Elhandelsbolag i sociala medier – helår 2019

Nyhet! 29 elhandelsbolag i Sverige analyseras utifrån närvaro på Facebook. Helårsanalys för 2019 samt aktuell analys 2020.

Kommunikationanalys har sedan 2013 analyserat varumärken i Sverige i sociala medier, där huvudfokus varit dels generell utveckling av olika varumärken, dels politiska partier samt partiledare i sociala medier.

Flera har hört av sig och efterfrågat en utökning till flera branschers resultat i sociala medier, vilket jag nu introducerar under 2020. I detta inlägg skrev jag tidigare i år om vilka branscher som är först ut. Dessa är valda utifrån branscher som majoriteten svenskar har en relation med och kan relatera till. Med tanke på mängden arbete med nya branscher kommer dessa att initialt redovisas fyra gånger per år kvartalsvis.

Först ut var försäkringsbolag, och i detta inlägg ligger fokus på elhandelsbolag (inte att blanda ihop med e-handel som kommer i ett separat inlägg), en bransch som de flesta av oss har eller har haft någon kontakt med eller relation till. Kommunikationsanalys baserar sin analys på 29 elhandelsbolag med närvaro på Facebook. Om det är något bolag du ser som viktigt med bra närvaro i sociala medier och som saknas, välkommen att höra av dig.

Hur ser då marknadsandelarna och verkligheten utanför sociala medier ut? Jag har varit i kontakt med både Energimarknadsbyrån, Energimarknadsinspektionen och statistikmyndigheten SCB men tyvärr utan framgång vad gäller marknadsandelar. Därmed kan jag tyvärr inte koppla om ”muskler” motsvarar eller korrelerar framgång på Facebook. Svenskt kvalitetsindex 2019 elhandel privat ger däremot denna topplista över kundnöjdhet:

SKI kundnöjdhet elhandel privatkunder 2019. Källa: Svenskt kvalitetsindex 2019

Jag har som huvudfaktor valt influens för denna analys av elhandelsbolagens närvaro på Facebook, vilket är den faktor som analysverktyget Bumblewing redovisar. Jag har även valt data från Smampion som komplement, vilket kommer få mer fokus under 2020.

Jag vill vara mycket tydlig med att data påverkas av dels när i tiden Facebook-sidorna öppnats, dels när verktygen lagt in dem i sina system för datainsamling. Min utgångspunkt är trots det att börja med helår 2019 för att få en form av noll-mätning. Samtidigt lägger jag alltså denna gång in en brasklapp för helåret då datum för start av mätning samt öppning av sidor påverkar tillgång av data för resultat. Från 2020 blir utgångsläget detsamma för alla.

Helår 2019 – elhandelsbolag på Facebook

På bas av givna förutsättningar ovan är det Mälarenergi, Fortum Sverige och Jämtkraft som uppvisar högst influens för 2019.

El-handelsbolag i sociala medier Facebook – helår 2019. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se). Datakälla: Bumblewing

Som synes av data nedan från Smampion har verktyget där endast data för 14 av de 29 elhandelsbolagen för helåret. (Se mer nedan för februari.)

Sveriges elhandelsbolag helår 2019, poäng. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se). Datakälla: Smampion

Bästa poster på Facebook – helår 2019

Elhandelsbolag i sociala medier Facebook – bästa inlägg helår 2019. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se). Datakälla: Bumblewing

Januari 2020 – elhandelsbolag på Facebook

För januari 2020 är det Telge Energi, Nordic Green Energy Sverige och Fortum Sverige som uppvisar högst influens.

Elhandelsbolag i sociala medier – januari 2020. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se). Datakälla: Bumblewing

Bästa poster på Facebook – januari 2020

Elhandelsbolag i sociala medier Facebook – bästa inlägg januari 2020. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se). Datakälla: Bumblewing

1-10 Februari – elhandelsbolag på Facebook

Jag redovisar data för dessa datum vilka är de första dagar där samtliga 29 elhandelsbolag finns med i verktyget Smampion. Under 2020 kommer denna data att vägas in i den totala bilden för helhet. Observera att detta är en avgränsad februarimätning, inte jämförbar med januarimätning hel månad för influens ovan.

Elhandelsbolag 1-10 februari 2020, poäng. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se). Datakälla: Smampion

Kan du känna igen bolagen ovan på bas av egen erfarenhet av och möten med dessa på Facebook? Arbetar du kanske för ett elhandelsbolag och vill dela med dig av ert arbete i sociala medier? Hör gärna av dig.

Här kan du läsa motsvarande helårsanalys för försäkringsbolagen.

Vill du läsa mer om själva innehållet i några av elhandelsbolagens poster i januari så har Smampion gjort denna betraktelse. Läs och inspireras.

Nästa analys för elhandelsbolag kommer i april 2020. Vi ses då med nya aktuella resultat, och mer detaljer som fokus på aktivitet/antal poster, ”kundservice” osv.

Må gott,

Lars

Dela gärna, ange: Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se)

Datakälla: Bumblewing och Smampion.

Källa för urval: Elhandelsbolagen; Energimarknaden i samarbete med Accenture.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.