Svenska partiledare i sociala medier – mars 2020

Stefan Löfven dubblerade antalet inlägg på Facebook samt tredubblade poster på Instagram. Jimmie Åkesson säkrar högt engagemang på samtliga plattformar. Jonas Sjöstedt har över hälften av all influens på Twitter. Fler partiledare uppvisar dialog med väljarna. ”Sverige” och ”företag” var några av partiledarnas vanligaste ordval i sociala medier. 14 lokala politiker tar sig in på topplistor utöver partiledare/språkrör.

Sammanfattning mars

Att mars var en exceptionell månad på många sätt på grund av pågående pandemi är väl bekant. Partiledarnas aktivitet i sociala medier är därför mycket intressant att denna månad belysa. Jonas Sjöstedt meddelade som bekant att han inte kommer att avgå som aviserat i maj utan i november. Jag har även valt att samla sex månaders data för att se innehållsutveckling över tid för partiledarna för de tre stora partierna (bas: val 2018).

Stefan Löfven har i mars gjort mer än dubbelt så många inlägg som normalt på Facebook. På Instagram har han tredubblat mängden innehåll. Därför kanske heller ingen förvåning att den senaste Novus-mätningen i slutet av mars, visade att förtroendet för Stefan Löfven kraftigt ökat från 26 procent i februari till 44 procent i mars. Även förtroendemätningen från Expressen/Sifo ger honom en ökning från 26 procent till 47 procent. Han är nu den partiledare som får högst förtroende bland samtliga partiledare. Stefan Löfven har i mars även passerat Jimmie Åkesson med flest antal följare på Facebook, och är nu störst där bland partiledarna.

Partiledare. Antal inlägg på Facebook oktober 2019-mars 2020. Stefan Löfven, Jimmie Åkesson, Ulf Kristersson. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se). Datakälla: Bumblewing
Partiledare. Antal inlägg på Instagram oktober 2019-mars 2020. Stefan Löfven, Jimmie Åkesson, Ulf Kristersson. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se). Datakälla: Bumblewing

Stefan Löfven och Jimmie Åkesson står ut i mars. Jimmie Åkesson dels för effekten i sociala medier relaterat hans resa till gränsen mellan Grekland och Turkiet. Stefan Löfven på grund av hans höga aktivitet relaterat covid-19. En bild som kan stärkas av relaterade Google-sökningar där Jimmie Åkesson står ut i början av månaden, och Stefan Löfven resten av mars.

Partiledare – sökningar mars 2020. Stefan Löfven, Jimmie Åkesson, Ulf Kristersson. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se). Datakälla: Google Trender

I mars har alltså Jimmie Åkesson och Stefan Löfven dominerat sociala medier-landskapet, tätt följda av Jonas Sjöstedt. Detta baserar jag på flest topp 3-placeringar vad gäller faktorer influens respektive engagemang.

Nedan ett urval av mätpunkter på bas av poäng för Facebook, Twitter och Instagram och vilka partiledare som når månadens bästa resultat per plattform:

  • Facebook: Stefan Löfven har nu flest följare på Facebook, där denna månad Nyamko Sabuni är den som säkrar högst engagemang på sina inlägg medan Jimmie Åkesson säkrar högst viralitet.
  • Twitter: Annie Lööf har flest följare på Twitter medan Farida al-Abani även denna månad är den som säkrar högst engagemang på sina tweets, och Ilan Sadé högst viralitet.
  • Instagram: Ebba Busch har flest följare på Instagram, där Jimmie Åkesson även denna månad säkrar högst engagemang på sina inlägg, samt nu även högst viralitet.

Jag har nedan tillfört data från ett fjärde verktyg, Socialbakers, för visualisering och underlag relaterat Twitter. Stefan Löfvens profil uppvisar den största ökningen i mars, men placerar sig (ännu) inte bland de tio största politiska Twitter-profilerna. Annie Lööf, Jonas Sjöstedt och Jimmie Åkesson är de enda partiledare vilka återfinns bland topp 10.

