Framgångsrika varumärken i sociala medier – mars 2020

Krisinformation.se och Svensk Kooperation var Sveriges bästa Twitter-sidor i mars. Swedbank Sverige rankade bästa kundservice på Facebook: Telenor Sverige motsvarande på Twitter. Willys, SAS och Fonus hade mars bästa inlägg på Facebook. Hammarby Fotboll blev bäst på Instagram; Anis Don Demina och Matgeek motsvarande på YouTube. 72 procent av svenska företag använder sociala medier. Retweets ökade till 12 procent.

Sammanfattning mars

Krisinformation.se placerar sig denna månad generellt högt på Twitter, och gjorde i februari motsvarande på Facebook. Ett resultat vilket förmodligen lämnar liten förvåning med tanke på informationsbehoven relaterat coronaviruset. En bra och aktuell myndighetsinformation ger en känsla av trygghet med anpassad närvaro i sociala medier. Sociala medier är samtidigt enligt denna undersökning från Vetenskap & Allmänhet inte den primära källan vad gäller information runt pandemin, tvärtom. Samtidigt säger i motsats denna amerikanska artikel Social Media Consumption Grows Amid Coronavirus att sociala medier kommer att få en ökande del av förmedling av nyheter vad gäller information om pandemin. Dataanalysföretaget Smampion har under månaden gjort en intressant sammanställning med virala exempel över hur svenska företag, organisationer och varumärken har kommunicerat med sina följare på Facebook under pandemin.

Men låt oss för en stund zooma ut från Sverige och pandemi. Hur ser företags användning av sociala medier ut? Bilden nedan är från EU:s statistikorgan Eurostat, som visar att svenska företag har ökat sin användning av sociala medier från 48 procent 2014, till 72 procent 2019. Maltesiska företag toppar användningen inom EU med 84 procent. Sett till enbart Norden kommer Sverige på tredje plats efter Danmark och Norge. Här kan du läsa mer i Social media – statistics on the use by enterprises.

En reflektion från mitt håll är att 72 procent kan låta lite… lite? Samtidigt skrev jag för länge sedan om att framgångsrik närvaro i sociala medier kräver en förmåga att kunna uttrycka sig skriftligt, samt en viss känsla för färg och form. Att kunna paketera budskap som sticker ut; ungefär som Livrustkammaren berättade om sitt arbete i detta inlägg. På senare år har verktygen och plattformarna blivit mycket mer hjälpsamma så att även icke-utbildade inom kommunikation kan dra nytta av en närvaro i sociala medier, vilket kan vara en anledning till att vi ser denna ökning. Bara framväxten av formen rörlig bild har gjort att skriftliga utmaningar i sig kunnat överkommas. En kombination av mognad och stöd över tid.

Enterprises using social media, 2014 and 2019. Datakälla: Eurostat

Jag har även tittat tillbaka på Socialbakers topp 5 förutsägelser inför 2020 nedan, med fokus på topp 3. I detta blogginlägg i oktober förra året berörde jag TikTok och dess ökande framgång. Från mitt håll upplever jag inte att plattformens närvaro bland varumärken generellt är dominerande, fast det kan samtidigt påverkas av att många mätverktyg inte har dataunderlag på TikTok. Hönan/ägget? Är TikTok en plattform av betydelse för din organisation?

5 Social Media Predictions 2020. Källa: Socialbakers

Vad gäller ”social commerce” berörde jag relationen mellan e-handel och sociala medier i detta inlägg i år. Och i detta inlägg relaterat partiledare i sociala medier i mars, berörde jag nya och kommande politiska samarbeten med influencers, och att detta kommer att kräva ett annat förhållningssätt för att mäta effekt och uppföljning.

Även i mars påverkas analysen av att flera tidigare datapunkter från Socialbakers inte längre finns tillgängliga. Deras minskade data ser jag något problematisk för att kunna ge en bred och korrekt branschbild med trender som tidigare år. Jag har därför haft funderingar om relevans och nytta med dessa generella månadsinlägg om framgångsrika varumärken i sociala medier, men de genererar fortfarande hundratals visningar per månad så tydligen ser många läsare ännu ett värde av dem. Samtidigt bidrar nu också istället data från Smampion med en bild av varumärkens arbete och framgång med sociala medier i Sverige. Hör gärna av dig med eventuella konstruktiva tankar om upplägg, möjliga dataleverantörer osv.

Månadsbenchmark

Även i mars är fortsatt tre datakategorier borttagna från Socialbakers: antal följare, antal inlägg samt antal interaktioner, kvar finns svarsfrekvens.

Mars 2020 sociala medier statistik Sverige Facebook och Twitter. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Socialbakers*

Facebook

Sveriges topp 5 varumärken på Facebook vad gäller antal interaktioner är enligt Socialbakers databas:

Mars 2020 sociala medier statistik Sverige interaktion Facebook. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Socialbakers

För första gången ser vi inte längre Svenska Postkodlotteriet bland topp 5, vilka vi annars kunna se stabilt över tid sedan länge. Här kan du läsa mer i inlägget för Kommunikationsanalys om hur de arbetar i sociala medier: Tips från digitala varumärken: Postkodlotteriet är långsiktiga.

Enligt analysföretaget Smampion är sidorna nedan månadens svenska bästa, baserat på Smampions poängskala 0-100. Om din sida – eller dina konkurrenters – inte finns med för mätning hos Smampion kan du enkelt lägga till den här (kostnadsfritt).

