Politiska partier i sociala medier – januari 2020

Sverigedemokraterna och Moderaterna når bra effekt i sociala medier – i motsats till Miljöpartiet de gröna och Feministiskt initiativ. Samtliga partier utom Sverigedemokraterna uppvisar dialog på Facebook. Vänsterpartiets lokala partisidor når bäst framgång. Sverigedemokraterna dominerar YouTube, samt uppnår 70 procent av totalen engagemang på Instagram. Feministiskt initiativ har negativ tillväxt på samtliga plattformar.

Summering januari

Här kommer årets första månadsstatistik för de politiska partierna i sociala medier, och motsvarande för partiledarna kan du läsa här. Motsvarande för de politiska partierna för helåret 2019 kan du läsa här.

Sverigedemokraterna dominerar i sociala medier även i januari, med Moderaterna i tätt följe. På plattformen YouTube är Sverigedemokraterna helt dominerande. På Instagram säkrar Sverigedemokraterna 70 procent av totalen engagemang, och Vänsterpartiet tar 15 procent, vilket lämnar 15 procent till de övriga åtta partierna. De två partier som denna månad landar under medel på samtliga fyra plattformar är Miljöpartiet de gröna och Feministiskt initiativ.

Feministiskt initiativ har negativ tillväxt på Facebook, Twitter, Instagram och YouTube.

Jag har även denna månad tillfört data från ett tredje verktyg, Socialbakers, för visualisering och underlag (Twitter nedan). Annie Lööf är den partiledare med flest följare på Twitter. Ebba Busch Thor och Jimmie Åkesson är de partiledare som hade högst tillväxt av nya följare.

Twitter januari 2020 – största och mest växande politiska profiler på Twitter. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Socialbakers

Sveriges 10 största politiska profiler på Twitter

Twitter 10 största profiler politik januari 2020. Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Socialbakers

Sverigedemokraterna och Moderaterna placerar sig sammantaget bäst under januari (exklusive LinkedIn för Sverigedemokraterna):

  • Facebook (influens): Sverigedemokraterna, Moderaterna och Socialdemokraterna
  • Twitter (influens): Sverigedemokraterna, Moderaterna och Kristdemokraterna
  • Instagram (influens): Sverigedemokraterna, Moderaterna och Vänsterpartiet
  • YouTube (poäng): Sverigedemokraterna, Socialdemokraterna och Moderaterna
  • LinkedIn (följare): Moderaterna, Socialdemokraterna och Centerpartiet

Intressant notera att på plattformen Instagram, där partiledarna Ebba Busch Thor och Annie Lööf ligger i den absoluta toppen, där placerar sig båda deras respektive partier under medel.

Elva lokala partisidor har lyckats säkra placering på landets politiska topplistor för sociala medier, med genomslag som matchar eller överträffar rikssidor. Vänsterpartiet står bakom sju av dessa lokala sidor denna månad. Plantskola för partiets framgång?

Vilken influens har partierna?

Kommunikationsanalys har dels fokus sociala medier och hur tolka relaterad data, dels presentera olika verktyg som stöttar hantering och förståelse. Analysföretaget Bumblewing tillför denna analys jämförelse av faktor influens mellan partierna. (Du kan lägga till dig själv kostnadsfritt för att direkt få återkoppling på din egen digitala närvaro kontra övriga (politiker) i databasen.)

Facebook – influens, frekvens och engagemang

Sverigedemokraterna dominerar andelen influens även denna månad.

Influens politiska partier Sverige januari 2020. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Bumblewing

Facebook – månadens topp 4-inlägg

Sverigedemokraterna, Medborgerlig Samling och Moderaterna säkrar månadens topp 4-inlägg baserat på båda verktygens resultat. Kolla in nedan för att förstå vad och vilken vinkel det är som gör att budskap når ut. Och vad som slår an (hos följarna).

Bumblewing

Topp 4 inlägg Facebook politiska partier januari 2020. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Bumblewing

Smampion

Politiska partier Sverige i sociala medier januari 2020 Facebook, topp 4-inlägg. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Smampion

Twitter – influens, frekvens och engagemang

Även på Twitter når Sverigedemokraterna största andelen influens, om än mindre än på Facebook och Instagram, tätt följda av Moderaterna.

Influens Twitter politiska partier januari 2020. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Bumblewing

Twitter – månadens topp 4-inlägg

Moderaterna, Liberalerna, Medborgerlig Samling och Kristdemokraterna säkrar topp 4-inläggen denna månad på bas av båda verktygen.

