Partikommunikation i sociala medier – december 2019

Samtliga partier i januariöverenskommelsen utom Liberalerna tappar fortsatt följare på Facebook. Sverigedemokraterna, Vänsterpartiet och Moderaterna har bra effekt i sociala medier – i motsats till Centerpartiet och Feministiskt initiativ. Samtliga partier utom Sverigedemokraterna uppvisar dialog på Facebook. Socialdemokraterna och Vänsterpartiet har framgång med lokala partisidor. Sverigedemokraterna dominerar YouTube.

Summering december

Här kommer årets sista månadsstatistik för de politiska partierna, som kommer att följas av motsvarande för partiledarna inom kort. Därefter kommer motsvarande för helåret 2019. För att inte missa inlägg kan du nu även följa dessa via sida på Facebook. Det kommer även en del nyheter i bloggen under 2020 vilket du kan läsa mer om här.

Sverigedemokraterna dominerar i sociala medier även i december, även om nu till exempel Moderaterna och Medborgerlig Samling visar ökad positiv utväxling på kommunikationen i sociala medier. Vänsterpartiet har en stabil och stark närvaro i sociala medier. På plattformen YouTube är Sverigedemokraterna helt dominerande. De två partier som denna månad landar under medel på samtliga fyra plattformar är Centerpartiet och Feministiskt initiativ.

Även denna månad ser vi riksdagspartier som tappar följare på Facebook, samtliga, nu utom Liberalerna, relaterade till den så kallade januariöverenskommelsen, det vill säga Socialdemokraterna, Miljöpartiet de gröna, Centerpartiet. Det är inga stora förändringar men ändå negativa efter en lång period av stabil eller positiv tillväxt. Därtill tappar även Feministiskt initiativ.

Feministiskt initiativ har negativ tillväxt på Facebook, Twitter och Instagram samt noll tillväxt på YouTube.

Jag har även denna månad tillfört data från ett tredje verktyg, Socialbakers, för en visualisering och underlag (Twitter nedan). Förutom partier och partiledare är det intressant att se en nybliven kommissionär vid Europeiska kommissionen ta plats, Ylva Johansson, vilket kan bero på ett ökat bredare europeiskt intresse med tanke på hennes uppdrag (migrationsfrågor samt EU:s inre säkerhet). Även Margot Wallström finns med bland topp 10 vilket möjligen kan bero på även hennes tidigare roll som europeisk kommissionär (miljö samt vice ordförande). Annie Lööf är den partiledare som har flest följare på Twitter.

Twitter december 2019 – största och mest växande politiska profiler på Twitter. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Socialbakers

Sveriges 10 största politiska profiler på Twitter

Twitter 10 största profiler politik december 2019. Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Socialbakers

Sverigedemokraterna dominerar månadens politiska närvaro i sociala medier förutom LinkedIn:

  • Facebook (influens): Sverigedemokraterna, Moderaterna och Socialdemokraterna
  • Twitter (influens): Sverigedemokraterna, Moderaterna och Vänsterpartiet
  • Instagram (influens): Sverigedemokraterna, Vänsterpartiet och Moderaterna
  • YouTube (poäng): Sverigedemokraterna, Medborgerlig Samling och Liberalerna
  • LinkedIn (följare): Moderaterna, Socialdemokraterna och Centerpartiet

Elva lokala partisidor har lyckats säkra placering på landets politiska topplistor för sociala medier, med genomslag som matchar eller överträffar rikssidor. Socialdemokraternas och Vänsterpartiets lokala sidor står ut i antal denna månad. Plantskola för framgång?

Nu när vi samtidigt klivit in på ett nytt år förmodar och hoppas jag att samtliga aktiva har en årsplan för publicering av innehåll i sociala medier. Twitter har släppt sin Business Calendar 2020 som kan ge och vara ett bra stöd med plats för eget lokalt material.

Vilken influens har partierna?

Denna analysblogg har dels fokus sociala medier och hur tolka denna data, dels presentera olika verktyg som stöttar hantering och förståelse. Analysföretaget Bumblewing tillför denna analys jämförelse av faktor influens mellan partierna. (Du kan lägga till dig själv kostnadsfritt för att direkt få återkoppling på din egen digitala närvaro kontra övriga (politiker) i databasen.)

Facebook – influens, frekvens och engagemang

Sverigedemokraterna dominerar andelen influens även denna månad.

