Tips från digitala varumärken: Livrustkammaren – en samtida historiebästis

Bild: Livrustkammaren

Om du arbetar med sociala medier är säkert inte Livrustkammaren obekant. Detta statliga museum, beläget i Stockholms slott, har senaste åren uppmärksammats för sin aktuella och underhållande närvaro på Facebook. Vilket också gjort att detta ”lilla” museum nu har fler följare än deras större grannar och branschkollegor som Nationalmuseum och Vasamuseet.

Som inspiration delar denna analysblogg även tips från digitala varumärken som antingen förekommer på de olika topplistor för sociala medier som bloggen lyfter, eller som på andra sätt uppmärksammas positivt och lyckas väl med sin närvaro.

Denna gång delar Emma Ågrahn, kommunikatör med ansvar för sociala medier vid Statens historiska muséer, däribland Livrustkammaren, sina tankar om hur Livrustkammaren arbetar med sociala medier för att nå framgång samt hantera uppföljning.

Vad vill ni uppnå med er närvaro i sociala medier?

– Vi vill vara din historiebästis på nätet. Vi vill sprida kunskap om svensk historia och Livrustkammarens samlingar genom att använda humor, aktuella trender, memes och ett tilltal som funkar på internet i kombination med bilder från våra samlingar.

– Vi kan också se att många av våra programpunkter säljer slut tack vare sociala medier, så vi har en okej konvertering. Vi vill öka den geografiska spridningen på antalet följare som en del i vårt uppdrag att nå hela landet, och det kan vi enklast påverka med betald media. De senaste sponsrade kampanjerna har vi riktat bredare, och genom statistikverktyget har vi sett att det gett effekt. Genom Google Analytics har vi sett att den geografiska spridningen ökat bland våra webbesökare (vi länkar till webben i våra betalda kampanjer).

– Vi blev nyligen nominerade till ett pedagogiskt pris för vårt jobb i sociala medier och det ser vi som ett kvitto på att vi lyckats rätt bra med vad vi vill uppnå. Det är också en viktig kanal för oss att berätta om vår programverksamhet.

Hur resonerar ni för ett lyckat upplägg? Och hur hanterar ni framgången/uppmärksamheten/förväntningarna?

– Så här:

Bild: Livrustkammaren

– Nej men vi fortsätter som vi brukar – alltså att hålla koll på internettrender och haka på med vårt eget innehåll och tonalitet. Det är jag som ansvarar för annonsering och uppföljning, medan publicering av innehåll på Facebook-sidan görs tillsammans med intendenterna på Livrustkammaren.

– Vid det här laget har vi också hyfsad bra koll på vilken typ av bilder som funkar bättre än andra. Till exempel så funkar en Robe de cour (not: hovdräkt) bättre än ett flintlås. Vi har ett fantastiskt bildmaterial med fria licenser som vi kan använda fritt, och det är en jättestor del av att vi lyckas med innehållet. Våra föremål är ju ofta väldigt iögonfallande, och det som visuellt sticker ut tycks ge ett större genomslag. Det kanske inte är så konstigt när konkurrensen om uppmärksamhet i flödet är så stor. Men timing är som sagt viktigt. Gärna samtidsaktuellt på något sätt.

– Det gäller också att få till en bra kombination mellan avsändaren, texten, bilden och hashtags. Det får också gärna ligga lite på gränsen för vad du tror att ett museum som Livrustkammaren får skriva.  Vi varvar också med längre inlägg med mer fakta, där vi lyfter olika händelser, personer och föremål kopplade till våra samlingar. Den balansen är viktig, så att det inte bara blir en humorsida.

Hur följer ni upp resultat av er närvaro i sociala medier? Vilka verktyg använder ni? Har ni tydliga mål?

– Vi använder oss främst av Facebook och Instagrams statistik i Business Manager och Ads Manager. Där kan vi se hur engagerade våra följare är, hur gamla de är och fördelningen mellan kvinnor och män, räckvidd på inläggen, typ av reaktioner och så vidare. 

– Till vår årsredovisning räknar vi också antal följare.  Det är klart att vi alltid vill ha fler följare, men främst vill vi att de som följer oss stannar kvar, gillar det vi gör och blir engagerade fans.  Det ser vi att vi har lyckats med eftersom vi har en stor aktivitet när det kommer till delningar och reaktioner på inlägg. Vi brukar jämföra vårt resultat med liknande sidor på Facebook och (lite på skoj) sikta på att slå det museum som ligger före oss i statistiken. Så nästa delmål får kanske bli att slå Skansen som just nu har närmare 68 000 gilla-markeringar.  Men om det blir på bekostnad av engagemang och interaktion – där vi ligger högst i vår interna museikamp på Facebook – får vi tänka om.

– Vi får nog snarare en uppfattning om hur ”bra” det går genom att vara närvarande och aktiva i kommentarsfälten där många skriver uppskattande.  Målen handlar om att fortsätta vara relevanta, roliga och sprida kunskap om historia på ett lustfullt och pedagogiskt sätt.

– Vi håller just nu på med en publikundersökning där vi bland annat undersöker hur våra besökare har hittat till museet, där tidigare enkäter visar att många kommer till det fysiska museet för att de hittat information via sociala medier, avslutar Emma.

Här hittar du Livrustkammaren på Facebook.

Ett av syftena med denna blogg är att lyfta goda och framgångsrika exempel, samt dela kunskap om verktyg som underlättar arbetet med sociala medier, eller ren inspiration för detta arbete. Jobbar du för ett intressant och/eller framgångsrikt varumärke i sociala medier, och vill dela med dig och synas? Eller är det något varumärkes arbete du gillar och skulle vilja veta mer om? Hör gärna av dig.

Om du vill veta mer om Livrustkammarens arbete samt om hur arbeta (bättre) med sociala medier kan jag tipsa om denna bok av Fredrik Pallin: #gördetnu

Må gott,

Lars

Dela gärna, ange källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se)

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.