Bumblewing

Topp 4 inlägg Twitter politiska partier januari 2020. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Bumblewing

Smampion

Politiska partier Sverige i sociala medier januari 2020 Twitter, topp 4-inlägg. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Smampion

Instagram – influens, frekvens och engagemang

Sverigedemokraterna har på Instagram en helt dominerande influens. Denna månad tar Moderaterna andra platsen med Vänsterpartiet på tredje plats. En pågående rokad om andra och tredje plats mellan samma spelare.

Influens Instagram politiska partier januari 2020. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Bumblewing

Instagram – månadens topp 4-inlägg

Sverigedemokraterna, Vänsterpartiet och Moderaterna säkrar månadens mest framgångsrika inlägg på Instagram på bas av båda verktygen.

Bumblewing

Topp 4 inlägg Instagram politiska partier januari 2020. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Bumblewing

Smampion

Politiska partier toppinlägg januari 2020 Instagram – datakälla: Smampion

Partisidornas månadspoäng

Miljöpartiet de gröna och Feministiskt initiativ ligger denna månad under medel på samtliga plattformar (datakälla: Smampion).

Facebook:

Partier under medel även denna månad är Vänsterpartiet, Liberalerna, Miljöpartiet de gröna, Centerpartiet och Feministiskt initiativ.

Politiska partier Sverige i sociala medier januari 2020 Facebook. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Smampion

Twitter:

Partier under medel är denna månad Moderaterna, Socialdemokraterna, Feministiskt initiativ och Miljöpartiet de gröna.

Politiska partier Sverige i sociala medier januari 2020 Twitter. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Smampion

Instagram:

Partier under medel denna månad är Centerpartiet, Miljöpartiet de gröna, Feministiskt initiativ, Kristdemokraterna och Liberalerna.

Politiska partier Sverige i sociala medier januari 2020 Instagram. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Smampion

YouTube:

Partier under medel denna månad är Moderaterna, Miljöpartiet de gröna, Centerpartiet, Kristdemokraterna, Moderaterna, Medborgerlig Samling och Feministiskt initiativ.

Politiska partier Sverige i sociala medier januari 2020 YouTube. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Smampion

Aktivitet och responsivitet

Facebook

Fyra partier visar negativ tillväxt denna månad: Socialdemokraterna, Miljöpartiet de gröna, Centerpartiet och Feministiskt initiativ.

Mätpunkter Facebook

  • Störst: Sverigedemokraterna
  • Viralitet: Moderaterna 
  • Flest inlägg per dag: Sverigedemokraterna
  • Högst tillväxt: Medborgerlig Samling
  • Högst engagemangsgrad (7-dagar): Medborgerlig Samling
Politiska partier Sverige i sociala medier januari 2020 Facebook, poäng aktiviteter. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Smampion

Dialoger innebär att sidan engagerat sig i dialog på kommentarer som gjorts på sidan. En öppning för följare att göra egna inlägg på en partisida på Facebook erbjuder som bekant endast Centerpartiet. Samtliga partier utom Sverigedemokraterna uppvisar dialog även denna månad.

Politiska partier Sverige i sociala medier januari 2020 Facebook, poäng responsivitet. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Smampion

Engagemang och poster

Sverigedemokraterna får enligt verktyget Notified över hälften av totalen engagemang på sitt innehåll och närvaro. Orsaken kan som jag skrivit tidigare både bero på positiva eller negativa reaktioner.

Politiska partier januari 2020 Facebook engagemang. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Notified
Politiska partier januari 2020 Facebook postning innehåll över månad. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Notified

Twitter

Feministiskt initiativ visar negativ tillväxt denna månad.

Mätpunkter Twitter

  • Störst: Moderaterna
  • Viralitet: Sverigedemokraterna
  • Flest inlägg per dag: Medborgerlig Samling
  • Högst tillväxt: Sverigedemokraterna
  • Högst engagemangsgrad (7-dagar): Medborgerlig Samling
Politiska partier Sverige i sociala medier januari 2020 Twitter, poäng aktiviteter. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Smampion

Inga partier engagerar sig i dialog eller uppvisar responsgrad på tweets.

Politiska partier Sverige i sociala medier januari 2020 Twitter, poäng responsivitet. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Smampion

Engagemang och poster

Notifieds verktyg visar att Sverigedemokraterna, Moderaterna och Kristdemokraterna säkrar högst engagemang på Twitter.

Politiska partier januari 2020 Twitter engagemang. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Notified

Riksdagens kammare hade efter jul och nyår sin första debatt den 14 januari.

