Politiska partier – helårsresultat i sociala medier 2019. 2 (2)

Sverigedemokraterna gör dubbelt så många inlägg per dag på Facebook. I snitt gör partierna 1,61 inlägg per dag på Facebook. Landets tre största partier har den största andelen influens i sociala medier. Sverigedemokraterna dominerar faktor influens bland de politiska partierna på samtliga plattformar.

Det första inlägget om de politiska partiernas resultat i sociala medier 2019 kompletteras här med underlag med fokus influens och antal inlägg. Med tanke på den stora mängd data som finns tillgänglig hos analysföretagen, har jag, vad gäller samtliga tio partier, avgränsat bilden till en plattform, Facebook. De tre största partierna vid riksdagsvalet 2018, Socialdemokraterna, Moderaterna och Sverigedemokraterna, har jag även valt att jämföra sinsemellan, vilka presenteras baserat på faktor influens på plattformarna Facebook, Twitter och Instagram. Motsvarande analys för partiledarna kommer separat inom kort.

Som du kunde läsa i det första underlaget så var Sverigedemokraterna, Moderaterna och Vänsterpartiet de mest framgångsrika partierna i sociala medier 2019. Därefter följda av Kristdemokraterna, Socialdemokraterna och Medborgerlig Samling.

Till hjälp för att ge en väl underbyggd bild använder jag data från tre olika analysföretag: Bumblewing, Smampion samt Notified.

Facebook – Influens helår 2019

På bas av faktor influens har jag visualiserat de fem riksdagspartier som under 2019 frekvent visat toppresultat, det vill säga Sverigedemokraterna, Moderaterna och Vänsterpartiet, samt därtill Socialdemokraterna och Kristdemokraterna.

Sverigedemokraterna har som synes en helt egen nivå av influens i sociala medier, betydligt över de övriga partierna. Av grafen syns också att andra halvåret ökade partiets influens.

Politiska partier influens 2019 – Sverigedemokraterna, Socialdemokraterna, Moderaterna, Kristdemokraterna och Vänsterpartiet. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Bumblewing

Jag vill uppmärksamma att vissa månader (ett fåtal) när några partier, i huvudsak Socialdemokraterna på Twitter och Kristdemokraterna på Facebook, inte funnits bland de fem bästa, som i verktyget redovisas separat, har jag räknat ett snitt för dem baserat på resterande procent för Övriga.

Månadsinfluens, snitt per parti

Nedan syns mängden influens omvandlad till ett medelsnitt per parti per månad, vilket fördelar de fem partierna som följer:

  1. Sverigedemokraterna: 59,6 procent
  2. Socialdemokraterna: 9,3 procent
  3. Moderaterna: 9,1 procent
  4. Vänsterpartiet: 7,8 procent
  5. Kristdemokraterna: 3,7 procent

Facebook – influens helår 2019 – landets tre största politiska partier

Influens – Sveriges tre största partier: Socialdemokraterna, Moderaterna och Sverigedemokraterna – Facebook 2019. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Bumblewing

Twitter – influens helår 2019 – landets tre största politiska partier

Influens – Sveriges tre största partier: Socialdemokraterna, Moderaterna och Sverigedemokraterna – Twitter 2019. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Bumblewing

Instagram – influens helår 2019 – landets tre största politiska partier

Verktyget har som synes data från maj 2019 för samtliga bevakade partier.

Influens – Sveriges tre största partier: Socialdemokraterna, Moderaterna och Sverigedemokraterna – Instagram 2019. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Bumblewing

Facebook – samtliga partier. Antal inlägg, helår 2019

Sverigedemokraterna är det mest aktiva partiet vad gäller att producera och publicera inlägg på Facebook. 3,56 inlägg per dag vilket är mer än dubbelt så många som nästföljande parti Medborgerlig Samling samt påföljande Socialdemokraterna. En god grund för att skapa och driva engagemang.

Politiska partier Facebook antal inlägg per dag 2019. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Smampion
Politiska partier Facebook antal inlägg per dag 2019 (summa). Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Smampion

Jag vill uppmärksamma att samtliga partier inte har funnits hos Notified hela 2019, och därmed inte har mätts hela året. Detta speglas i visualiseringen av data nedan, som synes av Sverigedemokraternas linje nedan som visar utfall från maj.

Politiska partier månadsposter Facebook 2019 – Sverigedemokraterna, Socialdemokraterna, Moderaterna, Kristdemokraterna och Vänsterpartiet. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Notified
Politiska partier antal månadsposter Facebook 2019. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Notified

Stämmer dessa faktiska resultat med den bild du fått av partierna under 2019 – i sociala medier samt generellt? Är det någon faktor som du ser som avgörande för ett politiskt parti för att lyckas få genomslag/effekt i sociala medier?

Som jag berört i många tidigare inlägg genom åren så finns det ingen faktor av sentiment eller textanalys, det vill säga värdering på bas av texters innehåll som visar om engagemang varit positivt eller negativt i sociala medier. Data som visar en hög frekvens av engagemang, kan alltså bero på en mängd olika reaktioner. Det finns idag inget verktyg som fullt ut erbjuder en kvalitativ sentiment-analys för sociala medier mig veterligt. Gör du så tipsa mig gärna.

Må gott,

Lars

Dela gärna, ange. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se)

Datakällor: Bumblewing, Notified och Smampion

Fakta: Bloggen analyserar data baserat på 10 partier: de åtta politiska partierna i riksdagen, samt därtill Feministiskt initiativ och Medborgerlig Samling. Feministiskt initiativ finns med på grund av stor framgång och/eller aktivitet i sociala medier inför valet 2014, och motsvarande för Medborgerlig Samling inför valet 2018. Tanken med ”samma” politiska partier är att långa tidslinjer med samma analysobjekt ger bra underlag genom att kunna följa utveckling av kommunikation i sociala medier över tid, samt utifrån samma data kunna se trender och förändringar – allt annat lika.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.