Sverigedemokraterna, Socialdemokraterna och Vänsterpartiet når bra effekt i sociala medier – i motsats till Centerpartiet och Feministiskt initiativ. Samtliga partier utom Sverigedemokraterna uppvisar dialog på Facebook. Vänsterpartiets lokala partisidor uppvisar framgång. Sverigedemokraterna dominerar YouTube, samt uppnår 71 procent av totalen engagemang på Instagram. Feministiskt initiativ har fortsatt negativ tillväxt på flertalet plattformar.
Summering mars
I mars har Sverigedemokraterna dominerat sociala medier-landskapet, nu tätt följda av Socialdemokraterna och Vänsterpartiet samt därefter Moderaterna. Detta baserar jag på flest topp 3-placeringar vad gäller faktorer influens respektive engagemang. Senaste opinionsmätningen från Aftonbladet/Demoskop visar också att stödet för Socialdemokraterna ökar.
Sverigedemokraterna dominerar alltså i sociala medier även i mars, och är på YouTube helt dominerande i samtliga valda mätpunkter. På Instagram fortsätter Sverigedemokraterna säkra över 70 procent av totalen engagemang. Det kanske är dags för övriga partier att göra en översyn av respektive innehållskalender – och följa upp och utvärdera framgångsfaktorer?
Sverigedemokraterna är även de mest aktiva vad gäller publicering av innehåll. Nedan ett exempel på skillnad i dagligt antal inlägg mellan Sverigedemokraterna och Socialdemokraterna:
- Facebook, inlägg per dag: Sverigedemokraterna 4,32. Socialdemokraterna 1,74.
- Twitter, inlägg per dag: Sverigedemokraterna 11,06. Socialdemokraterna 1,16.
- Instagram, inlägg per dag: Sverigedemokraterna 2,45. Socialdemokraterna 0,81.
Med tanke på att Stefan Löfven kunnat uppvisa både en fördubbling på Facebook, och tredubbling av innehåll på Instagram i mars, verkar förmåga finnas hos flera att kunna matcha Sverigedemokraternas höga aktivitet.
Centerpartiet och Feministiskt initiativ ligger denna månad under medelpoäng på samtliga fyra plattformar. Feministiskt initiativ har därtill negativ tillväxt på Facebook, Twitter och Instagram, samt nolltillväxt på YouTube.
Jag tillför även denna månad data från ett fjärde verktyg, Socialbakers, för visualisering och underlag, denna gång av politiska sidor på Facebook nedan. Då Kommunikationsanalys använder flera olika verktyg för analyser, där samtliga, trots olika viktningar, i stort visar likartade resultat, blir reliabiliteten stor för slutsatserna.
Sverigedemokraterna har flest följare på Facebook. Vänsterpartiet och Sverigedemokraterna har högst tillväxt av nya följare.

Sveriges 10 största politiska sidor på Facebook
Feministiskt initiativ är fortfarande landets tredje största politiska partisida på Facebook. Här blir även tydligt att Stefan Löfven nu passerat Jimmie Åkesson i sidstorlek som jag visade i analysen för partiledare i mars.

Sverigedemokraterna, Socialdemokraterna och Vänsterpartiet placerar sig sammantaget bäst under mars (exklusive LinkedIn för Sverigedemokraterna):
- Facebook (influens): Sverigedemokraterna, Socialdemokraterna och Vänsterpartiet
- Twitter (influens): Sverigedemokraterna, Vänsterpartiet och Moderaterna
- Instagram (influens): Sverigedemokraterna, Vänsterpartiet och Socialdemokraterna
- YouTube (poäng): Sverigedemokraterna, Socialdemokraterna och Medborgerlig Samling
- LinkedIn (följare): Moderaterna, Socialdemokraterna och Centerpartiet
Fjorton lokala partisidor har lyckats placera sig på landets politiska topplistor för sociala medier, med genomslag som matchar eller överträffar rikssidor. Vänsterpartiet står bakom majoriteten av dessa lokala sidor denna månad. Plantskolor för partiets framgång?
Om du vill friska upp minnet hur det gick för de politiska partierna för helåret 2019 hittar du svaren här. Eller för februari månad som du hittar här.
Under mars har det funnits en del tekniska problem med inläsning av data från Facebook specifikt avseende Facebook-sidor. Det kan påverka antalet inlägg och total antal reaktioner som redovisas, men bedömningen är att det inte påverkar total ranking för perioden, kommenterar datanalysföretaget Bumblewing. En bedömning som delas av Smampion.
Influens, poäng och engagemang
Kommunikationsanalys har dels fokus sociala medier och hur tolka relaterad data och effekt, dels presentera olika verktyg som stöttar hantering och förståelse. Analysföretaget Bumblewing tillför faktor influens.
Facebook – influens
Sverigedemokraterna dominerar andelen influens även denna månad.

