioner som redovisas, men bedömningen är att det inte påverkar total ranking för perioden, kommenterar dataanalysföretaget Bumblewing.

Kvartal 1 2020 – Facebook

För faktor influens syns i en och samma graf tre plattformar (Facebook, Twitter och Instagram) och samtliga fyra teleoperatörer. Det vill säga 12 sociala sidor. Verktyget Bumblewing har i aktivt läge mouseover som då gör att de olika placeringarna per operatör enkelt visar relaterad data. Telia Sverige på Facebook är den operatör och plattform som säkrat högst influens bland telekomoperatörer under första kvartalet 2020.

Telekombolag i sociala medier – Telia, Telenor, Tele2 och Tre – influens kvartal 1 2020. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se). Datakälla: Bumblewing

Om vi jämför andel av gruppen Övriga, 6,8 procent, med ett antal andra branscher är motsvarande för e-handel 30,3 procent, elhandel 44 procent, försäkringsbolag 59,3 procent, kommuner 89,3 procent och myndigheter 12,1 procent. Telekomoperatörerna har alltså ett fåtal plattformar som dominerar genomslaget, där Telia Sverige på Facebook och Instagram står för nästan 65 procent av totalen influens.

I verktyget för poäng har jag avgränsat till en plattform (Facebook), där Telias Sverige närvaro säkrat högst poäng under första kvartalet.

Telekombolag i sociala medier – Telia, Telenor, Tele2 och Tre – poäng kvartal 1 2020. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se). Datakälla: Smampion

Mätpunkter – kvartal 1 2020

Mätpunkter Facebook

  • Störst: Telia Sverige
  • Högst viralitet: Telenor Sverige 
  • Flest inlägg per dag: Telia Sverige
  • Högst tillväxt: Telenor Sverige
  • Högst engagemangsgrad (7-dagar): Telia Sverige
Telekombolag i sociala medier – Telia, Telenor, Tele2 och Tre – dialog/responsgrad kvartal 1 2020. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se). Datakälla: Smampion

Här kan vi notera att Tele2 Sverige uppvisar negativ tillväxt av följare, om än mycket låg.

Dialoger, responsgrad och svarstid

Telenor Sverige hade lägst svarstid på Facebook med 336 minuter: högst hade 3 Sverige med 573 minuter.

Telekombolag i sociala medier – Telia, Telenor, Tele2 och Tre – mätpunkter kvartal 1 2020. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se). Datakälla: Smampion

Engagemang och poster

För faktor engagemang syns i samma graf tre plattformar (Facebook, Twitter och Instagram) och samtliga fyra teleoperatörer. Det vill säga 12 sociala sidor. Verktyget Notified har i aktivt läge mouseover som då gör att de olika placeringarna per operatör enkelt visar relaterad data. Telia Sverige på Facebook är den operatör och plattform som säkrat högst engagemang bland telekomoperatörer under första kvartalet 2020.

Telekombolag i sociala medier – kvartal 1 2020 Facebook, Twitter, Instagram engagemang. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Notified
Telekombolag i sociala medier – kvartal 1 2020 Facebook, Twitter, Instagram poster. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Notified

Sentimentanalys kvartal 1 2020

För många professionella inom kommunikation har det länge önskats att inte enbart få veta ATT något sagts utan även VAD och HUR. Sentimentanalys är en bit på vägen vad gäller HUR, om än som ovan nämnt, långt ifrån utan utmaningar.

Jag har för de fyra teleoperatörerna valt att sammanställa uppmätt nivå av positivt vs negativt sentiment i procent (resterande procent är neutralt). Detta för att få en känsla för omvärldens inställning till varumärket och dess tjänster, produkter och service.