Topp 3 största Twitter-profiler i Sverige mars 2020 samt sidor med högst tillväxt. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Socialbakers

Sveriges 10 största politiska sidor på Twitter

Sveriges tio största politiska Twitter-profiler, mars 2020. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se). Datakälla: Socialbakers

Under faktor Dialog på Facebook uppvisar nu sex partiledare/språkrör mätbar aktivitet: Jonas Sjöstedt, Nyamko Sabuni, Annie Lööf, Isabella Lövin, Per Bolund och Jimmie Åkesson. Ökat dialogfokus på väljarna?

Emanuel Karlsten skrev nyligen om Minister i samarbete med mode-influencer: Vill informera så mycket som möjligt. Tar upp detta då flera partiledare synts med influencers tidigare som under valåret 2018, men om detta nu kommer bli än mer vanligt, hur kan det då komma att påverka det politiska kommunikationslandskapet? Om två år är det knappt sex månader kvar till valdagen här i Sverige. Och som bekant, rätt använda i en demokratisk process kan sociala medier bygga ett politiskt varumärke, ge väljarna kunskap och skapa förtroende är min grundinställning. Så även säkert samarbete med influencers, fast då med andra faktorer och utmaningar att förhålla sig till. Och intressant med tanke på denna bloggs fokus: hur mäta effekt?

14 lokala politiska personer förutom partiledarna/språkrören lyckades säkra resultat i sociala medier med genomslag vilka matchar eller överträffar partiledarna. Josefin Malmqvist placerar sig bland landets topp 10 politiker på både Facebook och Twitter.

Under mars har det funnits en del tekniska problem med inläsning av data från Facebook specifikt avseende Facebook-sidor. Det kan påverka antalet inlägg och total antal reaktioner som redovisas, men bedömningen är att det inte påverkar total ranking för perioden, kommenterar Bumblewing. En bedömning som delas av Smampion.

Facebook

Kommunikationsanalys har dels fokus hur mäta effekt i sociala medier, dels presentera olika verktyg som stöttar hantering och förståelse. Analysföretaget Bumblewing tillför faktor influens.

Jimmie Åkesson, Stefan Löfven och Jonas Sjöstedt är de som intar pallplats för influens på Facebook denna månad.

Influens

Influens Facebook mars 2020 svenska partiledare. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Bumblewing

Poäng

Smampions poängskala för sociala medier placerar Isabella Lövin, Annie Lööf, Ilan Sadé och Gita Nabavi under medel denna månad.

Facebook. Sociala medier politiska partiledare mars 2020. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Smampion

Mätpunkter Facebook

Under månaden har Isabella Lövin haft en negativ tillväxt på följare, om än mycket liten.

  • Flest följare: Stefan Löfven
  • Högst viralitet: Jimmie Åkesson
  • Flest inlägg per dag: Jonas Sjöstedt
  • Högst tillväxt: Nyamko Sabuni
  • Högst engagemangsgrad (7-dagar): Nyamko Sabuni
Mätpunkter svenska partiledare Facebook mars 2020. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Smampion

Engagemang

I verktyget från Notified ser vi hur engagemanget på Facebook fördelas bland partiledarna, där Jimmie Åkesson säkrar det högsta engagemanget på sin närvaro. Stefan Löfven och Jonas Sjöstedt är övriga partiledare i toppen på Facebook.

Politiska partiledare mars 2020 Facebook engagemang. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Notified
Politiska partiledare mars 2020 Facebook postning innehåll över månad. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Notified

Månadens toppinlägg Facebook

Topp 4 inlägg per analysverktyg:

  • Smampion: Jimmie Åkesson, Stefan Löfven, Jimmie Åkesson och Jonas Sjöstedt.
  • Bumblewing: Jimmie Åkesson, Jimmie Åkesson, Stefan Löfven och Jimmie Åkesson.

Smampion

Toppinlägg Facebook mars 2020. Svenska partiledare sociala medier. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Smampion

Bumblewing

Toppinlägg Facebook mars 2020. Svenska partiledare sociala medier. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Bumblewing

Twitter

Ulf Kristersson finns inte på Twitter och Nyamko Sabuni har en vilande profil. Sabunis profil har jag nu tagit bort från kommande mätningar. Jimmie Åkesson ökade sin egen aktivitet på plattformen stort under andra halvåret 2019, och har nu stigit till toppen bland partiledarna på Twitter – med relaterad influens.

