Sverigedemokraterna gör flest inlägg per dag på samtliga plattformar. Sverigedemokraterna, Moderaterna och Socialdemokraterna når bra effekt i sociala medier – i motsats till Miljöpartiet de gröna, Liberalerna och Feministiskt initiativ. Samtliga partier utom Sverigedemokraterna uppvisar dialog på Facebook. Socialdemokraternas lokala partisidor når bäst framgång. Sverigedemokraterna dominerar YouTube, samt uppnår 77 procent av totalen engagemang på Instagram. Feministiskt initiativ har fortsatt negativ tillväxt på flertalet plattformar.
Summering februari
Sverigedemokraterna dominerar i sociala medier även i februari, och är på YouTube helt dominerande i flertalet mätpunkter. På Instagram säkrar Sverigedemokraterna nu hela 77 procent av totalen engagemang. Dags för övriga partier att göra en översyn av respektive innehållskalender – och följa upp och utvärdera framgångsfaktorer?
Miljöpartiet de gröna, Liberalerna och Feministiskt initiativ ligger denna månad under medelpoäng på samtliga fyra plattformar. Feministiskt initiativ har därtill negativ tillväxt på Facebook, Twitter och Instagram.
Jag tillför även denna månad data från ett fjärde verktyg, Socialbakers, för visualisering och underlag, denna gång Facebook nedan. Sverigedemokraterna har flest följare på Facebook. Vänsterpartiet och Sverigedemokraterna har högst tillväxt av nya följare.

Sveriges 10 största politiska sidor på Facebook
intressant notera att för de politiska partierna Sverigedemokraterna och Socialdemokraterna är deras respektive sidor är större än sina partiledares. Vilket inte är fallet för Kristdemokraterna där Ebba Busch Thors sida placerar sig före sitt parti.

Sverigedemokraterna, Moderaterna och Socialdemokraterna placerar sig sammantaget bäst under februari (exklusive LinkedIn för Sverigedemokraterna):
- Facebook (influens): Sverigedemokraterna, Moderaterna och Socialdemokraterna
- Twitter (influens): Sverigedemokraterna, Moderaterna och Vänsterpartiet
- Instagram (influens): Sverigedemokraterna, Moderaterna och Vänsterpartiet
- YouTube (poäng): Sverigedemokraterna, Socialdemokraterna och Centerpartiet
- LinkedIn (följare): Moderaterna, Socialdemokraterna och Centerpartiet
Tretton lokala partisidor har lyckats placera sig på landets politiska topplistor för sociala medier, med genomslag som matchar eller överträffar rikssidor. Socialdemokraterna står bakom flertalet av dessa lokala sidor denna månad, tätt följda av Vänsterpartiet och Kristdemokraterna. Plantskolor för partiernas framgång?
Om du vill friska upp minnet hur det gick för de politiska partierna för helåret 2019 hittar du svaren här. Eller för januari månad som du hittar här.
Influens, poäng och engagemang
Kommunikationsanalys har dels fokus sociala medier och hur tolka relaterad data, dels presentera olika verktyg som stöttar hantering och förståelse. Analysföretaget Bumblewing tillför faktor influens, där verktyget nu har adderat färgelement för ökad grafisk tydlighet.
Facebook – influens
Sverigedemokraterna dominerar andelen influens även denna månad.

Facebook – månadens topp 4-inlägg
Sverigedemokraterna säkrar månadens topp 4-inlägg baserat på båda verktygens resultat. Kolla in nedan för att förstå vad och vilken vinkel det är som gör att budskap når ut. Och vad som slår an (hos följarna).
Bumblewing

Smampion

Twitter – influens
Även på Twitter når nu Sverigedemokraterna en dominerande andel influens.

Twitter – månadens topp 4-inlägg
Sverigedemokraterna och Moderaterna säkrar topp 4-inläggen denna månad på bas av data från båda verktygen.
Bumblewing

Smampion

Instagram – influens
Sverigedemokraterna har även på Instagram en helt dominerande andel influens. Även denna månad tar Moderaterna andra platsen och Vänsterpartiet tredje plats.

Instagram – månadens topp 4-inlägg
Sverigedemokraterna, Vänsterpartiet och Moderaterna säkrar även denna månad de mest framgångsrika inläggen på Instagram på bas av båda verktygen.
Bumblewing

Smampion

Partisidornas månadspoäng
Miljöpartiet de gröna, Liberalerna och Feministiskt initiativ ligger denna månad under medel på samtliga plattformar.
Partier under medel denna månad är Liberalerna, Miljöpartiet de gröna, Feministiskt initiativ och Centerpartiet.

Partier under medel är denna månad Liberalerna, Moderaterna, Socialdemokraterna, Miljöpartiet de gröna och Feministiskt initiativ.

Partier under medel denna månad är Kristdemokraterna, Miljöpartiet de gröna, Centerpartiet, Feministiskt initiativ och Liberalerna.

