Nyhet: Partiledarsnitt på effekt av närvaro på Facebook och Twitter. Instagram ger bäst utväxling på innehåll vs antal följare. Ebba Busch Thor får bra utväxling på sponsrade inlägg. Annie Lööf ”äger” Instagram med drygt 1/3 av totalen följare, och 2/3 av totalen interaktioner.
Summering maj
I maj kom DN/Ipsos förtroendemätning för våra partiledare.
- Ulf Kristersson, M: 35 procent (35 i januari).
- Annie Lööf, C: 34 procent (38).
- Stefan Löfven, S: 34 procent (40).
- Jan Björklund, L: 25 procent (27).
- Jonas Sjöstedt, V: 25 procent (21).
- Jimmie Åkesson, SD: 24 procent (20).
- Ebba Busch Thor, KD: 19 procent (17).
- Gustav Fridolin, MP: 15 procent (16).
- Isabella Lövin, MP: 11 procent (11).
Med tanke på att denna analysblogg över sociala medier även lyfter våra partiledares närvaro i dessa kanaler, vill jag se om vi kan se motsvarande respons på partiledarna i sociala medier. Och svaret baserat på mätningens topp 3 får bli ett nja. Annie Lööf och Stefan Löfven finns med på flera verktygs topplaceringar, medan däremot Ulf Kristersson inte intar motsvarande topplats. Medan Jonas Sjöstedt däremot oftast befinner sig i övre delen av listorna, såväl Jimmie Åkesson.
Av samtliga plattformar är det tydligt att endast Instagram ger mest (bäst?) utväxling på aktivitet. Endast 5 av 12 partiledare (10 partier) finns samtidigt med officiell aktiv profil på Instagram. Annie Lööf har både flest följare och säkrar mest interaktioner bland samtliga partiledare på Instagram.
Bumblewing – partiledarsnitt
Denna analysblogg har som bekant fokus sociala medier, och hur tolka data och visa på olika verktyg som kan stötta. Bumblewing tillför initialt grafer till denna blogg, och har nu även tagit fram ett snitt på närvaro i sociala medier; återkoppla gärna dina tankar. Du kan lägga till din egen digitala närvaro kostnadsfritt för att direkt få återkoppling på din närvaro kontra övriga (politiker) i databasen.
Notera att data från Bumblewing (än så länge) endast motsvarar data för 7 dagar, och inte månad som övrig rapportering. De plattformar som mäts är Facebook och Twitter.
Followerengagement
Postengagement
Score över svenska partiledare på Facebook (12 sidor)
Partiledarnas snitt är 84.
2 av de 12 partiledarna befinner sig under denna score, vilka också är representanter för de minsta partierna utan plats i riksdagen.
Followerengagement
Ulf Kristersson och Gustav Fridolin finns ej aktiva i eget namn på Twitter. Stefan Löfven finns under namnet Swedish PM. Jimmie Åkesson är i stort inaktiv.
Postengagement
Score över svenska partiledare på Twitter (11 sidor)
Partiledarnas snitt är 74.
4 av de 11 partiledarna befinner sig under denna score. Dessa fyra är även de som gör minst antal tweets.
Storyclash – rankning på bas av interaktioner
De sociala plattformar som detta österrikiska verktyg mäter är Facebook, Twitter, Instagram och YouTube, och presenteras med samlad plattformsdata från Storyclash. Återkoppla gärna dina tankar på data nedan.
Nedan syns hur samtliga partiledare placerar sig – rankat på antal interaktioner. Bland dessa har jag valt ut de tre på pallplats denna månad, Annie Lööf – Ebba Busch Thor – Stefan Löfven, med relaterad individuell data, för att ge en bild av vad detta verktyg kan leverera och hur.
En (mindre) utmaning i det att Stefan Löfven inte räknas samman med Swedish PM för total.
Annie Lööf
Annie Lööfs genomslag baserade sig i huvudsak på Instagram samt bilder och stories.
Ebba Busch Thor
Ebba Busch Thors genomslag baserade sig på Instagram och Facebook, samt bilder.
Stefan Löfven
Stefan Löfvens genomslag baserade sig i huvudsak på Instagram och Facebook, och foton.
