Partikommunikation i sociala medier – november 2019

Samtliga partier i januariöverenskommelsen tappar följare på Facebook. Sverigedemokraterna, Vänsterpartiet och Moderaterna säkrar bra effekt i sociala medier – i motsats till Liberalerna och Feministiskt initiativ. Samtliga partier utom Sverigedemokraterna uppvisar dialog på Facebook. Vänsterpartiet och Kristdemokraterna har framgång med lokala partisidor. Liberalerna växer mest på YouTube, där Centerpartiet uppvisar högst viralitet.

Summering november

Statistikmyndigheten SCB släppte nyligen årets andra partisympatiundersökning. Där får Sverigedemokraterna platsen som landets andra största parti före valets tvåa 2018 Moderaterna. Socialdemokraterna ligger kvar som största parti men tappar. Denna framgång för Sverigedemokraterna är ingen förvåning baserat på den data som denna blogg publicerat i ett flertal år, där de senaste två åren tydligt visat Sverigedemokraternas dominerande närvaro i sociala medier. Om nu partibudskap i sociala medier påverkar väljarna? Vad tror du?

Partisympatiundersökningen november 2019. Källa: SCB

Precis som bland partiledarna för november, där Jimmie Åkesson dominerade merparten sociala plattformar, dominerar även partiet Sverigedemokraterna sociala medier denna månad.

Jag har denna månad tillfört data från ett tredje verktyg, Socialbakers, för en visualisering och underlag som underbygger bilden att sidor relaterat Sverigedemokraterna dominerar (Facebook nedan). I dessa underlag även intressant att se att en enskild riksdagsledamot kan ta sig in i toppen bland partier och partiledare. Här kan du läsa mer om hur just Helena Lindahl resonerar och agerar i sociala medier.

Politisk månadsstatistik Facebook november 2019. Största sidor samt snabbast växande sidor. Källa: www.kommunikationsanalys.se Datakälla: Socialbakers

Sveriges 10 största politiska sidor på Facebook

Politisk månadsstatistik Facebook november 2019. Största 10 politiska Facebook-sidor. Källa: www.kommunikationsanalys.se Datakälla: Socialbakers

Sverigedemokraterna dominerar månadens politiska närvaro i sociala medier (förutom LinkedIn):

  • Facebook (influens): Sverigedemokraterna, Moderaterna och Socialdemokraterna
  • Twitter (influens): Sverigedemokraterna, Moderaterna och Vänsterpartiet
  • Instagram (influens): Sverigedemokraterna, Vänsterpartiet och Moderaterna
  • YouTube (poäng): Sverigedemokraterna, Vänsterpartiet och Medborgerlig Samling
  • LinkedIn (följare): Moderaterna, Socialdemokraterna och Centerpartiet

Även denna månad ser vi riksdagspartier som tappar följare på Facebook, samtliga relaterade till den så kallade januariöverenskommelsen, det vill säga Socialdemokraterna, Miljöpartiet de gröna, Centerpartiet och Liberalerna, därtill tappar även Feministiskt initiativ. Det är dock inga stora tapp men ändå tapp. Liberalerna har tillkommit skaran med negativ tillväxt, om än på en mycket låg nivå.

Tolv lokala partisidor har lyckats säkra placering på landets politiska topplistor för sociala medier, med genomslag som matchar eller överträffar rikssidor. Vänsterpartiets och Kristdemokraternas lokala sidor står ut denna månad. Plantskola för framgång?

Denna analysblogg presenterar bland annat politiska partier och företrädare som har lyckats få genomslag i sociala medier, ett fenomen som inte är allom givet. Kanske snarare tvärtom för aktiva på gräsrotsnivå. Merparten lokala partipolitiska kämpar förmodligen på efter bästa förmåga, kanske ”ruttnar lite” ibland och kan uppleva att resultat på budskap uteblir. Denna blogg fokuserar normalt inte på arbetet innan utan på resultaten, men när jag såg tipset Så gör man – Bli bäst på sociala medier tänkte jag på alla lokala gräsrötter, där många gör sitt arbete oavlönat och på fritiden. Denna enkla lista presenterar olika appar som kan höja värdet på innehåll – och intresset för politiska budskap. Vem vet, med stöd av rätt appar kanske just din lokala partisida kommer dyka upp bland de topplistor som lyfts här?

Vilken influens har partierna?

Denna analysblogg har dels fokus sociala medier och hur tolka denna data, dels presentera olika verktyg som stöttar hantering och förståelse. Analysföretaget Bumblewing tillför denna analys jämförelse av faktor influens mellan partierna. (Du kan lägga till dig själv kostnadsfritt för att direkt få återkoppling på din egen digitala närvaro kontra övriga (politiker) i databasen.)

Facebook – influens, frekvens och engagemang

Sverigedemokraterna dominerar andelen influens även denna månad.

