Framgångsrika varumärken i sociala medier – december 2019

Kommunal framgång på Instagram. Swedbank rankar bästa kundservice på Facebook; SJ på Twitter. Responsgrad fortstätter minska på Twitter. Telia Sverige och 3 Sverige toppar högst interaktion på YouTube. Statens fastighetsverk är bäst på Instagram.

Sammanfattning december

December utmärks av att en hel del data från Socialbakers inte finns tillgänglig, vilket påverkar den generella bilden för benchmark då underlag saknas. Jag har kontakt med Socialbakers för att få klarhet om detta är något tillfälligt för december, eller ett nytt upplägg för framtiden. Om data fortsätter minska kan det bli aktuellt att byta till ny dataleverantör. To be continued.

Responsgraden hos Sveriges topp 20-varumärken på Twitter har fortsatt falla till 16 (från tidigare månader 18 respektive 39) procent. En siffra värd att noteras mot den generella varumärkesnivån vad gäller interaktionstyp svar på 11 procent som del av responsgrad. Vi ser alltså en fortsatt minskning från den tidigare höga nivån bland de största varumärkena mot en lägre responsgrad på Twitter. Twitter = en kanal för information mer än kommunikation?

Som motvikt till stora varumärken med budget och resurser är det intressant att se andra varumärken som också rankas som framgångsrika på till exempel Facebook, där vi denna månad ser ICA Söder samt Stora Coop Storheden. Storlek är inte allt för att lyckas i sociala medier. Kolla in sidorna och se vad de gör – och inspireras.

Nu på det nya året förmodar och hoppas jag att alla aktiva på de sociala plattformarna har en årsplan för publicering av innehåll i sociala medier. Twitter släppte sin Business Calendar 2020 som kan ge och vara ett bra stöd och mall med plats för eget lokalt material.

Månadsbenchmark

I december har tre datakategorier försvunnit: antal följare, antal inlägg samt antal interaktioner, kvar finns endast svarsfrekvens. Även plattform YouTube har därmed försvunnit. Om något tillfälligt eller ej får nästa månad utvisa.

Responsgrad för både Facebook och Twitter minskade i december.

December 2019 sociala medier statistik Sverige Facebook och Twitter. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Socialbakers

Facebook

Sveriges topp 5 varumärken på Facebook vad gäller antal interaktioner är enligt Socialbakers:

December 2019 sociala medier statistik Sverige interaktion Facebook. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Socialbakers

Svenska Postkodlotteriet återkommer stabilt över tid. Här kan du läsa mer om hur de berättade för denna blogg hur de arbetar i sociala medier: Tips från digitala varumärken: Postkodlotteriet är långsiktiga.

Enligt analysföretaget Smampion är sidorna nedan månadens svenska bästa, baserat på Smampions poängskala 0-100. Om din sida – eller dina konkurrenters – inte finns med för mätning hos Smampion kan du enkelt lägga till den här (kostnadsfritt).

Bästa Facebook-sidor i Sverige december 2019. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Smampion

Smampions poängskala (0-100) motsvarar följande betyg:

100: Perfekt
95 – 99: Världsklass
90 – 94: Mycket bra
80 – 89: Väldigt bra
65 – 79: Ett bra betyg
45 – 64: Helt ok
30 – 44: Ej godkänt
0 – 29: Underkänt

Kundservice Facebook

Smampion har ett sammanvägt mått för kundservice som bland annat inkluderar responsgrad och responstid.

Kundservice Facebook

Swedbank Sverige intar denna månad första platsen, där även övriga tre storbanker finns med bland topp 10. Även denna månad ser vi rese- och transportföretag i form av Skånetrafiken, SL och SJ bland topp 10.

Bästa kundservice Facebook-sidor i Sverige december 2019. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Smampion

Bästa Facebook-poster

Denna månad återser vi ett antal varumärken som inte varit bland topp 3 på ett bra tag. Passa på att titta på inläggen för nedan varumärken och se vad som gör denna framgång.

Bästa Facebook-inlägg december 2019. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Socialbakers

Twitter

11 (6) procent av totalen interaktioner utgörs av svar (förra månaden inom parentes). Motsvarar detta interaktionen på din/era Twitter-profiler? Efter tre månader med minskande andel svar ser vi nu en ökning.

Retweets har minskat till 9 procent denna månad (10 procent). Är RT en faktor för framgång: vad tycker du?

