Swedbank rankar bästa kundservice på Facebook: Loopia på Twitter. Responsgrad ökar något på Twitter. Volkswagen och Suzuki toppar högst interaktion på YouTube. Statens fastighetsverk fortsatt etta på Instagram.
Sammanfattning januari
Januari utmärks av att flera tidigare datapunkter från Socialbakers fortsatt inte finns tillgängliga, vilket påverkar underlag för benchmark. Deras minskande data är en aning problematisk för att kunna ge en bred branschbild, varför jag funderar över fokus för just dessa inlägg framöver. To be or not to be? Samtidigt som data från Smampion bidrar ge en bild av varumärkens arbete med sociala medier i Sverige. De enda som har den fullständiga bilden över samtliga varumärken är som bekant de sociala plattformarna själva. Hör gärna av dig med eventuella konstruktiva tankar om upplägg, möjliga dataleverantörer osv.
Responsgraden hos Sveriges topp 20-varumärken på Twitter har nu ökat något till 19 (från tidigare månader 16, 18 respektive 39) procent. Värt att noteras relaterat interaktionstyp svar som utgör 6 procent av total responsgrad.
Som motvikt till stora varumärken med budget och resurser är det intressant att se mer obekanta varumärken som rankas som framgångsrika på Facebook. Där ser vi denna månad två från ICA och två från LRF: ICA Supermarket Salem samt ICA Supermarket Alen Söderhamn, samt LRF Ungdomen och LRF Västra Sverige. Storlek är inte allt för att lyckas i sociala medier. Kolla in sidorna och se vad de gör – och inspireras.
Månadsbenchmark
Även i januari har fortsatt tre datakategorier försvunnit från Socialbakers: antal följare, antal inlägg samt antal interaktioner, kvar finns endast svarsfrekvens.

Sveriges topp 5 varumärken på Facebook vad gäller antal interaktioner är enligt Socialbakers:

Svenska Postkodlotteriet återkommer stabilt över tid. Här kan du läsa mer i deras artikel för Kommunikationsanalys om hur de arbetar i sociala medier: Tips från digitala varumärken: Postkodlotteriet är långsiktiga.
Enligt analysföretaget Smampion är sidorna nedan månadens svenska bästa, baserat på Smampions poängskala 0-100. Om din sida – eller dina konkurrenters – inte finns med för mätning hos Smampion kan du enkelt lägga till den här (kostnadsfritt).

Smampions poängskala (0-100) motsvarar följande betyg:
100: Perfekt
95 – 99: Världsklass
90 – 94: Mycket bra
80 – 89: Väldigt bra
65 – 79: Ett bra betyg
45 – 64: Helt ok
30 – 44: Ej godkänt
0 – 29: Underkänt
Kundservice Facebook
Smampion har ett sammanvägt mått för kundservice som bland annat inkluderar responsgrad och responstid.
Kundservice Facebook
Swedbank Sverige intar även denna månad första platsen.
Även denna månad ser vi rese- och transportföretag i form av Skånetrafiken, SL och SJ bland topp 10.

Bästa Facebook-poster
Denna månad ser vi ett varierat antal varumärken bland topp 3: en premiär för Estrella vad jag minns. Ta en titt på inläggen för dessa varumärken och se vad som gör deras framgång.

6 (11) procent av totalen interaktioner utgörs av svar (förra månaden inom parentes). Motsvarar detta interaktionen på din/era Twitter-profiler? Efter tre månader med minskande andel svar såg vi förra månaden en ökning, men nu åter ett tapp.
Retweets har ökat till 10 procent denna månad (9 procent). Är RT viktigt för framgång: vad tycker du?

Enligt Smampion var följande under månaden Sveriges bästa företag/varumärken på Twitter:

Underlag från Socialbakers nedan visar topp 5 för Twitter i Sverige med fokus på antal följare och antal interaktioner. SAS är det enda varumärket i toppen på båda listorna över följare samt antal interaktioner:

De unika Twitter-poster som genererade högst interaktion är återkommande varumärken. Även denna månad ser vi SAS på pallplatserna, med Viaplay på första platsen. Passa på att kolla in inläggen och se vad som gör denna framgång.

Kundservice Twitter
Responsgraden hos Sveriges topp 20-varumärken har nu ökat något till 19 (16) procent. Att vägas mot den generella nivån på 6 procent svar vad gäller fördelning bland totalen interaktionstyper.
Smampion tillämpar det sammanvägda värdet Kundservice. Nedan topp 10 bästa varumärken inom kundservice. Telenor Sverige, som över lång tid haft en återkommande topplacering, finns efter tre månaders frånvaro åter med. Webbhotellet Loopia intar denna månad första platsen, följd av femman från Facebook: SJ. Färre varumärken inom finansområdet denna månad: Handelsbanken och Avanza Markets.

Denna månad ser vi många olika varumärken ta plats bland tio i topp-varumärken: Statens fastighetsverk behåller dock första platsen. Två av sparbankerna finns nu med. Även politik i form av Moderaterna placerar sig bland topp 10, där förra månaden partiets partiledare istället fanns med.

YouTube
Även denna månad får media ses som en övergripande nämnare för topplistan av varumärken på YouTube. För tredje månaden finns Filadelfiakyrkan Stockholm med bland topp 10. En myndighet i form av Trafikverket tar plats.

Data för varumärken med dels flest uppladdade videor, dels flest antal abonnenter/följare, därtill de tre YouTube-filmer som genererade högst interaktion saknas nu helt från Socialbakers.
Bäst interaktion YouTube
Följande varumärken lyckades säkra bästa interaktion på YouTube per 1 000 följare. Inspirerande är att ibland få se mer ”okända” varumärken synas och sticka ut från de återkommande vi ofta ser i analyserna ovan. Det kan givetvis ha olika anledningar som annonsering, men förhoppningsvis även ett fokus på och kompetens inom riktigt bra och engagerande innehåll – relevant för målgruppen. Efterhand har vi nu sett mer av redan etablerade varumärken ta över, med en stabil och återkommande närvaro som ger dem genomslag även på YouTube.
Nedan ser vi topp 5 varumärken vad gäller interaktion senaste kvartalet. Denna månad återkommer Lego och SAS.



Hur förhåller sig data ovan med de resultat som din/dina sidor uppnår? Vilka verktyg använder din organisation för att följa upp framgång och effekt i sociala medier?
Andra funderingar?
Arbetar du för något av ovan varumärken? Vill du dela inspiration och tankar om hur ditt varumärke säkrar framgång? Välkommen att höra av dig.
Må gott,
Lars
Länka gärna till och dela innehåll ur bloggen, ange: Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se)
Datakällor: Om du inte ser ditt varumärke representerat kan det bero på att dels Socialbakers, dels Smampion inte har berörd profil/-er registrerade. Smampion erbjuder gratis registrering. Du kan även lägga till bevakning på sidor hos Socialbakers kostnadsfritt. Passa på att lägga till om du inte har någon egen bevakning idag, eller på dina konkurrenter. Eller för att jämföra analys av data med din nuvarande leverantör.
(*) Sveriges 20 största varumärken baseras på storleken på de varumärken i Sverige som dataleverantören Socialbakers har registrerade. Här kan du lägga till (ditt) varumärke om det inte redan finns med.