Sveriges elhandelsbolag i sociala medier – kvartal 1 2020

Telge Energi var kvartalets bästa elhandelsbolag på Facebook. Elhandelsbolagen gör i snitt 11 inlägg per månad: Varberg Energi gjorde flest med 41 inlägg per månad. E.on har flest följare på Facebook. Telge Energi uppvisade lägst responstid på 58 minuter. Elhandelsbolagens mest använda ord var ”energi”, ”Sverige” och ”bra”.

I februari släppte Kommunikationsanalys den första analysen över 29 elhandelsbolag i sociala medier, då med fokus resultat under 2019 som utgångspunkt inför resultat 2020. Här kommer nu den första kvartalsvisa analysen över Sveriges elhandelsbolags närvaro och effekter i sociala medier 2020. Analysen baseras på underlag från två olika dataverktyg.

Sett till första kvartalet 2020 är det Telge Energi som sammantaget säkrat högst effekt på Facebook. Vad menar jag då med effekt? Min kommunikativa utgångspunkt är att effekt är en mix av räckvidd, engagemang och brand awareness. Om vi utgår ifrån tanken ”syns du inte, så finns du inte” visar båda verktygen en tydlig och enad effekt för Telge Energi. Här är det samtidigt viktigt att komma ihåg att en underliggande sentiment-analys inte finns kopplad. Det innebär att ett varumärkes genomslag baserat på engagemang kan vara både positivt och negativt.

Hur aktiva är då landets elhandelsbolag? Om vi med aktiva menar antal inlägg så är det Varberg Energi som gör absolut flest inlägg: 124 stycken under kvartalet, eller 41 stycken per månad. Tvåan och trean, Jämtkraft AB och Eskilstuna Energi och Miljö, gjorde 63 respektive 60 inlägg under kvartalet.

Elhandelsbolag generellt gör i snitt 33 inlägg per kvartal, det vill säga 11 stycken per månad. Detta är mycket snarlikt försäkringsbranschen med deras motsvarande 30 och 10 stycken. Denna blogg har tidigare som utgångspunkt rekommenderat minst ett inlägg per dag. Vissa rekommendationer säger minst tre per dag, ända upp till ett per timme. Flödet ska givetvis vara relevant för följarna, och innehåll och antal beror självklart även på inom vilken bransch verksamheten finns. Varberg Energi står tydligt ut inom elhandelsbranschen med närmare två inlägg per dag på Facebook. I andra änden hittar vi Skellefteå Kraft med fyra inlägg på hela kvartalet, Stockholms Elbolag AB med fem stycken och Nordic Green Energy Sverige med nio inlägg.

Om vi tittar på kvartalets etta, Telge Energi, så har de ”endast” gjort 29 inlägg under kvartalet, motsvarande knappt tio inlägg per månad, men ändå lyckats säkra högst influens och poäng. Mycket på bas av en stor mängd reaktioner på sina inlägg. Värt att kolla in vad de gjort och hur de paketerar sitt innehåll för att uppnå denna effekt.

Även Nordic Green Energy Sverige står ut genom att lyckas säkra parametrarna högst engagemang samt viralitet på sina inlägg. Värt att kolla in deras upplägg för inspiration och lärdomar.

Till hjälp för dataunderlag från Facebook använder jag två verktyg: de svenska analysföretagen Bumblewing (influens) och Smampion (poäng). Det är respektive företags svenska huvudsida som mäts i dessa blogginlägg. Under mars har det funnits en del tekniska problem med inläsning av data från Facebook specifikt avseende Facebook-sidor. Det kan påverka antalet inlägg och total antal reaktioner som redovisas, men bedömningen är att det inte påverkar total ranking för perioden, kommenterar datanalysföretaget Bumblewing. En bedömning som delas av Smampion.

Kvartal 1 – elhandelsbolag på Facebook

I denna kvartalsanalys blir det alltså en utförligare analys baserad på fler datapunkter än i föregående. Jag har tillfört mer data från ett verktyg för att ytterligare kunna visa på helhet, utfall men även skillnader mellan verktyg. Sammantaget en ökad reliabilitet. Verktyget Bumblewing tillför faktor influens

Kvartalets elhandelssidor med högst influens hanteras av Telge Energi, Fortum Sverige, Eskilstuna Energi och Miljö, Nordic Green Energy Sverige och Vattenfall Sverige. Tillsammans står dessa fem bolag för 56 procent av totalen influens, varav Telge Energi för nästan hälften. Värt att notera att 24 elhandelsbolag därmed delar på resterande 44 procent. Som jämförelse är motsvarande fördelning bland försäkringsbolag i sociala medier 59,3 procent för gruppen övriga. Dessa fem elhandelsbolag i toppen får alltså ses dominerande inom branschen vad gäller influens på Facebook.