Facebook – positivt vs negativt sentiment i procent

  • Tele2 Sverige: 14 procent vs 29 procent
  • Telenor Sverige: 18 procent vs 12 procent
  • Telia Sverige: 49 procent vs 18 procent
  • Tre Sverige: 16 procent vs 20 procent

Twitter – positivt vs negativt sentiment i procent

  • Tele2 Sverige: 25 procent vs 21 procent
  • Telenor Sverige: 25 procent vs 24 procent
  • Telia Sverige: 44 procent vs 16 procent
  • Tre Sverige: 58 procent vs 12 procent

Instagram – positivt vs negativt sentiment i procent

  • Tele2 Sverige: ingen data
  • Telenor Sverige: ingen data
  • Telia Sverige: 36 procent vs 7 procent
  • Tre Sverige: ingen data

Vad säger då sentimentanalysen sammantaget om inställningen till de fyra teleoperatörerna? Eftersom Instagram-data saknades för flera, väljer jag att endast addera Facebook och Twitter, där på bas av högst andel positivt sentiment, fördelningen blir:

  1. Telia Sverige – 93 procent
  2. Tre Sverige – 74 procent
  3. Telenor Sverige – 43 procent
  4. Tele2 Sverige – 39 procent

Mest framgångsrika inlägg kvartal 1 2020

I båda verktygen är det både Telia Sverige och Telenor Sverige på Facebook som placerar sig bland topp 4-inlägg på Facebook.

Telekombolag i sociala medier – Telia, Telenor, Tele2 och Tre – bästa inlägg kvartal 1 2020. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se). Datakälla: Smampion
Telekombolag i sociala medier – Telia, Telenor, Tele2 och Tre – bästa inlägg kvartal 1 2020. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se). Datakälla: Bumblewing

50 vanligast förekommande ord

Bland teleoperatörerna var de vanligast använda orden tips, galaxy och bästa.

Telekombolag i sociala medier – Telia, Telenor, Tele2 och Tre – vanligaste ord kvartal 1 2020. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se). Datakälla: Smampion

Matchar resultaten från sociala medier ovan din upplevelse av teleoperatörerna?

Jag vill avrunda med tidigare koppling relaterat telekombolagens närvaro i sociala medier till partiledarnas närvaro och deras tydliga individbaserade arbete med sociala medier för partiet. Det sägs att politiker är i förtroendebranschen. Ett begrepp jag skulle vilja säga även tangerar företagsledare. Jag ser inte att ansvariga vd:ar för teleoperatörerna syns lika väl som de politiska ledarna via sociala kanaler till stöd för organisationen. Tre:s Haval van Drumpt är kanske ett undantag med aktivitet på LinkedIn. Vad är din bild av vd:arna inom telekom? Eller, är deras närvaro ”ointressant”?

Må gott,

Lars

Dela gärna, ange: Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se)

Datakällor: Bumblewing, Notified och Smampion

Kommunikationsanalys lyfter kvartalsvis hur de fyra stora varumärkena inom telekom i Sverige levererar och säkrar närvaro och effekt i sociala medier. Det är respektive operatörs sociala huvudsidor som mäts, och inte undervarumärken som Comviq, Halebop och Hallon i dessa blogginlägg.

Definition av influens

Definition av sentiment (Notified): ”En dator värderar olika ord från 1 till 100 utifrån hur positiva vs negativa de är. ”Våld” anses exempelvis vara ett negativt ord, medan ”fint” är ett positivt. Efter det analyseras varje artikel/post i sociala medier. Om artikeln har flest negativa ord markeras den som negativ. Har den flest positiva ord markeras den som positiv. Om inga direkt värdeord används eller om det är väldigt jämt mellan positiva och negativa ord så blir det neutral. Sen kan man även själv markera en artikel som positiv, negativ eller neutral om man anser att datorn tolkat innehållet fel. Datorn lär sig då dina justeringar och blir med tiden ännu bättre på sentiment. Viktigt att komma ihåg är att sentiment inte fungerar på ironi eller liknande, utan den sortens inlägg får man justera manuellt för att få mer träffsäker statistik.”

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.