Sverigedemokraterna har högst influens i sociala medier. Vänsterpartiet och Kristdemokraterna har hög synlighet i sociala medier.
Summering juni
När detta inlägg skrivs så har Politikerveckan i Almedalen 2019 inletts. Förhoppningsvis kan aktiva på plats i Visby, men även runt om i landet, få funderingar och bra samtal på bas av data från juni vad gäller politiska partier och sociala medier. Vad gör partierna i sociala medier, och hur lyckas de (nå ut)? Om alls?
Även juni visar att i synnerhet Sverigedemokraterna men även Kristdemokraterna och Vänsterpartiet har hög synlighet i sociala medier. Vad gäller influens på Facebook och Twitter dominerar Sverigedemokraterna. Sverigedemokraterna syns också vad gäller månadens mest virala inlägg, där även Vänsterpartiet och Kristdemokraterna säkrar hög synlighet.
Vilken influens har partierna?
Denna analysblogg har dels fokus sociala medier och hur tolka denna data, dels visa på olika verktyg som stöttar hantering och förståelse. Analysföretaget Bumblewing tillför denna analys jämförelse av faktor influens mellan partierna. (Du kan lägga till dig själv kostnadsfritt för att direkt få återkoppling på din egen digitala närvaro kontra övriga (politiker) i databasen.)
Facebook – influens, frekvens och engagemang
Från förra månaden visar jag data från Bumblewing i en helt ny graf vad gäller faktor influens. Denna typ av grafer gillar jag då det ger mig en snabb bild över läget, och där det sedan finns data för att djupa och undersöka vad som ligger bakom. Nedan syns data i form av en statisk bild, medan verktyget med mouse-over är mer dynamiskt.

Facebook – månadens topp 10 inlägg
Sverigedemokraterna säkrar månadens alla topp 10-inlägg. Kolla in nedan för att förstå vad och vilken vinkel det är som gör att Sverigedemokraternas budskap når ut. Och vad som slår an (hos följarna).

Twitter – influens, frekvens och engagemang
Även på Twitter har Sverigedemokraterna mest influens, om än inte lika dominerande som på Facebook. I årets partiledartal i Almedalen talade Ulf Kristersson om tonen på Twitter; och med tanke på att Moderaterna har näst mest influens bland Sveriges partier på Twitter så finns både chans och möjlighet för partiet att påverka (kanske även tonen).

Twitter – månadens topp 10 inlägg
Sverigedemokraterna säkrar merparten framgångsrika inlägg, därutöver Moderaterna.

Partisidornas poäng – förändring per månad
Juni visar många röda pilar nedåt. Inte förvånande kanske med tanke på att maj hade en förhållandevis hög aktivitet med tanke på månadens EU-val.
Facebook:

Twitter:

Instagram:
Moderaterna saknas här och jag har efterlyst statistik och sida till nästa månad.

YouTube:

Smampions poängskala (0-100) motsvarar följande betyg:
100: Perfekt
95 – 99: Världsklass
90 – 94: Mycket bra
80 – 89: Väldigt bra
65 – 79: Ett bra betyg
45 – 64: Helt ok
30 – 44: Ej godkänt
0 – 29: Underkänt
Månadens mest virala inlägg (politiska sidor)
Vänsterpartiet och Kristdemokraterna dominerar bland topp 10-sidor, både nationella och lokala, med mest virala inlägg på Facebook, Twitter och YouTube (datakälla: Smampion).


Ingen data ännu, kommer under 2019.
YouTube

Individuell sidrankning inom kategori politik
Analysföretaget Smampion rankar även lokala partisidor mot varandra, ej enbart rikssidor. (Partiledarna redovisade jag innan valet i separata månadsinlägg.) Nedan redovisas topp 10-sidor för varje plattform. Här kan vi alltså även se hur det ser ut i hela landet och inte enbart rikspartiernas närvaro.


Smampion har nu åter data för Instagram.

YouTube

Nedan en sammanställning över hur många som följer våra partiers LinkedIn-sidor. Moderaterna, Socialdemokraterna och Centerpartiet har flest följare.

Drygt 6 000 personer följer politiska partier på plattformen. Små förändringar mellan månader (uppdateras här två gånger per år).
Vad tänker du om verktygen ovan? Får du hjälp att bilda en uppfattning om det politiska läget i sociala medier på bas av aktivitet och genomslag? Finns andra bra leverantörer du skulle vilja se i denna analysblogg?
Må gott,
LG
Dela gärna, ange: Källa.www.kommunikationsanalys.se
Datakällor: Bumblewing och Smampion