Moderaterna mest aktiva innehållsproducenter på Facebook, Twitter och Instagram. Kristdemokraterna och Liberalerna högst tillväxt på Facebook, Twitter och Instagram. Miljöpartiet som enda parti tappar på både Facebook och Instagram.
I maj släppte statistikmyndigheten SCB den första av årets två partisympatiundersökningar (PSU). En av anledningarna till att jag startade denna blogg var för att se om den digitala närvaron kunde ses förutspå generell utveckling. Min helt ovetenskapliga tolkning relaterat PSU och partiernas närvaro i sociala medier är att Moderaternas, Vänsterpartiets och Sverigedemokraternas ökning har backats av dessa partiers ökade aktivitet i sociala medier under 2016. Även Kristdemokraterna har senaste månaderna ökat sin aktivitet i sociala medier varför det blir intressant att se om höstens PSU kommer visa en bromsning av tappet i maj.
Miljöpartiet har tappat följare på Facebook sedan juli förra året, och tappar även på Instagram. Landets största partier, Socialdemokraterna och Moderaterna står stabilt i sociala medier. Skillnaden är dock att Moderaterna har en mycket aktiv närvaro medan Socialdemokraterna kan sägas uppehålla en hygiennärvaro.
Sverigedemokraterna ökar på både Facebook och Twitter medan Instagram-kontot som partiet stängde förra året därmed inte levererar som för övriga partier.
Denna månad slutar jag följa graden av ”kundservice” och lyfter istället resultat av respons på inlägg i form av interaktion med följare.
Analysföretaget Socialbakers visar att de tre partier som växte mest (procentuellt) på Facebook är Sverigedemokraterna (2,95%), Kristdemokraterna (2,89%) och Liberalerna (2,07%). Tappar följare gör fortfarande, och endast, Miljöpartiet. Miljöpartiet har därmed tappat digitala följare sedan juli 2015.
Moderaterna, Vänsterpartiet och Sverigedemokraterna är denna månad de tre partier vilka gör flest inlägg.
Regeringspartierna gör minst inlägg per månad. (Som bekant rekommenderar jag cirka 30 (relevanta) poster per månad, något t.ex. Moderaterna i antal även i maj uppfyller med råge. Dock med tanke på partiets (brist på) korrelerad interaktion kanske läge att analysera poster för önskad effekt.)
Vad gäller svarstid är det enbart Kristdemokraterna och Centerpartiet vilka har sina Facebook-sidor öppna för följare att göra egna sidinlägg vilket gör jämförelse haltande. Jag slutar därför redovisa detta och fokuserar istället på interaktion per 1000 följare.
Sverigedemokraterna är det parti vilket säkrar flest interaktioner per 1 000 följare (se även nedan Reaktioner).
Enligt Smampions sammanvägda bedömning är landets topp 3 högst rankade partier på Facebook: Socialdemokraterna, Sverigedemokraterna och Kristdemokraterna.
Reaktioner
I februari utökade Facebook gilla-funktionen och lade till fem reaktioner (kärlek, haha, wow, ledsen och arg). Från och med april har Socialbakers kompletterat sin analysfunktion med reaktioner, varför jag lyfter de partier som får flest arga- respektive kärleks-reaktioner, som en indikator på partiets kommunikation. Jag har valt just dessa 2 reaktioner då jag ser att dessa kräver mer reflekterad insats än den ”vanliga” gilla, och därmed ger ett tyngre utslag.
Sverigedemokraterna får mer än 4 gånger så många arga reaktioner som tvåan Moderaterna. Trots Miljöpartiets problem märks inte detta av i volym arga reaktioner, utan är istället det parti vilket får minst antal arga reaktioner.
Värt notera att samtidigt som Sverigedemokraterna får flest arga reaktioner är de även det parti som får flest älska. I maj utgjorde Sverigedemokraternas älska ca hälften av antalet arga. Kan jämföras med tvåan Moderaterna vilkas älska utgjorde 1/3 av antalet arga.
Fyra partier fick fler älska än arga-reaktioner: Vänsterpartiet, Socialdemokraterna, Feministiskt initiativ, och Miljöpartiet.
Mest effektiva Facebook-poster
De partiers politiska Facebook-poster vilka lyckades skapa mest interaktion per 1000 följare var Sverigedemokraterna, Kristdemokraterna och Liberalerna.
De 3 partier som växte mest (procentuellt) på Twitter är Sverigedemokraterna 1,08%, Liberalerna 0,97% och Kristdemokraterna 0,92%. De 3 största partierna på Twitter är fortfarande Moderaterna, Miljöpartiet och Socialdemokraterna.
Vad gäller att driva innehåll och därmed möjlighet till engagemang med sina följare är Moderaterna otvetydig etta med 236 tweets (motsvarande 8 tweets per dag).