Influens politiska partier Sverige november 2019. Källa: www.kommunikationsanalys.se Datakälla: Bumblewing

Facebook – månadens topp 4-inlägg

Sverigedemokraterna, Moderaterna och Vänsterpartiet säkrar månadens topp 4-inlägg. Kolla in nedan för att förstå vad och vilken vinkel det är som gör att budskap når ut. Och vad som slår an (hos följarna).

Bumblewing

Topp 4 inlägg Facebook politiska partier november 2019. Källa: www.kommunikationsanalys.se Datakälla: Bumblewing

Smampion

Politiska partier Sverige i sociala medier november 2019 Facebook, topp 4-inlägg. Källa: www.kommunikationsanalys.se Datakälla: Smampion

Twitter – influens, frekvens och engagemang

Även på Twitter når Sverigedemokraterna största andelen influens.

Influens Twitter politiska partier november 2019. Källa: www.kommunikationsanalys.se Datakälla: Bumblewing

Twitter – månadens topp 4-inlägg

Sverigedemokraterna, Moderaterna och Medborgerlig Samling säkrar topp 4-inläggen även denna månad.

Bumblewing

Topp 4 inlägg Twitter politiska partier november 2019. Källa: www.kommunikationsanalys.se Datakälla: Bumblewing

Smampion

Politiska partier Sverige i sociala medier november 2019 Twitter, topp 4-inlägg. Källa: www.kommunikationsanalys.se Datakälla: Smampion

Instagram – influens, frekvens och engagemang

Även på Instagram har Sverigedemokraterna dominerande influens – i stort i paritet med nivån på Facebook. Denna månad byter Moderaterna tredje platsen med Vänsterpartiet och intar istället andra plats.

Influens Instagram politiska partier november 2019. Källa: www.kommunikationsanalys.se Datakälla: Bumblewing

Instagram – månadens topp 4-inlägg

Sverigedemokraterna, Vänsterpartiet och Moderaterna säkrar månadens mest framgångsrika inlägg på Instagram.

Bumblewing

Topp 4 inlägg Instagram politiska partier november 2019. Källa: www.kommunikationsanalys.se Datakälla: Bumblewing

Smampion

Politiska partier toppinlägg november 2019 Instagram – datakälla: Smampion

Partisidornas månadspoäng

Liberalerna och Feministiskt initiativ ligger även denna månad under medel på samtliga plattformar.

Facebook:

Partier under medel denna månad är Liberalerna, Miljöpartiet de gröna, Feministiskt initiativ och Centerpartiet.

Politiska partier Sverige i sociala medier november 2019 Facebook. Källa: www.kommunikationsanalys.se Datakälla: Smampion

Twitter:

Partier under medel är även denna månad Liberalerna, Socialdemokraterna, Feministiskt initiativ, Miljöpartiet de gröna och Moderaterna.

Politiska partier Sverige i sociala medier november 2019 Twitter. Källa: www.kommunikationsanalys.se Datakälla: Smampion

Instagram:

Partier under medel denna månad är Moderaterna, Centerpartiet, Feministiskt initiativ och Liberalerna.

Politiska partier Sverige i sociala medier november 2019 Instagram. Källa: www.kommunikationsanalys.se Datakälla: Smampion

YouTube:

Partier under medel denna månad är Medborgerlig Samling, Moderaterna, Miljöpartiet de gröna, Kristdemokraterna, Centerpartiet, Liberalerna, Socialdemokraterna och Feministiskt initiativ.

Politiska partier Sverige i sociala medier november 2019 YouTube. Källa: www.kommunikationsanalys.se Datakälla: Smampion

Aktivitet och responsivitet

Facebook

Mätpunkter Facebook

  • Störst: Sverigedemokraterna
  • Viralitet: Sverigedemokraterna 
  • Flest inlägg per dag: Sverigedemokraterna
  • Högst tillväxt: Sverigedemokraterna
  • Högst engagemangsgrad (7-dagar): Sverigedemokraterna
Politiska partier Sverige i sociala medier november 2019 Facebook, poäng aktiviteter. Källa: www.kommunikationsanalys.se Datakälla: Smampion

Dialoger innebär att sidan engagerat sig i dialog på kommentarer som gjorts på sidan. En öppning för följare att göra egna inlägg på en partisida på Facebook erbjuder som bekant endast Centerpartiet. Samtliga partier utom Sverigedemokraterna uppvisar dialog.

Politiska partier Sverige i sociala medier november 2019 Facebook, poäng responsivitet. Källa: www.kommunikationsanalys.se Datakälla: Smampion

Twitter

Mätpunkter Twitter

  • Störst: Moderaterna
  • Viralitet: Sverigedemokraterna
  • Flest inlägg per dag: Sverigedemokraterna
  • Högst tillväxt: Sverigedemokraterna
  • Högst engagemangsgrad (7-dagar): Medborgerlig Samling
Politiska partier Sverige i sociala medier november 2019 Twitter, poäng aktiviteter. Källa: www.kommunikationsanalys.se Datakälla: Smampion

Inga partier engagerar sig i dialog däremot uppvisar Medborgerlig samling responsgrad på tweets.