Politiska partier januari 2020 Twitter postning innehåll över månad. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Notified

Instagram

Tre partier visar negativ tillväxt denna månad: Feministiskt initiativ, Liberalerna och Centerpartiet.

Mätpunkter Instagram

  • Störst: Sverigedemokraterna
  • Viralitet: Vänsterpartiet 
  • Flest inlägg per dag: Sverigedemokraterna
  • Högst tillväxt: Moderaterna
  • Högst engagemangsgrad (7-dagar): Sverigedemokraterna
Politiska partier Sverige i sociala medier januari 2020 Instagram, poäng aktiviteter. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Smampion

Inga partier uppvisar dialog eller responsgrad på inlägg. Här ser jag att data saknas generellt då till exempel inga Inlägg finns upptagna.

Politiska partier Sverige i sociala medier januari 2020 Instagram, poäng responsivitet. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Smampion

Engagemang och poster

Sverigedemokraterna säkrar 70 procent av totalen engagemang på Instagram. Tillsammans med Moderaternas 15 procent säkrar två partier 85 procent av totalen.

Politiska partier januari 2020 Instagram engagemang. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Notified
Politiska partier januari 2020 Instagram postning innehåll över månad. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Notified

YouTube

Feministiskt initiativ visar negativ tillväxt denna månad.

Mätpunkter YouTube

  • Störst: Sverigedemokraterna
  • Viralitet: Sverigedemokraterna 
  • Flest inlägg per dag: Sverigedemokraterna
  • Högst tillväxt: Sverigedemokraterna
  • Högst engagemangsgrad (7-dagar): Sverigedemokraterna
Politiska partier Sverige i sociala medier januari 2020 YouTube, poäng aktiviteter. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Smampion

Inga partier uppvisar dialog eller responsgrad på inlägg. Här ser jag att data saknas generellt då till exempel inga Inlägg finns upptagna.

Politiska partier Sverige i sociala medier januari 2020 YouTube, poäng responsivitet. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Smampion

Topp 4-inlägg YouTube

Politiska partier toppinlägg januari 2020 YouTube – datakälla: Smampion

Individuell sidrankning inom kategori politik

Analysföretaget Smampion rankar nationella partisidor mot lokala, alltså ej enbart rikssidor. Nedan redovisas topp 10-sidor för varje plattform. Här kan vi alltså även se hur partierna lyckas i hela landet och inte enbart rikspartiernas sidors närvaro. Elva lokala partisidor har lyckats säkra resultat som får genomslag vilka matchar eller överträffar rikssidorna. Merparten tillhör Vänsterpartiet.

Facebook

Bästa politiska sidor januari 2020 Facebook. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Smampion

Twitter

Bästa politiska sidor januari 2020 Twitter. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Smampion

Instagram

Bästa politiska sidor januari 2020 Instagram. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Smampion

YouTube

Bästa politiska sidor januari 2020 YouTube. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Smampion

Smampions poängskala (0-100) motsvarar följande betyg:

100: Perfekt
95 – 99: Världsklass
90 – 94: Mycket bra
80 – 89: Väldigt bra
65 – 79: Ett bra betyg
45 – 64: Helt ok
30 – 44: Ej godkänt
0 – 29: Underkänt

Vanligaste politiska orden

Facebook

Vanligaste ordval politiska partier Sverige sociala medier januari 2020 – Facebook. Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Smampion

Twitter

Vanligaste ordval politiska partier Sverige sociala medier januari 2020 – Twitter. Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Smampion

Instagram

Vanligaste ordval politiska partier Sverige sociala medier januari 2020 – Instagram. Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Smampion

YouTube

En ovanlig månad vad gäller ordval på YouTube förutsatt att korrekt.

Vanligaste ordval politiska partier Sverige sociala medier januari 2020 – YouTube. Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Smampion

LinkedIn

Plattformen LinkedIn och de politiska partiernas närvaro analyseras två gånger per år. Här hittar du senaste analysen från december 2019.

Vad tänker du om resultaten/analysen/verktygen ovan? Får du hjälp att bilda en uppfattning om det politiska läget i sociala medier på bas av aktivitet och genomslag? Inspiration för att öka din egen (politiska) sidas genomslag?

Ta gärna chansen och besök Bumblewing, Notified och Smampion och se hur deras verktyg, med deras olika upplägg och visualisering, kan öka förståelsen för närvaron i era sociala medier och relaterad framgång.

Må gott,

Lars

Dela gärna, ange: Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se)

Datakällor: Bumblewing, Notified och Smampion
Beräkning av influens

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.