Sveriges fyra storbanker i sociala medier – kvartal 1 2020

Swedbank Sverige säkrade starkast närvaro på Facebook under första kvartalet 2020. Samtliga banker hade över 90 procents responsgrad: högst hade Nordea Sverige. Swedbank Sverige uppvisade kortast svarstid. SEB gjorde fyra gånger så många inlägg som Handelsbanken. Kvartalets vanligaste ord var: tips, privatekonomi, sparande och SEB.

I februari släppte Kommunikationsanalys den första analysen över de fyra storbankerna i sociala medier, då med fokus resultat under 2019 som utgångspunkt inför resultat 2020. Här kommer nu den första kvartalsvisa analysen över närvaro och effekter på Facebook 2020.

Sett till första kvartalet 2020 är det Swedbank Sverige som sammantaget haft och fått högst effekt i sociala medier. Vad menar jag då med effekt? Om vi utgår ifrån tanken ”syns du inte, så finns du inte” visar verktygen att bankens närvaro på Facebook har noterats. Här är det samtidigt viktigt att komma ihåg att någon underliggande sentiment-analys inte finns kopplad. Det vill säga att ett varumärkes genomslag kan vara både positivt och negativt. Därför är min kommunikativa utgångspunkt att effekt är en mix av räckvidd, engagemang och brand awareness.

Noterbart är Swedbanks Sverige utfall i februari, i samband med dataproblem, med hög aktivitet hos både sändare och mottagare, där budskap kan tänkas genererat ökad spridning. Swedbank Sverige har även haft kvartalets högsta tillväxt av följare med nästan 3 procent. Banken har också de mest aktiva följarna vad gäller att göra inlägg på Facebook-sidan. I jämförelse med Nordea Sverige får Swedbank Sverige nio gånger så många inlägg. Kostnadsdrivande och/eller chans att bygga kundrelationer?

I den studie jag gjorde för åren 2013-2017 över bästa kundservice i sociala medier var Swedbank Sverige den enda bank som då fanns med samtliga år; Nordea Sverige placerade sig 2015-2017 och SEB placerade sig ett år, 2013. Swedbank Sverige hade under första kvartalet 2020 den lägsta svarstiden bland storbankerna på Facebook på 24 minuter. Samtliga banker hade en responsgrad på över 90 procent, där Nordea Sverige den högsta på 95,9 procent.

När jag samtidigt tittat på månadsresultaten i kvartalet märks en tydlig förändring i mars 2020 då SEB sticker ut och för första gången intar första plats. Jag samlade därför data över en period om 13 månader för att inkludera mars 2019, ifall mars av någon anledning skulle vara en återkommande månad med hög influens för SEB. Så var inte fallet.

SEB uppvisade i mars en nivå på influens som både är störst bland samtliga banker, samt dubbelt så hög som den nivå som de normalt brukar ha, sett till medel över 13 månader. Och motsatt finner vi kvartalets etta Swedbank Sverige på sista plats i mars, med en halverad nivå av influens sett till deras medel över 13 månader.

De fyra storbankerna Handelsbanken, Nordea, SEB, Swedbank. Procent av andel influens Facebook mars 2019-mars 2020. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se). Datakälla: Bumblewing

Om detta är något tillfälligt eller en genomtänkt ändring av spelplanen vet vi inte ännu. En faktor som kan bidragit är att SEB rekryterat digital kompetens i form av Deeped Niclas Strandh som Social Media Responsible från december förra året, vars avtryck vi nu kanske börja skönja på bankens effekter i sociala medier. Det blir intressant att se fortsatt utveckling mellan bankerna i analysen av kvartal 2 2020 i juli. Baserat på en vecka i april fortsätter kurvan ännu rakt upp för SEB.

Med tanke på att Handelsbanken både rankas lägst och samtidigt uppvisar högst viralitet samt engagemang på budskap, vore det intressant se vilken totaleffekt Handelsbanken skulle kunna uppnå i sociala medier vid en ökning av publicering av innehåll. #hint

Till hjälp för dataunderlag från Facebook använder jag två verktyg: de svenska analysföretagen Bumblewing (influens) och Smampion (poäng). Det är respektive banks svenska huvudsida som mäts och inte lokalkontoren i dessa blogginlägg. Under mars har det funnits en del tekniska problem med inläsning av data från Facebook specifikt avseende Facebook-sidor. Det kan påverka antalet inlägg och total antal reaktioner som redovisas, men bedömningen är att det inte påverkar total ranking för perioden, kommenterar datanalysföretaget Bumblewing. En bedömning som delas av Smampion.

