Framgångsrika varumärken i sociala medier – februari 2020

Krisinformation.se Sveriges bästa Facebook-sida i februari. ICA Banken rankar bästa kundservice på Facebook: Avanza Markets motsvarande på Twitter. Varumärkens svarsandel har tredubblats på Twitter. Lego, SAS och Stanley Tools säkrar återkommande högst interaktion på YouTube. Sparbanken Tanum etta på Instagram: Anis Don Demina motsvarande på YouTube.

Sammanfattning februari

Krisinformation.se placerar sig denna månad generellt högst på Facebook samt bland topp 10 för sin kundservice på Twitter. Ett resultat vilket förmodligen lämnar liten förvåning med tanke på samhällets informationsbehov relaterat Corona-viruset. Det ger kanske tvärtom en känsla av trygghet; bra med myndighetsinformation och relaterad aktivitet i sociala medier.

Värt notera en markant ökning av andelen svar på Twitter som del av totalen interaktioner: från 6 till 21 procent. Samtidigt har responsgraden hos Sveriges topp 20-varumärken på Twitter nu minskat till 13 procent (från tidigare månader 19, 16, 18 och 39).

Även i februari påverkas analysen av att flera tidigare datapunkter från Socialbakers inte längre finns tillgängliga. Deras minskande data ser jag något problematisk för att kunna ge en bred och korrekt branschbild som tidigare år. Samtidigt bidrar istället data från Smampion med en bild av varumärkens arbete och framgång med sociala medier i Sverige. Hör gärna av dig med eventuella konstruktiva tankar om upplägg, möjliga dataleverantörer osv.

Månadsbenchmark

Även i februari är fortsatt tre datakategorier försvunna från Socialbakers: antal följare, antal inlägg samt antal interaktioner, kvar finns svarsfrekvens.

Februari 2020 sociala medier statistik Sverige Facebook och Twitter. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Socialbakers*

Facebook

Sveriges topp 5 varumärken på Facebook vad gäller antal interaktioner är enligt Socialbakers:

Februari 2020 sociala medier statistik Sverige interaktion Facebook. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Socialbakers

Svenska Postkodlotteriet återkommer stabilt över tid sedan länge. Här kan du läsa mer i inlägget för Kommunikationsanalys om hur de arbetar i sociala medier: Tips från digitala varumärken: Postkodlotteriet är långsiktiga.

Enligt analysföretaget Smampion är sidorna nedan månadens svenska bästa, baserat på Smampions poängskala 0-100. Om din sida – eller dina konkurrenters – inte finns med för mätning hos Smampion kan du enkelt lägga till den här (kostnadsfritt).

Bästa Facebook-sidor i Sverige februari 2020. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Smampion

Smampions poängskala (0-100) motsvarar följande betyg:

100: Perfekt
95 – 99: Världsklass
90 – 94: Mycket bra
80 – 89: Väldigt bra
65 – 79: Ett bra betyg
45 – 64: Helt ok
30 – 44: Ej godkänt
0 – 29: Underkänt

Kundservice Facebook

Smampion har ett sammanvägt mått för kundservice som bland annat inkluderar responsgrad och responstid.

Kundservice Facebook

ICA Banken intar denna månad första platsen, och följs från samma bransch av de fyra stora: Nordea Sverige, Handelsbanken, Swedbank Sverige och SEB

Även denna månad ser vi rese- och transportföretag i form av Skånetrafiken, SL och Östgötatrafiken bland topp 10.

Bästa kundservice Facebook-sidor i Sverige februari 2020. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Smampion

Bästa Facebook-poster

Denna månad ser vi ett varierat antal varumärken bland topp 3: Estrella återkommer från föregående månad, där nu även Pågen Gifflar placerar sig på pallplats. Ta en titt på inläggen för dessa varumärken och se vad som gör deras framgång.

Bästa Facebook-inlägg februari 2020. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Socialbakers

Twitter

21 (6) procent av totalen interaktioner utgörs av svar (förra månaden inom parentes).

Retweets har sjunkit till 8 procent denna månad (10 procent). Är RT viktigt för framgång: vad tycker du? Motsvarar detta interaktionen på din/era Twitter-profiler?