Följare, ökning:
- Ebba Busch Thor: 3 600 följare
- Annie Lööf: 1 300 följare
- Stefan Löfven: 710 följare
Aktivitet, antal inlägg:
- Annie Lööf: 95 inlägg
- Ebba Busch Thor: 62 inlägg
- Stefan Löfven: 31 inlägg
Interaktionsgrad:
- Annie Lööf: 100,4 procent
- Ebba Busch Thor: 63,7 procent
- Stefan Löfven: 30,3 procent
I maj ligger Annie Lööf fortfarande bra till inom merparten ”grenar”, även om nu Ebba Busch Thors aktiviteter börjar ge effekt. Annie Lööfs formula kan ses vara 3 inlägg per dag med huvudfokus på plattform Instagram, med personlig touch på foton och stories (se kommande stycke nedan vad gäller toppinnehåll, där Annie Lööf har ett inlägg på Instagram.).
Inläggen som säkrade högst interaktion
De politiska toppinläggen vad gäller interaktioner (engagemang) på de fyra plattformarna fördelas bland partierna (av max 15 st inlägg möjliga):
- Ilan Sadé = 5 st
- Ebba Busch Thor = 4 st
- Gita Nabavi = 3 st
- Stefan Löfven = 1 st
- Annie Lööf = 1 st
- Jan Björklund = 1 st
Värt observera att Gita Nabavi än så länge har det lägsta antalet sidföljare på Facebook (226 stycken) bland bevakade partiledare, varför interaktioner per 1 000 följare ger högt utslag och utfall. Om sidan fortsätter växa, och då kvarstår med hög interaktion, blir intressant att följa.
Värt observera att Ilan Sadé än så länge har det näst lägsta antalet profilföljare på Twitter (7 400 stycken) bland bevakade partiledare, varför interaktioner per 1 000 följare ger högt utslag och utfall. Om profilen fortsätter växa, och då kvarstår med hög interaktion, blir intressant att följa.
Smampion – politiska profiler, total
Jag har tittat på Smampions registrerade sidor för månaden och samtliga fyra plattformar för att spåra våra partiledare. YouTube ger inget utslag på kanaler för partiledare och Smampion redovisar ingen data för Instagram för tillfället.
Fyra av tolv partiledare har lyckats ta sig in på topplistorna över politiker.
Facebook – Ebba Busch Thor, Jimmie Åkesson, Jonas Sjöstedt och Stefan Löfven.
Bland topp 10 på Facebook återfinns Ebba Busch Thor, Jonas Sjöstedt, Jimmie Åkesson, och Stefan Löfven. (Länkade är de partiledare vilka hittills delat sina digitala tips i denna analysblogg, därtill Ninos Maraha.)
Bland topp 10 på Twitter återfinns denna månad ingen partiledare. Bland övriga på topplistan finns Lotta Edholm som delat sina digitala tips i denna blogg.
Instagram och YouTube.
Instagram ger ingen redovisning av data just nu. Inga politiska personer finns registrerade med personlig YouTube-kanal. Vem blir först?
Socialbakers
Jonas Sjöstedt har en bra närvaro och effekt blir min spontana reflektion efter att ha tittat på Socialbakers underlag över samtliga resultat och plattformar. Intressant notera större variationer vad gäller partiledare än vad gäller deras partier. Olika personligheter som väger in?
I och med att Ilan Sadé nu skaffat en officiell sida på Facebook, får Feministiskt initiativ representeras av en partiledare, Gudrun Schyman, och Ilan Sadé tar Gita Nabavis plats (finns bara tio platser).
De som indikerar tydliga utmaningar i sociala medier är Gudrun Schyman och Ulf Kristersson, den senare fortfarande relativt ny i sin roll och därmed att bygga relationer i sociala medier över tid.
Facebook – storlek och interaktioner
Sponsrade inlägg Facebook – partiledare
Av månadens inlägg så är det enligt Socialbakers mätning ett antal partiledares inlägg vilka verkar agera icke-organiskt, varför dessa tolkas som sponsrade inlägg.
Ebba Busch Thor står ut i maj, med sponsringsframgång att notera.
En anledning till att Jimmie Åkesson inte säkrar högre interaktion bör bero på endast två retweets i maj.
På bas av antal följare vs antal interaktioner så är det klart att det endast är Instagram som ger större utväxling kontra antal följare än några av de övriga plattformarna. Vilket till exempel Annie Lööf och Ebba Busch Thor, och nu även Gustav Fridolin drar nytta av.
Sponsrade inlägg Instagram – partiledare
Några överraskningar för dig på bas av data ovan? Hur tror du framtiden kommer utvecklas för våra partiledare? Behöver samtliga finnas på alla plattformar re: målgrupper? Och kanske särskilt, nu prioritera Instagram?
Här kan du läsa förra månadens analys över partiledare i sociala medier.
Må gott,
LG
Dela gärna ur bloggen, ange: Källa: www.kommunikationsanalys.se
Datakällor: Bumblewing, Storyclash, Socialbakers och Smampion.