Jonas Sjöstedt har högst influens på både Facebook och Twitter. Jimmie Åkesson dominerar Instagram. Per Bolund ökar på flera plattformar. Jimmie Åkesson ökar aktiviteten på Twitter.
Vid en snabb okulär besiktning av data för oktober är det lätt att se att Jonas Sjöstedt uppvisar hög aktivitet – med positivt utfall. Ett förarbete inför Vänsterdagarna i november? Jimmie Åkesson och Ebba Busch Thor tappar något i genomslag medan Farida al-Abani uppvisar ökning. Liberalerna har länge uppvisat lågt genomslag i sociala medier samtidigt som den nya partiledaren fortfarande uppvisar positiva siffror. Samtidigt kommunicerar Liberalerna att de nu förstärker sin kommunikationsavdelning med bland annat kompetens inom sociala medier.
Nedan ett urval av mätpunkter för Facebook, Twitter och Instagram och vilka partiledare som når månadens bästa resultat per plattform:
- Facebook: Jimmie Åkesson har flest följare på Facebook, där även denna månad Nyamko Sabuni är den som säkrar högst engagemang på sina inlägg tillika högst viralitet.
- Twitter: Annie Lööf har flest följare på Twitter medan Farida al-Abani är den som säkrar högst engagemang på sina tweets, samtidigt som Ilan Sadé får högst viralitet på sina tweets.
- Instagram: Ebba Busch Thor har flest följare på Instagram, medan Jimmie Åkesson säkrar högst engagemang på sina inlägg tillika högst viralitet på sitt innehåll.
Denna blogg hade initialt stort fokus på partiernas ”kundservice” eller, det vill säga, om de svarade på väljarnas frågor, som följarna själva då kunde posta på partiernas sidor på Facebook. Denna mätning upphörde när det till slut endast var Centerpartiet som hade denna möjlighet öppen, vilket partiet som enda parti ännu har idag. Detta förhållningssätt är kanske det som gör att just Annie Lööf är den som visar högst frekvens vad gäller faktor ”dialog”, där hon och Jonas Sjöstedt är de enda som uppvisar mätbar aktivitet.
Den 30 oktober kommunicerade vd Jack Dorsey att Twitter stoppar politisk annonsering. Det blir intressant att se hur konkurrenten Facebook kommer att svara på detta. Och hur de svenska politiska partierna och partiledarna kommer att förhålla sig till, och påverkas av detta.
Jonas Sjöstedt och Ebba Busch Thor är de enda partiledare som i båda mätverktygen säkrar topp 3 på Facebook denna månad.
Influens

Poäng
Smampions poängskala för sociala medier placerar Isabella Lövin, Ilan Sadé och Gita Nabavi under medel denna månad.

Mätpunkter Facebook
- Störst: Jimmie Åkesson 150 821 följare
- Viralitet: Nyamko Sabuni 33,87 poäng
- Flest inlägg per dag: Jonas Sjöstedt 1,68 stycken
- Högst tillväxt: Nyamko Sabuni 8,61 procent
- Högst engagemangsgrad (7-dagar): Per Bolund 30.11 procent

Månadens toppinlägg Facebook
Topp 4 inlägg per analysverktyg:
- Smampion: Jonas Sjöstedt, Per Bolund, Jonas Sjöstedt och Per Bolund.
- Bumblewing: Jonas Sjöstedt, Stefan Löfven, Jonas Sjöstedt och Jonas Sjöstedt.
Smampion

Bumblewing

Flera partiledare har tidigare hintat att Twitter inte är deras primära plattform. Till exempel Ulf Kristersson finns inte med alls och Nyamko Sabuni har ett vilande konto. Jimmie Åkesson har i huvudsak mest delat eller vidarebefordrat innehåll vilket nu ändrats till ökad egen aktivitet, med start runt och efter årets Almedalsvecka.
Influens
Jonas Sjöstedt, Jimmie Åkesson och Ebba Busch Thor är de som intar pallplats på Twitter denna månad. Skillnaden även denna period blir tydlig mellan Jonas Sjöstedts höga aktivitet vs Ebba Busch Thors höga engagemangsgrad på budskap.