Influens politiska partier Sverige december 2019. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Bumblewing

Facebook – månadens topp 4-inlägg

Sverigedemokraterna, Socialdemokraterna, Moderaterna och Vänsterpartiet säkrar månadens topp 4-inlägg baserat på båda verktygens resultat. Kolla in nedan för att förstå vad och vilken vinkel det är som gör att budskap når ut. Och vad som slår an (hos följarna).

Bumblewing

Topp 4 inlägg Facebook politiska partier december 2019. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Bumblewing

Smampion

Politiska partier Sverige i sociala medier december 2019 Facebook, topp 4-inlägg. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Smampion

Twitter – influens, frekvens och engagemang

Även på Twitter når Sverigedemokraterna största andelen influens.

Influens Twitter politiska partier december 2019. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Bumblewing

Twitter – månadens topp 4-inlägg

Sverigedemokraterna, Medborgerlig Samling och Kristdemokraterna säkrar topp 4-inläggen denna månad på bas av båda verktygen.

Bumblewing

Topp 4 inlägg Twitter politiska partier december 2019. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Bumblewing

Smampion

Politiska partier Sverige i sociala medier december 2019 Twitter, topp 4-inlägg. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Smampion

Instagram – influens, frekvens och engagemang

Även på Instagram har Sverigedemokraterna dominerande influens – nästan i paritet med nivån på Facebook. Denna månad byter Moderaterna andra platsen med Vänsterpartiet och intar istället tredje plats. En pågående rokad om andra och tredje plats mellan samma spelare.

Influens Instagram politiska partier december 2019. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Bumblewing

Instagram – månadens topp 4-inlägg

Sverigedemokraterna och Moderaterna säkrar månadens mest framgångsrika inlägg på Instagram på bas av båda verktygen.

Bumblewing

Topp 4 inlägg Instagram politiska partier december 2019. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Bumblewing

Smampion

Politiska partier toppinlägg december 2019 Instagram – datakälla: Smampion

Partisidornas månadspoäng

Centerpartiet och Feministiskt initiativ ligger denna månad under medel på samtliga plattformar (datakälla: Smampion).

Facebook:

Partier under medel även denna månad är Liberalerna, Miljöpartiet de gröna, Feministiskt initiativ och Centerpartiet.

Politiska partier Sverige i sociala medier december 2019 Facebook. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Smampion

Twitter:

Partier under medel är denna månad Centerpartiet, Moderaterna, Liberalerna, Socialdemokraterna, Miljöpartiet de gröna och Feministiskt initiativ.

Politiska partier Sverige i sociala medier december 2019 Twitter. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Smampion

Instagram:

Partier under medel denna månad är Centerpartiet, Kristdemokraterna, Feministiskt initiativ och Liberalerna.

Politiska partier Sverige i sociala medier december 2019 Instagram. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Smampion

YouTube:

Partier under medel denna månad är Miljöpartiet de gröna, Centerpartiet, Kristdemokraterna, Moderaterna, Socialdemokraterna och Feministiskt initiativ.

Politiska partier Sverige i sociala medier december 2019 YouTube. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Smampion

Aktivitet och responsivitet

Facebook

Mätpunkter Facebook

  • Störst: Sverigedemokraterna
  • Viralitet: Moderaterna 
  • Flest inlägg per dag: Sverigedemokraterna
  • Högst tillväxt: Medborgerlig Samling
  • Högst engagemangsgrad (7-dagar): Medborgerlig Samling
Politiska partier Sverige i sociala medier december 2019 Facebook, poäng aktiviteter. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Smampion

Dialoger innebär att sidan engagerat sig i dialog på kommentarer som gjorts på sidan. En öppning för följare att göra egna inlägg på en partisida på Facebook erbjuder som bekant endast Centerpartiet. Samtliga partier utom Sverigedemokraterna uppvisar dialog även denna månad.

Politiska partier Sverige i sociala medier december 2019 Facebook, poäng responsivitet. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Smampion

Twitter

Mätpunkter Twitter

  • Störst: Moderaterna
  • Viralitet: Sverigedemokraterna
  • Flest inlägg per dag: Medborgerlig Samling
  • Högst tillväxt: Sverigedemokraterna
  • Högst engagemangsgrad (7-dagar): Medborgerlig Samling
Politiska partier Sverige i sociala medier december 2019 Twitter, poäng aktiviteter. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Smampion

Inga partier engagerar sig i dialog eller uppvisar responsgrad på tweets.

