Framgångsrika varumärken i sociala medier – november 2019

Responsgrad minskar tydligt på Twitter. Klarna toppar listan över bästa kundservice på Facebook, medan Ticketmaster Sverige på Twitter. Filadelfiakyrkan Stockholm tar sig in bland topp 10 på YouTube. Lego säkrar långsiktig interaktion på YouTube. Anis don Demina toppar Instagram.

Sammanfattning november

Sveriges 20 största varumärken(*) gjorde i november 31 inlägg på Facebook, 25 tweets på Twitter och postade 4 filmer på YouTube. Hur matchar deras aktivitet den som din organisation har för era sidor? Gör ni mer/mindre? För egen del upplever jag att minst ett inlägg per dag på Facebook är i linje med vad som krävs för framgång (effektmått). 25 tweets på Twitter kan jag uppleva vara något i underkant med tanke på plattformens snabba flöde och möjlighet till korta budskapsformat. Särskilt om Twitter är en vald närvaro bör aktivitet upprätthållas, annars stänga ned? 4 filmer på YouTube känns också rimligt i dagsläget med tanke på att produktionen är/kan vara mer omfattande än för enkel bild och text. Jag tänker att mot du jour helt enkelt är en innehålls- och publiceringskalender för året: en tydlig och bra översikt. Något alla har klart inför 2020?

Just produktion av innehåll får mig att undra om/när vi i framtiden kommer att få se en (automatiserad) ökning av innehåll med hjälp av bättre och enklare verktyg? Får vi se AI med maskininlärning på bas av webbskrapning börja producera en film per dag – minst? Och med en personaliserad (budskaps)vinkel? Och reviderad/förnyad individuell content under dagen på bas av responsen? Vad tror du? Jätteenkel fråga, jag vet. Men dags att börja fundera nu.

Responsgraden hos Sveriges topp 20-varumärken på Twitter har fortsatt falla rejält till 18 (från 39) procent. En siffra värd att noteras mot den generella varumärkesnivån på 6 procent vad gäller interaktionstyp svar. Är det nu vi ser en minskning från den (tidigare?) höga ambitionsnivån bland de största varumärkena mot en lägre responsgrad på Twitter? Twitter = en kanal för information mer än kommunikation? En faktor denna blogg kommer att hålla koll på framöver.

Medelantal följare baserat på de 20 största varumärkena i Sverige är per plattform (föregående månad inom parentes):

  • Facebook: 203 466 stycken (219 649 stycken)
  • Twitter: 47 814 stycken (47 735 stycken)
  • YouTube: 67 245 stycken (65 725 stycken)

Som motvikt till stora varumärken med budget och resurser är det intressant att se andra varumärken som också rankas som framgångsrika på till exempel Facebook, där vi denna månad ser Gunnebo Slott och Trädgårdar samt Mora Hotel & Spa. Vi ser även några av Kristdemokraternas och Vänsterpartiets lokalavdelningar ta plats, vilket jag kommenterat utförligare i detta inlägg om politiska partier i november. Storlek är tydligen inte allt för att lyckas i sociala medier. Kolla in sidorna och se vad de gör – och inspireras.

Denna analysblogg lyfter varumärken som lyckas få genomslag, ett fenomen som inte är allom givet. Tvärtom kan jag tänka mig. De allra flesta kämpar nog på, kanske ”ruttnar lite” och känner att resultaten uteblir. Denna blogg fokuserar normalt inte på arbetet innan utan på resultaten, men jag såg tipset Så gör man – Bli bäst på sociala medier, vilket presenterar en lista på olika appar som kan höja värdet på innehåll, vilket jag passar på att dela. Vem vet, med stöd av rätt appar kanske just ditt varumärke dyker upp bland de topplistor som lyfts här?

Månadsbenchmark

Hur arbetar du/ni med era plattformars innehåll, svarsfrekvens – och bevakning av interaktioner och storlek? Matchar statistiken nedan dina/era sidors utveckling för Facebook, Twitter och YouTube?

Socialbakers november 2019 sociala medier statistik Sverige Facebook, Twitter och YouTube

Facebook

Sveriges topp 5 varumärken på Facebook vad gäller antal interaktioner är enligt Socialbakers:

Socialbakers november 2019 sociala medier statistik Sverige interaktion Facebook

Svenska Postkodlotteriet återkommer stabilt över tid. Här kan du läsa mer om hur de arbetar i sociala medier: Tips från digitala varumärken: Postkodlotteriet är långsiktiga.

Enligt analysföretaget Smampion är sidorna nedan månadens svenska bästa, baserat på Smampions poängskala 0-100. Om din sida – eller dina konkurrenters – inte finns med för mätning hos Smampion kan du enkelt lägga till den här (kostnadsfritt).

Bästa Facebook-sidor i Sverige november 2019. Källa: www.kommunikationsanalys.se Datakälla: Smampion

Smampions poängskala (0-100) motsvarar följande betyg:

100: Perfekt
95 – 99: Världsklass
90 – 94: Mycket bra
80 – 89: Väldigt bra
65 – 79: Ett bra betyg
45 – 64: Helt ok
30 – 44: Ej godkänt
0 – 29: Underkänt

Kundservice Facebook

Smampion har ett sammanvägt mått för kundservice som bland annat inkluderar Responsgrad och Responstid.

Kundservice Facebook

Klarna intar denna månad första platsen, där även samtliga fyra storbanker finns med. Rese- och transportföretag i form av Skånetrafiken, SAS och SL finns denna månad med bland topp 10.

Bästa kundservice Facebook-sidor i Sverige november 2019. Källa: www.kommunikationsanalys.se Datakälla: Smampion

Bästa Facebook-poster

Passa på att titta in på sidorna för nedan varumärken och se vad som gör denna framgång.

