Instagramdata åter i analysunderlaget. Förenklade influensgrafer. Sverigedemokraterna och Kristdemokraterna har hög synlighet i sociala medier.
Summering maj
Maj präglades av valet till Europaparlamentet och Socialbakers släppte relaterat en rapport med fokus sociala medier i samband med valet: European Parliament Elections.
Smampion kom med den glada nyheten att data för Instagram-sidor nu åter finns att ta del av efter ett mycket långt uppehåll efter Facebooks-översyn av sina källor förra året. Jag har minimerat översynen av partisidornas ändrade rankning från föregående månad (källa: Smampion).
Bumblewing, med fokus faktor influens, har utvecklat sin tjänst och ger nu presentation över denna analysbloggs tio partier i överskådliga grafer. Nedan kommer det därför se lite annorlunda (enklare?) ut från denna månad. Hoppas du kommer att gilla det. Jag misstänker jag lär höra ifrån dig om du saknar de tidigare graferna 😉 Själv uppskattar jag det då det snabbt ger en enkel överblick av aktuell status, och som sedan kan fördjupas vid behov. Ytterligare en ny feature är att nu kunna se vilka poster som föranlett största ”genomslaget” (månadens topp 10).
Även maj visar att Sverigedemokraterna och Kristdemokraterna tar huvudplats i sociala medier.
Bumblewing – vilken influens har partierna?
Denna analysblogg har dels fokus sociala medier och hur tolka denna data, dels visa på olika verktyg som stöttar hantering och förståelse. Analysföretaget Bumblewing tillför denna analys jämförelse av faktor influens mellan partierna. (Du kan lägga till dig själv kostnadsfritt för att direkt få återkoppling på din egen digitala närvaro kontra övriga (politiker) i databasen.)
Facebook – influens, frekvens och engagemang
Denna månad visas data från Bumblewing i en helt ny graf. Detta ger en enkel, snabb och tydlig översyn. En nackdel kan vara att partier med lågt genomslag klumpas ihop till Övriga, eller inte går att åskådliggöra i översynen. Dina tankar?

Facebook – månadens topp 10 inlägg
Sverigedemokraterna säkrar merparten framgångsrika inlägg, därutöver Moderaterna. Jag ser att denna data är relevant just för att förstå VAD och VILKEN VINKEL det är som gör att budskap når ut. Och även tonalitet: vad slår an hos följarna?

Twitter – influens, frekvens och engagemang
Som ovan visas data från Bumblewing i en helt ny graf för en enkel, snabb och tydlig översyn. En brist kan vara att partier med lågt genomslag klumpas ihop till Övriga, och/eller inte syns i översynen.

Twitter – månadens topp 10 inlägg
Sverigedemokraterna säkrar merparten framgångsrika inlägg, därutöver Kristdemokraterna, Moderaterna och Liberalerna.

Partisidornas poäng – förändring per månad
Facebook:

Twitter:

Instagram:

YouTube:

Smampions poängskala (0-100) motsvarar följande betyg:
100: Perfekt
95 – 99: Världsklass
90 – 94: Mycket bra
80 – 89: Väldigt bra
65 – 79: Ett bra betyg
45 – 64: Helt ok
30 – 44: Ej godkänt
0 – 29: Underkänt
Månadens mest virala inlägg (politiska sidor)
Kristdemokraterna dominerar bland topp 10-sidor, både nationella och lokala, med mest virala inlägg på Facebook, Twitter och YouTube (datakälla: Smampion).


Ingen data ännu, kommer under 2019.
YouTube

Individuell rankning inom kategori politik
Analysföretaget Smampion rankar även lokala partisidor mot varandra, ej enbart rikssidor. (Partiledarna redovisade jag innan valet i separata månadsinlägg.) Nedan redovisas topp 10 profiler för varje plattform. Här kan vi alltså även se hur det ser ut i hela landet och inte enbart rikspartiernas närvaro.



Smampion har nu åter data för Instagram..
YouTube

Nedan en sammanställning över hur många som följer våra partiers LinkedIn-sidor. Moderaterna, Socialdemokraterna och Centerpartiet har flest följare.

Drygt 6 000 personer följer politiska partier på plattformen. Små förändringar mellan månader (uppdateras här två gånger per år).
Vad tänker du om verktygen ovan? Får du hjälp att bilda en uppfattning om det politiska läget i sociala medier på bas av aktivitet och genomslag? Finns andra bra leverantörer du skulle vilja se i denna analysblogg?
Må gott,
LG
Dela gärna, ange: Källa.www.kommunikationsanalys.se
Datakällor: Bumblewing och Smampion