Politiska partier Sverige i sociala medier november 2019 Twitter, poäng responsivitet. Källa: www.kommunikationsanalys.se Datakälla: Smampion

Instagram

Mätpunkter Instagram

  • Störst: Sverigedemokraterna
  • Viralitet: Sverigedemokraterna 
  • Flest inlägg per dag: Sverigedemokraterna
  • Högst tillväxt: Sverigedemokraterna
  • Högst engagemangsgrad (7-dagar): Sverigedemokraterna
Politiska partier Sverige i sociala medier november 2019 Instagram, poäng aktiviteter. Källa: www.kommunikationsanalys.se Datakälla: Smampion

Inga partier uppvisar dialog eller responsgrad på inlägg. Här ser jag att data saknas generellt då till exempel inga Inlägg finns upptagna.

Politiska partier Sverige i sociala medier november 2019 Instagram, poäng responsivitet. Källa: www.kommunikationsanalys.se Datakälla: Smampion

YouTube

Mätpunkter YouTube

  • Störst: Sverigedemokraterna
  • Viralitet: Centerpartiet 
  • Flest inlägg per dag: Sverigedemokraterna
  • Högst tillväxt: Liberalerna
  • Högst engagemangsgrad (7-dagar): Sverigedemokraterna
Politiska partier Sverige i sociala medier november 2019 YouTube, poäng aktiviteter. Källa: www.kommunikationsanalys.se Datakälla: Smampion

Inga partier uppvisar dialog eller responsgrad på inlägg. Här ser jag att data saknas generellt då till exempel inga Inlägg finns upptagna.

Politiska partier Sverige i sociala medier november 2019 YouTube, poäng responsivitet. Källa: www.kommunikationsanalys.se Datakälla: Smampion

Topp 4-inlägg YouTube

Politiska partier toppinlägg november 2019 YouTube – datakälla: Smampion

Individuell sidrankning inom kategori politik

Analysföretaget Smampion rankar nationella partisidor mot lokala, alltså ej enbart rikssidor. Nedan redovisas topp 10-sidor för varje plattform. Här kan vi alltså även se hur partierna lyckas i hela landet och inte enbart rikspartiernas sidors närvaro. Tolv lokala partisidor har lyckats säkra resultat som får genomslag vilka matchar eller överträffar rikssidorna.

Facebook

Bästa politiska sidor november 2019 Facebook. Källa: www.kommunikationsanalys.se Datakälla: Smampion

Twitter

Bästa politiska sidor november 2019 Twitter. Källa: www.kommunikationsanalys.se Datakälla: Smampion

Instagram

Bästa politiska sidor november 2019 Instagram. Källa: www.kommunikationsanalys.se Datakälla: Smampion

YouTube

Bästa politiska sidor november 2019 YouTube. Källa: www.kommunikationsanalys.se Datakälla: Smampion

Smampions poängskala (0-100) motsvarar följande betyg:

100: Perfekt
95 – 99: Världsklass
90 – 94: Mycket bra
80 – 89: Väldigt bra
65 – 79: Ett bra betyg
45 – 64: Helt ok
30 – 44: Ej godkänt
0 – 29: Underkänt

Vanligaste politiska orden

Facebook

Vanligaste ordval politiska partier Sverige sociala medier november 2019 – Facebook

Twitter

Vanligaste ordval politiska partier Sverige sociala medier november 2019 – Twitter

Instagram

Vanligaste ordval politiska partier Sverige sociala medier november 2019 – Instagram

YouTube

En ovanlig månad vad gäller ordval på YouTube förutsatt att korrekt.

Vanligaste ordval politiska partier Sverige sociala medier november 2019 – YouTube

LinkedIn

Nedan en sammanställning över hur många som följer våra partiers LinkedIn-sidor. Moderaterna, Socialdemokraterna och Centerpartiet har flest följare.

Politiska partier. Fördelning följare på LinkedIn – juli 2019. Källa: www.kommunikationsanalys.se

Drygt 6 600 personer följer politiska partier på LinkedIn – en ökning på cirka 500 följare på ett halvår (uppdateras här två gånger per år).

Vad tänker du om resultaten/analysen/verktygen ovan? Får du hjälp att bilda en uppfattning om det politiska läget i sociala medier på bas av aktivitet och genomslag? Inspiration för att öka din egen (politiska) sidas genomslag?

Finns det några andra bra leverantörer eller nya verktyg som du skulle vilja se i denna analysblogg?

Ta gärna chansen och besök Bumblewing och Smampion och se hur deras verktyg kan öka förståelsen för era sociala medier och relaterad framgång.

Må gott,

LG

Dela gärna, ange: Källa.www.kommunikationsanalys.se

Datakällor: Bumblewing och Smampion

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.