E-handel i sociala medier – kvartal 1 2020

NA-KD.com säkrade högst influens på Instagram inom e-handel första kvartalet 2020. E-handlare gör i snitt 21 inlägg per månad: flest gjorde NELLY.com med 82 stycken. NA-KD.com gjorde inlägget med kvartalets högsta influens.

I mars släppte Kommunikationsanalys den första analysen över e-handel i sociala medier, då med fokus resultat under 2019 som utgångspunkt inför resultat 2020. Här kommer nu den första kvartalsvisa analysen över närvaro och effekter på Instagram 2020. Utgångspunkt är influens, vilket är den faktor som analysverktyget Bumblewing redovisar.

I den första analysen över e-handel och sociala medier delades diverse undersökningar och rapporter som en förankring och igenkänning i vardagen, och närvaro i sociala medier. Denna gång visar jag e-handel i Sverige i en internationell kontext med fakta från Eurostat med fokus online sales/e-commerce, där Sverige placerar sig på tredje plats inom EU. Dessa resultat är från 2018 men visar redan då att e-handel är av stor vikt och vanligt inom Sverige i jämförelse. Vilket direkt eller indirekt också gör att dessa företag med e-handel går att återfinna i sociala medier med sina produkter och tjänster.

Share of enterprises with online sales of at least 1% of turnover, 2018. Källa: Eurostat

Hur aktiva är då Sveriges e-handelsbolag? Om vi med aktiva menar antal inlägg är det NELLY.com som gör absolut flest inlägg: 246 stycken under kvartalet, eller 82 stycken per månad. Tvåan och trean, iDeal of Sweden och Bubbleroom, gjorde 242 respektive 241 inlägg under kvartalet. 

E-handlare generellt gör i snitt 63 inlägg per kvartal på Instagram, det vill säga 21 stycken per månad. Denna blogg har tidigare som utgångspunkt rekommenderat minst ett inlägg per dag. Vissa rekommendationer säger minst tre inlägg per dag, ända upp till ett per timme. Flödet ska givetvis vara relevant för följarna, och innehåll och antal beror självklart även på inom vilken bransch verksamheten finns. NELLY.com står tydligt ut inom e-handelsbranschen med just närmare tre inlägg per dag på Instagram. I andra änden hittar vi Buildor.se med ett inlägg samt Cykelkraft.se och Carpet Vista Sverige med tre inlägg respektive – under hela kvartalet. DinPrint har inte gjort några inlägg alls under kvartalet, och senaste inlägget gjordes 2018.

Om vi tittar på kvartalets etta vad gäller influens, NA-KD.com, har de gjort 188 inlägg under kvartalet, motsvarande nästan 63 inlägg per månad, eller tre gånger över branschens månadsmedel. Deras höga nivå av influens baseras mycket på bas av en stor mängd reaktioner på sina inlägg. Värt att kolla in vad de gjort och hur de paketerar sitt innehåll för att uppnå denna effekt.

Urvalet till denna lista är hämtat från den topplista över de 100 största e-handlarna som brukade ges ut varje år. Detta urval gör samtidigt att e-handlare som till exempel Zalando ej finns med. Rätt eller fel: har du tips om någon bättre lista, hör gärna av dig.

Jag har för denna analys av 95 stycken e-handlare, i huvudsak tagit stöd av det svenska analysföretaget Bumblewing med faktor influens, samt benchmark med avgränsad data från analysföretaget Smampion. Basen är toppkonton på Instagram, med svenska konton där det finns tillgängligt.

Kvartal 1 2020 – e-handel Instagram – influens

Första kvartalets topp 5 e-handlare som säkrat högst influens är:

  1. NA-KD.com
  2. iDeal of Sweden
  3. NELLY.com
  4. DESENIO
  5. 24MX
E-handlare i sociala medier Instagram – kvartal 1 2020. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se). Datakälla: Bumblewing

Om vi jämför andel av gruppen Övriga, 30,3 procent, med ett antal andra branscher är motsvarande för elhandel 44 procent, försäkringsbolag 59,3 procent, kommuner 89,3 procent och myndigheter 12,1 procent. E-handel har alltså ett mindre antal spelare som dominerar branschen. En motsvarande fördelning som vid jämförelse allra tydligast speglas bland myndigheter med ett fåtal helt dominerande. Även om just denna jämförelse kan bli något av äpplen och päron…

E-handlare i sociala medier – engagemang Instagram inlägg (influens) kvartal 1 2020. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se). Datakälla: Bumblewing

Instagram-inlägg med högsta influens kvartal 1 2020

Både verktygen lyfter inlägg från NA-KD.com därtill förekommer i ett även NELLY.com. Inga inlägg från andra e-handlare tar plats bland topp 4 oavsett verktyg.

E-handlare i sociala medier Instagram – bästa inlägg kvartal 1 2020. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se). Datakälla: Bumblewing
E-handlare i sociala medier Instagram – bästa inlägg kvartal 1 2020. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se). Datakälla: Smampion

Kvartal 1 2020 – fördjupning NELLY.com, iDeal of Sweden och NA-KD.com

Jag har tittat närmare på kvartalets tre främsta inom influens på Instagram, och för dessa tillfört ytterligare mätpunkter med hjälp av analysföretaget Smampion (poäng).

E-handlare i sociala medier – januari 2020. Avgränsad analys tre varumärken. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se). Datakälla: Smampion

Mätpunkter – enbart på bas av månadens tre bästa inom influens

  • Störst: NA-KD.com
  • Högst viralitet: NA-KD.com 
  • Flest inlägg per dag: NELLY.com
  • Högst engagemangsgrad (7-dagar): NELLY.com
E-handlare i sociala medier – Instagram kvartal 1 2020. Avgränsad analys tre varumärken. Mätpunkter. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se). Datakälla: Smampion
E-handlare i sociala medier – Instagram kvartal 1 2020. Avgränsad analys tre varumärken. Vanligaste ordval. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se). Datakälla: Smampion

Är Instagram en kanal som din organisation använder? Har du erfarenhet av de varumärken inom e-handel som framträder ovan?

Arbetar du kanske för något av dessa varumärken, och vill dela hur ni arbetar? Hör gärna av dig.

Nästa kvartalsanalys av e-handel i sociala medier kommer i juli 2020.

Må gott,

Lars

Datakällor: Bumblewing och Smampion

Källa för urval: Ehandelsindex. Största e-handlarna i Sverige på Instagram (endast toppkonton, svenska konton där det finns tillgängligt). Analys baseras på 95 stycken e-handlare.

Definition av influens

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.