Nyhet – telekom i sociala medier. Telenor Sverige på Facebook var den operatör som säkrade högst influens under 2019. Tele2 Sverige säkrade högst viralitet på inlägg. Samtliga operatörer hade över 90 procents responsgrad: högst hade Telenor Sverige. Telia Sverige hade årets kortaste responstid: Tre Sverige den längsta. Årets vanligaste ord i inlägg var: tips, tillsammans och familjen; motsvarande i januari: dela, digitala och guider. 2020 inleds med att Telia Sverige på Instagram dominerar i influens.
Kommunikationsanalys startade sin djupdykning i sociala medier och relaterade resultat 2013, dels som ett uttryck för ett personligt intresse, dels som spegling av frustration över hur ointresserat eller valhänt de sociala plattformarna fram till dess hanterats av organisationer. Både från ett intäkts- och varumärkesperspektiv. Initialt dominerade resebranschen topplistorna men följdes inom kort av telekom. Och teleoperatörerna har behållit en tydlig toppnärvaro i sociala medier. I denna analys tittar jag på varumärkena Tele2, Telenor, Telia och Tre, samtliga utifrån Sverige-verksamhet.
Till hjälp för dataunderlag använder jag de svenska analysföretagen Bumblewing (influens) och Smampion (poäng). Notera att för faktor influens har samtliga tre sociala plattformar utvärderats (Facebook, Twitter och Instagram), medan för faktor poäng utgör Facebook ensamt underlag.
I den studie jag gjorde för åren 2013-2017 över bästa kundservice i sociala medier var Telia Sverige den enda av de fyra operatörerna som då fanns med samtliga fem år. Telenor Sverige respektive Tre Sverige fanns med 2013 och 2015, och Tele2 Sverige under 2014.
Kommunikationsanalys kommer nu kvartalsvis att lyfta hur de fyra stora varumärkena inom telekom levererar och säkrar närvaro och effekt i sociala medier. Det är alltså respektive operatörs sociala huvudsidor som mäts, och inte undervarumärken som Comviq, Halebop och Hallon i dessa blogginlägg.
Enligt SKI (Svenskt kvalitetsindex) 2019 placerar sig dessa fyra operatörer/varumärken sinsemellan:
- SKI kundnöjdhet mobiloperatörer, privatkunder 2019
- Tele2
- Telia
- Tre
- Telenor
- SKI kundnöjdhet mobiloperatörer, företagskunder 2019
- Telia
- Tele2
- Telenor
- Tre
Sett till faktor influens i sociala medier under 2019 fördelade sig topp 10 på följande operatörer med relaterad plattform:
- Telenor Sverige – Facebook
- Telia Sverige – Facebook
- Telia Sverige – Twitter
- Telia – Instagram
- Telenor Sverige – Instagram
- Tele2 Sverige – Facebook
- 3 Sverige – Facebook
- Tre Sverige – Twitter
- Telenor Sverige – Twitter
- Tele2 – Twitter
Intressant ur varumärkesperspektiv att notera att namnvariationer förekommer, som att ibland med XXX Sverige eller enbart XXX, eller även olika (Tre vs 3) på olika plattformar.
Helår 2019 – Facebook
För faktor influens syns i en och samma graf tre plattformar (Facebook, Twitter och Instagram) och samtliga fyra teleoperatörer. Det vill säga 12 sociala sidor. Verktyget Bumblewing har i aktivt läge mouseover som då gör att de olika placeringarna per operatör enkelt visar relaterad data. Telenor Sverige på Facebook är den operatör och plattform som säkrat högst influens bland telekomoperatörer under 2019.

I verktyget för poäng har jag avgränsat till en plattform (Facebook), där Telia Sveriges närvaro säkrat högst poäng under året.

Mätpunkter – helår 2019
Mätpunkter Facebook
- Störst: Telia Sverige
- Högst viralitet: Tele2 Sverige
- Flest inlägg per dag: Telia Sverige
- Högst tillväxt: Telenor Sverige
- Högst engagemangsgrad (7-dagar): Telenor Sverige

Dialoger och responsgrad
Telia Sverige hade lägst responstid med 258 minuter: högst hade 3 Sverige med 481 minuter.

Mest framgångsrika inlägg 2019
I verktyget baserat på poäng placerar sig samtliga operatörer utom Telia Sverige bland topp 4-inlägg på Facebook. I verktyget för influens är det Telia Sverige på Instagram och Facebook, och Telenor Sverige på Facebook och Instagram som gjort de fyra inläggen med högst influens.


50 vanligast förekommande ord
Bland storbankerna var de vanligast använda orden tips, barn och sparande. Även bland teleoperatörerna ser vi ordet tips, och därtill tillsammans och familjen.

Januari 2020
2020 inleds med att Telia (Sverige) på Instagram säkrar högst influens i sociala medier. Grafen ned visar alltså tolv konton på bas av tre sociala plattformar.

I verktyget för poäng har jag avgränsat till en plattform (Facebook), där Telia Sverige säkrat högst poäng.

Mätpunkter Facebook
Här vill jag lägga in en brasklapp vad gäller data för Tele2 Sverige vilken kan vara ofullständig då några mätvärden saknas.
- Störst: Telia Sverige
- Högst viralitet: Telenor Sverige
- Flest inlägg per dag: Telia Sverige
- Högst tillväxt: Telenor Sverige
- Högst engagemangsgrad (7-dagar): Telenor Sverige

Dialoger och responsgrad
Telenor Sverige hade lägst responstid med 253 minuter: högst hade 3 Sverige med 642 minuter.

Mest framgångsrika inlägg januari 2020
I verktyget baserat på poäng placerar sig Telenor Sverige och 3 Sverige bland topp 4-inlägg på Facebook. I verktyget för influens är det Telia Sverige på Instagram och Telenor Sverige på Facebook som gjort de fyra inläggen med högst influens.


50 vanligast förekommande ord

Jag vill passa på att göra en koppling med telekombolagens närvaro i sociala medier till partiledarnas närvaro och deras tydliga individbaserade arbete med sociala medier. Det sägs att politiker är i förtroendebranschen. Ett begrepp jag skulle vilja säga även tangerar företagsledare. Jag ser inte att ansvariga vd:ar för teleoperatörerna syns lika väl som de politiska ledarna via sociala kanaler till stöd för organisationen. Tre:s Haval van Drumpt är kanske ett undantag med aktivitet på LinkedIn. Vad är din bild av vd:arna inom telekom?
Matchar resultaten från sociala medier ovan din upplevelse av teleoperatörerna?
Må gott,
Lars
Dela gärna, ange: Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se)
Datakällor: Bumblewing och Smampion
Definition av influens