Sverigedemokraterna och Vänsterpartiet säkrar hög närvaro. Liberalerna växer mest på Facebook: Miljöpartiet tappar. Socialdemokraterna och Miljöpartiet ligger under i interaktion på samtliga fyra plattformar.
Den 1 december släppte statistikmyndigheten SCB resultaten från partisympatiundersökningen för november 2016.
Den största ökningen visar SD och V vilket även speglats i närvaro i sociala medier under året. Så även denna månad står dessa partier ut.
Även i november fortsatte Miljöpartiets tapp av följare på Facebook. Denna månad tillsammans med Feministiskt initiativ. Sverigedemokraterna återfinns på samtliga plattformar med poster som säkrat störst genomslag. Inget parti har lyckats vända den genomgående negativa tonen vid mediaanalys av relaterade poster, Sverigedemokraterna minst drabbade.
Facebook och Instagram framstår som partiernas primära kanaler inom sociala medier, med Twitter som kompletterande ”megafon”. Varken YouTube eller LinkedIn verkar vara satsningskanaler – med möjligt undantag Sverigedemokraterna och YouTube.
Antal följare
Kvalitet före kvantitet är av största vikt, med all rätt, samtidigt som en stor följarskara kan locka och intressera de osäkra eller måttligt engagerade. Just de osäkra brukar vara en intressant målgrupp för politiska partier som behöver ökat stöd.
Så här fördelar sig partierna storleksmässigt på Facebook. Observera att stapelfärger ej matchar partifärger.
Facebook (medel 78 100)
Facebook (medel 78 100) – följande partier ligger under medel (ej median):
- Miljöpartiet, Centerpartiet, Liberalerna och Kristdemokraterna
Twitter (medel 52 000)
Twitter (medel 52 000) – följande partier ligger under medel (ej median):
- Sverigedemokraterna, Centerpartiet, Feministiskt initiativ och Kristdemokraterna
Instagram (medel 7 500)
Instagram (medel 7 500) – följande partier ligger under medel:
- Vänsterpartiet, Sverigedemokraterna, Miljöpartiet, Socialdemokraterna, Centerpartiet, Liberalerna och Kristdemokraterna
YouTube (medel 2 400)
YouTube (medel 2 400) – följande partier ligger under medel:
- Moderaterna, Centerpartiet, Feministiskt initiativ, Miljöpartiet, Vänsterpartiet, Liberalerna och Kristdemokraterna
Följande partier ligger under medel i storlek på samtliga fyra plattformar:
- Kristdemokraterna
- Centerpartiet
Smampions samlade poängsammanställning för månaden
Flera partier får under 65 i betyg vilket jag ser som under vad ett parti behöver prestera för att bevisa relevans, och säkra väljare. Vissa partisidor får även bottenbetygen underkänt och ej godkänt.
Smampions poängskala (0-100) motsvarar följande betyg:
100: Perfekt
95 – 99: Världsklass
90 – 94: Mycket bra
80 – 89: Väldigt bra
65 – 79: Ett bra betyg
45 – 64: Helt ok
30 – 44: Ej godkänt
0 – 29: Underkänt
Facebook:
Twitter:
Instagram:
Antal interaktioner per 1 000 följare
Analysföretaget Socialbakers visar att de tre partier som växte mest (procentuellt) på Facebook är Liberalerna, Sverigedemokraterna och Centerpartiet (källa: Socialbakers). Tappar följare gör fortfarande Miljöpartiet, samt även Feministiskt initiativ. Miljöpartiet har tappat digitala följare i över ett år.
Medelantal nya följare på den plattformen i oktober var 523 (464) stycken.
Nedan översikt över hur väl partierna säkrar interaktioner per 1 000 följare.
Facebook (medel 398)
Facebook (medel 398) – följande partier ligger under ”partimedel” (ej median):
- Kristdemokraterna, Socialdemokraterna, Feministiskt initiativ och Miljöpartiet
Twitter (medel 42)
Twitter (medel 42) – följande partier ligger under ”partimedel”:
- Vänsterpartiet, Socialdemokraterna, Liberalerna, Feministiskt initiativ och Miljöpartiet
Instagram (medel 796)
Instagram (medel 796) – följande partier ligger under ”partimedel”:
- Centerpartiet, Kristdemokraterna, Liberalerna, Miljörpartiet, Feministiskt initiativ och Socialdemokraterna
YouTube (medel 57)
YouTube (medel 57) – följande partier ligger under ”partimedel”:
- Sverigedemokraterna, Centerpartiet, Vänsterpartiet, Socialdemokraterna, Kristdemokraterna, Liberalerna, Moderaterna och Miljöpartiet
Följande partier ligger under medel vad gäller följares interaktion på samtliga fyra plattformar:
- Socialdemokraterna och Miljöpartiet
Följande inlägg på respektive plattform säkrade högst interaktion
Sverigedemokraternas inlägg säkrar högst interaktion på samtliga plattformar.