El-handelsbolag i sociala medier Facebook – kvartal 1 2020. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se). Datakälla: Bumblewing

Av bilden nedan ser vi en visualisering av innehåll vs reaktioner. Telge Energi är ett tydligt exempel på en elhandelssida som uppvisar en någorlunda mix av både aktivitet och respons på innehåll. Vi kan även se den tydliga innehållsaktivitet som Varberg Energi uppvisat under första kvartalet 2020.

Elhandelsbolag i sociala medier – engagemang (influens) kvartal 1 2020. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se). Datakälla: Bumblewing

Enligt Smampions poängsbaserade verktyg är kvartalets fem främsta elhandelsbolag Telge Energi, Öresundskraft, Eskilstuna Energi och Miljö, Jämtkraft AB och Affärsverken.

Sveriges elhandelsbolag kvartal 1 2020, poäng. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se). Datakälla: Smampion

Mätpunkter Facebook

  • Störst: e.on
  • Högst viralitet: Nordic Green Energy Sverige 
  • Flest inlägg per dag: Varberg Energi
  • Högst tillväxt: Nordic Green Energy Sverige 
  • Högst engagemangsgrad (7-dagar): Nordic Green Energy Sverige 

13 elhandelsbolag får inte godkänd Facebook-närvaro första kvartalet 2020 enligt Smampions poängskala. Dessa företag är Kraftringen, Bixia, Gotlands Energi, Luleå Energi, Fortum Sverige, e.on, Nordic Green Energy Sverige, Storuman Energi, Umeå Energi, GodEl, Gävle Energi, Stockholms Elbolag AB och Skellefteå Kraft.

Fortum Sverige, GodEl och Umeå Energi uppvisar även en negativ tillväxt av följare, dock mycket låg.

Elhandelsbolag i sociala medier – mätpunkter 1-10 kvartal 1 2020. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se). Datakälla: Smampion
Elhandelsbolag i sociala medier – mätpunkter 11-20 kvartal 1 2020. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se). Datakälla: Smampion
Elhandelsbolag i sociala medier – mätpunkter 21-29 kvartal 1 2020. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se). Datakälla: Smampion

Smampions poängskala (0-100) motsvarar följande betyg:

100: Perfekt
95 – 99: Världsklass
90 – 94: Mycket bra
80 – 89: Väldigt bra
65 – 79: Ett bra betyg
45 – 64: Helt ok
30 – 44: Ej godkänt
0 – 29: Underkänt

Dialoger och responsgrad

Du som följt denna blogg sedan starten 2013 känner väl till dess delvisa fokus på kundservice i sociala medier. Sociala medier är ju just ”sociala”, och är enligt min mycket övertygade mening inte att betrakta som rena informationskanaler. Utbyte. Frågor – med svar!

Telge Energi hade kvartalets lägsta responstid med 58 minuter: högst hade Skellefteå Kraft med 8662 minuter. 

Arbetar du för ett elhandelsbolag? Vilken svarstid har ni satt för era sociala kanaler som till exempel Facebook? Och, skiljer det sig något mellan svarstider för telefon och mejl vs sociala medier?

Elhandelsbolag i sociala medier – dialoger/respons 1-10 kvartal 1 2020. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se). Datakälla: Smampion
Elhandelsbolag i sociala medier – dialoger/respons 11-20 kvartal 1 2020. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se). Datakälla: Smampion
Elhandelsbolag i sociala medier – dialoger/respons 21-29 kvartal 1 2020. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se). Datakälla: Smampion

Bästa poster på Facebook – första kvartalet 2020

Innehåll från Nordic Green Energy Sverige återfinns hos båda verktygen för mest framgångsrika poster under kvartalet. Därutöver även Telge Energi, Eskilstuna Energi och Miljö samt Affärsverken.

Elhandelsbolag i sociala medier Facebook – bästa inlägg kvartal 1 2020. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se). Datakälla: Bumblewing
Elhandelsbolag i sociala medier Facebook – bästa inlägg kvartal 1 2020. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se). Datakälla: Smampion

50 vanligaste förekommande ord

Elhandelsbolag i sociala medier – vanligaste ordval kvartal 1 2020. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se). Datakälla: Smampion

Kan du känna igen bolagen ovan på bas av egen erfarenhet av och möten med dessa på Facebook? Arbetar du kanske för ett elhandelsbolag och vill dela med dig av ert arbete i sociala medier? Hör gärna av dig.

Här kan du läsa motsvarande kvartalsanalys för hittills branscher banker, försäkringsbolag och myndigheter.

Nästa analys för elhandelsbolag kommer i juli 2020.

Må gott,

Lars

Dela gärna, ange: Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se)

Datakälla: Bumblewing och Smampion.

Definition av influens

Källa för urval: Elhandelsbolagen; Energimarknaden i samarbete med Accenture.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.