Olika typer av interaktion – Twitter februari 2020. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Socialbakers

Enligt Smampion var följande under månaden Sveriges bästa företag/varumärken på Twitter, där nu även ett lokalparti tagit plats: Vänsterpartiet Malmö:

Bästa Twitter-profiler februari 2020. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Smampion

Underlag från Socialbakers nedan visar topp 5 för Twitter i Sverige med fokus på antal följare och antal interaktioner. SAS är det enda varumärket i toppen på båda listorna över följare samt antal interaktioner:

Twitter februari 2020 – topp 5 varumärken följare och interaktioner. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Socialbakers

Även denna månad ser vi SAS på pallplatserna, med nykomlingen Raw Fury på första platsen. Passa på att kolla in inläggen och se vad som gör denna framgång.

Twitter februari 2020 – bästa poster. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Socialbakers

Kundservice Twitter

Responsgraden hos Sveriges topp 20-varumärken har nu minskat till 13 (19) procent. Att vägas mot den generella nivån på 21 procent svar vad gäller fördelning bland totalen interaktionstyper.

Smampion tillämpar det sammanvägda värdet Kundservice. Nedan topp 10 bästa varumärken inom kundservice. Avanza Markets intar denna månad första platsen, följd av ettan från Facebook: ICA Banken. Ytterligare varumärken inom finansområdet denna månad: Handelsbanken och Swedbank Sverige.

Twitter: bästa varumärken Twitter-kundservice februari 2020. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Smampion

Instagram

Denna månad ser vi en bredd av varumärken ta plats bland tio i topp-varumärken, där Sparbanken Tanum intar första plats. Idrott i form av Rögle BK och IK Brage placerar sig bland topp 10.

Bästa instagram-sidor februari 2020. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Smampion

YouTube

Även denna månad får media ses som en övergripande nämnare för topplistan av varumärken på YouTube. Ett politiskt parti i form av Sverigedemokraterna tar plats.

Bästa YouTube-kanaler februari 2020. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Smampion

Data för varumärken med dels flest uppladdade videor, dels flest antal abonnenter/följare, därtill de tre YouTube-filmer som genererade högst interaktion saknas nu helt från Socialbakers.

Bäst interaktion YouTube

Följande varumärken lyckades säkra bästa interaktion på YouTube per 1 000 följare. Inspirerande är att ibland få se mer ”okända” varumärken synas och sticka ut från de återkommande vi ofta ser i analyserna ovan. Efterhand har vi nu sett mer av redan etablerade varumärken ta över, med en stabil och återkommande närvaro som ger dem genomslag även på YouTube.

Nedan ser vi topp 5 varumärken vad gäller interaktion senaste kvartalet. Denna månad återkommer Lego, SAS och Stanley Tools.

YouTube-kanaler med mest interaktion per 1000 följare, februari 2020. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Socialbakers.
YouTube-kanaler med mest interaktion per 1000 följare, januari 2020. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Socialbakers.
YouTube-kanaler med mest interaktion per 1000 följare, december 2019: Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Socialbakers.

Hur förhåller sig data ovan med de resultat som din/dina sidor uppnår? Vilka verktyg använder din organisation för att följa upp framgång och effekt i sociala medier?

Arbetar du för något av ovan varumärken? Vill du dela inspiration och tankar om hur ditt varumärke säkrar framgång? Välkommen att höra av dig.

Må gott,

Lars

Länka gärna till och dela innehåll ur bloggen, ange: Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se)

Datakällor: Om du inte ser ditt varumärke representerat kan det bero på att dels Socialbakers, dels Smampion inte har berörd profil/-er registrerade. Smampion erbjuder gratis registrering. Du kan även lägga till bevakning på sidor hos Socialbakers kostnadsfritt. Passa på att lägga till om du inte har någon egen bevakning idag, eller på dina konkurrenter. Eller för att jämföra analys av data med din nuvarande leverantör.

(*) Sveriges 20 största varumärken baseras på storleken på de varumärken i Sverige som dataleverantören Socialbakers har registrerade. Här kan du lägga till (ditt) varumärke om det inte redan finns med.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.