Politiska partier Sverige i sociala medier december 2019 Twitter, poäng responsivitet. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Smampion

Instagram

Mätpunkter Instagram

  • Störst: Sverigedemokraterna
  • Viralitet: Sverigedemokraterna 
  • Flest inlägg per dag: Medborgerlig Samling
  • Högst tillväxt: Moderaterna
  • Högst engagemangsgrad (7-dagar): Sverigedemokraterna
Politiska partier Sverige i sociala medier december 2019 Instagram, poäng aktiviteter. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Smampion

Inga partier uppvisar dialog eller responsgrad på inlägg. Här ser jag att data saknas generellt då till exempel inga Inlägg finns upptagna.

Politiska partier Sverige i sociala medier december 2019 Instagram, poäng responsivitet. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Smampion

YouTube

Mätpunkter YouTube

  • Störst: Sverigedemokraterna
  • Viralitet: Sverigedemokraterna 
  • Flest inlägg per dag: Sverigedemokraterna
  • Högst tillväxt: Sverigedemokraterna
  • Högst engagemangsgrad (7-dagar): Sverigedemokraterna
Politiska partier Sverige i sociala medier december 2019 YouTube, poäng aktiviteter. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Smampion

Inga partier uppvisar dialog eller responsgrad på inlägg. Här ser jag att data saknas generellt då till exempel inga Inlägg finns upptagna.

Politiska partier Sverige i sociala medier december 2019 YouTube, poäng responsivitet. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Smampion

Topp 4-inlägg YouTube

Politiska partier toppinlägg december 2019 YouTube – datakälla: Smampion

Individuell sidrankning inom kategori politik

Analysföretaget Smampion rankar nationella partisidor mot lokala, alltså ej enbart rikssidor. Nedan redovisas topp 10-sidor för varje plattform. Här kan vi alltså även se hur partierna lyckas i hela landet och inte enbart rikspartiernas sidors närvaro. Elva lokala partisidor har lyckats säkra resultat som får genomslag vilka matchar eller överträffar rikssidorna. Merparten tillhör Socialdemokraterna och Vänsterpartiet.

Facebook

Bästa politiska sidor december 2019 Facebook. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Smampion

Twitter

Bästa politiska sidor december 2019 Twitter. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Smampion

Instagram

Bästa politiska sidor december 2019 Instagram. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Smampion

YouTube

Bästa politiska sidor december 2019 YouTube. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Smampion

Smampions poängskala (0-100) motsvarar följande betyg:

100: Perfekt
95 – 99: Världsklass
90 – 94: Mycket bra
80 – 89: Väldigt bra
65 – 79: Ett bra betyg
45 – 64: Helt ok
30 – 44: Ej godkänt
0 – 29: Underkänt

Vanligaste politiska orden

Facebook

Vanligaste ordval politiska partier Sverige sociala medier december 2019 – Facebook. Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Smampion

Twitter

Vanligaste ordval politiska partier Sverige sociala medier december 2019 – Twitter. Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Smampion

Instagram

Vanligaste ordval politiska partier Sverige sociala medier december 2019 – Instagram. Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Smampion

YouTube

En ovanlig månad vad gäller ordval på YouTube förutsatt att korrekt.

Vanligaste ordval politiska partier Sverige sociala medier december 2019 – YouTube. Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Smampion

LinkedIn

Nedan en sammanställning över hur många som följer våra partiers LinkedIn-sidor. Moderaterna, Socialdemokraterna och Centerpartiet har flest följare.

Politiska partier. Fördelning följare på LinkedIn – juli 2019. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se)

Drygt 6 600 personer följer politiska partier på LinkedIn – en ökning på cirka 500 följare på ett halvår (uppdateras här två gånger per år). En uppdatering kommer via ett separat inlägg i januari 2020.

Vad tänker du om resultaten/analysen/verktygen ovan? Får du hjälp att bilda en uppfattning om det politiska läget i sociala medier på bas av aktivitet och genomslag? Inspiration för att öka din egen (politiska) sidas genomslag?

Ta gärna chansen och besök Bumblewing och Smampion och se hur deras verktyg kan öka förståelsen för era sociala medier och relaterad framgång.

Må gott,

LG

Dela gärna, ange: Källa.www.kommunikationsanalys.se

Datakällor: Bumblewing och Smampion
Beräkning av influens

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.