Rörlig bild har dubblerats på ett år på Facebook. Fortsatt nedåtgående trend av poster på Twitter. YouTube innehållsökar efter längre tids tapp.
Internetstiftelsen i Sverige, iis.se, släppte nyligen en del ur den kommande rapporten, Svenskarna och internet 2016. I den framgår tydligt att Twitter tappar i Sverige. Ett fenomen som jag noterade i september 2015, och vars utveckling jag sedan följt med hjälp av grafer, se nedan.
Trenden för landets 20 toppvarumärken är fortsatt innehållsminskning på Twitter (källa: Socialbakers). Twitter har som bekant haft utmaningar en längre tid och gjort förändringar för att öka nytta samt stimulera användarna av plattformen. Hur resonerar ditt varumärke runt Twitter: på eller av, eller oengagerat samma? I mina månatliga bloggposter som redovisar våra politiska partiers användning av kanalerna tappar inte Twitter, ännu, lika tydligt. Sena på bollen?
Facebooks innehållsutveckling i Sverige, baserat på samma urvalsbas, med exponentiell trend, nedan:
Sveriges 20 bästa varumärken gjorde i snitt 98 (99) tweets, 32 (30) Facebook-inlägg och laddade upp 9 (5) videor på YouTube. Intressant trendbrott för YouTube efter en längre tids tapp, nedan:
Utvecklingen baserat på Sveriges ledande 20 varumärken:
Nedan ser vi hur Sveriges topp 20 varumärken arbetar med sina sidor på Facebook och Twitter, och vilken respons vi följare ger på deras inlägg. (Källa: Socialbakers.) I jämförelse med september 2015 har Video/Rörlig bild dubblerats.
Om du inte ser ditt varumärke representerat kan det bero på att dels Socialbakers, dels Smampion inte har berörd profil/-er registrerade. Smampion erbjuder gratis registrering.
Sveriges topp 5 varumärken på Facebook vad gäller antal följare och interaktioner är enligt Socialbakers:
Sveriges topp 20 varumärken gjorde i snitt 32 inlägg. Om vi omvandlar antal snittinlägg på ICA och fördelar antal interaktioner per inlägg, innebär det att varje inlägg skulle fått ca 2 280 interaktioner per inlägg.
Hur arbetar ni med er Facebook-sida? Har ni målsatt ett antal interaktioner varje inlägg ska säkra? Vet du hur många interaktioner era inlägg säkrar? Räknar ni hem interaktion på bas av kännedom och/eller försäljning? Dela gärna tankar och erfarenheter!
Enligt analysföretaget Smampion är sidorna nedan månadens svenska bästa, baserat på Smampions poängskala 0-100. Om din sida inte finns med för mätning hos Smampion kan du enkelt lägga till den här (kostnadsfritt).
Smampions poängskala (0-100) motsvarar följande betyg:
100: Perfekt
95 – 99: Världsklass
90 – 94: Mycket bra
80 – 89: Väldigt bra
65 – 79: Ett bra betyg
45 – 64: Helt ok
30 – 44: Ej godkänt
0 – 29: Underkänt
Kundservice Facebook
Månaden visar en återkommande mix av toppvarumärken inom i huvudsak resor, telekom och ”teknik”.
Nedan Smampions topplista över Responsgrad:
OBS! Smampions data är denna gång inte exakt kalendermånad utan gick några dagar in i oktober.
De unika Facebook-poster som genererade högst interaktion gjordes av återkommande Norrlands Guld och ICA.
Enligt Smampion var Sveriges bästa företag/varumärken på Twitter:
Enligt Socialbakers är nedan de varumärken vilka säkrar dels flest följare, dels flest interaktioner på Twitter:
Sveriges topp 20 varumärken gjorde 98 tweets i snitt (99).
Om vi omvandlar antal inlägg på Unibet Sverige och fördelar antal interaktioner per tweet, innebär det att varje inlägg skulle fått 646 (674) interaktioner per tweet.
Hur arbetar ni med er Twitter-profil? Har ni målsatt ett minimum antal interaktioner varje tweet ska säkra? Funderar ni på att dra ned/lämna plattformen? Dela gärna erfarenhet!
För övrigt inspirerande att se när storlek även matchas av interaktion, vilket igen och igen, och hittills uteslutande, uppvisas av SAS.
Kundservice Twitter
Telekom har länge varit framstående på Twitter i kundservice. Den norska telekom-giganten Telenor tappar denna månad till Viasatsverige som nu visar bästa svarstid.
Unibet Sverige, som ett återkommande varumärke, intar även denna månad pallplats tillsammans med återkommande Happy Socks.
Månadens bästa företag på Instagram enligt Smampion:
Höganäs kommun har nu i ett år i sträck återfunnits på Smampions topp 10 Instagram-profiler i Sverige. Säkrar möten där vi medborgare finns – och vill?
Socialbakers har inte motsvarande rapportering för Instagram varför den jämförelsen uteblir.
YouTube
Underlag från Socialbakers visar YouTube i Sverige med fokus på antal visningar och antal prenumeranter. Där återfinner vi IKEA, Ving Sverige och legosverige i toppen på båda listorna över visningar samt antal prenumeranter.
IKEA intar denna månad pallplats tillsammans med CoopSverige.
Sveriges topp 20 varumärken gjorde i snitt 9 videor. Nästan en dubblering från föregående månad. Rörlig bild ses nu som en nyckelkanal för innehåll, samtidigt som det kräver (ny) kompetens för att säkra produktion. Tufft för mindre organisationer? Eller kan smartphones säkra detta?
Sammanfattning
Twitter tappar, Facebook och Instagram står stabilt och YouTube skickar dubbla signaler. TBC.
Vilka analysverktyg använder din organisation för att följa och förstå utveckling i sociala medier? Webbverktyg har funnits länge medan analysverktyg för sociala medier ännu inte känns helt vedertagna. Din erfarenhet?
I år har jag som bekant valt att fokusera mer på effekter av innehållskommunikation, och nedan ser vi de varumärken vilka lyckas säkra bästa interaktion på Facebook, Twitter och YouTube. Lär av de bästa!
Må gott,
LG
Dela gärna innehåll ur bloggen, givet källhänvisning – Källa: www.kommunikationsanalys.se