Kristdemokraterna säkrar mest interaktion på Twitter, följt av Moderaterna och Socialdemokraterna.
Analysföretaget Smampion räknar samman totalbilden över partiernas närvaro genom att fördela poäng (skala 0-100) baserat på ett antal parametrar. Utifrån dessa är det Kristdemokraterna, Liberalerna och Vänsterpartiet som blir landets bästa partier på Twitter.
Mest effektiva tweets
De politiska Twitter-poster vilka lyckades skapa mest interaktion per 1000 följare var nedan och kom från Sverigedemokraterna och Kristdemokraterna.
Sveriges största partier på Instagram är nu Feministiskt initiativ, Moderaterna och Vänsterpartiet (som går om Miljöpartiet). Tappar följare gör endast Miljöpartiet.
Feministiskt initiativ står fortfarande ut med en exceptionellt stor följarskara på Instagram i jämförelse med övriga partier. Kristdemokraterna var det parti som växte mest (procentuellt). Så här fördelar sig partierna i storlek vad gäller följare på Instagram:
Enligt Socialbakers är Moderaterna, Vänsterpartiet och Liberalerna Sveriges topp 3 partier på Instagram vad gäller att posta inlägg. Minst antal inlägg gjorde Socialdemokraterna med 6 inlägg, drygt ett per vecka.
Socialdemokraterna säkrar mest interaktion på Instagram, följt av Vänsterpartiet och Kristdemokraterna
Sveriges topp 3 högst rankade partier på Instagram blev enligt Smampion Kristdemokraterna, Moderaterna och Vänsterpartiet.
Mest effektiva Instagram-poster
De politiska Instagram-poster vilka lyckades skapa mest interaktion per 1000 följare kom från Vänsterpartiet och Socialdemokraterna.
Gavagai – räckvidd och ton
Bevakningsföretaget Gavagai mäter antal omnämnanden samt ton på dessa. Miljöpartiet, Moderaterna och Vänsterpartiet toppar med högst antal omnämnanden. Miljöpartiet har stort mediegenomslag med nästan dubbelt så många omnämnanden som tvåan Moderaterna.
Flest omnämnanden, antal:
- MP: 56 847 (102 427) (6 448) (14 062) (13 312) (4 291) (21 810) (25 369) (18 214) (10 431)
- M: 30 917 (29 186) (9 605) (27 155) (21 095) (2 903) (18 297) (42 883) (28 577) (24 201)
- V: 22 038 (18 283) (5 956) (14 532) (15 436) (1 834) (12 117) (21 058) (20 559) (13 188)
- S: 15 759 (19 258) (8 013) (14 840) (15 345) (2 963) (7 425) (20 710) (16 280) (13 521)
- C: 10 614 (10 586) (2 811) (13 425) (4 440) (953) (5 824) (10 328) (17 131) (6 843)
- SD: 10 516 (12 180) (4 807) (12 477) (12 539) (3 486) (16 724) (35 758) (35 612) (35 885)
- L: 3 945 (11 925) (3 129) (13 282) (4 552) (1 161) (3 996) (10 910) (7 905) (9 147)
- KD: 3 677 (4 886) (1 459) (3 098) (2 849) (386) (3 453) (14 118) (3 745) (2 185)
- Fi: 3 555 (3 915) (2 535) (3 440) (5 968) (763) (3 600) (5 689) (4 788) (8 730)
Gavagai mäter även tonen på inlägg, och samtliga partier har även i maj mer negativa än positiva omnämnanden. Miljöpartiet har med 50 procent den största delen negativa omnämnanden.
Centerpartiet är det parti som uppvisar minst antal (övervägande) negativa omnämnanden (ton): 27 procent mer negativa än positiva. (Piratpartiet har jag ej med i denna bloggbevakning.)
Hela listan, ton: mer negativa omnämnanden för samtliga partier, procent:
- MP: 50 (58) (38) (39) (41) (56) (78) (30) (36) (29)
- V: 46 (44) (57) (67) (47) (62) (49) (41) (38) (52)
- Fi: 46 (42) (42) (24) (58) (33) (49) (52) (41) (62)
- M: 44 (44) (36) (45) (51) (35) (37) (46) (42) (35)
- S: 44 (43) (39) (39) (58) (57) (54) (53) (49) (40)
- SD: 37 (50) (53) (41) (42) (28) (59) (61) (37) (27)
- L: 33 (28) (70) (38) (38) (27) (10) (17) (23) (8)
- KD: 30 (40) (33) (25) (19) (38) (31) (51) (53) (39)
- C: 27 (17) (12) (32) (17) (30) (21) (11) (6) (32)
Varumärket
Nedan följer ett antal av de partisidor som Smampion har registrerade, i syfte att dels belysa skötsel av varumärket (läs: igenkänning), dels värdet på närvaron enligt Smampions poängskala.