Bästa Facebook-inlägg november 2019. Källa: www.kommunikationsanalys.se Datakälla: Socialbakers

Twitter

6 (7) procent av totalen interaktioner utgörs av svar (förra månaden inom parentes). Motsvarar detta interaktionen på din/era Twitter-profiler? Efter tre månader med minskande svarsandel når vi nu en platå. Retweets har minskat till 10 procent denna månad (11 procent)? Är RT en faktor för framgång: vad tycker du?

Twitter interaktionsformer november 2019. Källa: www.kommunikationsanalys.se Datakälla: Socialbakers

Enligt Smampion var följande under månaden Sveriges bästa företag/varumärken på Twitter:

Bästa Twitter-profiler november 2019. Källa: www.kommunikationsanalys.se Datakälla: Smampion

Underlag från Socialbakers nedan visar topp 5 för Twitter i Sverige med fokus på antal följare och antal interaktioner. SAS är det enda varumärket i toppen på båda listorna över följare samt antal interaktioner:

Twitter november 2019 – topp 5 varumärken följare och interaktioner. Datakälla: Socialbakers

De unika Twitter-poster som genererade högst interaktion är vanligtvis återkommande varumärken, se nedan. Förra månaden intog Oatly samtliga pallplatser vilka denna månad delas med SAS. Passa på att titta in på inläggen och se vad som gör denna framgång.

Twitter november 2019 – bästa poster. Datakälla: Socialbakers

Kundservice Twitter

Responsgraden hos Sveriges topp 20-varumärken har fortsatt falla rejält till 18 (39) procent. Att vägas mot den generella nivån på 6 procent svar vad gäller fördelning bland interaktionstyper. Ser vi en minskning i den höga ambitionsnivån bland de största varumärkena? To be continued.

Smampion tillämpar det sammanvägda värdet Kundservice. Nedan topp 10 bästa varumärken inom kundservice. Telenor Sverige, som över lång tid haft en återkommande topplacering, finns även denna månad inte med alls. Flera varumärken inom finansområdet finns denna månad med: Swedbank Sverige, Handelsbanken, Avanza Markets och Avanza.

Twitter: bästa varumärken Twitter-kundservice november 2019. Datakälla: Smampion

Instagram

Denna månad ser vi varumärken relaterat idrott ta plats bland tio i topp-varumärken: Malmö FF, IK Brage och Rögle BK. Även politik i form av partiledare Jimmie Åkesson samt partiet Sverigedemokraterna (som enda politiska spelare) placerar sig bland topp 10.

Bästa instagram-sidor november 2019. Källa: www.kommunikationsanalys.se Datakälla: Smampion

YouTube

Även denna månad får media ses som en övergripande nämnare för topplistan av varumärken på YouTube. En möjligen ”udda katt” är Filadelfiakyrkan Stockholm som denna månad tar sig in bland topp 10.

Bästa YouTube-kanaler november 2019. Källa: www.kommunikationsanalys.se Datakälla: Smampion

Varumärken med dels flest uppladdade videor, dels flest antal abonnenter/följare. Lego återfinns på båda topplistorna denna månad.

Socialbakers november 2019 sociala medier statistik Sverige – prenumeranter YouTube

Data för de tre YouTube-filmer som genererade högst interaktion från återkommande varumärken saknas i november

Bäst interaktion YouTube

Nedan ser vi de varumärken vilka lyckas säkra bästa interaktion på YouTube per 1 000 följare. Inspirerande är att ibland få se mer ”okända” varumärken synas och sticka ut från de bekanta vi oftast ser återkommande i analyserna ovan. Det kan givetvis ha olika anledningar som annonsering, men förhoppningsvis även ett fokus på och kompetens inom riktigt bra och engagerande innehåll – relevant för målgruppen. Nu ser vi mer av redan etablerade varumärken ta över, med en stabil och återkommande närvaro som ger dem genomslag även på YouTube.

Nedan ser vi topp 5 varumärken vad gäller interaktion senaste kvartalet. Lego är det enda varumärke vilket lyckats att återkomma under perioden – varje månad.

YouTube-kanaler med mest interaktion per 1000 följare, november 2019: Datakälla: Socialbakers. Källa: www.kommunikationsanalys.se
YouTube-kanaler med mest interaktion per 1000 följare, oktober 2019: Datakälla: Socialbakers. Källa: www.kommunikationsanalys.se
YouTube-kanaler med mest interaktion per 1000 följare, september 2019: Datakälla: Socialbakers. Källa: www.kommunikationsanalys.se

Hur förhåller sig data ovan med de resultat som din/dina sidor uppnår? Vilka verktyg använder din organisation för att följa upp framgång och effekt i sociala medier?

Arbetar du för något av ovan varumärken? Vill du dela inspiration och tankar om hur ditt varumärke säkrar framgång? Välkommen att höra av dig.

Om du inte ser ditt varumärke representerat kan det bero på att dels Socialbakers, dels Smampion inte har berörd profil/-er registrerade. Smampion erbjuder gratis registrering. Du kan även lägga till bevakning på sidor hos Socialbakers kostnadsfritt. Passa på att lägga till om du inte har någon egen bevakning idag, eller på dina konkurrenter. Eller för att jämföra analys av data med din nuvarande leverantör.

Andra funderingar?

Må gott,

LG

Länka gärna till bloggen, och dela gärna innehåll ur bloggen, ange: Källa: Kommunikationsanalys www.kommunikationsanalys.se

(*) Sveriges 20 största varumärken baseras på storleken på de varumärken i Sverige som dataleverantören Socialbakers har registrerade. Här kan du lägga till (ditt) varumärke om det inte redan finns med.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.