Twitter: Partiledarnas snitt för andel äkta följare är 78 procent. Partiledarna med flest antal följare har även högst andel falska följare. 4 partiledare riskerar kommunicera med falska konton utan att säkra genomslag för budskap. Gudrun Schyman har störst andel falska följare.
SVT:s nyhet om falska följare på Twitter baserat på automatiserade beteenden, fick viss uppmärksamhet bland oss digitalt intresserade. Och för denna analysblogg som mäter effekter av närvaro och kommunikation i sociala medier, är interaktion och följare av stort intresse.
Jag har nu använt Twitteraudit på de 10 svenska partiledarna som denna analysblogg bevakar. (I gratisversionen så ger verktyget inte en gemensam aktuell tidsperiod för mätningarna, varför det är en brasklapp att notera.)
Så här ser Twitter-ställningen ut för maj 2018 vad gäller följare och interaktioner för de svenska partiledarna (källa: Socialbakers):
Hur ser då ställningen ut vad gäller äkta vs falska följare? Vad gäller äkta följare så fördelar sig partierna enligt följande på Twitter:
- Ebba Busch Thor – 87 procent
- Ilan Sadé – 86 procent
- Isabella Lövin – 86 procent
- Stefan Löfven – 85 procent
- Jan Björklund – 80 procent
- Annie Lööf – 74 procent
- Jimmie Åkesson – 72 procent
- Jonas Sjöstedt – 66 procent
- Gudrun Schyman – 65 procent
- (Ulf Kristersson – ingen Twitter-profil)
I jämförelse med de svenska partiernas Twitter-följare så säkrar partiledarna i snitt fler äkta följare än deras respektive partier.
Andel äkta följare – svenska partiledare på Twitter
Ebba Busch Thor – Kristdemokraterna: 87 procent
Ilan Sadé – Medborgerlig Samling: 86 procent
Isabella Lövin – Miljöpartiet de gröna: 86 procent
Stefan Löfven – Socialdemokraterna: 85 procent
Jan Björklund – Liberalerna: 80 procent
Annie Lööf – Centerpartiet: 74 procent
Jimmie Åkesson – Sverigedemokraterna: 72 procent
Jonas Sjöstedt – Vänsterpartiet: 66 procent
Gudrun Schyman – Feministiskt initiativ: 65 procent
De partiledare som ligger under partiledarmedel 78 procent, Gudrun Schyman, Jonas Sjöstedt, Jimmie Åkesson och Annie Lööf, bör se över sin digitala strategi vad gäller Twitter, då effekt av budskap och genomslag kan påverkas av andel mängd falska följare. Det kan även vara värt att analysera varför de har en stor mängd falska följare? Särskilt Gudrun Schyman som har störst andel falska följare bör fundera över plattformen.
Har du en Twitter-profil, testa och se hur din följarstatus är.
Må gott,
LG
Dela gärna, ange. Källa: www.kommunikationsanalys.se