Sverigedemokraterna tre gånger mer aktiva än tvåan på Facebook. Sverigedemokraterna och Moderaterna uppvisar bäst framgång i sociala medier. Kristdemokraterna matchar inte sin partiledares genomslag och synlighet. Liberalerna, Vänsterpartiet och Feministiskt initiativ ligger under medel på samtliga sociala plattformar. Alla partier utom Sverigedemokraterna deltar i dialog med följarna på sina Facebook-sidor.
Summering september
I början av oktober kom en ”historisk mätning” i den senaste Demoskop/Expressen-mätningen som uppvisade att Sverigedemokraterna i stort hade samma väljarunderlag som Socialdemokraterna. Jimmie Åkesson visade dock inte upp samma förtroendesiffror i motsvarande mätning för partiledare.
Går det då att se någon koppling/förklaring i sociala medier till denna framgång? Om en faktor för väljarframgång är aktivitet så är svaret: definitivt. I september kan vi se att Sverigedemokraterna gjorde 138 inlägg på Facebook. Tvåan vad gäller influens, Moderaterna gjorde 44 stycken. 4,6 inlägg per dag vs 1,5 stycken. Även på Instagram säkrade Sverigedemokraterna högst influens före tvåan Moderaterna: 1,1 inlägg per dag vs 0,7 inlägg per dag. Kanske dags för övriga partier att öka sin inlägg i sociala medier för att attrahera väljare? Vad tror du? Självklart är inte kvantitet i sig den vinnande formeln, eller: Är det?
Centerpartiet höll sin stämma i slutet av månaden i Karlstad, varför ökad aktivitet kan ses ha påverkat genomslag som på till exempel YouTube.
Sverigedemokraterna dominerar närvaro i sociala medier (förutom LinkedIn) – där nu även Moderaterna börjar göra avtryck över tid. Moderaterna är därmed det enda parti som topplacerar sig på samtliga sociala plattformar.
- Facebook (influens): Sverigedemokraterna, Moderaterna och Socialdemokraterna
- Twitter (influens): Moderaterna, Sverigedemokraterna och Vänsterpartiet
- Instagram (influens): Sverigedemokraterna, Moderaterna och Vänsterpartiet
- YouTube (poäng): Sverigedemokraterna, Miljöpartiet de gröna och Moderaterna
- LinkedIn (följare): Moderaterna, Socialdemokraterna och Centerpartiet
Sverigedemokraterna och Moderaterna lyckas båda väl på samtliga plattformar (Moderaterna även på LinkedIn). Vänsterpartiet, Miljöpartiet de gröna och Socialdemokraterna är de partier relaterade regeringssidan som lyckas bäst, om än inte i paritet med Sverigedemokraterna och Moderaterna. Liberalerna och Feministiskt initiativ och till viss del Vänsterpartiet är de partier vilka nu inte uppvisar framgång i sociala medier, varför kanske en reflektion och benchmark på bas av data nedan kan bidra med tips och inspiration?
Värt notera nu att Kristdemokraterna för andra månaden inte uppvisar samma genomslag även om de fortfarande har synlighet, om än då mer via lokala partisidor. En tydlig skillnad från det höga genomslag deras partiledare Ebba Busch Thor uppvisar i hennes egna kanaler. Här kan du läsa vilken framgång respektive partiledare har i sociala medier (september 2019).
Nio lokala partisidor har lyckats säkra resultat på landets topplistor, vilka får genomslag som matchar eller överträffar rikssidorna. Plantskola för framgång?
Vilken influens har partierna?
Denna analysblogg har dels fokus sociala medier och hur tolka denna data, dels presentera olika verktyg som stöttar hantering och förståelse. Analysföretaget Bumblewing tillför denna analys jämförelse av faktor influens mellan partierna. (Du kan lägga till dig själv kostnadsfritt för att direkt få återkoppling på din egen digitala närvaro kontra övriga (politiker) i databasen.)
Facebook – influens, frekvens och engagemang
Sverigedemokraterna dominerar andelen influens under månaden.

Facebook – månadens topp 4-inlägg (Bumblewing och Smampion)
Sverigedemokraterna och Moderaterna säkrar samtliga månadens topp 4-inlägg. Kolla in nedan för att förstå vad och vilken vinkel det är som gör att budskap når ut. Och vad som slår an (hos följarna).