Facebook – månadens topp 4-inlägg
- Bumblewing: Sverigedemokraterna, Sverigedemokraterna, Sverigedemokraterna och Sverigedemokraterna
- Smampion: Moderaterna, Sverigedemokraterna, Vänsterpartiet och Socialdemokraterna.
Kolla in inläggen för att förstå vad och vilken vinkel det är som gör att budskap når ut. Och vad som slår an hos följarna.
Bumblewing

Smampion

Twitter – influens
Även på Twitter når Sverigedemokraterna en tydlig andel influens.

Twitter – månadens topp 4-inlägg
Sverigedemokraterna och Medborgerlig Samling säkrar topp 4-inläggen denna månad på bas av data från båda verktygen.
Bumblewing

Smampion

Instagram – influens
Sverigedemokraterna har även på Instagram en helt dominerande andel influens. Denna månad tar Vänsterpartiet andra plats och Socialdemokraterna tredje plats.

Instagram – månadens topp 4-inlägg
Sverigedemokraterna säkrar denna månad de mest framgångsrika inläggen på Instagram på bas av båda verktygen.
Bumblewing

Smampion

Partisidornas månadspoäng
Centerpartiet och Feministiskt initiativ ligger denna månad under medel på samtliga plattformar.
Partier under medel denna månad är Kristdemokraterna, Medborgerlig Samling, Miljöpartiet de gröna, Feministiskt initiativ och Centerpartiet.

Partier under medel är denna månad Centerpartiet, Liberalerna, Miljöpartiet de gröna, Socialdemokraterna, Moderaterna och Feministiskt initiativ.

Partier under medel denna månad är Kristdemokraterna, Liberalerna, Feministiskt initiativ och Centerpartiet.

YouTube
Partier under medel denna månad är Liberalerna, Kristdemokraterna, Miljöpartiet de gröna, Vänsterpartiet, Centerpartiet och Feministiskt initiativ.

Aktivitet och responsivitet
Två partier visar negativ tillväxt denna månad: Miljöpartiet de gröna och Feministiskt initiativ.
Mätpunkter Facebook
- Störst: Sverigedemokraterna
- Högst viralitet: Vänsterpartiet
- Flest inlägg per dag: Sverigedemokraterna
- Högst tillväxt: Vänsterpartiet
- Högst engagemangsgrad (7-dagar): Sverigedemokraterna

Dialoger innebär att sidan engagerat sig i dialog på kommentarer som gjorts på sidan. En öppning för följare att göra egna inlägg på en partisida på Facebook erbjuder endast Centerpartiet. Samtliga partier utom Sverigedemokraterna uppvisar dialog även denna månad.

Engagemang och poster
Sverigedemokraterna får även denna månad över hälften av totalen engagemang på sitt innehåll och närvaro (i cirkeln nedan har jag markerat tvåan Socialdemokraterna för att visa något av hur verktyget fungerar). Orsaken till engagemang kan både vara positiv och negativ: denna data ger ingen sentiment-analys. Därefter följer Socialdemokraterna och Vänsterpartiet.


Feministiskt initiativ visar negativ tillväxt även denna månad.
Mätpunkter Twitter
- Störst: Moderaterna
- Högst viralitet: Sverigedemokraterna
- Flest inlägg per dag: Sverigedemokraterna
- Högst tillväxt: Sverigedemokraterna
- Högst engagemangsgrad (7-dagar): Kristdemokraterna

Endast Vänsterpartiet uppvisar denna månad responsgrad på tweets.

Engagemang och poster
Notifieds verktyg visar att Sverigedemokraterna, Vänsterpartiet och Socialdemokraterna samt Moderaterna säkrar högst engagemang på Twitter.