Kvartal 1 2020 – Facebook

Swedbank toppar kvartal 1 2020 enligt båda mätverktygen. Därefter skiljer sig verktygen vad gäller placering av Nordea och SEB. Handelsbanken kommer sist i båda verktygen.

Sveriges fyra storbanker (Handelsbanken, Nordea, SEB, Swedbank) sociala medier – influens Facebook kvartal 1 2020. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Bumblewing
Sveriges fyra storbanker (Handelsbanken, Nordea, SEB, Swedbank) sociala medier – poäng Facebook kvartal 1 2020. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Smampion

Mätpunkter – kvartal 1 2020

Nordea Sverige uppvisar negativ tillväxt på Facebook för första kvartalet 2020, dock en mycket låg sådan.

Mätpunkter Facebook

  • Störst: Nordea Sverige
  • Viralitet: Handelsbanken 
  • Flest inlägg per dag: SEB
  • Högst tillväxt: Swedbank Sverige
  • Högst engagemangsgrad (7-dagar): Handelsbanken
De fyra storbankerna i sociala medier kvartal 1 2020 – mätpunkter Facebook. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Smampion

Kundservice – dialoger och responsgrad

Samtliga banker ligger i stort i samma härad vad gäller responsgrad, där Nordea Sverige uppvisar den högsta. Swedbank Sverige har den kortaste svarstiden på 24 minuter.

De fyra storbankerna i sociala medier kvartal 1 2020 – mätpunkter dialoger/kundservice. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Smampion

Mest framgångsrika inlägg kvartal 1 2020

Swedbank Sverige, Nordea Sverige och Handelsbanken gjorde storbankernas mest framgångsrika inlägg sett till båda verktygen. Swedbanks inlägg beklagade datastrul. Handelsbanken och Nordea hade inlägg som berörde coronaviruset. SEB:s kommunikativa budskap och/eller förpackning verkar inte lyckas nå samma nivåer som övriga bankers.

De fyra storbankerna i sociala medier – bästa inlägg Facebook kvartal 1 2020. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se). Datakälla: Smampion
Sveriges fyra storbanker (Handelsbanken, Nordea, SEB, Swedbank) sociala medier Sverige – bästa inlägg influens Facebook kvartal 1 2020. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se). Datakälla: Bumblewing

50 vanligaste förekommande ord

De fyra storbankerna i sociala medier kvartal 1 2020 – de vanligaste orden. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Smampion

Resultat kvartal 1 2019 – Facebook

En jämförelse av nivå influens med kvartal 1 2019.

Ingen större skillnad vad gäller resultat i influens vid jämförelse mellan kvartal 1 2019 och kvartal 1 2020.

Sveriges fyra storbanker (Swedbank, Nordea, SEB, Handelsbanken) sociala medier – influens Facebook kvartal 1 2019. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Bumblewing

Jag vill runda av och återkoppla till mitt förra inlägg där jag undrade och gjorde en koppling till bankernas närvaro i sociala medier med partiledarnas närvaro, och att jag inte upplevde att ansvariga vd:ar för storbankerna syns lika väl och via sociala kanaler till stöd för organisationen, som de politiska ledarna. I mars fick vi nu se Frank Vang-Jensen, vd och koncernchef för Nordea, som avsändare av budskap med bild och citat.

Avslutningsvis vill jag dela utfall på sökningar enligt Google Trends i årets första kvartal. Tanken var att kunna se ifall någon match vad gäller utfall i sociala medier relaterat generellt och specifikt sök-beteende. Men, jag går bet. Möjligen att bloggens läsare som arbetar för bankerna kan dra mer slutsatser av detta, eller någon som analyserar sökningar i Google. Får dock komma med denna gång för att visa paletten digitala verktyg, om än inte specifikt sociala medier.

Sökningar Bankväsende kvartal 1 2020: Handelsbanken, Nordea, SEB, Swedbank. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se). Datakälla: Google Trends
Sökningar Alla kategorier kvartal 1 2020: Handelsbanken, Nordea, SEB, Swedbank. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se). Datakälla: Google Trends

Har du några tips, tankar eller funderingar på bas av ovan? Välkommen att höra av dig via kontaktformuläret.

Må gott,

Lars

Dela gärna, ange: Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se)

Social plattform: Facebook

Datakällor: Bumblewing och Smampion

Definition av influens

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.