Twitter – influens, frekvens och engagemang
Även på Twitter når Sverigedemokraterna influens, om än denna månad på andra plats efter Moderaterna.

Twitter – månadens topp 4-inlägg
Sverigedemokraterna, Moderaterna och Medborgerlig Samling säkrar samtliga framgångsrika topp 4-inlägg.


Instagram – influens, frekvens och engagemang
Även på Instagram har Sverigedemokraterna dominerande influens – nästan i paritet med nivån på Facebook. Moderaterna intar även denna månad andra plats med Vänsterpartiet som tredje parti.

Instagram – månadens topp 4-inlägg
Även denna månad säkrar Moderaterna och Sverigedemokraterna månadens mest framgångsrika inlägg på Instagram.


Partisidornas månadspoäng
Liberalerna och Feministiskt initiativ samt Vänsterpartiet ligger under medel på samtliga plattformar. Sverigedemokraterna ligger över medel på samtliga plattformar.
Facebook:
Partier över medel denna månad är Moderaterna, Sverigedemokraterna, Kristdemokraterna, Medborgerlig Samling och Socialdemokraterna.

Twitter:
Partier över medel denna månad är Sverigedemokraterna, Kristdemokraterna och Medborgerlig Samling.

Instagram:
Partier över medel denna månad är Medborgerlig Samling, Sverigedemokraterna, Socialdemokraterna och Moderaterna.

YouTube:
Partier över medel denna månad är Sverigedemokraterna och Miljöpartiet de gröna.

Aktivitet och responsivitet
Moderaterna, Sverigedemokraterna och Vänsterpartiet säkrar högst viralitet på sina budskap. Sverigedemokraterna gör flest inlägg per dag, över 4 stycken, medan övriga gör runt 1 inlägg per dag.

Dialoger innebär att sidan engagerat sig i dialog på kommentarer som gjorts på sidan. Möjlighet för följare att göra egna inlägg på sidan erbjuder som bekant endast Centerpartiet. Alla partier engagerar sig i dialog utom Sverigedemokraterna.

Sverigedemokraterna, Medborgerlig Samling och Moderaterna säkrar högst viralitet på sina budskap. Flest tweets per dag gör Sverigedemokraterna och Medborgerlig samling med 9 respektive 8 tweets per dag.

Inga partier engagerar sig i dialog däremot uppvisar Medborgerlig samling responsgrad på tweets.

Moderaterna, Sverigedemokraterna och Vänsterpartiet säkrar högst viralitet på sina budskap. Centerpartiet, Miljöpartiet de gröna och Sverigedemokraterna gör flest inlägg per dag (inte att förväxla med faktor influens angiven högre upp).


YouTube
Sverigedemokraterna, Miljöpartiet de gröna och Centerpartiet säkrar högst viralitet på sina budskap, tillika de enda som gjort inlägg denna månad.


Topp 4-inlägg YouTube

Individuell sidrankning inom kategori politik
Analysföretaget Smampion rankar nationella partisidor mot lokala, alltså ej enbart rikssidor. Nedan redovisas topp 10-sidor för varje plattform. Här kan vi alltså även se hur partierna lyckas i hela landet och inte enbart rikspartiernas sidors närvaro. Elva lokala partisidor har lyckats säkra resultat som får genomslag vilka matchar eller överträffar rikssidorna.



YouTube

Smampions poängskala (0-100) motsvarar följande betyg:
100: Perfekt
95 – 99: Världsklass
90 – 94: Mycket bra
80 – 89: Väldigt bra
65 – 79: Ett bra betyg
45 – 64: Helt ok
30 – 44: Ej godkänt
0 – 29: Underkänt
Vanligaste politiska orden



YouTube

Nedan en sammanställning över hur många som följer våra partiers LinkedIn-sidor. Moderaterna, Socialdemokraterna och Centerpartiet har flest följare.

Drygt 6 600 personer följer politiska partier på LinkedIn – en ökning på cirka 500 följare på ett halvår (uppdateras här två gånger per år).
Vad tänker du om resultaten/analysen/verktygen ovan? Får du hjälp att bilda en uppfattning om det politiska läget i sociala medier på bas av aktivitet och genomslag? Inspiration för att öka din egen sidas genomslag?
Finns andra bra leverantörer eller nya verktyg som du skulle vilja se i denna analysblogg?
Må gott,
LG
Dela gärna, ange: Källa.www.kommunikationsanalys.se
Datakällor: Bumblewing och Smampion