Poäng
Smampions poängskala placerar Farida al-Abani och Swedish PM (Stefan Löfven) under medel även denna månad. (Nyamko Sabuni har en vilande profil.)

Mätpunkter Twitter
- Störst: Annie Lööf 127 072 följare
- Viralitet: Farida al-Abani 35,75 poäng
- Flest inlägg per dag: Jonas Sjöstedt 8,71 stycken
- Högst tillväxt: Jimmie Åkesson 2,22 procent
- Högst engagemangsgrad (7-dagar): Farida al-Abani 10,50 procent

Månadens toppinlägg Twitter
Topp 4 inlägg per analysverktyg:
- Smampion: Ilan Sadé, Ilan Sadé, Ilan Sadé och Farida al-Abani.
- Bumblewing: Ebba Busch Thor, Jimmie Åkesson, Jimmie Åkesson och Jonas Sjöstedt.
Smampion

Bumblewing

Influens
Faktor influens finns nu åter för plattform Instagram. Jimmie Åkesson, Ebba Busch Thor och Ulf Kristersson är de som intar pallplats på Instagram denna månad.

Poäng
Smampions poängskala placerar Stefan Löfven, Nyamko Sabuni och Gita Nabavi under medel även denna månad.

Mätpunkter Instagram
- Störst: Ebba Busch Thor 111 761 följare
- Högst engagemangsgrad: Jimmie Åkesson 130,89 procent
- Viralitet: Jimmie Åkesson 63,42 poäng
- Flest inlägg per dag: Jimmie Åkesson 1,45 stycken

Månadens toppinlägg Instagram
Topp 4 inlägg per analysverktyg:
- Smampion: Jimmie Åkesson, Jimmie Åkesson, Jimmie Åkesson och Jimmie Åkesson.
- Bumblewing: Jimmie Åkesson, Jimmie Åkesson, Ebba Busch Thor och Jimmie Åkesson.
Smampion

Bumblewing

Vanliga ord i partiledarnas sociala medier
Sverige. Det är det ord partiledarna vanligtvis använder mest frekvent på samtliga tre plattformar.
Nedan de 50 vanligaste orden som partiledarna använder per plattform: titta gärna igenom och se vilka ord som partiledarna ofta använder i sin kommunikation i sociala medier.



Responsivitet – svar på tal i dialog
Du som följt denna blogg ett bra tag vet att den ursprungligen även bevakade de politiska partierna på faktor ”kundservice” med hjälp av Socialbakers. En mätpunkt jag för några år sedan fick lägga ned då alla sidor utom Centerpartiet då hade låst sina (Facebook)sidor för följarna att göra egna inlägg, en faktor som gör att svarsfrekvens inte går att mäta. Nedan finns en variant på detta från Smampion: Dialoger (tyvärr ingen data för Instagram).
Majoriteten partiledare verkar uppvisa mer av information snarare än kommunikation det vill säga envägs-kommunikation. Annie Lööf och Jonas Sjöstedt är de två partiledare vilka ger utslag för att svara på följares inlägg/kommentarer. Dialog har endast uppmätts på Facebook.



Vad blir dina tankar när du ser partiledarnas aktivitet och genomslag? Stämmer aktivitet, budskap och plattformar med din bild av partiledarna? Något som överraskade?
Må gott,
LG
Dela gärna, ange: Källa: www.kommunikationsanalys.se
Datakällor: Bumblewing och Smampion
Fakta: Analysbloggen mäter data baserat på 10 partier: partiledarna för de åtta politiska partierna i riksdagen, samt därtill Feministiskt initiativ och Medborgerlig Samling. Grunden med ”samma” politiska partier är att långa tidslinjer med samma analysobjekt ger bra underlag genom att kunna följa utveckling av kommunikation i sociala medier över tid, samt utifrån samma data kunna se trender och förändringar – allt annat lika.