Influens

Jonas Sjöstedt, Jimmie Åkesson och Annie Lööf är de som intar pallplats på Twitter denna månad. Skillnaden blir tydlig mellan Jonas Sjöstedts höga aktivitet vs Jimmie Åkessons höga engagemangsgrad på budskap.

Influens Twitter mars 2020 svenska partiledare. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Bumblewing

Poäng

Smampions poängskala placerar Swedish PM (Stefan Löfven) och Gita Nabavi under medel även denna månad. (Nyamko Sabuni har en vilande profil.)

Svenska partiledare Twitter mars 2020. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Smampion.

Mätpunkter Twitter

  • Flest följare: Annie Lööf
  • Högst viralitet: Ilan Sadé
  • Flest inlägg per dag: Jonas Sjöstedt
  • Högst tillväxt: Farida al-Abani
  • Högst engagemangsgrad (7-dagar): Farida al-Abani
Mätpunkter svenska partiledare Twitter – mars 2020. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Smampion

Engagemang och poster

I Notifieds verktyg ser vi hur engagemanget på Twitter fördelas bland partiledarna, där Jimmie Åkesson säkrar det högsta engagemanget på sin närvaro. Därefter följd av Jonas Sjöstedt och Stefan Löfven.

Politiska partiledare mars 2020 Twitter engagemang. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Notified
Politiska partiledare mars 2020 Twitter postning innehåll över månad. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Notified

Månadens toppinlägg Twitter

Topp 4 inlägg per analysverktyg:

  • Smampion: Farida al-Abani, Farida al-Abani, Farida al-Abani och Farida al-Abani.
  • Bumblewing: Jonas Sjöstedt, Jonas Sjöstedt, Annie Lööf och Jonas Sjöstedt.

Smampion

Toppinlägg Twitter mars 2020. Svenska partiledare sociala medier. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Smampion

Bumblewing

Toppinlägg Twitter mars 2020. Svenska partiledare sociala medier. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Bumblewing

Instagram

Influens

Jimmie Åkesson, Stefan Löfven och Ebba Busch är de som intar pallplats på Instagram denna månad. Notera att Jonas Sjöstedt inte har någon sida på Instagram utan där kommunicerar via Vänsterpartiets Instagramsida.

Instagram. Influens för svenska partiledare mars 2020. Källa. Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Bumblewing

Poäng

Smampions poängskala placerar Gita Nabavi under medel även denna månad.

Svenska partiledare Instagram mars 2020. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Smampion

Mätpunkter Instagram

Under månaden har Gita Nabavi haft en negativ tillväxt på följare.

  • Flest följare: Ebba Busch
  • Högst engagemangsgrad: Jimmie Åkesson
  • Högst tillväxt: Stefan Löfven
  • Högst viralitet: Jimmie Åkesson
  • Flest inlägg per dag: Stefan Löfven
Mätpunkter svenska partiledare mars 2020. Sociala medier. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Smampion

Engagemang och poster

I verktyget från Notified ser vi hur engagemang på Instagram fördelas bland partiledarna, där Jimmie Åkesson säkrar månadens högsta engagemang. Därefter Stefan Löfven och Ebba Busch.

Politiska partiledare mars 2020 Instagram engagemang. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Notified
Politiska partiledare mars 2020 Instagram postning innehåll över månad. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Notified

Månadens toppinlägg Instagram

Topp 4 inlägg per analysverktyg:

  • Smampion: Jimmie Åkesson, Jimmie Åkesson, Jimmie Åkesson och Stefan Löfven.
  • Bumblewing: Jimmie Åkesson, Jimmie Åkesson, Jimmie Åkesson och Jimmie Åkesson.

Smampion

Månadens toppinlägg Instagram svenska partiledare mars 2020. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Smampion

Bumblewing

Instagram. Svenska partiledare: månadens fyra topp-inlägg mars 2020. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se). Datakälla: Bumblewing

Vanliga ord i partiledarnas sociala medier

”Sverige” samt ”företag”. Det är några av de ord partiledarna använt mest frekvent på flera plattformar.