Feministiskt initiativ visar negativ tillväxt även denna månad. På grund av tidigare angivna skäl ovan står Miljöpartiet de gröna och Medborgerlig Samling vid tiden för min datainsamling som inaktiverade. Det påverkar alltså inte ranking.
Mätpunkter Instagram
- Störst: Sverigedemokraterna
- Högst viralitet: Moderaterna
- Flest inlägg per dag: Sverigedemokraterna
- Högst tillväxt: Socialdemokraterna
- Högst engagemangsgrad (7-dagar): Sverigedemokraterna

Inga partier uppvisar dialog eller responsgrad på inlägg. Här ser jag att data saknas generellt då till exempel inga Inlägg finns upptagna.

Engagemang och poster
Sverigedemokraterna säkrar nu 71 (77, 70) procent av totalen engagemang på Instagram. Dags för övriga partier att göra en översyn av respektive innehållskalender – och följa upp och utvärdera framgångsfaktorer?


YouTube
Inget parti visar negativ tillväxt denna månad, däremot flera med nolltillväxt.
Mätpunkter YouTube
- Störst: Sverigedemokraterna
- Högst viralitet: Sverigedemokraterna
- Flest inlägg per dag: Sverigedemokraterna
- Högst tillväxt: Sverigedemokraterna
- Högst engagemangsgrad (7-dagar): Sverigedemokraterna

Inga partier uppvisar dialog eller responsgrad på inlägg. Här ser jag att data saknas generellt då till exempel inga Inlägg finns upptagna.

Topp 4-inlägg YouTube

Här har jag lagt till data från Socialbakers för att ge ytterligare YouTube-data relaterat politiska kanaler. Med en undran ifall LO blivit felaktigt uppmärkt som parti vid start av datainsamling? Här ser vi även att SSU tar sig in bland ”moderpartierna” och landar på en nionde plats. De placerar sig därmed före Vänsterpartiet, samt Miljöpartiet de gröna saknas bland topp 10.


Individuell sidrankning inom kategori politik
Analysföretaget Smampion rankar nationella partisidor mot lokala, alltså ej enbart rikssidor. Nedan redovisas topp 10-sidor för varje plattform. Här kan vi alltså även se hur partierna lyckas i hela landet och inte enbart rikspartiernas sidors närvaro. Fjorton lokala partisidor har lyckats säkra resultat som får genomslag vilka matchar eller överträffar rikssidorna. Flest denna månad tillhör Vänsterpartiet.



YouTube

Smampions poängskala (0-100) motsvarar följande betyg:
100: Perfekt
95 – 99: Världsklass
90 – 94: Mycket bra
80 – 89: Väldigt bra
65 – 79: Ett bra betyg
45 – 64: Helt ok
30 – 44: Ej godkänt
0 – 29: Underkänt
Vanligaste politiska orden



YouTube
En intressant månad vad gäller huvudsakliga ordval på YouTube.

Plattformen LinkedIn och de politiska partiernas närvaro analyseras två gånger per år. Här hittar du senaste analysen från december 2019.
Vad tänker du om resultaten/analysen/verktygen ovan? Får du hjälp att bilda en uppfattning om det politiska läget i sociala medier på bas av aktivitet och genomslag? Inspiration för att öka din egen (politiska) sidas genomslag?
Ta gärna chansen och besök Bumblewing, Notified och Smampion och se hur deras verktyg, med deras olika upplägg och visualisering, kan öka förståelsen för närvaron i era sociala medier och relaterad framgång.
Må gott,
Lars
Dela gärna, ange: Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se)
Datakällor: Bumblewing, Notified, Smampion och Socialbakers
Beräkning av influens
Fakta: Bloggen analyserar data baserat på 10 partier: de åtta politiska partierna i riksdagen, samt därtill Feministiskt initiativ och Medborgerlig Samling. Feministiskt initiativ finns med för sin framgång i sociala medier inför valet 2014, och motsvarande för Medborgerlig Samling inför valet 2018. Tanken med ”samma” politiska partier är att långa tidslinjer med samma analysobjekt ger bra underlag för att kunna följa utveckling av kommunikation i sociala medier över tid, samt utifrån samma data kunna se trender och förändringar – allt annat lika. Möjligen kommer bloggen endast ha partier med vunnen plats i riksdagen efter valet 2022.