YouTube
Partier under medel denna månad är Moderaterna, Kristdemokraterna, Liberalerna, Vänsterpartiet, Miljöpartiet de gröna och Feministiskt initiativ.

Aktivitet och responsivitet
Fyra partier visar negativ tillväxt denna månad: Liberalerna, Socialdemokraterna, Miljöpartiet de gröna och Feministiskt initiativ.
Mätpunkter Facebook
- Störst: Sverigedemokraterna
- Högst viralitet: Moderaterna
- Flest inlägg per dag: Sverigedemokraterna
- Högst tillväxt: Vänsterpartiet
- Högst engagemangsgrad (7-dagar): Sverigedemokraterna

Dialoger innebär att sidan engagerat sig i dialog på kommentarer som gjorts på sidan. En öppning för följare att göra egna inlägg på en partisida på Facebook erbjuder endast Centerpartiet. Samtliga partier utom Sverigedemokraterna uppvisar dialog även denna månad.

Engagemang och poster
Sverigedemokraterna får även denna månad över hälften av totalen engagemang på sitt innehåll och närvaro. Orsaken till engagemang kan både vara positiv och negativ: denna data ger ingen sentiment-analys.


Feministiskt initiativ visar negativ tillväxt även denna månad.
Mätpunkter Twitter
- Störst: Moderaterna
- Högst viralitet: Sverigedemokraterna
- Flest inlägg per dag: Sverigedemokraterna
- Högst tillväxt: Sverigedemokraterna
- Högst engagemangsgrad (7-dagar): Medborgerlig Samling

Två partier uppvisar denna månad responsgrad på tweets: Medborgerlig Samling och Vänsterpartiet.

Engagemang och poster
Notifieds verktyg visar att Sverigedemokraterna, Socialdemokraterna och Miljöpartiet de gröna säkrar högst engagemang på Twitter.


Feministiskt initiativ visar negativ tillväxt även denna månad.
Mätpunkter Instagram
- Störst: Sverigedemokraterna
- Högst viralitet: Moderaterna
- Flest inlägg per dag: Sverigedemokraterna
- Högst tillväxt: Sverigedemokraterna
- Högst engagemangsgrad (7-dagar): Sverigedemokraterna

Inga partier uppvisar dialog eller responsgrad på inlägg. Här ser jag att data saknas generellt då till exempel inga Inlägg finns upptagna.

Engagemang och poster
Sverigedemokraterna säkrar nu 77 (70) procent av totalen engagemang på Instagram. Dags för övriga partier att göra en översyn av respektive innehållskalender – och följa upp och utvärdera framgångsfaktorer?


YouTube
Inget parti visar negativ tillväxt denna månad.
Mätpunkter YouTube
- Störst: Sverigedemokraterna
- Högst viralitet: Sverigedemokraterna
- Flest inlägg per dag: Sverigedemokraterna
- Högst tillväxt: Sverigedemokraterna
- Högst engagemangsgrad (7-dagar): Sverigedemokraterna

Inga partier uppvisar dialog eller responsgrad på inlägg. Här ser jag att data saknas generellt då till exempel inga Inlägg finns upptagna.

Topp 4-inlägg YouTube

Individuell sidrankning inom kategori politik
Analysföretaget Smampion rankar nationella partisidor mot lokala, alltså ej enbart rikssidor. Nedan redovisas topp 10-sidor för varje plattform. Här kan vi alltså även se hur partierna lyckas i hela landet och inte enbart rikspartiernas sidors närvaro. Tretton lokala partisidor har lyckats säkra resultat som får genomslag vilka matchar eller överträffar rikssidorna. Flest denna månad tillhör Socialdemokraterna.



YouTube

Smampions poängskala (0-100) motsvarar följande betyg:
100: Perfekt
95 – 99: Världsklass
90 – 94: Mycket bra
80 – 89: Väldigt bra
65 – 79: Ett bra betyg
45 – 64: Helt ok
30 – 44: Ej godkänt
0 – 29: Underkänt
Vanligaste politiska orden



YouTube
En ovanlig månad vad gäller ordval på YouTube förutsatt att korrekt.

Plattformen LinkedIn och de politiska partiernas närvaro analyseras två gånger per år. Här hittar du senaste analysen från december 2019.
Vad tänker du om resultaten/analysen/verktygen ovan? Får du hjälp att bilda en uppfattning om det politiska läget i sociala medier på bas av aktivitet och genomslag? Inspiration för att öka din egen (politiska) sidas genomslag?
Ta gärna chansen och besök Bumblewing, Notified och Smampion och se hur deras verktyg, med deras olika upplägg och visualisering, kan öka förståelsen för närvaron i era sociala medier och relaterad framgång.
Må gott,
Lars
Dela gärna, ange: Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se)
Datakällor: Bumblewing, Notified och Smampion
Beräkning av influens