Nedan de 50 vanligaste orden som partiledarna använder per plattform: titta gärna igenom och se vilka ord som partiledarna ofta använder i sin kommunikation i sociala medier.

Facebook

Svenska partiledares 50 vanligaste ord på Facebook mars 2020. Källa. Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Smampion

Twitter

Svenska partiledares 50 vanligaste ord på Twitter mars 2020. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Smampion

Instagram

Svenska partiledares 50 vanligaste ord på Instagram mars 2020. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Smampion

Responsivitet – svar på tal i dialog

Du som följt denna blogg sedan 2013 vet att jag ursprungligen bevakade de politiska partierna på faktor ”kundservice” med hjälp av Socialbakers. En mätpunkt jag för några år sedan fick lägga ned då alla sidor utom Centerpartiet då hade låst sina (Facebook)sidor för följarna att göra egna inlägg, en faktor som gör att svarsfrekvens inte går att mäta. Nedan finns Smampions variant för Facebook: Dialoger. Data för dialoger, responsgrad och responstid är inte möjligt att beräkna för Instagram- och Youtubesidor. Ingen partiledare har för övrigt (ännu?) en egen YouTube-kanal.

Fler partiledare verkar nu vikta upp kommunikation före information, det vill säga tvåvägs-kommunikation. Annie Lööf, Nyamko Sabuni, Jonas Sjöstedt, Isabella Lövin, Per Bolund och Jimmie Åkesson är de sex partiledare/språkrör vilka ger utslag på Facebook på att svara på följares inlägg/kommentarer.

Facebook

Svenska partiledare mätpunkt Dialoger Facebook mars 2020. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla. Smampion

Twitter

Svenska partiledare mätpunkt Dialoger Twitter mars 2020. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla. Smampion

Instagram

Svenska partiledare mätpunkt Dialoger Instagram mars 2020. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla. Smampion

Politiska personer – individuell sidrankning

Analysföretaget Smampion rankar även bredden av politiska personer i sociala medier, alltså ej enbart partiledare. Nedan redovisas topp 10-sidor för varje plattform. Här kan vi se hur politiska personer lyckas i hela landet och inte enbart partiledarnas sidors närvaro. 14 politiska personer förutom partiledarna/språkrören har denna månad lyckats säkra resultat som får genomslag vilka matchar eller överträffar partiledarna. Josefin Malmqvist placerar sig i toppen på både Facebook och Twitter. Lokala framgångar som indikerar framtida ökat politiskt ledarskap? #plantskola

Facebook

Bästa politiska personer mars 2020 Facebook. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Smampion

Twitter

Bästa politiska personer mars 2020 Twitter. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Smampion

Instagram

Bästa politiska personer mars 2020 Instagram. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Smampion

Smampions poängskala (0-100) motsvarar följande betyg:

100: Perfekt
95 – 99: Världsklass
90 – 94: Mycket bra
80 – 89: Väldigt bra
65 – 79: Ett bra betyg
45 – 64: Helt ok
30 – 44: Ej godkänt
0 – 29: Underkänt

Vad blir dina tankar när du ser partiledarnas och språkrörens aktivitet och genomslag? Stämmer aktivitet, budskap och plattformar med din bild av partiledarna? Något som överraskade?

Må gott,

Lars

Dela gärna, ange: Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se)

Datakällor: Bumblewing, Notified, Smampion samt Socialbakers

Fakta: Bloggen analyserar data baserat på 10 partier: partiledarna och språkrören för de åtta politiska partierna i riksdagen, samt därtill Feministiskt initiativ och Medborgerlig Samling. Feministiskt initiativ finns med för sin framgång i sociala medier inför valet 2014, och motsvarande för Medborgerlig Samling inför valet 2018. Tanken med ”samma” politiska partiledare/språkrör är att långa tidslinjer med samma analysobjekt ger bra underlag för att kunna följa utveckling av kommunikation i sociala medier över tid, samt utifrån samma data kunna se trender och förändringar – allt annat lika.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.