Enligt Smampion var följande under månaden Sveriges bästa företag/varumärken på Twitter:

Bästa Twitter-profiler december 2019. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Smampion

Underlag från Socialbakers nedan visar topp 5 för Twitter i Sverige med fokus på antal följare och antal interaktioner. SAS är det enda varumärket i toppen på båda listorna över följare samt antal interaktioner:

Twitter december 2019 – topp 5 varumärken följare och interaktioner. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Socialbakers

De unika Twitter-poster som genererade högst interaktion är vanligtvis återkommande varumärken, se nedan. Även denna månad delar SAS och Oatly på pallplatserna. Passa på att titta in på inläggen och se vad som gör denna framgång.

Twitter december 2019 – bästa poster. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Socialbakers

Kundservice Twitter

Responsgraden hos Sveriges topp 20-varumärken har fortsatt falla till 16 (18) procent. Att vägas mot den generella nivån på 11 procent svar vad gäller fördelning bland interaktionstyper. Ser vi en minskning i ambitionsnivå bland de största varumärkena? To be continued.

Smampion tillämpar det sammanvägda värdet Kundservice. Nedan topp 10 bästa varumärken inom kundservice. Telenor Sverige, som över lång tid haft en återkommande topplacering, finns för tredje månaden inte med alls. SJ intar denna månad första platsen, följd av ettan från Facebook: Swedbank. Flera varumärken inom finansområdet finns även denna månad med, som Swedbank Sverige, Danske Bank Sverige, Avanza Markets och Handelsbanken.

Twitter: bästa varumärken Twitter-kundservice december 2019. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Smampion

Instagram

Denna månad ser vi varumärken relaterat offentlig verksamhet ta plats bland tio i topp-varumärken: Statens fastighetsverk, Bodens kommun, Vi är Region Gotland, Kramfors kommun, Mullsjö kommun och Sahlgrenska. Även politik i form av partiledare Ulf Kristersson placerar sig bland topp 10.

Bästa instagram-sidor december 2019. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Smampion

YouTube

Även denna månad får media ses som en övergripande nämnare för topplistan av varumärken på YouTube. Förra månadens nykomling Filadelfiakyrkan Stockholm finns även denna månad med bland topp 10.

Bästa YouTube-kanaler december 2019. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Smampion

Data för varumärken med dels flest uppladdade videor, dels flest antal abonnenter/följare, därtill de tre YouTube-filmer som genererade högst interaktion saknas denna månad helt från Socialbakers.

Bäst interaktion YouTube

Följande varumärken lyckades säkra bästa interaktion på YouTube per 1 000 följare. Inspirerande är att ibland få se mer ”okända” varumärken synas och sticka ut från de återkommande vi ofta ser i analyserna ovan. Det kan givetvis ha olika anledningar som annonsering, men förhoppningsvis även ett fokus på och kompetens inom riktigt bra och engagerande innehåll – relevant för målgruppen. Efterhand har vi nu sett mer av redan etablerade varumärken ta över, med en stabil och återkommande närvaro som ger dem genomslag även på YouTube.

Nedan ser vi topp 5 varumärken vad gäller interaktion senaste kvartalet. Denna månad är det en helt ny grupp varumärken som tar topp 5, samtliga dock välkända och stora. Intressant att följa om de behåller sin topplacering framöver som till exempel Lego gjort.

YouTube-kanaler med mest interaktion per 1000 följare, december 2019: Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Socialbakers.
YouTube-kanaler med mest interaktion per 1000 följare, november 2019: Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Socialbakers.
YouTube-kanaler med mest interaktion per 1000 följare, oktober 2019: Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Socialbakers.

Hur förhåller sig data ovan med de resultat som din/dina sidor uppnår? Vilka verktyg använder din organisation för att följa upp framgång och effekt i sociala medier?

Andra funderingar?

Arbetar du för något av ovan varumärken? Vill du dela inspiration och tankar om hur ditt varumärke säkrar framgång? Välkommen att höra av dig.

Må gott,

LG

Länka gärna till bloggen, och dela gärna innehåll ur bloggen, ange: Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se)

Datakällor: Om du inte ser ditt varumärke representerat kan det bero på att dels Socialbakers, dels Smampion inte har berörd profil/-er registrerade. Smampion erbjuder gratis registrering. Du kan även lägga till bevakning på sidor hos Socialbakers kostnadsfritt. Passa på att lägga till om du inte har någon egen bevakning idag, eller på dina konkurrenter. Eller för att jämföra analys av data med din nuvarande leverantör.

(*) Sveriges 20 största varumärken baseras på storleken på de varumärken i Sverige som dataleverantören Socialbakers har registrerade. Här kan du lägga till (ditt) varumärke om det inte redan finns med.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.