Smampions poängskala (0-100) motsvarar följande betyg:
100: Perfekt
95 – 99: Världsklass
90 – 94: Mycket bra
80 – 89: Väldigt bra
65 – 79: Ett bra betyg
45 – 64: Helt ok
30 – 44: Ej godkänt
0 – 29: Underkänt
Socialdemokraterna
Frågetecken runt Ludvikas val av logotyp, samt därtill även en Twitter-profil. Enligt Smampions poängskala ligger 6 sidor under gränsen (45) för att tillföra något (kommunikativt) värde. Baserat på Smampions poängskala rekommenderar jag en snar översyn alternativt stängning av dessa.
Miljöpartiet
I stort samma igenkänning – med tydligt avsteg i Göteborg på Facebook och YouTube. Baserat på Smampions poängskala rekommenderar jag en snar översyn alternativt stängning av 3 sidor.
Vänsterpartiet
Frågetecken runt logotyp Malmö. Baserat på Smampions poängskala rekommenderar jag en snar översyn alternativt stängning av 2 sidor.
Sverigedemokraterna
I stort enhetligt, möjlig färgfråga Twitter. Avsteg YouTube. Baserat på Smampions poängskala rekommenderar jag översyn av 1 sida.
Feministiskt initiativ
Frågetecken runt Twitter-namn samt logotyp Stockholm. Baserat på Smampions poängskala rekommenderar jag en snar översyn alternativt stängning av 1 sida.
Moderaterna
Generellt frågetecken runt logotyp. Baserat på Smampions poängskala rekommenderar jag en snar översyn alternativt stängning av 3 sidor.

Centerpartiet
Baserat på Smampions poängskala rekommenderar jag översyn av 1 sida.
Liberalerna
Liberalerna uppvisar i huvudsak en enad logotyp, med tydligt undantag Göteborg YouTube. Baserat på Smampions poängskala rekommenderar jag översyn av 1 sida.
Kristdemokraterna
Frågetecken runt Halland. Baserat på Smampions poängskala rekommenderar jag en snar översyn alternativt stängning av 2 sidor
Det är av vikt att politiska partier syns på flertalet plattformar då väljarrelevans ges och skapas på olika sätt. Nedan en sammanställning över dels partiernas närvaro, dels hur många som följer våra rikspartiers LinkedIn-sidor (ej grupper).
- Moderaterna: 1 477 (1 457) (1 422) (1 411) (1 392) (1 374) (1 350)
- Socialdemokraterna: 1 134 (1 117) (1 100) (1 089) (1060) (1 037) (1 027)
- Centerpartiet: 405 (399) (386) (382) (354) (343) (336)
- Kristdemokraterna: 129 (127) (124) (122) (117) (108) (103)
- Liberalerna: 124 (112) (102) (99) (84) (64) (50)
- Feministiskt initiativ: 119 (119) (117) (117) (114) (113) (0)
- Miljöpartiet: saknas
- Vänsterpartiet: saknas
- Sverigedemokraterna: saknas
Vad gäller aktivitet och inlägg har under maj endast Centerpartiet levererat ett inlägg. Generellt kan 4-20 inlägg per månad ses som en väg till framgång. Självklart kan mycket mer kommuniceras förutom jobbtillfällen.
Liberalerna har ännu inte ändrat till sin nya logotyp på LinkedIn. Kristdemokraterna såväl som Feministiskt initiativ saknar logotyp på denna plattform.
Sammanfattning
I maj framstår Kristdemokraterna, Vänsterpartiet och Sverigedemokraterna som framgångsrika, eller åtminstone engagerade i sociala medier. Moderaterna har en hög innehållsfrekvens men med tanke på (låga) svar i form av interaktion kanske en översyn av innehåll bör göras. Less is more – och med mer fokus på relevant innehåll.
Miljöpartiet tappar även denna månad, och på både Facebook och Instagram, varför det kommer att bli intressant om detta tapp med ny ledning kommer att avstanna.
Vad gäller tillväxt går det inte att utläsa någon tydlig indikator av partiframgång. Kristdemokraterna uppvisar en genomgående hög procentuell tillväxt.
Vad gäller innehåll som skapar interaktioner är det 3 partier som står ut: Sverigedemokraterna, Kristdemokraterna och Vänsterpartiet. Kan vara värt att studera dessa poster för att utläsa vad som ger dels effekt, dels om de även stöttar partiets budskap.
Intressant att partierna nu verkar ha bättre koll på och hantera sina logotyper bättre med större enhetlighet än vad jag upplevde när jag började följa detta (undantag Moderaterna). Generellt verkar fler partier säkra den kommunikativa kompetensen och insikten.
Vad tänker du om våra partiers närvaro i sociala medier? Bör deras närvaro utvecklas, följas upp och mätas ytterligare under 2016? Vad vill du se belyst i denna blogg? Några tankar om Snapchat?
Må gott,