Facebook:
De partiers politiska Facebook-poster vilka lyckades skapa mest interaktion per 1000 följare kom denna månad från Vänsterpartiet och Sverigdemokraterna.
Twitter:
De politiska Twitter-poster vilka lyckades skapa mest interaktion per 1000 följare kom denna månad från Sverigedemokraterna och Moderaterna.
De politiska Instagram-poster vilka lyckades skapa mest interaktion per 1000 följare kom från Sverigedemokraterna och Vänsterpartiet.
YouTube:
De politiska YouTube-videor vilka lyckades skapa mest interaktion per 1000 följare kom från Sverigedemokraterna och Liberalerna.
Gavagai – räckvidd och ton
Bevakningsföretaget Gavagai mäter antal partiomnämnanden samt ton på dessa. Moderaterna, Vänsterpartiet och Sverigedemokraterna toppar månaden med högst antal omnämnanden.
Gavagai mäter även tonen på inlägg, och samtliga partier har mer negativa än positiva omnämnanden. Moderaterna och Liberalerna har med 58 procent den största delen negativa omnämnanden.
Sverigedemokraterna är det parti som uppvisar minst antal (övervägande) negativa omnämnanden (ton): 27 procent mer negativa än positiva. (Piratpartiet har jag ej med i denna bloggbevakning.)
Varumärket
Nedan följer ett urval av de partisidor som Smampion har registrerade, i syfte att dels belysa skötsel av varumärket (läs: igenkänning), dels värdet på närvaron enligt Smampions poängskala.
Socialdemokraterna
Fortfarande frågetecken runt Ludvikas val av logotyp, samt därtill en Twitter-profil. Enligt Smampions poängskala ligger 5 sidor under gränsen (45) för att tillföra något (kommunikativt) värde. Baserat på Smampions poängskala rekommenderar jag en snar översyn alternativt stängning av dessa.
Miljöpartiet
I stort samma igenkänning – med tydligt avsteg i Göteborg på YouTube. Baserat på Smampions poängskala rekommenderar jag en snar översyn alternativt stängning av 4 sidor.
Vänsterpartiet
Frågetecken runt logotyp Malmö. Baserat på Smampions poängskala rekommenderar jag en snar översyn alternativt stängning av 3 sidor.
Feministiskt initiativ
Frågetecken runt Twitter-namn samt logotyp Stockholm. Baserat på Smampions poängskala rekommenderar jag en snar översyn alternativt stängning av 2 sidor.
Sverigedemokraterna
I stort enhetligt. Avsteg YouTube. Baserat på Smampions poängskala rekommenderar jag översyn av 1 sida.
Moderaterna
Generellt frågetecken runt logotyp. Svårt för lokala representanter, och väljare!, när inte riksorganisationen säkrar en enhetlig logotyp. Baserat på Smampions poängskala rekommenderar jag en snar översyn alternativt stängning av 6 sidor.

Centerpartiet
I stort enhetlig logotyp. Baserat på Smampions poängskala rekommenderar jag översyn av 1 sida.
Liberalerna
Liberalerna har ett tydligt avsteg i Göteborg med Twitter. Baserat på Smampions poängskala rekommenderar jag översyn av 1 sida.
Kristdemokraterna
Frågetecken runt Halland. Baserat på Smampions poängskala rekommenderar jag en snar översyn alternativt stängning av 3 sidor.
Det är av vikt att politiska partier syns på flertalet plattformar då väljarrelevans ges och skapas på olika sätt. Nedan en sammanställning över dels partiernas närvaro, dels hur många som följer våra rikspartiers LinkedIn-sidor (ej grupper).
- Miljöpartiet: saknas
- Vänsterpartiet: saknas
- Sverigedemokraterna: saknas
Kristdemokraterna såväl som Feministiskt initiativ saknar fortfarande logotyp på denna plattform.
Sammanfattning
Vad gäller innehåll som skapar interaktioner är det två partier som generellt står ut – genom att ligga under medel: regeringspartierna Socialdemokraterna och Miljöpartiet. Å andra sidan syns Sverigedemokraterna och Vänsterpartiet. Anledningar kan som bekant variera.
Det ska bli intressant att följa om fler partier kommer att aktivera sig på YouTube med rörlig bild. Sverigedemokraterna och Feministiskt initiativ står i dagsläget ut på den plattformen.
Som kommunikatör och varumärkesförkämpe är det en glädje att se att majoriteten av partierna nu börjar uppvisa enighet runt användande av varumärket. Oavsett var i landet. Ett undantag är fortfarande Moderaterna som sticker ut med en stor variation ännu. En översyn och städning skulle hjälpa väljarkårens igenkänning.
Vad tänker du om våra partiers närvaro i sociala medier?
Må gott,