Bästa Facebook-sidor i Sverige mars 2020. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Smampion

Smampions poängskala (0-100) motsvarar följande betyg:

100: Perfekt
95 – 99: Världsklass
90 – 94: Mycket bra
80 – 89: Väldigt bra
65 – 79: Ett bra betyg
45 – 64: Helt ok
30 – 44: Ej godkänt
0 – 29: Underkänt

Kundservice Facebook

Smampion har ett sammanvägt mått för kundservice som bland annat inkluderar responsgrad och responstid.

Kundservice Facebook

Swedbank Sverige intar första platsen, och följs från samma bransch denna månad endast av Handelsbanken.

Även denna månad ser vi rese- och transportföretag i form av Skånetrafiken, SL och Östgötatrafiken bland topp 10.

Bästa kundservice Facebook-sidor i Sverige mars 2020. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Smampion

Bästa Facebook-poster

Denna månad ser vi ett varierat antal varumärken bland topp 3 däribland nykomlingen Fonus. Ta en titt på inläggen för dessa varumärken och se vad som gör deras framgång.

Bästa Facebook-inlägg mars 2020. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Socialbakers

Twitter

17 (21) procent av totalen interaktioner utgörs av svar (förra månaden inom parentes).

Retweets har ökat till 12 procent denna månad (8 procent). Är RT viktigt för framgång: vad tycker du? Motsvarar detta interaktionen på din/era Twitter-profiler?

Olika typer av interaktion – Twitter mars 2020. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Socialbakers

Enligt Smampion var följande under månaden Sveriges bästa företag/varumärken på Twitter, där Krisinformation.se och Svensk Kooperation delar första platsen:

Bästa Twitter-profiler mars 2020. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Smampion

Underlag från Socialbakers nedan visar topp 5 för Twitter i Sverige med fokus på antal följare och antal interaktioner. SAS är det enda varumärket i toppen på båda listorna över följare samt antal interaktioner:

Twitter mars 2020 – topp 5 varumärken följare och interaktioner. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Socialbakers

Även denna månad ser vi SAS på pallplats, med Scania Sverige på övriga platser. Passa på att kolla in inläggen och se vad som gör denna framgång.

Twitter mars 2020 – bästa poster. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Socialbakers

Kundservice Twitter

Responsgraden hos Sveriges topp 20-varumärken kvarstår på 13 (13) procent. Att vägas mot den generella nivån på 17 procent svar vad gäller fördelning bland totalen interaktionstyper.

Smampion tillämpar det sammanvägda värdet Kundservice. Nedan topp 10 bästa varumärken inom kundservice. Telenor Sverige intar denna månad (åter) första platsen. Ytterligare varumärken inom telekom bland topp 10 denna månad var Tre Sverige.

Twitter: bästa varumärken Twitter-kundservice mars 2020. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Smampion

Instagram

Denna månad ser vi en bredd av varumärken ta plats bland tio i topp-varumärken, där Hammarby Fotboll intar första plats. Politiska partier i form av Socialdemokraterna och Vänsterpartiet tar sig denna månad in på topp 10.

Bästa instagram-sidor mars 2020. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Smampion

YouTube

Även denna månad får media ses som en övergripande nämnare för topplistan av varumärken på YouTube. Matgeek delar nu första plats med Anis Don Demina.

Bästa YouTube-kanaler mars 2020. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Smampion

Bäst interaktion YouTube

Följande varumärken lyckades säkra bästa interaktion på YouTube per 1 000 följare. Det har varit inspirerande att ibland få se mer ”okända” varumärken synas och sticka ut från de återkommande vi ofta ser i analyserna ovan. Över tid ser vi nu mer av redan etablerade varumärken ta över även på YouTube.

Nedan ser vi topp 5 varumärken vad gäller interaktion senaste kvartalet. Denna månad återkommer endast SAS.

YouTube-kanaler med högst interaktion per 1000 följare, mars 2020. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Socialbakers.
YouTube-kanaler med högst interaktion per 1000 följare, februari 2020. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Socialbakers.
YouTube-kanaler med högst interaktion per 1000 följare, januari 2020. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Socialbakers.

Hur förhåller sig data ovan med de resultat som din/dina sidor uppnår? Vilka verktyg använder din organisation för att följa upp framgång och effekt i sociala medier? Tipsa gärna om verktyg som du gillar.

Arbetar du för något av ovan varumärken? Vill du dela inspiration och tankar om hur ditt varumärke säkrar framgång? Välkommen att höra av dig.

Må gott,

Lars

Länka gärna till och dela innehåll ur bloggen, ange: Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se)

Datakällor: Om du inte ser ditt varumärke representerat kan det bero på att dels Socialbakers, dels Smampion inte har berörd profil/-er registrerade. Smampion erbjuder gratis registrering. Du kan även lägga till bevakning på sidor hos Socialbakers kostnadsfritt. Passa på att lägga till om du inte har någon egen bevakning idag, eller på dina konkurrenter. Eller för att jämföra analys av data med din nuvarande leverantör.

(*) Sveriges 20 största varumärken baseras på storleken på de varumärken i Sverige som dataleverantören Socialbakers har registrerade. Här kan du lägga till (ditt) varumärke om det inte redan finns med.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.